№ 165
гр. Бургас , 01.06.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, VIII СЪСТАВ в публично заседание на
дванадесети май, през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:ПЕТЯ К. ГЕОРГИЕВА
при участието на секретаря ГЕРГАНА В. СТЕФАНОВА
като разгледа докладваното от ПЕТЯ К. ГЕОРГИЕВА Административно
наказателно дело № 20212120201404 по описа за 2021 година
Производството е по реда чл.59 - 63 от ЗАНН и е образувано по повод жалбата на Д. О. И.
с ЕГН ********** с адрес на местоживеене **** против електронен фиш за налагане на
глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство серия К № 2173447,
издаден от ОД на МВР-Бургас, с който за нарушение на чл.21, ал.2 вр. ал.1 от ЗДвП, на
основание чл.189, ал.4, вр. с чл.182, ал.2, т.4 от ЗДвП на жалбоподателя е наложено
административно наказание глоба в размер на 300 лева. С жалбата се иска отмяна на
електронния фиш, като се сочат доводи за незаконосъобразност.
Жалбата е подадена в преклузивния срок за обжалване по чл.189, ал.8 ЗДвП от
легитимирано да обжалва лице, поради което същата е процесуално допустима.
Съдът, като прецени поотделно и в съвкупност представените по делото доказателства и
съобрази закона, в контекста на правомощията си по съдебния контрол, намери за
установено от фактическа и правна страна следното:
На 03.07.2018г. в 14:05 часа, на път II-99, км.10+600, на кръстовище с Атия в посока от
гр.Созопол към гр.Бургас, при ограничение на скоростта за движение в извън населено
място, въведено с пътен знак В-26 до 50 км/ч., моторно превозно средство се е движело със
скорост 86 км/ч., като превишението над разрешената скорост е 36 км/ч., при отчетен
толеранс от -3% на измерената скорост. Скоростта е установена и заснета с автоматизирано
техническо средство № 003059049644. От записания файл е установено, че заснетия
автомобил е „Киа Соренто“, вид товарен автомобил, рег.№ ****, а от извършената справка,
че същият е собственост на „С.“ ЕООД.
1
Издаден е електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство серия К 2173447 от ОД на МВР-Бургас, с който за
нарушение на чл.21, ал.2 вр. ал.1 от ЗДвП, на основание чл.189, ал.4, вр. с чл.182, ал.2, т.4 от
ЗДвП на жалбоподателя е наложено административно наказание глоба в размер на 300 лева.
Съгласно чл.189, ал.4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с техническо
средство, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за
налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. В §6, т.63 от ДР на ЗДвП
се съдържа определение за понятието „електронен фиш”, според което същият е електронно
изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез
административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за
нарушения от автоматизирани технически средства”. Електронният фиш съдържа данни за:
териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е
установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е
регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби,
размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното и заплащане. Образецът
на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.
За да бъде ангажирана отговорността на жалбоподателя, нарушението следва да бъде
доказано по несъмнен начин с допустимите от закона доказателствени средства. Съгласно
чл.189, ал.15 от ЗДвП изготвените със системи, заснемащи или записващи датата, точния час
на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки,
видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в
административнонаказателния процес, поради което и видеоклипът може да служи като
годно доказателствено средство за скоростта, с която се е движил водачът. В §6, т.65 от
допълнителните разпоредби на ЗДвП е дадена легална дефиниция на понятието
„автоматизирани технически средства и системи”. Това са уреди за контрол, работещи
самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за
измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или
отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и
обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно
средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.
На основание чл.165, ал.3 от ЗДвП е издадена Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. по
приложение на закона и в частност за условията и реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата /обн. ДВ
бр.36 от 19.05.2015г./, с която министърът на вътрешните работи, е уредил условията и реда
за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол. Анализът на
посочените правни норми обосновават извод, че нарушенията на правилата за движение по
пътищата могат да се санкционират чрез издаване на електронен фиш не само при
2
установяването им при използване на стационарни АТСС, а и посредством мобилни
автоматизирани технически средства и системи за контрол. Нормативно установените
условия за въвеждането в експлоатация, реда за използване на АТСС и автоматизирания
режим на работа, който не изисква обслужване от контролния орган, освен включването и
изключването на мобилното АТСС, съответстват на изискванията, посочени в Тълкувателно
решение № 1 от 26.02.2014г. по тълк. дело № 1/2013г. на ВАС. След измененията на ЗДвП
/обн. ДВ бр.19 от 13.03.2015г./ и издаването на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г.,
издаването на електронен фиш за налагане на административни санкции за допуснати
нарушения на чл.21, ал.1 и ал.2 от ЗДвП е допустимо, и когато нарушенията бъдат
установени и заснети с мобилно автоматизирано техническо средство или система,
функциониращи автоматично, при условие, че са изпълнени изискванията на Наредба №
8121з-532 от 12.05.2015г.. Присъствието или отсъствието на контролен орган /оператор на
системата/ в патрулния автомобил, по никакъв начин не оказва въздействие върху точността
и обективността на установяване и заснемане на нарушението, тъй като контролният орган
няма възможност да променя или да влияе върху измерването, регистрирането и записа на
нарушенията, установени и заснети с мобилно автоматизирано техническо средство.
Техническото средство към датата на заснемане на нарушението е било годно, видно от
приложените по делото удостоверение за одобрен тип средство за измерване и протокол за
проверка. Скоростта е установена с одобрено от Български институт по метрология
автоматизирано техническо средство, преминало последваща техническа проверка, съгласно
Закона за измерванията и Наредбата за средствата за измерване, които подлежат на
метрологичен контрол, поради което следва да се приеме, че то е било годно да изпълнява
предназначението си. Обжалваният електронен фиш за налагане на глоба съдържа всички
предвидени в чл.189, ал.4 от ЗДвП задължителни реквизити, поради което не са допуснати
съществени процесуални нарушения, които да водят до отмяната му на това основание.
Посочено е, че същият е издаден от ОД на МВР Бургас, в съответствие с чл.189, ал.4 от
ЗДвП. В електронния фиш точно е посочено мястото на извършване на нарушението,
отразено е обстоятелството, че в този участък имало въведено с пътен знак В-26
ограничение на скоростта до 50 км/ч, както и точната измерена от техническото средство
скорост. Посочено е също така и стойността на превишението на скоростта – 36 км/ч..
Съгласно чл.188, ал.2 от ЗДвП, когато нарушението е извършено при управление на
моторно превозно средство, собственост на юридическо лице, предвиденото по този закон
наказание се налага на неговия законен представител или на лицето, посочено от него, на
което е предоставил управлението на моторното превозно средство. От приложената към
преписката справка за собственост се установява, че процесния автомобил „Киа Соренто“,
вид товарен автомобил, рег.№ **** е собственост на „С.“ ЕООД, чийто законен
представител е жалбоподателя Д. О. И., видно от извършената справка в Търговския
регистър и регистъра на ЮЛНЦ.
Разпоредбата на чл.189, ал.5 от ЗДвП предвижда, че електронният фиш по ал.4 се връчва
на лицето по чл.188, ал.1 или 2 с препоръчано писмо с обратна разписка или чрез
3
длъжностните лица на определените от министъра на вътрешните работи служби за контрол,
при осъществяване на функциите и правомощията им. В 14-дневен срок от получаването му
собственикът заплаща глобата или предоставя в съответната териториална структура на
Министерството на вътрешните работи писмена декларация с данни за лицето, извършило
нарушението, и копие на свидетелството му за управление на моторно превозно средство.
До издаване на електронен фиш на законен представител би се стигнало в случай, че същият
не би могъл да посочи физическото лице управлявало автомобила. В случая в процедурата
по чл.189, ал.5 от ЗДвП жалбоподателя Д. О. И. не е посочила, друго лице, на което е
предоставил управлението на процесния автомобил, поради което отговорността и е
ангажирана основателно и в съответствие с чл.188, ал.2 от ЗДвП, в качеството и на законен
представител на дружеството собственик. Обжалваният електронен фиш е издаден в
съответствие със закона, поради което следва да бъде потвърден.
Разпоредбата на чл.63, ал.3 от ЗАНН предвижда, че в производството по обжалване на
наказателно постановление въззивният съд може да присъжда разноски на страните.
Уредбата препраща към чл.143 от АПК, който пък от своя страна препраща към чл.77 и
чл.81 от ГПК, регламентиращи, че съдът дължи произнасяне по разноските, само ако
съответната страна е направила искане за присъждането им. В конкретния случай, с оглед
изхода на правния спор разноски се дължат в полза на ОД на МВР-Бургас, но от страна на
дирекцията няма искане за присъждането им, поради което и съдът не може служебно да се
произнесе.
Предвид гореизложеното Бургаският районен съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство серия К № 2173447, издаден от ОД на МВР-Бургас, с
който за нарушение на чл.21, ал.2 вр. ал.1 от ЗДвП, на основание чл.189, ал.4, вр. с чл.182,
ал.2, т.4 от ЗДвП на Д. О. И. с ЕГН ********** с адрес на местоживеене **** е наложено
административно наказание глоба в размер на 300 /триста/ лева.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд
гр.Бургас, в 14- дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
4