Решение по дело №1174/2017 на Районен съд - Козлодуй

Номер на акта: 230
Дата: 13 ноември 2017 г. (в сила от 14 декември 2017 г.)
Съдия: Адриана Георгиева Добрева
Дело: 20171440101174
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 30 август 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е 

гр.Козлодуй, 13 ноември 2017 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Козлодуйският Районен съд, Втори състав в публично заседание на 9.11.2017 г. /Девети ноември две хиляди и седемнадесета година/, в състав:

Районен съдия: Адриана Добрева

при секретаря Мартин Марков

като разгледа докладваното от съдията А.Добрева гражданско дело № 1174 по описа за 2017 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Съдебното производство е административно по реда на чл.145 и сл. АПК във връзка с чл.47н ППЗСПЗЗ.

Образувано е по жалба на „Б.” ЕООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя В.С.Х., с която оспорва Протокол от 15.08.2017 г. на тръжната комисия, назначена със Заповед № 232/15.08.2017 г. на Директора на Областна дирекция "Земеделие" - Враца, в частта в която не е допуснато до разглеждане предложението на „Б.” ЕООД, като незаконосъобразен поради противоречие с материалноправни разпоредби.

В съдебни заседания жалбоподателя се представлява от адвокат Р.Р. от САК и поддържа жалбата.

Въззиваемата страна Тръжна комисия, назначена със Заповед № 208/12.07.2017 г. на Директора на Областна дирекция "Земеделие" - Враца  взема становище за неоснователност на подадената жалба и иска атакуваният протокол на Тръжната комисия да бъде оставен в сила.

            Заинтересованите страни редовно призовани за участие в съдебни заседания, не вземат становище.

По делото е представена  цялата преписка от Областна дирекция „Земеделие”, гр. Враца касаеща провеждания търг и атакувания акт и са изслушани двама свидетели – от страна на жалбоподателя Ч. С., който е представлявал дружеството и е участвал при работата на тръжната комисия и от страна на въззимаемата страна председателя на тръжната комисия, Ваня Д..

Съдът като прецени доводите на страните, доказателствата по делото и след като установи, че жалбата е подадена в предвидения от закона срок от лице, имащо право на жалба срещу акт, подлежащ на обжалване, прие за установено следното :

            Със Заповед208/12.07.2017 г. на Директора на ОД "Земеделие" - гр.Враца, публикувана във вестникКонкурент", бр. 132 от 14.07.2017 г., на основание чл. 47ж, aл. 1 от Правилника за прилагане на закона за собствеността и ползването на земеделските земи и във връзка със Заповед № РД 46-158/30.03.2017 г. на Министъра на земеделието и храните е открита процедура за провеждане на търг с тайно наддаване, първа тръжна сесия, за отдаване под наем или аренда на свободните земеделски земи от държавния поземлен фонд в Област Враца за стопанската 2017-2018 г. С посочената заповед са определени конкретните имоти - обект на търга по списък, условията за участие в търга, условията за плащане на цената и депозита, началната тръжна цена, стъпката за наддаване, размера на депозита, мястото и срока за получаване и за подаване на документите за участие, мястото и датата на провеждане на търга, като са утвърдени и нарочни указания относно процедурата. С последваща Заповед232/ 15.08.2017 г., на основание чл. 47ж, ал. 3 от ППЗСПЗЗ, е определен съставът на тръжната комисия.

В законоустановения срок в деловодството на ОД „Земеделие" - гр. Враца са постъпили общо 12 броя заявления за участие в  обявения търг, в това число и  от  жалбоподателя „Б.” ЕООД.

На 15.08.2017 г. съгласно изискването на чл. 47к, ал.З от ППЗСПЗЗ, в 10.30 часа, председателят на Тръжната комисия, в присъствието на членовете на същата, както и на кандидатите или техни представители, е обявил откриването на търга и запознал участниците с условията и реда, при който ще бъде проведена тръжната процедура. С решение на тръжната комисия след отваряне на тръжните документи  жалбоподателят, не  бил допуснат до участие в търга, поради непредставяне на изискващи се от ППЗСПЗЗ документи, а останалите кандидати са били допуснати до участие в тръжната сесия. Тръжната комисия е пристъпила към разглеждане на офертите и е извършила класиране на допуснатите кандидати.

Съгласно обжалвания Протокол т.11 на л.25 от същия дружеството „Б.” ЕООД не е допуснато до участие в търга на основание чл.47з, ал.1, т. 5, във вр. с чл. 47в, ал.1, т.З и т.4 от ППЗСПЗЗ - поради непредставяне в тръжните документи на оригинал на удостоверение от Агенция по вписванията, че дружеството не е обявено в ликвидация и не се намира в производство по несъстоятелност.

По делото безспорно се установи и страните не спорят, че в тръжните документи на жалбоподателя се е намирало заверено от представител на дружеството копие на документ – Удостоверение изх. № 20170804092730/04.08.2017 г. от Агенция по вписванията, удостоверяващ факта, че към 04.08.2017 г. по партидата на дружеството, последното не е обявено и не се намира в производство за обявяване на несъстоятелност и не се намира в ликвидация. Освен това, по делото безспорно се установи от показанията на свидетелите, представителя на дружеството и председателя на тръжната комисия, че представителя на дружеството е изразил желание незабавно да представи на тръжната комисия оригинала на този документ, но комисията не е приела.

По фактите страните не спорят. Спорно с оглед законосъобразността на постановения акт е обстоятелството следвало ли е жалбоподателят да представи с тръжните документи оригинала на документа издаден от компетентен орган Удостоверение изх. № 20170804092730/04.08.2017 г. от Агенция по вписванията, а не заверено копие.

            В конкретния случай съгласно разпоредбата на чл. 47н, ал.1 ППЗСПЗЗ решението на Тръжната комисия представлява индивидуален административен акт доколкото от него възникват правни последици и се засягат права и законни интереси на участниците в административното производство и като такъв подлежи на самостоятелен съдебен контролИзричната норма на ППЗСПЗЗ пък придава качеството на носител на административни правомощия на тръжната комисия, с което се изпълнява изискването на § 1 от ДР на АПК и същата следва да бъде приравнена на административен орган, съответно следва да се приеме, че може да е субект на процесуални правоотношения - страна но делото в процесуалното качество на въззиваема.

            Обжалваният административен акт е издаден от компетентен орган съобразно разпоредбата на чл.47ж, ал.2 и 3 ППЗСПЗЗ, в законоустановена писмена форма, при липса на допуснати съществени нарушения на административнопроизводствени правила, за такива съдът следи и служебно независимо от наведените с жалбата. Обжалваният акт е издаден обаче в нарушение на материалния закон.

Разпоредбата на чл.47в ППЗСПЗЗ визира общите изисквания към участниците в търгове за отдаване под наем или аренда на свободни земи от държавния поземлен фонд. Сред задължителните документи, които трябва да представят участниците в търга е и удостоверение за актуално състояние на регистрацията на търговеца, доколкото участник може да бъде търговец. Процедурата по регистрация на търговците е уредена в Закона за търговския регистър. Последният осигурява публичност за обстоятелствата, свързани с възникването, заличаването, представителството, ликвидацията и т.н. на всеки отделен търговец. Съгласно разпоредбата на чл.23, ал.1 ЗТР всеки търговец е длъжен да посочи своя единен идентификационен код (ЕИК), определен от Агенцията по вписванията, заедно с фирмата, седалището и адреса на управление, които го индивидуализират като правен субект в документите от гражданския и търговския си оборот. При посочване на ЕИК, съгласно разпоредбата на чл.23, ал.4 ЗТР, за държавните органи, органите на местното самоуправление и местната администрация и лицата, на които е възложено упражняването на публични функции възниква задължението да се информират за обстоятелствата, подлежащи на обявяване в търговския регистър и нямат право да изискват от търговеца доказателства за обстоятелствата, вписани в Регистъра.

От преписката е видно, че към заявлението за участие в търга жалбоподателят е приложил и заверено копие на Удостоверение изх. № 20170804092730/04.08.2017 г. от Агенция по вписванията за вписаните обстоятелства и обявените актове към 04.08.2017 г., а при възражение на участниците и тръжната комисия представителя на дружеството е заявил готовност да представи незабавно и оригинала на същия документ за обстоятелствата по чл.47в, ал.1, т.3 и т.4, а именно, че дружеството не е обявено и не се намира в производство по обявяване на несъстоятелност, както и че не се намира в ликвидация. Така доколкото тези производства са касаещи дейността на търговеца и се извършват с акт на Окръжния съд по адреса на управление на търговеца според предвиденото в ТЗ, които актове се вписват служебно в Търговския регистър, за тръжната комисия при съмнение е налице и възможността да извърши служебна проверка за тези обстоятелства, евентуално да извърши служебна констатация за верността на завереното копие на документа и оригинала на същия.

Формализирайки изискването на чл.47в ППЗСПЗЗ и игнорирайки задължението по чл.23, ал.4 ЗТР, Тръжната комисия е допуснала нарушение на материалния закон, което обуславя незаконосъобразност и налага отмяна на атакувания административен акт.

С оглед изхода на спора на жалбоподателя се дължат направените разноски в производството, представляващи платена държавна такса в размер на 50.00 лева и платено адвокатско възнаграждение в размер на 500.00 лева.

            Водим от горното, съдът

Р  Е  Ш  И :

        

ОТМЕНЯ Протокол от 15.08.2017 г. на тръжната комисия, назначена със Заповед № 232/15.08.2017 г. на Директора на Областна дирекция "Земеделие" - Враца във връзка със Заповед № 208/12.07.2017 г. на Директора на Областна дирекция "Земеделие" - Враца, в частта в която не е допуснато до разглеждане предложението на „Б.” ЕООД, като незаконосъобразен.

          ВРЪЩА преписката с указание за прилагане и тълкуване на изискванията на чл.47в, ал.1, т.3 и 4 ППЗСПЗЗ според посоченото в мотивите на решението.

 

            ОСЪЖДА Областна дирекция „Земеделие” – Враца да заплати на „Б.” ЕООД, *** направените по делото разноски общо в размер на 550.00 лева.

 

         Решението подлежи на обжалване пред АС-Враца в 14-дневен срок от връчването му на страните.

 

                                  

                                                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: