Решение по дело №395/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 8
Дата: 9 януари 2023 г.
Съдия: Мария Белева Хубчева
Дело: 20227150700395
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 април 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

   8/9.1.2023г.

 

гр. Пазарджик

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Пазарджик – VІІ административен състав, в открито съдебно заседание на девети декември две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:         МАРИЯ ХУБЧЕВА

 

 

при секретаря Димитрина Георгиева, изслуша докладваното от съдия ХУБЧЕВА административно дело № 395 по описа на съда за 2022 год., взе предвид следното:

Производство е по реда на чл. 156, ал. 1 от Данъчно-осигурителен процесуален кодекс (ДОПК).

Образувано е по жалба на „ПОНТ ГРУП“ ЕООД, с ЕИК *********, представлявано от Л. Б. Т., с адрес за кореспонденция: гр. София, район „Люлин“, бл. 11, вх. „Д“, ет. 4, ап. 103, против Ревизионен акт № Р-16001321002703-091-001 от 30.11.2021 г., потвърден с Решение № 88 от 23.02.2022 г., издадено от изпълняващ длъжността директор на Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ (ОДОП) гр. Пловдив при Централно управление (ЦУ) на Национална агенция за приходите (НАП): Екатерина Райчева, съгласно Заповед № 780 от 20.12.2021 г. на изпълнителния директор на НАП, за допълнително установения ДДС в размер на 1 400 817,08 лева (един милион четиристотин хиляди осемстотин и седемнадесет лева и осем стотинки) с прилежаща лихва в размер на 191 750,70 лева (сто деветдесет и една хиляди седемстотин и петдесет лева и седемдесет стотинки), както и за установената дължима сума за корпоративния данък за 2019 г., в размер на 684,41 лева (шестстотин осемдесет и четири лева и четиридесет и една стотинки), с прилежащи лихви в размер на 98,49 лева (деветдесет и осем лева и четиридесет и девет стотинки).

В жалбата се излагат доводи за неправилност на обжалвания акт поради съществено нарушение на административнопроизводствените правила и противоречие с материалноправните разпоредби – отменителни основания по чл. 146, т. 3 и т. 4 от АПК. Сочи се, че въз основа на извършена ревизия е издаден Ревизионен доклад № Р-1600132002703-092-001/29.10.2021 г., с който е направено предложение за установяване на публични задължения в общ размер на 1 580 891,88 лв. и въпреки направеното възражение от страна на дружеството, направените констатации са потвърдени с РА № Р-16001321002703-091-001/30.11.2021 г., с който са установени задължения за довнасяне по ДДС в размер на 1 400 817,08 лв. и лихвите за просрочия към тях в размер на 191 750,70 лв., както и задължения за довнасяне по ЗКПО в размер на 684,41 лв. и лихвите за просрочия към тях в размер на 98,49 лв. Счита се, че ревизиращият орган, издал акта е трябвало да обсъди направените възражения срещу ревизионния доклад и представените доказателства. Твърди се, че представените с възражението аргументи и допълнителни доказателства, които по безспорен начин доказват реалността на доставките, не са анализирани в достатъчна степен в РА, а просто формално е доначислен данъчен кредит. Моли се за отмяна на обжалвания ревизионен акт.

В открито съдебно заседание дружеството – жалбоподател, редовно уведомени, не с е явява и не се представлява.

Ответната страна – директорът на Дирекция „Обжалване и данъчно – осигурителна практика“ – гр. Пловдив при ЦУ на НАП,  не се явява и не изпраща представител. По делото с вх. № 9933/08.12.2022 год. е постъпила писмена молба от пълномощника му юрисконсулт Д., оспорва жалбата с доводи за нейната неоснователност и моли за отхвърлянето ѝ. Прави възражение за прекомерност относно размера на адвокатското възнаграждение, заплатено от жалбоподателя. Моли за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Контролираща страна – Окръжна прокуратура гр. Пазарджик. В съдебно заседание счита, че жалбата е неоснователна. Поддържа писменото становище на прокуратурата, представено по делото, съобразно мотивите и съображенията, развити в него. Счита, че РА следва да бъде потвърден като законосъобразен. Постановен е в съответствие с приложимите данъчно – правни норми. Налице е липса на съществени нарушения на административно – производствените правила. Постановен е в определена форма от компетентен орган и в съответствие с целта на закона, което го прави законосъобразен, а подадената жалба срещу него – неоснователна.

Административен съд - Пазарджик, в настоящия съдебен състав, като обсъди оплакванията в жалбата, писмените доказателства по преписката, доводите и становищата на страните и след извършена служебна проверка за законосъобразност на акта съгласно чл. 160, ал. 2 от ДОПК, намира следното:

С жалбата се оспорва акт, за който изрично е предвидено съдебно обжалване, съгласно чл. 156, ал. 1 от ДОПК. Жалбата е подадена чрез административния орган, от надлежно лице и при наличието на правен интерес, поради което същата е процесуално допустима.

От фактическа страна, съдът приема за установено:

Със Заповед за възлагане на ревизия № Р-16001321002703 от 10.05.2021 г., изменена със заповед за възлагане на ревизия № Р-16001321002703-020-002/16.08.2021 г., от екип от ревизори: главен инспектор по приходите – ръководител на ревизията Ц. С. Д. и главен инспектор по приходите В. Т. К. е възложено извършването на ревизия на жалбоподателя за следните видове задължения:

- Данък върху добавената стойност в размер на 1 400 817,08 лева (един милион четиристотин хиляди осемстотин и седемнадесет лева и осем стотинки) с прилежаща лихва в размер на 191 750,70 лева (сто деветдесет и една хиляди седемстотин и петдесет лева и седемдесет стотинки), за периода 04.09.2019 г. до 31.12.2020 г.

- Корпоративен данък за периода 01.01.2019 г. до 31.12.2019 г., в размер на 684,41 лева (шестстотин осемдесет и четири лева и четиридесет и една стотинки), с прилежащи лихви в размер на 98,49 лева (деветдесет и осем лева и четиридесет и девет стотинки).

Заповед за възлагане на ревизия № Р-16001321002703 от 10.05.2021 г., изменена със заповед за възлагане на ревизия № Р-16001321002703-020-002/16.08.2021 г., е връчена електронно чрез изпращане на декларирания електронен адрес на лицето – pontgrup@abv.bg, съгласно Удостоверение за извършено връчване по електронен път в ИС „Контрол“, ЗВР  на 02.09.2021 г. За ревизиращи органи са определени Ц. С. Д. – главен инспектор по приходите, ръководител на ревизията, и В. Т. К. – главен инспектор по приходите.

В хода на ревизионното производство е установено, че за ревизирания период основна дейност на дружеството е търговия със зърно. Не са установени обекти и офиси (собствени или наети), в които дружеството да осъществява дейността си. Същото няма регистрирани фискални устройства с осъществена дистанционна връзка с НАП. За периода от 01.01.2019 г. до 31.12.2020 г. от „Понт груп“ ЕООД не са регистрирани трудови договори за наети лица, заети в икономическата дейност на дружеството, не са подавани уведомления по чл. 62 от КТ. Установено е, че дружеството няма собствени недвижими имоти и МПС.

За ревизираните данъчни периоди едноличен собственик на капитала и представляващ дружеството е Г. С. К., със седалище и адрес на управление: гр. Велинград, ул. Цанко Церовски“ № 6. След връчване на Заповед за възлагане на ревизия № Р-16001321002703 от 10.05.2021 г., едноличния собственик на капитала е прехвърлил дружествените си дялове на правоприемник Л. Б. Т., който става собственик на капитала на „Понт груп“ ЕООД, като обстоятелствата са вписани в ТР към АВ на 25.05.2021 г. Посочен е адрес на седалище и управление: гр. София, район Люлин, бл. 115, вх. Д, ет. 4, ап. 103.

През ревизирания период дружеството е декларирало извършени доставки в страната съгласно Приложение № 2 от ЗДДС към следните клиенти: „Фибостар“ ЕООД гр. София, с ЕИК *********, „Диас 2000“ ООД гр. Ямбол, с ЕИК *********, и „Кипарис М“ ООД с. Стамболово, с ЕИК *********, регистрирани по ЗДДС, на които е издало фактури с предмет за доставка на царевица, пшеница и ечемик, за които данъкът за доставките е изискуем от получателя. Дружеството е закупувало от физически лица царевица, пшеница и ечемик, които в последствие е фактурирало на горепосочените дружества. За изкупените количества зърно, дружеството е изготвило общи протоколи за начисляване на дължимия ДДС за всички доставки, за които данъкът е станал изискуем през съответния данъчен период, като протоколите са издавани на последния ден от този период. Установено било, че са издадени 14 бр. протоколи за самоначисляване на ДДС по реда на чл. 117, ал. 2 от ЗДДС с данъчна основа общо 6 926 704,87 лв. и ДДС общо 1 385 341,00 лв. отразени от „Понт груп“ ЕООД в дневника за продажби за съответните данъчни периоди, като по този начин дружеството е упражнило правото си на приспадане на данъчен кредит.

В тази връзка от органите по приходите са предприети действия за събиране и обезпечаване на доказателствата, като до „Фибостар“ ЕООД гр. София е отправено ИПДСПОТЛ № 16001321002703-041-001 от 13.07.2021 г., съгласно Удостоверение за извършено връчване по електронен път в ИС „Контрол“, същото е връчено на 28.07.2021 г. До приключване на ревизията от дружеството не са представени изисканите документи, справки и писмени обяснения във връзка с искането.

Отправено е до „Диас 2000“ ООД гр. Ямбол  ИПДСПОТЛ № Р-16001321002703-041-002 от 13.07.2021 г., съгласно Удостоверение за извършено връчване по електронен път в ИС „Контрол“, същото е връчено на 13.07.2021 г. До приключване на ревизията от дружеството са представени писмени обяснения, в които се посочва, че на 27.09.2019 г. е получена фактура по ел. поща от „Понт груп“  ЕООД, с предмет на сделката „царевица“, реколта 2019 г., количество 700 тона и с единична цена 230 лв. на обща стойност 161 000 лв. Плащането е било извършено на 27.09.2019 г. От „Диас 2000“ ООД гр. Ямбол твърдят, че са станали жертва на измама и към настоящия момент сумата, която са изплатили по фактура № 727/26.09.2019 г. в размер на 161 000 лв. не им е възстановена. Представили са доказателства в тази връзка.

Отправено е и до „Кипарис М“ ЕООД с. Стамболово ИПДСПОТЛ № 16001321002703-041-003 от 13.07.2021 г., Искането е изпратено за връчване на декларирания електронен адрес на лицето – lazarova_t@abv.bg, съгласно Удостоверение за извършено връчване по електронен път в ИС „Контрол“, същото не получено. Искането е изпратено на 11.10.2021 г. за връчване на декларирания електронен адрес на лицето – billing_consult@abv.bg, съгласно Удостоверение за извършено връчване по електронен път в ИС „Контрол“, същото не получено. ИПДСПОТЛ №16001321002703-041-003 от 13.07.2021 г. е изпратено по пощата на декларирания адрес за кореспонденция с известие за доставяне (обратна разписка) № 0100013540207, като пощенската пратка е върната обратно в ТД на НАП – Пловдив с отметка „Грешен адрес“. До приключване на ревизията от дружеството не са представени изисканите документи, справки и писмени обяснения във връзка с искането.

Изпратено е до ТБ „Райфайзенбанк България“ ЕАД гр. София с ЕИК *********, ИПДСПОТЛ №16001321002703-041-004 от 11.08.2021 г., съгласно Удостоверение за извършено връчване по електронен път в ИС „Контрол“, същото е връчено на 12.08.2021 г. По електронен път с вх. № 20197/26.10.2021 г. от ТБ „Райфайзенбанк България“ ЕАД гр. София е получено ел. съобщение с копие на отговор на искането и посочване, че оригинала ще бъде изпратен по пощата.

В хода на ревизията по електронен път на 17.05.2021 г. на РЛ е връчено ИПДСПОТЛ №16001321002703-040-001 от 12.05.2021 г., с което са изискани всички първични и вторични счетоводни документи за ревизирания период; документи относно получени/извършени доставки – договори и анекси с доставчици и клиенти, фактури, платежни документи, транспортни документи, приемно – предавателни протоколи, счетоводни документи, оборотни ведомости и главна книга и други. В отговор с вх. № 10140/20.05.2021 г. от РЛ първоначално е заявено, че „Счетоводството на „Понт груп“ ЕООД ще води З. Р.. Моля ако имате въпроси да се свържете с него на тел. **********, имейл: zzlatko@abv.bg“. Допълнително са представени документи, включваща оборотна книга, банкови извлечения от сметка на дружеството, хронология на счетоводни сметки, представени са и 14 бр. протоколи по Приложение № 2 от ЗДДС. Представен е договор за сътрудничество и съвместна дейност от 01.11.2019 г. сключен между „Понт груп“ ЕООД и „Фибостар“ ЕООД.

На дружеството е изпратено второ ИПДСПОТЛ Р-16001321002703-040-002/11.08.2021 г., с което са изискани конкретни документи и обяснения, свързани с документираните продажби на зърно по издадените фактури към клиенти през 2019 г. и 2020 г.; сключените договори с клиенти, писмени обяснения относно начина на предаване на конкретни количества зърно по издадените фактури. По електронен път е получен отговор от дружеството, в който е заявено, че се събира и окомплектова документацията съгласно искането, но предвид летния сезон и смяната на управителя им е необходимо още време. До приключване на ревизията от дружеството не са представени документи, справки и писмени обяснения по връченото искане.

Изпратените ИПДСПОТЛ са с цел доказване реално ли са извършени доставки на зърно от страната на „Понт груп“ ЕООД по издадените от него 356 бр. фактури на обща стойност 7 004 085,38 лв. към „Фибостар“ ЕООД, поради това че от двете дружества не са представени никакви доказателства за реално предаване и транспортиране на зърно.

За резултатите от ревизията е съставен ревизионен доклад № Р-16001321002703 от 29.10.2021 год., връчен на ревизираното лице на 02.11.2021 г. В срока по чл. 117, ал. 5 от ДОПК е подадено писмено възражение срещу констатациите в ревизионния доклад. С подаденото възражение са изложени твърдения, че ревизионният доклад е издаден при нарушаване на материални и процесуални разпоредби на закона. Приложено е писмено обяснение от управителя на „Понт груп“ ЕООД във връзка с ИПДПОЗЛ № Р-16001321002703-040-002/11.08.2021 г., съгласно което основната дейност на дружеството е да намира, окачествява и продава зърно и зърнени продукти. Основни доставчици са земеделските кооперации, земеделски производители и физически лица, които получават стоката от рента. За периода от 2019 г. до декември 2020 г. дружеството е закупувало стока, като е сключвало устни и писмени договори с физически лица. В договорите са упоменати: количества, място на товарене, стойност на сделките; дата и вид продукция, РКО; Сочи се, че дружеството има сключен договор само с един контрагент „Фибостар“ ЕООД.  Издадените фактури са включени в отчетните регистри по ЗДДС/СД и ДН/ по периоди по които се отнасят. Анализни свидетелства, складови разписки, експедиционни бележки, товарителници, сертификати за качество не са били изисквани и представяни при продажбата на земеделската продукция на контрагента. Транспорта е за сметка на крайния купувач, поради което управителя на дружеството не можел да посочи вид, марка, модел на превозно средство, маршрут и място на разтоварване.

Приложени са 42 броя писмени договори с физически лица с РКО за изкупуване на 105 240 кг. царевица, за периода 02.03.2020 г. до 29.05.2020 г.

         Приложени са документи от контрагента „Фибостар“ ЕООД по ИПДПОЗЛ № Р-16001321002703-040-001/11.08.2021 г., а именно: писменно обяснение от управителя на дружеството, съгласно което предметът на доставката по фактурите е продажба на зърно и зърнени продукти. Няма издадени кредитни известия. Представят се копия от фактури издадени от ИПДПОЗЛ № Р-16001321002703-040-002/11.08.2021 г. Посочен е начин на предаване на стоката. Транспортните средства и заплащането на транспорта от мястото на натоварване до мястото на разтоварване е изцяло за сметка на крайния купувач. Фирма „Фибостар“ ЕООД не е притежател на собствен или нает склад. Стоката, закупена от дружеството се натоварва и извозва от зърнени площадки, ниви и складове на земеделски производители или физически лица. Приложени са в отделен файл документи за извършени разплащания по фактури, хронология на всички счетоводни сметки относно заприхождаването на стоки и отразяване на разходите, оборотна ведомост и главна книга за периода на издадените фактури.

         В обобщение се възразява срещу начислен ДДС по фактури за доставка на царевица и пшеница издадени на „Фибостар“ ЕООД. Твърди се, че доставките били реални и имало доказателства за това. Навеждат се доводи за пропуски при анализа на доказателствата събрани в хода на ревизията.

Ревизията приключва с Ревизионен акт № Р-16001321002703-091-001/30.11.2021 г., издаден от С. А. Г. на длъжност началник на сектор – орган, възложил ревизията и Ц. С. Д. на длъжност главен инспектор по приходите – ръководител на ревизията. С него от ревизиращия екип е констатирал, че представените с възражението към РД документи, не се доказва реално извършване на доставки на царевица, пшеница, ечемик по издадените от „Понт груп“ ЕООД общо 356 броя фактури на стойност 7 004 085,38 лв. към получателя „Фибостар“ ЕООД – регистрирано по ЗДДС лице. Приели са, че както РЛ, така и от получателя не са представени документи, удостоверяване извършено предаване и приемане на фактурираните количество зърно, за претегляне и транспортиране на зърното, от мястото на товарене до мястото на разтоварване (конкретен адрес). Прието е, че ако фактурираните доставки на зърно бяха реално извършени то както РЛ, така и контрагентът му са щели да притежават доказателство за това изпълнение. Органите по приходите са приели за недоказана реализацията на количествата царевица, пшеница и ечемик по издадените 356 броя фактури към регистрирано по ЗДДС лице, предвид което доставките са счетени за облагаеми по общия ред с 20 % ДДС при издателя на първичния документ.

 С ревизионния акт са приети изложените в ревизионния доклад факти и обстоятелства, направените фактически и правни изводи, и основанията, обосноваващи издаването им. С оспорения ревизионен акт по отношение на жалбоподателя са установени следните задължения, съобразно направените констатации в ревизионен доклад:

- Данък върху добавената стойност в размер на 1 400 817,08 лева (един милион четиристотин хиляди осемстотин и седемнадесет лева и осем стотинки) с прилежаща лихва в размер на 191 750,70 лева (сто деветдесет и една хиляди седемстотин и петдесет лева и седемдесет стотинки), за периода 04.09.2019 г. до 31.12.2020 г.

- Корпоративен данък за периода 01.01.2019 г. до 31.12.2019 г., в размер на 684,41 лева (шестстотин осемдесет и четири лева и четиридесет и една стотинки), с прилежащи лихви в размер на 98,49 лева (деветдесет и осем лева и четиридесет и девет стотинки).

В срока по чл. 152, ал. 1 от ДОПК жалбоподателят е оспорил изцяло процесния ревизионен акт пред директора на дирекция „Обжалване и данъчно – осигурителна практика“ – Пловдив. Последният се е произнесъл с Решение № 88 от 23.02.2022 г., с което е потвърдил ревизионния акт, издаден на жалбоподателя, за допълнително установените задължения по ДДС в размер на 1 400 817,08 лева (един милион четиристотин хиляди осемстотин и седемнадесет лева и осем стотинки) с прилежаща лихва в размер на 191 750,70 лева (сто деветдесет и една хиляди седемстотин и петдесет лева и седемдесет стотинки), както и за установената дължима сума за корпоративния данък за 2019 г., в размер на 684,41 лева (шестстотин осемдесет и четири лева и четиридесет и една стотинки), с прилежащи лихви в размер на 98,49 лева (деветдесет и осем лева и четиридесет и девет стотинки).

По делото е приета изготвената съдебно-икономическа експертиза. В заключението си вещото лице сочи, че дружеството не е представило първични счетоводни документи, които са основание за отразените в счетоводните регистри на дружеството записвания по заприхождаване на стоките предмет на последващи доставки към „Фибостар“ ЕООД в резултат на което, не може да се направи обоснован извод, че сделките и събитията са отразени счетоводно в съответствие с тяхното съдържание, същност и икономическа реалност, каквито са изискванията. Посочено е, че процесните фактури издадени от „Понт груп“ ЕООД с получател „Фибостар“ ЕООД, за начин на плащане е посочено „по сметка“ и към тях няма издадени касови бонове. Към процесните фактури не са били издавани кредитни или дебитни известия по смисъла на чл. 115 от ЗДДС. Посочето е, че в процесните фактури данъкът не е начислен в съответствие с изискванията. Не са констатирани фактури издадени към дружеството жалбоподател. Доставчици на дружеството, за които има представени договори за изкупуване на зърно, са физически лица. В заключението се посочва, че общата сума за плащане по издадените от „Понт груп“ ЕООД фактури за продажби към „Фибостар“ ЕООД е 7 004 085,38 лв. от тях: 6 561 711,55 лв. са отразени по протоколи за прехващане на вземания и задължения между двете дружества; 259 757, 54 лв. са преведени по банковата сметка на „Понт груп“ ЕООД; 182 616,29 лв. са дебитно салдо по сметка 411 „Клиенти“ към 31.12.2020 г., което показва неразплатени суми по процесните фактури. Реално преведените суми са отразени в счетоводството на „Понт груп“ ЕООД по дебита на сметка 503 „Разплащателна сметка“, протоколите за прихващане на вземания и задължения са осчетоводени по дебита на сметка 409 „Други кредитори“ през 2019 г.  и по дебита на сметка 403 „Вътрешни разчети“, срещу кредитиране на сметка 411 „Клиенти“.

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в предвидения в чл. 156, ал. 1 от ДОПК срок, срещу Ревизионен акт, обжалван изцяло в предвидения за това срок пред компетентния в приходната администрация орган, който с решението си го потвърдил.

След извършена служебна проверка на основание чл. 160, ал. 2 от ДОПК, съдът намира, че Ревизионен акт № Р-16001321002703-091-001/ 30.11.2021 г. е издаден от оправомощен орган, съгласно чл. 119, ал. 2, от ДОПК, в рамките на неговата компетентност, както и Заповедите за възлагане на ревизия. В съдържанието на ЗВР, заповедите за изменение на ЗВР, ревизионния доклад и ревизионния акт е отразено, че са издадени чрез информационна система "Контрол" като електронен документ, подписан с електронен подпис. Представянето на електронните документи на хартиен носител като заверен от страната препис е допустимо по силата на чл. 184, ал. 1 от ГПК вр. § 2 от ДР на ДОПК. Изброените ЗВР, РД и РА са подписани от лицата които са посочени с квалифициран електронен подпис и издадените от тях документи включително и РД и РА са валидни такива и не са налице основания да се считат за нищожни, като неподписани от техните издатели. С РА са определени задължения за периода и на лицето, на което е възложена ревизията, поради което същият не страда от пороци, засягащи неговата валидност, и подлежи на проверка за законосъобразност.

Ревизионен акт № Р-16001321002703-091-001/ 30.11.2021 г. е издаден в срока по чл. 119, ал. 2 от ДОПК, в предвидената в чл. 120 от ДОПК форма и съдържа изложение на фактическите и правните основания за постановяването му. Освен това изложение на фактическите основания за установяване на процесните задължения се съдържа в ревизионния доклад, който е неразделна част от РА съгласно чл. 120, ал. 2 от ДОПК. От настоящата инстанция не се констатира наличието на съществени процесуални нарушения, които да са ограничили правото на защита на жалбоподателя. На задълженото лице е била предоставена достатъчна възможност да представи изисканите му документи и сведения в хода на извършваната му ревизия, същото е бил редовно уведомявано както за откриването на ревизионното производство, така и за всички последващи действия на органите по приходите, а също и за исканите от тях доказателства от значение за установяване размера на публичните му задължения. В хода на ревизията органите по приходите са попълнили преписката с необходимите според тях доказателства, на база на които е извършена проверка на релевантните за облагането на жалбоподателя обстоятелства. Извършените въз основа на тези доказателства фактически констатации и направените правни изводи са предмет на преценка при проверката за материалната законосъобразност на РА и ще бъдат обсъдени по-долу в настоящото решение. Извън това в процесуалния закон са предвидени достатъчно възможности ревизираното лице в пълнота да упражни правото си на защита чрез попълване на преписката с необходимите доказателства, включително чрез отправяне до решаващия орган или до съда на искания за тяхното събиране, като в конкретния случай жалбоподателят се е възползвал от тези възможности. Следователно са спазени и всички принципи на административното производство, визирани в чл. 3чл. 5 от ДОПК. Фактическите констатации са подкрепени от доказателства, събрани по надлежния ред и постановяването на акта е станало след като е изяснена фактическата обстановка по спора.

Във връзка с проверката за правилното приложение на материалноправните норми съдът намира следното:

Установено е, че през ревизирания период от 04.09.2019 г. до 31.12.2020 г. декларираната основна дейност на дружеството е търговия на едро със зърно. За посочения период едноличен собственик на капитала и представляващ „Понт груп“ ЕООД е Г. С. К., с посочено седалище и адрес на управление гр. Велинград, ул. „Цанко Церовски“ № 6. След връчване по електронен път на 17.05.2021 г. на ЗВР № Р-16001321002703-020-001 от 10.05.2021 г. на декларирания електронен адрес на РЛ, същият е прехвърлил дружествените си дялове на правоприемник Л. Б. Т., който е станал едноличен собственик на капитала на дружеството, като тези обстоятелства са вписани в ТР към АВ на 25.05.2021 г., извършена е и промяна на седалището и адреса на управление на дружеството: гр. София, район Люлин, бл. 115, вх. Д, ет. 4, ап. 103. През ревизирания период дружеството е декларирало извършени доставки в страната по Приложение № 2 от ЗДДС към клиенти „Фибостар „ ЕООД, „Диас 2000“ ООД и „Кипарис М“ ООД, регистрирани по ЗДДС, на които е издало фактури с предмет на доставка царевица, пшеница и ечемик, за които съгласно чл. 163а, ал. 2 от ЗДДС данъкът за доставките е изискуем от получателя – регистрирано по този закон лице, независимо дали доставчикът е данъчно задължено или данъчно незадължено лице.

 В хода на ревизията са извършени многократни процесуални действия за събиране на доказателства с цел доказване реално извършване на документираните доставки: връчени са няколко ИПДПОЗЛ на жалбоподателя, в резултат на което са представени само оборотна ведомост и главна книга, банкови извлечения от сметка на дружеството в „Райфайзенбанк България“ ЕАД, хронология на счетоводни сметки, видно от които през м.ноември и декември 2019 г. са заприходени стоки – зърно на обща стойност 654 369,57 лв., които към 31.12.2019 г. са изписани изцяло, съответно през 2020 г. са заприходени стоки – зърно на обща стойност 6 272 335,30 лв., които към 31.12.2020 г. са изписани изцяло. Представени са 14 бр. протоколи по чл. 117, ал. 2 от ЗДДС, с които РЛ като получател по доставки по глава доставки по глава деветнадесета „а“ на стоки и услуги по Приложение № 2 с място на изпълнение на територията на страната, по които данъкът е изискуем от получателя, е извършило самоначисляване на дължимия ДДС за закупените количества зърно. Представен е договор за сътрудничество и съвместна дейност от 01.11.2019 г. сключен между „Понт груп“ ЕООД и „Фибостар“ ЕООД, с който страните декларират намерението си за сътрудничество и съвместна дейност в областта на покупко – продажбата на зърно. В хода на ревизията органите по приходите са изискали документи и обяснения от други задължени лица – клиенти на „Понт груп“ ЕООД за ревизираните данъчни периоди: „Фибостар“ ЕООД, „Диас 2000“ ООД и „Кипарис М“ ООД. В разглеждания случай с ИПДПОЗЛ от „Фибостар“ ЕООД е  изискано да представи заверени копия на 365 бр. фактури, издадени от „Понт груп“ ЕООД, описани в искането по № и дата на фактура, както и КИ ако има издадени към процесните фактури. Изискани са сключени договори между страните, документи за разплащане по доставките – касови или банкови документи, складови разписки, кантарни бележки, приемно – предавателни протоколи, анализни свидетелства и сертификати за качество на зърното, счетоводни извлечения, документи за отразяване на посочените фактури в счетоводството на дружествот, оборотна ведомост и главна книга, хронологии на счетоводни сметки относно заприхождаване на стоки и отразяване на разходи при последваща реализация; транспортни документи, писмени обяснения относно начина и организацията по предаването на количествата зърно; договори за наем на машини и съоръжения и други. До приключване на ревизията не са представени изисканите документи, справки и писмени обяснения относно реално изпълнение на доставките по издадените от РЛ към него 365 бр. фактури на стойност общо 7 004 085,38 лв. с предмет царевица, ечемик и пшеница. Органите по приходите са извършили служебни проверки в регистрите на НАП, при които са установили, че „Фибостар“ ЕООД няма декларирани производствени и търговски обекти и складове; дружеството няма регистрирани собствени МПС; няма данни за платени наеми за складове и търговски обекти, МПС, от които да извършва дейност, да съхранява зърно и да превозва стоката. За издадените от РЛ общо 365 бр. фактури от получателя „Фибостар“ ЕООД, не са представени документи и доказателства, удостоверяващи наличие на материален, технически и трудов ресурс за приемане, претегляне, транспортиране, съхранение и последваща реализация към клиенти на фактурираните от РЛ доставки на стотици тонове зърно. Не са представени извлечения от счетоводни сметки, отчитащи стоките от които да е видно придобиването на фактурираните количества зърно по издадените фактури.

За преценката дали са извършени доставки по конкретните фактури е необходимо да се изследва дали е налице предвидения в чл. 6, ал. 1 от ЗДДС правопораждащ юридически факт (прехвърлянето на правото на собственост върху стоката), при чието проявление възникват съответните правни последици. За удостоверяване на тези обстоятелства е необходимо наличието на доказателства за приемо – предаване на стоките, а също и годни доказателства за тяхното транспортиране. Всички документи, установяващи прехвърлянето на право на собственост върху процесиите стоки следва да кореспондират помежду си, да са взаимно обвързани, да следват хронологията на осъществяване на сделките и да установяват по един категоричен начин, че ревизираното лице е доставчик на зърното именно по фактурите. В тежест на лицето – доставчик, е да докаже при условията на пълно насрещно доказване, че са налице законоустановените предпоставки за признаване на твърдяното от него материално право, за да бъде извършена законосъобразна преценка за това дали е налице такава доставка, следва да бъдат разгледани представени и от двете страни документи и обяснения, което е направено от органите по приходите в хода на разглежданото ревизионно производство. Предвид констатираните факти и обстоятелства в хода на ревизията, правилно ревизиращите са приели, че частично представените от жалбоподателя документи не доказват реално извършване на зърно по издадените от „Понт груп“ ЕООД общо 365 бр. фактури на стойност 7 004 085,38 лв. към получателя „Фибостар“ ЕООД – регистрирано по ЗДДС лице. Допълнително представените в хода на административното обжалване документи също не доказват по безспорен и безпротиворечив начин реалното прехвърляне на собствеността стоките. В същите не се съдържат конкретни данни за мястото на получаване, липсва посочен административен адрес на обект, откъдето са натоварени, както и данни за МПС, с което са превозени, липсват придружаващи транспортни документи (пътни листове, товарителници и др.), удостоверяващи превоз на стоките от обект на доставчика до обект на получателя и т.н. От така представените документи, органите по приходите са приели за недоказана реализацията на количествата зърно по издадените фактури, предвид което доставките са счетени за облагаеми по общия ред с 20% ДДС при издателя на първичния документ.

Тези изводи се подкрепят от заключението на вещото лице по назначената съдебно – счетоводна експертиза. Вещото лице е посочило, че дружеството не е представило първични счетоводни документи, които са основание за отразените в счетоводните регистри на дружеството, записвания по заприхождаване на стоките предмет на последващи доставки към „Фибостар“ ЕООД в резултат на което, не може да се направи обоснован извод, че сделките и събитията са отразени счетоводно в съответствие с тяхното съдържание, същност и икономическа реалност, каквито са изискванията. Посочено е, че процесните фактури издадени от „Понт груп“ ЕООД с получател „Фибостар“ ЕООД, за начин на плащане е посочено „по сметка“ и към тях няма издадени касови бонове. Към процесните фактури не са били издавани кредитни или дебитни известия по смисъла на чл. 115 от ЗДДС. Посочето е, че в процесните фактури данъкът не е начислен в съответствие с изискванията. Не са констатирани фактури издадени към дружеството жалбоподател. Доставчици на дружеството, за които има представени договори за изкупуване на зърно, са физически лица.

Що се отнася до реалността на извършените услуги, тя се установява с удостоверяване на надлежно доказани и отчетени разходи за тяхното извършване, за което липсват доказателства по делото. В случая липсват документи, които по несъмнен начин да удостоверяват предаването на зърното от жалбоподателя на клиента „Фибостар“ ЕООД. Следва да се има предвид и факта, че по делото не са ангажирани доказателства, въз основа на които да е възможно да се даде еднозначен отговор на въпроса дали има реално предаване на закупената стока от продавача „Понт груп“ ЕООД на купувача „Фибостар“ ЕООД. В случая, без всякакво съмнение, се касае за родово определени вещи, и индивидуализирането на същите, за които получателят е придобил правото да се разпорежда фактически като собственик, следва да се установи и докаже с документи. В случая липсват документи, които по несъмнен начин да удостоверяват предаването на зърното, доказателства, от които да е видно, къде е съхранявана стоката до предаването и на превозвачите, къде е измерена и как е натоварена, с кое МПС и къде я е доставил. Безспорно по делото не са ангажирани убедителни доказателства, за да бъде създадено сигурно убеждение в истинността на конкретното фактическо твърдение относно реалността на процесните доставки (каквато е целта на пълното доказване).

Не отговаря на истината твърдението, че при административното обжалване не са обсъдени възраженията на жалбоподателя. Напротив, в своето решение директорът на Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“, подробно е разгледал доводите на жалбоподателя и убедително е мотивирал тяхната неоснователност.

Предвид всичко гореизложено следва да се приеме, че ревизията е правилно проведена, като законосъобразно са определени дължимите данъчни задължения по ЗДДС, ведно със съответните лихви, т.е. ревизионният акт в обжалваната му част е издаден в съответствие с административнопроизводствените правила и с относимите материалноправни разпоредби. Тъй като са спазени и останалите предпоставки за законосъобразност на административните актове, то жалбата против оспорения ревизионен акт е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

Предвид гореизложеното и на основание чл. 160, ал. 1 от ДОПК, Административен съд – Пазарджик

 

 

                                           Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „ПОНТ ГРУП“ ЕООД, с ЕИК *********, представлявано от Л. Б. Т., с адрес за кореспонденция: гр. София, район „Люлин“, бл. 11, вх. „Д“, ет. 4, ап. 103, против Ревизионен акт № Р-16001321002703-091-001 от 30.11.2021 г., потвърден с Решение № 88 от 23.02.2022 г., издадено от изпълняващ длъжността директор на Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ (ОДОП) гр. Пловдив при Централно управление (ЦУ) на Национална агенция за приходите (НАП): Екатерина Райчева, съгласно Заповед № 780 от 20.12.2021 г. на изпълнителния директор на НАП, за допълнително установения ДДС в размер на 1 400 817,08 лева (един милион четиристотин хиляди осемстотин и седемнадесет лева и осем стотинки) с прилежаща лихва в размер на 191 750,70 лева (сто деветдесет и една хиляди седемстотин и петдесет лева и седемдесет стотинки), както и за установената дължима сума за корпоративния данък за 2019 г., в размер на 684,41 лева (шестстотин осемдесет и четири лева и четиридесет и една стотинки), с прилежащи лихви в размер на 98,49 лева (деветдесет и осем лева и четиридесет и девет стотинки).

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба чрез настоящия съд пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                       

 

                                                                                   СЪДИЯ: (П)