Решение по дело №3499/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 472
Дата: 15 април 2020 г. (в сила от 15 април 2020 г.)
Съдия: Веселина Тенчева Чолакова
Дело: 20197050703499
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№………/……………..2020 г., гр. Варна

 

В ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр. ВАРНА, І-ви касационен състав, в открито съдебно заседание на дванадесети март през  две хиляди и двадесета  година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :    ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА

ЧЛЕНОВЕ                 ВЕСЕЛИНА ЧОЛАКОВА

                                    ИСКРЕНА ДИМИТРОВА

 

при секретаря Галина Владимирова и в присъствието на прокурора  от ВОП Силвиян Иванов , като разгледа докладваното от съдията-докладчик Веселина Чолакова касационно адм. дело № 3499 по описа за 2019 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 70-73 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Образувано е по предложение на прокурор в Районна прокуратура – Варна, за възобновяване по реда на чл. 72, ал.1 във вр. с чл. 70, б. "д" от ЗАНН на административнонаказателното производство, приключило с влязло в сила Наказателно постановление № КХ-007/09.01.2019 г. издадено от директора на Областна дирекция по безопасност на храните-Варна, в частта, с която на „Бис трейд България“ е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лева на основание чл.48,ал.2 от Закона за храните за нарушение на чл.15 от Наредба № 1/26.01.2016 г. за хигиената на храните.  От фактическа страна предложението е обосновано с обстоятелството, че по реда на надзора за законност, Районна прокуратура – Варна след самосезиране е наблюдавала преписка по образувана проверка по повод публикация в медиите, касаеща хранително натравяне на 97 деца, които са празнували Коледа в заведение на територията на гр.Варна. След цялостна преценка на събраните материали Районна прокуратура – Варна е извела извод, че не са налице основания за извършване на действия по реда на надзора за законност, доколкото не са били констатирани извършени нарушения от административен орган, като са били събрани и данни сочещи за извършено престъпление от общ характер по Глава единадесета, Раздел трети от НПК, поради което преписката била прекратена. С постановление от 06.11.2019 г. на Окръжна прокуратура-Варна по реда на служебния контрол била отменена резолюция от 11.02.2019 г. на Районна прокуратура-Варна, с която била прекратена преписка № 16709/2018 г. по описа на Районна прокуратура-Варна, образувана по реда на надзора за законност. От страна на Районна прокуратура-Варна било подадено възражение срещу посоченото постановление на Окръжна прокуратура-Варна на основание чл.46,ал.4 от НПК до Апелативна прокуратура-Варна. С постановление от 29.11.2019 г. Апелативна прокуратура-Варна е отменила постановлението на Окръжна прокуратура-Варна и е върнала преписката на Районна прокуратура-Варна за извършване на преценка да упражни правомощията си по чл.72, вр. с чл.70, б. „б“ от ЗАНН и проучване на решение по КНАХД № 1587/2019 г. по описа на Административен съд-Варна.

От фактическа страна е посочено, че на „Бис трейд България“ ЕООД бил съставен АУАН № 00299/21.12.2018 г. за това, че дружеството допуснало на работа лица, които са носители на коагулазоположителни стафилококи и  за това, че вложените суровини при производството на храни на ученици не били в съответствие с Наредба № 9/16.09.2011 г. за специфичните изисквания към безопасността и качеството на храните при организирани мероприятия за деца и ученици и за това, че било установено несъответствие между записите в технологичния дневник за вложените суровини и представената стокова разписка. В предложението, във връзка с което е образувано настоящото съдебно производство, се поддържа, че е налице приключило административно-наказателно производство с реализирана административно-наказателна отговорност по реда на ЗАНН за деяние, което съставлява престъпление по см. на НК. С оглед на което е направено предложение за възобновяване на административнонаказателното производство, приключило с влязло в сила Наказателно постановление № КХ-007/09.01.2019 г. издадено от директора на Областна дирекция по безопасност на храните-Варна, в частта, с която на „Бис трейд България“ е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лева на основание чл.48,ал.2 от Закона за храните за нарушение на чл.15 от Наредба № 1/26.01.2016 г. за хигиената на храните .

Вносителят на предложението - прокурор при Районна прокуратура –Варна не изпраща представител.

Ответникът – Областна дирекция по безопасност на храните –Варна се представлява от главен юрисконсулт Георгиев, който моли за отхвърляне на предложението на прокурор при Районна прокуратура-Варна.

Заинтересованата страна – „Бис трейд България“ ЕООД редовно и своевременно призован за съдебно заседание, не се явява, не изпраща представител по делото и не изразява становище по направеното от прокурор в Районна прокуратура - Варна предложение за възобновяване на административнонаказателното производство по реда на чл. 72, ал.1 във вр. с чл. 70, б. "д" от ЗАНН.

Окръжна прокуратура – Варна, чрез участващия по делото прокурор, дава заключение че внесеното от прокурор при РП – Варна предложение е мотивирано и основателно и предлага да бъде уважено.

Съдът, след преценка на доказателствата по делото, приема за установено следното от фактическа страна:

С Наказателно постановление № КХ-007/09.01.2019 г. на директора на ОД по безопасност на храните-Варна са наложени имуществени санкции на „Бис трейд България“ ЕООД, както следва: 1/ имуществена санкция от 2000 лева за нарушение на чл.15 във връзка с чл.2 от Наредба №1/26.01.2016г. за хигиената на храните във връзка с приложение ІІ, глава VІІІ т.1 и 2  от Регламент /ЕО/ 852/2004 и чл.1 от Наредба №8/04.12.2018г. за специфичните изисквания към безопасността и качеството на храните, предлагани в детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения, както и към храни, предлагани при организирани мероприятия за деца и ученици; 2/ имуществена санкция от 1000 лева за нарушение на изискванията по Наредба №8/04.12.2018г. за специфичните изисквания към безопасността и качеството на храните, предлагани в детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения, както и към храни, предлагани при организирани мероприятия за деца и ученици;  3/ имуществена санкция от 1000 лева за нарушение на чл.31 ал.1 т.3 от Закона за храните.

Първото наказание е наложено, заради това, че дружеството е разрешило приготвянето и боравенето с храни на работници, които са носители на коагулазоположителни стафилококи, изолирани от ръцете на четирима негови служители, участвали в приготвянето на храна за 96 ученици на 15.12.2018г., в резултат на което 59 от тях в рамките на 24 ч. са постъпили в болница с коремни болки, повръщане, диария, отпадналост и температура. Наказателното постановление е оспорено пред Районен съд-Варна . С решение № 848/02.05.2019 г. постановено по НАХД № 1124/2019 г. Районен съд-Варна е отменил изцяло наказателното постановление.  Областна дирекция по безопасност на храните е сезирала Административен съд-Варна с касационна жалба срещу посоченото решение на Районен съд –Варна. С решение № 1412/09.07.2019 г. постановено по КНАХД № 1587/2019 г. по описа на Административен съд-Варна е отменено решение № 848/02.05.2019г. на Варненския районен съд, постановено по НАХД № 1124/2019г., в частта, с която е отменено наказателно постановление №КХ-007/09.01.2019г. на директора на Областна дирекция по безопасност на храните  гр.Варна, с което „Бис Трейд България“ ЕООД по т.1 е наложена имуществена санкция от 2000 лева на основание чл.48 ал.2 от Закона за храните   за нарушение на чл.15 във връзка с чл.2 от Наредба №1/26.01.2016г. за хигиената на храните във връзка с приложение ІІ, глава VІІІ т.1 и 2  от Регламент /ЕО/ 852/2004 и е потвърдено наказателното постановление , а в останалата част въззивното решение е оставено в сила.  

Същевременно по реда на надзора за законност в Районна прокуратура – Варна е образувана преписка № 16709/2018 г., която е прекратена с резолюция от 11.02.2019 г. поради липса на елементи от фактическия състав на престъпление по чл.350,ал.2 от НК. С постановление от 06.11.2019 г. на Окръжна прокуратура-Варна по реда на служебния контрол била отменена резолюция от 11.02.2019 г. на Районна прокуратура-Варна, с която била прекратена преписка № 16709/2018 г. по описа на Районна прокуратура-Варна, образувана по реда на надзора за законност. От страна на Районна прокуратура-Варна било подадено възражение срещу посоченото постановление на Окръжна прокуратура-Варна на основание чл.46,ал.4 от НПК до Апелативна прокуратура-Варна. С постановление от 29.11.2019 г. Апелативна прокуратура-Варна отменила постановлението на Окръжна прокуратура-Варна и върнала преписката на Районна прокуратура-Варна за извършване на преценка да упражни правомощията си по чл.72, вр. с чл.70, б. „б“ от ЗАНН и проучване на решение по КНАХД № 1587/2019 г. по описа на Административен съд-Варна.

Предвид установено от фактическа страна, съдът намира от правна страна следното:

Предложението по чл. 70, б. "д" от ЗАНН за възобновяване на административнонаказателното производство по влязло в сила Наказателно постановление № КХ-007/09.01.2019 г. издадено от директора на Областна дирекция по безопасност на храните-Варна, в частта, с която на „Бис трейд България“ е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лева на основание чл.48,ал.2 от Закона за храните за нарушение на чл.15 от Наредба № 1/26.01.2016 г. за хигиената на храните е направено от компетентния по см. на чл. 72 от ЗАНН орган - наблюдаващият преписка № 16709/2018 г. по описа на Районна прокуратура-Варна и е процесуално допустимо.

С оглед установеното от фактическа страна съдът намира, че разгледано по същество, направеното на основание чл. 72, ал.1 във вр. с чл. 70, б. "д" от ЗАНН предложение за възобновяване на административнонаказателното производство, се явява неоснователно, по следните съображения:

За да се възобнови приключило с влязло в сила наказателно постановление административно-наказателно производство, следва да е осъществено някое от материалноправните основания, регламентирани в разпоредбата на чл. 70 от ЗАНН.

В случая от доказателствата по делото не се установява, че е налице образувано наказателно производство срещу лице, по отношение на което за същото деяние е било проведено и приключило с влязъл в сила акт административнонаказателно производство с характер на наказателно по смисъла на чл. 6, §1 от Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи /ЕКПЧ/.

С Тълкувателно решение № 3 от 22.12.2015 г. на ОСНК на ВКС по тълк. дело № 3/2015 г., чието разрешение е потвърдено с Тълкувателно решение № 4/06.02.2018 г. на ОСНК на ВКС по тълк. дело № 4/ 2017 г., постановено по повод констатирана противоречива практика на съдилищата по прилагането на чл. 24, ал. 1, т. 6 от НПК при конкуренция между наказателна отговорност и административно наказателна отговорност спрямо едно и също лице за едно и също деяние, е прието, че в случаите, когато след приключване на административнонаказателно производство и санкциониране на извършителя с административно наказание, се стига до преследването му за същото деяние и по реда на НПК, когато административнонаказателното производство и нарушението се определят като наказателни по смисъла на ЕКПЧ, образуването и провеждането на последващо наказателно производство за същото деяние срещу същия деец нарушава принципа "nе bis in idem", защитен в по-широк обем от разпоредбата на чл. 4 от Протокол № 7, отнасяща се както до повторното осъждане на извършителя, така и до повторното му наказателно преследване за същото деяние. С оглед на което и предвид практиката на ЕСПЧ е прието, че преодоляването на повторното наказателно преследване на деец, спрямо когото за същото деяние е било проведено окончателно приключило административнонаказателно производство с наказателен характер по смисъла на ЕКПЧ, което съставлява нарушение на чл. 4, §1 от Протокол № 7, може да бъде постигнато чрез: прекратяване на второто по ред наказателно производство, образувано и/или проведено срещу дееца за същото деяние след окончателното приключване на административнонаказателното производство с наказателен характер, съответно с отмяна на постановените по него съдебни актове и прекратяването му на основание чл. 4, §1 от Протокол № 7 във вр. чл. 24, ал.1, т.6 НПК; възобновяване на окончателно приключилото административнонаказателно производство с наказателен характер по смисъла на чл. 4 от Протокол № 7 към ЕКПЧ при наличие на предпоставките на чл. 70, б. "в" ЗАНН, отмяна на постановените по него актове и прекратяването му; възобновяване на прекратеното наказателно производство на основание чл. 422, ал.1, т.3 от НПК или отмяна на постановлението на прокурора за прекратяване на наказателното производство по реда на чл. 243, ал.9 НПК и провеждане на наказателното производство след отпадане на процесуалната пречка по чл. 4, §1 от Протокол № 7.

След постановяване на посоченото ТР са последвали изменения в НПК и ЗАНН, с които в законодателството са регламентирани система от мерки за разрешаване на конкуренцията между административнонаказателна и наказателна отговорност. С разпоредба на чл. 70, б. "д" от ЗАНН / §106, т.3 от ПЗР на ЗИД на НПК, обн. в ДВ, бр.63/ 2017 г., в сила от 05.11.2017 г./, е въведено ново основание за възобновяване на административнонаказателните производства. С посочената норма е предвидено, че административнонаказателните производства, по които наказателните постановления са влезли в сила, както и решените и прекратените от съда дела, образувани във връзка с обжалване на наказателни постановления, подлежат на възобновяване, когато деянието, за което е приключило административнонаказателното производство, съставлява престъпление. Съгласно мотивите към проекта на ЗИД на НПК изменението е част от комплекс от норми в НПК, целящи адекватно прилагане на принципа "ne bis in idem" при конкуренция между административнонаказателна и наказателна отговорност в смисъла, вложен в ТР № 3/ 22.12.2015 г. на ВКС по тълк. дело № 3/2015 г., ОСНК и в практиката на ЕСПЧ по прилагане на Протокол № 7 от ЕКПЧ.

В случая е налице приключило първо по ред административно-наказателно производство с наказателен характер с влязло в сила наказателно постановление , с което е наложена имуществена санкция на юридическо лице и образувана за същото деяние проверка по преписка № 16709/2018 г. по описа на Районна прокуратура-Варна, по реда на надзора за законност. Действително съществува идентичност на фактите, въз основа на които е ангажирана административно-наказателната отговорност на дружеството  и същевременно е образувана посочената по-горе преписка, но санкционираното с наказателното постановление юридическо лице „Бис трейд България“ ЕООД не може да е субект на наказателна отговорност. Следователно не се установява една от предпоставките за възобновяване на АНП, а именно образуването и провеждането на последващо наказателно производство да е срещу същия деец.

Съдът приема, че не са налице нормативно регламентираните материалноправни предпоставки и основание по чл. 70, б. "д" от ЗАНН за възобновяване на административнонаказателното производство. С оглед на което предложението на наблюдаващия районен прокурор по преписка № 16709/2018 г. по описа на Районна прокуратура-Варна, за възобновяване на административнонаказателното производство по влязло в сила Наказателно постановление № КХ-007/09.01.2019 г. на директора на ОД по безопасност на храните-Варна в частта на наложена имуществена санкция на „Бис трейд България“ ЕООД от 2000 лева за нарушение на чл.15 във връзка с чл.2 от Наредба №1/26.01.2016г. за хигиената на храните във връзка с приложение ІІ, глава VІІІ т.1 и 2  от Регламент /ЕО/ 852/2004 и чл.1 от Наредба №8/04.12.2018г. за специфичните изисквания към безопасността и качеството на храните, предлагани в детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения, както и към храни, предлагани при организирани мероприятия за деца и ученици е неоснователно.

Воден от горното Административен съд – Варна, І-ви касационен състав

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ предложението на наблюдаващия районен прокурор по преписка № 16709/2018 г. по описа на Районна прокуратура-Варна, за възобновяване на административнонаказателното производство по влязло в сила Наказателно постановление № КХ-007/09.01.2019 г. на директора на ОД по безопасност на храните-Варна в частта на наложена имуществена санкция на „Бис трейд България“ ЕООД от 2000 лева за нарушение на чл.15 във връзка с чл.2 от Наредба №1/26.01.2016г. за хигиената на храните във връзка с приложение ІІ, глава VІІІ т.1 и 2  от Регламент /ЕО/ 852/2004 и чл.1 от Наредба №8/04.12.2018г. за специфичните изисквания към безопасността и качеството на храните, предлагани в детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения, както и към храни, предлагани при организирани мероприятия за деца и ученици.

 

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване или протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                         ЧЛЕНОВЕ:      1.                             2.