Решение по дело №1958/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 521
Дата: 11 октомври 2019 г. (в сила от 13 януари 2020 г.)
Съдия: Тодор Гочев Минов
Дело: 20195530201958
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                                    11.10.2019 година                       град Стара Загора

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

СТАРОЗАГОРСКИ РАЙОНЕН СЪД                                   VІІ наказателен състав, на деветнадесети септември                                    две хиляди и деветнадесета година.

В публично заседание в следния състав,                

               

                                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ : ТОДОР МИНОВ                      

 

Секретар: ЦВЕТЕЛИНА ДОКОВСКА

Прокурор:

като разгледа докладваното от съдията ТОДОР МИНОВ,

а.н.дело № 1958 по описа за 2019 година,

 

Р   Е   Ш   И :

 

                        ОТМЕНЯ наказателно постановление № 24 / 002406 от 08.07.2019 година на Директора на Дирекция “Областна инспекция по труда” град Стара Загора, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

                        Решението подлежи на обжалване с касационна жалба в четиринадесет дневен срок от получаване на съобщението от страните пред Административен съд град Стара Загора.

                               

 

 

 

 

                                                    РАЙОНЕН СЪДИЯ

 

 

 

                        М О Т И В И :

                        Обжалвано е наказателно постановление № 24 / 002406 от 08.07.2019 година на Директора на Дирекция “Областна инспекция по труда” град Стара Загора.

                        В жалбата и в хода на делото се излагат съображения за незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление и се моли съда същото да бъде отменено изцяло, алтернативно – изменено, като бъде намален размера на наложената с него имуществена санкция до предвидения в закона минимум.

                        Въззиваемият чрез процесуалния си представител, взема становище, че жалбата е неоснователна, като в хода на съдебните прения излага съображения, че обжалваното наказателно постановление следва да бъде потвърдено.          

                        Старозагорският районен съд, след като обсъди оплакванията на жалбоподателя, събраните по делото писмени и гласни доказателства, становищата и доводите на страните намери за установено следното:

                        Жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

                        С обжалваното НП, издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 24-002406 от 07.06.2019 год., жалбоподателят е санкциониран на основание чл.414, ал.1 от КТ – Кодекс на труда („Работодател, който наруши разпоредбите на трудовото законодателство извън правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с имуществена санкция или глоба в размер от 1500 до 15 000 лв., а виновното длъжностно лице, ако не подлежи на по-тежко наказание – с глоба в размер от 1000 до 10 000 лв.”) за нарушение на чл.245, ал.1 от КТ („При добросъвестно изпълнение на трудовите задължения на работника или служителя се гарантира изплащането на трудовото възнаграждение в размер на 60 на сто от брутното му трудово възнаграждение, но не по-малко от минималната работна заплата за страната”), изразяващо се в това, че като правоприемник на Държавно предприятие „Транспортно строителство и възстановяване” гр.София съгласно решение № 256 от 03.05.2019 год. на Министерския съвет в качеството си на работодател по смисъла пар.1, т.1 от ДР на КТ ) не е изплатил в срок до 06.06.2019 год. на всичките му 9 работници и служители, работещи в Складова база за съхранение на военновременни мощности с.Калояновец, община Стара Загора, трудовите възнаграждения им възнаграждения за м.февруари 2019 в размер на 60 на сто от брутните им трудови възнаграждения, но не по-малко от минималната работна заплата за страната, като:

            в обстоятелствената част на НП за всеки един от работниците и служителите, индивидуализирани чрез три имена и ЕГН, изрично са посочени брутното му трудово възнаграждение за м.февруари 2019 год., кога и каква сума му е била изплатена авансово и съставомерният остатък за изплащане до гарантирания от закона минимален размер – до размера на 60 на сто от брутното му трудово възнаграждение или до размера на минималната работна заплата за страната (560 лева – вж. ПМС № 320 от 20.12.2018 год.) в зависимост от това дали размерът на минималната работна заплата за страната е по-малък или по-голям от 60 на сто от брутното му трудово възнаграждение;

                        в обстоятелствената част на НП изрично е посочено, че съгласно сключените договори и допълнителни споразумения между работниците и служителите и работодателя процесните трудови възнаграждения са били дължими (т.е. е следвало да бъдат изплатени) до 30.03.2019 год.;

                        в заключителната част (диспозитива) на НП изрично е посочено, че на жалбоподателя се налага „имуществена санкция по чл.415б от КТ“ в размер на 4200 лева.

                        Фактическите констатации (относно размера на брутното трудово възнаграждение за м.февруари 2019 год. на всеки един от работниците и служителите  в проверената Складова база на жалбоподателя, кога и каква сума е била изплатена авансово на всеки от тях и съставомерният остатък за изплащане до гарантирания му от закона минимален размер в зависимост от това дали размерът на минималната работна заплата за страната е по-малък или по-голям от 60 на сто от брутното му трудово възнаграждение и до коя дата е следвало да бъде изплатен същият), отразени в АУАН и възпроизведени в НП, се потвърждават от представените с преписката писмени доказателства (ведомост за заплати за м.февруари 2019 год., банково извлечение от 13.02.2019 год., справка за изплатени трудови възнаграждения за периода м.септември 2018 год. – м.април 2019 год., трудовите договори на двама от работниците и служителите и допълнителни споразумения към трудовите договори от останалите седем), а и не се оспорват от жалбоподателя, поради което съдът намира същите за доказани по несъмнен и безспорен начин, респективно – за безпредметно да обсъжда поотделно събраните доказателства в тази насока.

                        В случая обаче НП не отговаря на императивните изисквания на чл.57, ал.1, т.5 и т.6 от ЗАНН (Закон за административните нарушения и наказания).

                        На първо място: не е изрично посочена датата на извършване на нарушението (според изложените в НП факти – 31.03.2019 год., понеже се касае за неизпълнение на задължение, обусловено с краен срок – 30.03.2019 год.), съставляваща самостоятелен елемент от реквизита на НП по чл.57, ал.1, т.5  от ЗАНН. При това в НП е посочено от една страна, че процесните трудови възнаграждения са били дължими до 30.03.2019 год., а от друга страна – че работодателят не ги е изплатил до 06.06.2019 год., което обективно поставя в невъзможност жалбоподателя да разбере коя от двете дати административнонаказващият орган е възприел като меродавна – ако не за дата на извършване на нарушението, то поне за дата, която да обуславя (определя) датата на извършването на нарушението. Нещо повече: показанията на актосъставителката и писменото становище на процесуалния представител на въззиваемата страна недвусмислено сочат, че според актосъставителката и административнонаказващият орган жалбоподателят е в нарушение от 06.06.2019 год., което поради липсата на изрични волеизявления от тях съответно в АУАН и НП относно датата на извършване на нарушението потвърждава допуснатата неяснота на административнонаказателното обвинение в тази му част.

                        На второ място: налице е противоречие в юридическото формулиране на административно-наказателното обвинение – от една страна се сочи, че жалбоподателят се санкционира на основание чл.414, ал.1 от КТ, а от друга страна – че му се налага имуществена санкция по чл.415б от КТ („Работодател, длъжностно лице или работник или служител, който в едномесечен срок от влизане в сила на наказателното постановление не плати наложената му имуществена санкция или глоба, дължи лихва в размер на основния лихвен процент на Българската народна банка за периода плюс 20 пункта“), позоваването на която разпоредба, ако последната да няма нищо общо с описаното в НП нарушение и в частност – да не визира какъвто и да било състав на административно нарушение, създава очевидно объркване и обективно лишава жалбоподателя от възможността да разбере изразената от административнонаказващия орган воля в тази насока.

                        С оглед на това съдът намира, че обжалваното наказателно постановление като незаконосъобразно следва да бъде отменено.

                        Воден от горните мотиви, съдът постанови решението си.

 

 

 

 

 

 

                                                               РАЙОНЕН СЪДИЯ: