Решение по дело №885/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1355
Дата: 1 юли 2021 г. (в сила от 7 юни 2022 г.)
Съдия: Мария Илиева Златанова
Дело: 20217180700885
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 април 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

logo

Р Е Ш Е Н И Е

№1355/1.7.2021г.

гр. Пловдив 01.07.2021 год.

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД  – ПЛОВДИВ, ХХV състав, в открито заседание на петнадесети юни през две хиляди двадесет и първа година, в състав:                      

ПРЕДСЕДАТЕЛ : МАРИЯ ЗЛАТАНОВА                                                                                                  

при секретаря СТАНКА ЖУРНАЛОВА, като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 885 по описа за 2021 год., за да се произнесе взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК във връзка с чл.186, ал.4 от ЗДДС.

Жалбоподателят „Сани Холидей-2011“ ЕООД, ЕИК *********, гр.Асеновград, бул.“България“ № 75, представлявано от управителя А.С.Ч., оспорва Заповед за налагане на ПАМ № ФК-С974-0455392/12.03.2021г. , издадена от началник отдел „Оперативни дейности“ София в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП. Твърди, че заповедта е немотивирани и е противоречие с целта на закона. Възразява, че незаконосъобразно се забавя санкционирането на дружеството по реда на ЗАНН. Оспрова и продължителността на срока, която е немотивирана и необоснована.

Ответникът по жалбата началник отдел „Оперативни дейности“ София в ЦУ на НАП оспорва жалбата и моли да се отхвърли. Претендира разноски.

Съдът,като разгледа становищата и възраженията на двете страни и след преценка на събраните по делото доказателства,намери за установено следното:

За допустимостта :

Жалбата е подадена в рамките на предвидения за това срок, при наличието на правен интерес, поради което същата е ДОПУСТИМА

По същество:

 От приложените към жалбата доказателства и представената административна преписка се установява следната фактическа обстановка:

На 05.03.2021г. в 14:30 часа при извършена проверка на търговски обект по смисъла на §1,т.41 от ДР на ЗДДС – хотел „Делта“, находящ се в с.Марчево, област Благоевград, Огняновски минерални бани, стопанисван от „САНИ ХОЛИДЕЙ-2011“ ЕООД, органите по приходите при Главна дирекция „Фискален контрол“, „Оперативни дейности-София“  са констатирали, че при извършена контролна покупка на резервация за нощувка за дата 10.03.2021г. на името на А.П.на обща стойност 79лв., за която не е издаден фискален бон от ФУ в обекта или друг документ, отговарящ на изискванията на Наредба № Н-18/2006г. Плащането е прието от служител за сметка на дружеството.

Констатирано е, че търговецът, в качеството му на задължено лице по чл. 3 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ ,е допуснал нарушение на чл.118,ал.1 от ЗДДС.

Като доказателство за резултатите от проверката е съставен, на основание чл. 110, ал. 4, вр. чл. 50, ал. 1 от ДОПК, Протокол за извършена проверка сер АА№0455392/05.03.2021г., ведно със събрани доказателства.

При тази фактическа обстановка контролните органи са установили, че търговецът не е спазил реда за издаване на документи, издавани от въведенот в експлоатация фискалното устройство. Нарушен бил състава на чл. 3, ал. 1 от Наредба № H-18/13.12.2006 г. на МФ/Наредбата/ във вр. с чл. 118, и. 1 от ЗДДС.

При тази фактическа обстановка и на основание чл. 186, ал. 3 от ЗДДС, със заповед № ФК-С974-0455392/12.03.2021г., на Началник отдел „Оперативни дейности-София“ в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП

е наредил - запечатване на търговски обект и забрана за достъп до него за срок от 14 дни.

         Спор между страните по фактите няма.

Видно е обаче, макар и да няма възражения от страна на жалбоподателя в тази насока, че плащането,във връзка с което е прието неспазване на разпоредбата на чл.3,ал.1 от Наредбата, е такова представляващо капаро, а не продажба на стока или услуга. Като такова изрично е отбелязано в издадената на проверяващите бланка, а и така е описано в протокола от проверката.

Понятието капаро се употребява в гражданския оборот като синоним на "задатък". По своята същност задатъкът представлява имотно благо, което едната страна дава на другата в момента на сключване на договора в потвърждение на това, че договорът е сключен и за осигуряване на неговото изпълнение. Нормативно е уреден в чл. 93 от Закона за задълженията и договорите (ЗЗД). Задатъкът намира най-широко приложение при сключване на предварителен договор като гаранция, че ще бъде сключен окончателен договор. Предварителните плащания (задатък, капаро, предплата, депозит, гаранции и др.), извършени във връзка с бъдещи доставки, имат различни облигационноправни функции - потвърдителна, обезпечителна (гаранционна), обезщетително наказателна функция. За определяне данъчното третиране на тези предварителни плащания на първо място следва да се установи дали е налице конкретна доставка по смисъла на чл. 6, ал. 1 от ЗДДС, насрещна престация за която се явява предварителното плащане. Само при наличието на ясно идентифицирана доставка, по която извършеното предварително плащане представлява насрещна престация, следва да се приема, че е налице авансово плащане по облагаема доставка. В този смисъл е и разпоредбата на чл. 25, ал. 7 от ЗДДС, която гласи, че когато, преди да е възникнало данъчно събитие по ал. 2, 3 и 4, се извърши цялостно или частично авансово плащане по доставка, данъкът става изискуем при получаване на плащането (за размера на плащането), с изключение на получено плащане във връзка с вътреобщностна доставка, като в тези случаи се приема, че данъкът е включен в размера на извършеното плащане. В § 50 на Решение на Съда на Европейския съюз С-419/02 е постановено, че плащания за доставка на стоки или услуги, които още не са ясно идентифицирани, не могат да бъдат предмет на ДДС. В друго Решение на Съда на Европейския съюз С-277/05 съдът също напомня понятието за пряка връзка между доставената услуга и получената за нея насрещна престация, при която изплатените суми представляват една действителна насрещна престация за доставена индивидуализирана услуга и това в рамките на правните взаимоотношения, при които се разменят реципрочни престации.

В случая процесната услуга не е индивидуализирана – няма определена крайна цена на услугата, няма три имена на получателя на услугата, не се посочва вида на помещението,за което е направена резервацията, поради което и с оглед цитираната практика на Съда на Европейския съюз, не може да се приеме, че извършеното в тази връзка плащане може да бъде предмет на облагане с ДДС, съответно на документиране по правилата на чл. 111а -120 от ЗДДС, сред които е и чл. 118 от закона, посочен във връзка с нарушения чл. 3, ал. 1 от Наредба № Н-18/2006 г.

Съдът на Европейския съюз подчертава, че задатъците не се окачествяват като възнаграждение за получена доставка, когато са индикатор за сключването на договор, предполагат доброто му изпълнение и могат да имат характер на обезщетение в предварително определен размер.

Според основните принципи на гражданското право всяка една от страните по договор е длъжна да го спазва и изпълнява, както и да извърши предвидените в него престации. Задължението за спазване на договора не произтича от сключването на друго споразумение за тази цел. Задължението за изпълнение на договора не зависи и от евентуално обезщетение или неустойка, от обезпечаване или задатък, а произтича от самия договор. С оглед обстоятелството, че задължението за доставка на услуга произтича от договора за доставка, а не от платения задатък (капаро), не е налице пряка връзка между доставената услуга и получената насрещна престация.

За целите на ЗДДС, за да е облагаема, предварително платената сума следва да представлява насрещна престация за предоставена услуга в рамките на правоотношение, възникнало между страните. В този смисъл следва да се прецени дали срещу получената сума по договора е предоставена услуга. Задатъкът (капарото) не е съществен елемент от договора за продажба на услуга, поради което възникването и изпълнението на облигационното правоотношение не зависи от плащането или неплащането на задатък. Хотелската услуга, предмет на процесния договор (сключен в устна, а не в писмена форма), се извършва във връзка и в изпълнение на същия, а не заради и във връзка с платения задатък/капаро.

За да се определи като авансово плащане за облагаема доставка за целите на ЗДДС, извършеното предварително плащане по договор, следва насрещната престация за доставка да може да бъде ясно идентифицирана. В този смисъл е и Решение на Съда на Европейския съюз C-419/02. Изложеното по-горе е валидно и за данъчното третиране на суми, предварително платени по договор и за които не може да бъде ясно идентифицирана доставката на стока или услуга, за заплащането на която същите могат да бъдат отнесени, независимо от обстоятелството, че паричната сума е предоставена на доставчика по такъв начин, че същият да може да се разпорежда с нея. В подобни случаи до конкретизиране на точното предназначение на плащането за облагаема доставка изискуемост на ДДС не възниква.

Налице е и несъразмерност на мярката в частта относно определения срок на запечатване. Административният орган не е обосновал в мотивите си продължителността на срока, който предвид вида на обекта и последиците от продължителната невъзможост в периода на извънредно положение да работи, се явява прекалено дълъг спрямо тежестта на вмененото нарушение. Прилагането на принудителни административни мерки трябва да бъде съобразено с необходимостта актовете и действията на административните органи да не причиняват вреди, които са явно несъразмерими с преследваната цел. В случая, налагането на ПАМ за 14 дневен срок и то без продължителността му да е мотивирана с конкретни доводи е явно несъразмерно на целта, за която актът се издава. Заповедта е в колизия с принципа, прогласен с чл. 6, ал. 5 АПК и поради това на основание чл. 146, т. 5 е незаконосъобразен.

Предвид изложеното съдът намира жалбата за основателна. Оспореният административен акт, като неправилен следва да бъде отменен.

Водим от горното, Съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ по оспорване на „Сани Холидей-2011“ ЕООД, ЕИК *********, гр.Асеновград, бул.“България“ № 75, представлявано от управителя А.С.Ч., Заповед за налагане на ПАМ № ФК-С974-0455392/12.03.2021г., издадена от началник отдел „Оперативни дейности-София“, ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, с която е наложена принудителна административна мярка запечатване на търговски обект- хотел „Делта“, находящ се в с.Марчево, област Благоевград, Огняновски минерални бани, стопанисван от „САНИ ХОЛИДЕЙ-2011“ ЕООД и забрана за достъп до него за срок от 14 дни, на основание чл.186,ал.1,т.1,б.“а“ и чл.187,ал.1 от ЗДДС, за нарушение на чл.118,ал.1 от ЗДДС.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България в четиринадесет дневен срок от съобщаването му на страните.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: