Решение по дело №358/2019 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 август 2019 г. (в сила от 17 октомври 2019 г.)
Съдия: Иван Манчев Димитров
Дело: 20192230200358
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 февруари 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е    373  

 

гр. Сливен,  02.08.2019 г.

         

В ИМЕТО НА НАРОДА 

 

    СЛИВЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД, наказателно отделение, І-ви наказателен състав,  в публично заседание на първи юли през две хиляди и деветнадесета година в състав:  

                              

                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН МАНЧЕВ

 

    при секретаря РОСИЦА НЕНЧЕВА, като разгледа докладваното от районния съдия АНД  358 по описа за 2019 г., за да се произнесе съобрази следното:

 

    Производството е по реда на чл. 59 – чл. 63 от ЗАНН.

Постъпила е жалба от „Водоснабдяване и канализация – Сливен” ООД срещу НП 11-01-410/19.11.2018 г. на директор на Агенцията за държавна финансова инспекция /АДФИ -/ гр.София, с което на основание чл. 77 ал.1 от Закона за счетоводството му е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 300 лв., за нарушение на чл. 3 ал. 2, във  вр. чл. 17 ал. 1 от Закона за счетоводството. Жалбоподателят иска НП да бъде отменено изцяло.

В с.з. жалбоподателя, чрез своят пълномощник, иска НП да бъде отменено.

В с.з. въззимаемата страна – наказващият орган, не изпраща представител. По делото е постъпило становище от проц. представител.

Съдът като съобрази събраните по делото гласни и писмени доказателства – поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установена следната фактическа обстановка:

Директор на Агенцията за държавна финансова инспекция възложил финансова инспекция на „Водоснабдяване и канализация – Сливен” ООД със заповед № ФК -10-31/30.03.2018 г.

Била извършена финансова проверка от финансов инспектор на АДФИ, който установил, че жалбоподателят към 31.03.2018 г. е нарушил Закона за счетоводството, като при наличие на законово задължение за това, не е осъществил текущо счетоводно отчитане на всички стопански операции в хронологичен ред, в т.ч. разходите за вложения труд и за ползваната механизация при извършените реконструкции по три улици в гр. Нова Загора, които водели до изменения на имуществено и финансово състояние на дружеството , финансовите резултати от дейността, паричните потоци и собствения капитал.    

  За извършеното нарушение на жалбоподателя бил съставен АУАН № 11-01-410/23.05.2018 г., с който деянието е квалифицирано като нарушение по чл. 3 ал. 2, във  вр. чл. 17 ал. 1 от Закона за счетоводството. Актът е предявен на жалбоподателя, който след като се  е запознал със съдържанието му, не е направил възражения.   

   Въз основа на така съставения АУАН било издадено и обжалваното НП 11-01-410/19.11.2018 г.       

   Горната фактическа обстановка се установи по несъмнен начин след преценка на представените и събрани по делото писмени и гласни доказателства и доказателствени средства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност. Съдът даде вяра на АУАН № 11-01-410/23.05.2018 г. и НП 11-01-410/19.11.2018  г., кредитира показанията на разпитаните по делото актосъставител С.Й.И. и свидетелите Мария Дончева Сиромахова, Наташа Атанасова И., Маргарита И. Славова.

  По друго дело-АНД 1535/18г. на СлРС бе назначена съдебно-счетоводна експертиза, която касае същото деяние, като в него е ангажирана АНО на гл. счетоводител на дружеството- Мария Сиромахова. С цел процесуална и финансова икономия съда прие тази експертиза, т.к. тя касае и процесния казус, като единствената разлика е, че отговорността за деянието в това дело е на ЮЛ в случая „ВиК- Сливен“ ООД гр.Сливен.

Въз основа на така приетото за установено от фактическа страна съдът направи следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима - подадена е в рамките на преклузивния срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН от надлежна страна /лице, което е санкционирано/. Разгледана по същество, тя е основателна.

Атакуваното НП е материално и процесуално незаконосъобразно.

Задължение на АНО е в акта, и в наказателното постановление, да опише нарушението, както и обстоятелствата, при които е извършено както и доказателствата, които го потвърждават. В НП следва да бъдат посочени и точните законови разпоредби, които са били нарушени, т.е. описаното деяние следва да се подведе под конкретна правна норма, съдържаща конкретен състав на административно нарушение. Съгласно разпоредбата на чл. 57, ал. 1, т. 5 и 6 от ЗАНН следва да има единство между описанието на нарушението, обстоятелствата, при които е извършено и законовите разпоредби, които са били нарушени. След като изпълни това свое задължение АНО следва да определи и размера на санкцията, която лицето, сочено като нарушител, следва да понесе за извършеното от него нарушение. В конкретния случай жалбоподателят е наказан на основание   чл. 77 ал.1 от Закона за счетоводството. Нарушението се състои във факта, че жалбопод. в качеството си на ЮЛ не е текущо осчетоводил през първото тримесечие разходите за материали, за труд и за ползваната механизация във връзка с извършените ремонтни работи - реконструкция на вътрешна водопроводна мрежа по ул. Цар Освободител, ул. Кънчо Чамов и ул. Марица, гр. Нова Закона, които водели до изменения на имуществено и финансово състояние на дружеството, финансовите резултати от дейността, паричните потоци и собствения капитал. Във „ВиК” били осчетоводени единствено разходи за вложени материали и отчетени по Д-т сметка 613 „Разходи за придобиване на ДА” в общ размер 7698 ,03лв.

         Съдът, обаче счита, че АНО неправилно,   след като е събрал голям обем доказателствен материал е приел,че е налице осъществено нарушение на чл. 3, ал. 2 във връзка с чл. 17, ал. 1 от Закона за счетоводството.

          Безспорно се установи от събраните по делото писмени и гласни доказателства, че за периода от 01.01.18г. до 31.03.18г. от „ВИК – Сливен” ООД-гр. Сливен са извършени реконструкции на вътрешни водопроводи на три улици в Община Нова Загора, описани подробно по –горе. Реконструкцията е извършена по стопански начин като за всеки един от обектите са издадени аварийни листи в които са описани разходите за вложени материали с марка, количество, склад и номер на искането за отпускане на материалите, разходите за вложен труд на лица с брой и часове и разходите за ползваната механизация с брой и часове /км.и гориво/.

          По друго дело-АНД 1535/18г. на СлРС бе назначена съдебно-счетоводна експертиза, която касае същото деяние, като в него е ангажирана АНО на гл. счетоводител на дружеството- Мария Сиромахова. С цел процесуална и финансова икономия съда прие тази експертиза, т.к. тя касае и процесния казус, като единствената разлика е, че отговорността за деянието е на ЮЛ в случая „ВиК- Сливен“ ООД гр.Сливен.

          Въз основа на изготвената по АНД 1535/18г. съдебно –счетоводна експертиза, съдът прие за установено ,че в счетоводството на дружеството са осчетоводени разходи за реконструкцията на водопроводната мрежа на трите улици в размер общо на 31 920,37лв.

         В хода на  съдебното следствие се доказа безспорно,че разходите за реконструкция на трите посочени в обстоятелствената част улици се установяват чрез извършените разходи посочени в аварийните листи, в които са описани подробно вложените материали, часовете  и използваната механизация.

        Въз основа на свидетелските показания дадени в хода на съдебното производство, съдът прие за установено, че информацията за направените разходи се получава в счетоводството когато обектът е приключил работата и  данните се въведат в   програмата на реконструкцията от страна на длъжностното лице Атанас Буюклиев. Действително към 31.03.18г. тази информация не е била получена в счетоводството,което е наложило на един по – късен етап /след получаване на необходимата информация в счетоводството на дружеството / да се извърши сторниране и правилно осчетоводяване  на разходите по сметка 613”Разходи за придобиване на ДА”.

        Видно от експертизата разходите за труд и механизация през първото тримесечие от 01.01.2018г. до 31.03.2018г. са осчетоводени в сметка 604 „Разходи за заплати" - труд и в сметка 601"Разходи за материали" са осчетоводени  горивата,  след което  са отразени в тримесечния отчет като разходи на предприятието.

През м.април разходите за труд и механизация са осчетоводени при условията на чл. 11 ал. 1 т.4 от ЗСч. като „Разходи за придобиване на ДА" и на по-късен етап са прехвърлени по партидите на съответните обекти както следва:

По партидата на обект ул. "Цар Освободител" в размер на 6280,32 лв. в.ч.: разходи за горива - 3292,30 лв,; разходи за заплати 2506,31 лв,; разходи за социални и здравни осигуровки - 481,71лв.

По партидата на обект ул. "Кънчо Чамов" в размер на 17 576,81 лв. в.ч.: разходи за горива - 7684.67 лв,; разходи за заплати 8297.40 лв,; разходи за социални и здравни осигуровки - 1594,74 лв.

По партидата на обект ул. "Марица" в размер на 267,62 лв. . в.ч.: разходи за горива - 149,43 лв. лв,; разходи за заплати 99,14 лв,; разходи за социални и здравни осигуровки - 19.05 лв.

        Видно от заключението на  съдебно –счетоводната експертиза ,че при така установените обстоятелства дружеството жалбопод. правилно и законосъобразно в    съответствие с разпоредбата на чл. 11 , ал. 1 т. 4 от ЗСч е извършило осчетоводяването на направените разходи, поради което съдът счита, че АНО неправилно е ангажирал административно –наказателната му отговорност.

Мотивиран от посоченото съдът прие, че следва да отмени атакуваното НП, поради което: 

 

Р  Е  Ш  И:

 

             ОТМЕНЯ НП 11-01-410/19.11.2018 г. на директор на Агенцията за държавна финансова инспекция гр.София, с което на„Водоснабдяване и канализация – Сливен” ООД, гр. Сливен с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ул. „Шести септември” № 27, представлявано от управител Севдалин Рашев Рашев с ЕГН **********, съдебен адрес:***, чрез адв. Ст.Р.,  му е наложено административно наказание ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 300 лв., на осн. чл. 77 ал.1 от Закона за счетоводството, като НЕПРАВИЛНО и НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. Сливен в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.     

 

                                                                      РАЙОНЕН СЪДИЯ