Решение по дело №162/2020 на Районен съд - Балчик

Номер на акта: 260016
Дата: 2 октомври 2020 г. (в сила от 30 октомври 2020 г.)
Съдия: Даниела Йорданова Игнатова
Дело: 20203210200162
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

                                                  02.10.2020год.                                  гр.Балчик   

                               

                                        В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

БАЛЧИШКИЯТ РАЙОНЕН  СЪД          НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

На осемнадесети септември ,                две хиляди и двадесета година

В публично заседание , в следния състав:

 

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:ДАНИЕЛА ИГНАТОВА

                                                                   ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                                                  2.

 

Секретар:СНЕЖАНКА ДЖАМБАЗОВА

Прокурор:  БЕЗ ПРЕДСТАВИТЕЛ В С.З.

като разгледа, докладвано от районен съдия Даниела Игнатова

НАХ  дело    162 по описа за 2020 год. и за да се произнесе, съдът взе предвид следното:

 

Производството е образувано по Жалба на А.Д.А. с ЕГН********** ***, срещу Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение ,установено с автоматизирано техническо средство или система,серия-К №3539564  на ОД на МВР-Добрич, с който му е наложено административно наказание ”Глоба”в размер на 300,00/триста/лева, на осн.чл.189,ал.4,във вр.с чл.182,ал.2,т.4 от ЗДвП,за административно нарушение по чл.21,ал.2,във вр.с чл.21,ал.1 от ЗДвП .

Жалбоподателя редовно призован, се явява лично и с пълномощник в с.з.

В жалбата се навеждат доводи за отмяна на издаденият електронен фиш като незаконосъобразен.

В с.з. жалбоподателя лично и чрез пълномощника си поддържа жалбата си и сочи,че при издаване на ЕФ ,е допуснато съществено процесуално нарушение ,което е ограничило правата му ,като е посочено,че нарушението е констатирано на кръстовището на с.Стражица,а самият полицейски автомобил се е намирал на кръстовището за АПК“Двореца“,с което не било конкретно и ясно формулирано обвинението.

Твърди,че при изписване на превишената и установена скорост не е посочено,дали е съобразен т.н.“толеранс“ на техническото средство от 3%.

 Въззиваемата страна-ОД на МВР-Добрич ,редовно призована ,не се явява представител в с.з.,депозирано е писмено становище по жалбата и издаденият електронен фиш от Началника на РУ на МВР-Балчик,който счита за правилен и законосъобразно издаден.

Съдът, като разгледа жалбата,изложените в нея доводи и като се запозна  с материалите по делото,намира за установено от правна страна следното:

На 14.12.2019г.в 11,52ч. жалбоподателя се движил в посока гр.Балчик,към с.Оброчище, по гл.път №1-9 ,когато навлизайки в кръстовище с.Стражица,общ.Балчик бил засечен от полицейски автомобил на РУ на МВР-Балчик ,в който била монтирана АТСС -модел TFR1-M 558,че управляваният от последния автомобил се движи със скорост от 95км/ч.системата засякла превишаването на скоростта ,в следствие на което бил снет клип от нея №18127.

По делото липсват доказателства,но очевидно ,след извеждането на нарушението от АТСС ,е била извършена проверка за собственост на автомобила,до когото е била изпратена Декларация,по чл.188 от ЗДвП,защото по делото е приложена такава декларация  от която се установява,че автомобила е собственост на лицето Ивелина Стоянова Апостолова,съпруга,която е декларирала,че на процесната дата автомобила е бил управляван от съпруга й-жалбоподателя А..В последствие в с.з.този факт не се оспорва от жалбоподателя.

Дали обаче процедурата по чл.189,ал.6 от ЗДвП  е била спазена или не ,предвид липсата на доказателства в тази насока,съдът само може да предполага.

Въз основа на декларацията и снетият клип и установеното в системата бил издаден ЕФ на жалбоподателя.

ЕФ бил връчен на жалбоподателя на 25.06.2020г.,а жалбата срещу него е депозирана на 09.07.2020г.,заведена с вх.№357000-5316/09.07.2020г.,с оглед на което е процесуално допустима,а по същество е основателна.

Законодателят е предвидил възможността нарушенията по ЗДвП да се санкционират освен с наказателно постановление и с "електронен фиш" когато не е предвидено наказание лишаване от права и отнемане на контролни точки,като по този начин се гарантира бързина на процеса по установяване и налагане на наказанията.

Съгласно чл.189 ал.4 от ЗДвП в редакцията му с ДВ бр.54/2017г.в сила от 05.07.2017г.При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане.

Съгласно разпоредбата на чл.189,ал.5 от ЗДвП , в сила от 21.01.2017 г. Електронният фиш по ал. 4 се връчва на лицето по чл. 188, ал. 1 или 2 с препоръчано писмо с обратна разписка или чрез длъжностните лица на определените от министъра на вътрешните работи служби за контрол, при осъществяване на функциите и правомощията им. В 14-дневен срок от получаването му собственикът заплаща глобата или предоставя в съответната териториална структура на Министерството на вътрешните работи писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението, и копие на свидетелството му за управление на моторно превозно средство. На лицето, посочено в декларацията, се издава и изпраща електронен фиш по ал. 4 за извършеното нарушение. Първоначално издаденият електронен фиш се анулира.

Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.

 

 

 

 

Задължително условие за санкционирането с електронен фиш е нарушението да е установено и заснето с автоматизирано техническо средство, т.е. да няма човешка намеса при установяване на нарушението, за да се избегне субективният човешки фактор. В процеса по издаването на ел. фиш не участват двете страни, характерни за първата фаза на административно-наказателното производство.

 

 

 

 

С измененията на ЗДвП, публикувани в ДВ бр.19 от 13.03.2015 г., законът беше съобразен с изложените в Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на ВАС становища относно използването на мобилни камери за установяване на нарушенията на ограниченията на скоростта.

В разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП  беше добавен терминът "автоматизирано" техническо средство, а съгласно & 6 т.65 от допълнителните разпоредби на ЗДвП- "Автоматизирани технически средства и системи са уреди за контрол работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закон за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес", тоест контролният орган не се намесва в работата на мобилното автоматизирано техническо средство, а само го позиционира, включва и задава ограничението на скоростта, а след преустановяване на контрола го изключва и демонтира. Именно в това се изразява поставянето на начало и край на работния процес от контролния орган.

 

 

 

 

В мотивите към проекта на закона за изменение и допълнение на ЗДвП се посочва, че една от причините за въведените изменения е именно Тълкувателно решение № 1 от 2014 г. на Върховния административен съд, с което реализирането на административно-наказателната отговорност за нарушения на Закона за движение по пътищата,чрез издаване на електронен фиш при осъществяване на контрол с мобилни системи за контрол било преустановено и това рефлектирало пряко върху дисциплината на водачите. Посочва се, че използването на мобилни технически средства е автоматизиран процес, при който единствената намеса на контролен орган се свежда до позиционирането и настройката на автоматизираното техническо средство.

Същите установяват нарушенията по аналогичен със стационарните средства способ.

Всички автоматизирани технически средства - мобилни и стационарни, са преминали метрологична проверка,съгласно Закона за измерванията, в това число и софтуера за обработка на доказателствения материал и са въведени в експлоатация при стриктно спазване на нормативните предписания.

При въвеждането в експлоатация на всяко техническо средство, сертифициращият орган - Български институт по метрология, осъществява проверка и на софтуерната програмата, генерираща снимковия материал, което е отразено и в сертификата и първоначалната метрологична проверка.

Принципът на действие, както на стационарните, така и на мобилните системи е един и същ: измерване на скоростта от сертифициран измерител и задействане на камера,визуализираща измерването, респективно превозното средство. Обработката и издаването на електронен фиш и за двата вида системи е от централизирана информационна система.

 

 

 

 

 

 

 

 

В съответствие с разпоредбата на чл.189 ал.8 от ЗДвП, към делото са приобщени доказателства относно информация за участъка от пътя, на който се извършва контрол на скоростта с автоматизирано техническо средство, с описание на мястото и географските координати, действащото ограничение на скоростта по чл. 21, разположението на автоматизираното техническо средство, неговия вид и данни относно одобрения тип средство за измерване ,а именно Мобилната система за видеоконтрол за нарушения на правилата за движение тип TFR1-M-558”,снимков материал на засечения автомобил,протокол за използване на АТСС. Писмени доказателства относно всички тези обстоятелства се съдържат в кориците на делото.

 

 

 

 

В случая нарушението е установено от мобилна система за видеоконтрол TFR1-M-558надлежно калибрована, при която измерването, регистрирането и записът на нарушенията се извършва от система радар-камера-компютър, като единствената роля на оператора на системата е да позиционира техническото средство, като го насочи към определения за наблюдение участък от пътя и да въведе ограниченията за скоростта на този участък.

Ето защо съдът намира, че процесната система за контрол на скоростта отговаря на изискването на ЗДвП, техническото средство, с което е установено и заснето нарушението, да бъде автоматизирано, за да не позволява човешка намеса при установяването и заснемането на всяко едно конкретно нарушение. Именно по тази причина в електронния фиш липсва посочване на конкретен издател, тъй като операторът на системата за видеоконтрол няма това качество.

Самият електронен фиш е приравнен от законодателя на наказателно постановление, тъй като с него освен, че се установява нарушението, се налага и конкретно наказание за това нарушение.

Електронният фиш съдържа всички необходими реквизити във връзка с извършеното нарушение, а именно: структурното поделение на МВР,издало ЕФ и наложило глобата; за самоличността на нарушителя; за мястото и времето на нарушението; за моторното превозно средство, с което е извършено нарушението; за нарушените разпоредби, за размера на глобата, срока, сметката и начините за доброволното й заплащане. От формална страна са спазени изискванията на чл.189,ал.4  от ЗДвП

Разликата в засечената скорост от 95км/ч и посочената в ел. фиш скорост от 92км/ч. се дължи на така наречения "толеранс", който представлява възможната процентна грешка при засичането на скоростта в полеви условия. Този толеранс е 3км/ч. от засечената скорост и се отчита в полза на нарушителя, като засечената от радара скорост се намалява именно с тези 3км/ч.

Точно заради това не може да се говори за нарушаване правата на жалбоподателя, поради неяснота или противоречия относно установената скорост и посочената в издадения ел. фиш. Напротив, правата му са напълно защитени, тъй като евентуално възможната грешка при отчитането на скоростта е изчислена в негова полза.

При санкциониране с електронен фиш  нарушението следва да е установено и заснето с АТСС в отсъствие на контролен орган и на нарушител.

С промяната в чл.189,ал.1 от ЗДвП в бр.54 на ДВ от 2017г. изрично е посочено,че ЕФ се издава в случаите когато не е предвидено наказание лишаване от права,като самото нарушението се доказва с факта на заснемането.Заснемането на автомобила, е станало на 14.12.2020г.в 11,51ч. видно както от клип №18127,така и от самия ЕФ,с посочване датата на нарушението .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Според чл.21 ал.1 от ЗДвП при избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава стойностите на скоростта в км/ч, посочени изчерпателно в тази алинея, а според чл.21 ал.2 от ЗДвП, когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е различна от посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен знак.

В случая обаче  съставеният Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение ,установено с автоматизирано техническо средство или система серия К №3539564  на ОД на МВР-Добрич е издаден в нарушение на материалния и процесуалния закон.

При издаването на процесния Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение ,установено с автоматизирано техническо средство или система ,наказващият орган е допуснал нарушение ,ограничаващо и нарушаващо правото на защита на санкционираното лице,касаещо ,мястото където е установено с техническото средство превишаването  на скоростта.

Така в процесният ЕФ е посочено,че нарушението е установено на 14.12.2019г. в 11.51 часа по гл.път №1-9 кръстовище с.Стражица,км.64+8 от АТСС,насочена към с.Оброчище.

В същото време изисканата от съда служебно скица от ОПУ-Добрич на процесното кръстовище,се установява,че това е кръстовището на гл.път №1-9 в посока към с.Стражица,като не е отбелязано,това към АПК“Двореца“ и към с.Оброчище.

Видно също така от приложеният към ЕФ клип №18127,че автомобила,който жалбоподателя е управлявал, подминал е това кръстовище и е продължил посоката си на движение към с.Оброчище, ,навлизайки в зоната на кръстовище както за с.Оброчище,и в тази посока,така и към АПК“Двореца“,видно от изписаният надпис на указателната табела.

Също така от Протокола за използване на АТСС с рег.№240р-9327/15.12.2019г. ,с дата на използване на АТСС е посочено,че мястото на контрол  е било на гл.път №1-9 кръстовището за с.Стражица, км.64+8,но в посока на движение от с.Оброчище,към гр.Каварна.

Съда не разполага с доказателства дали това е “едно кръстовище“ или са две .наказващият орган не е направил необходимото да посочи конкретно този факт.

С оглед на изложеното,за съда остава неизяснен въпроса ,къде точно се е намирал полицейският автомобил с монтирана процесната АТСС,на следващо място  каква точно посока на движение е контролирала ,в каква посока се е движел жалбоподателя,като очевидно той е бил в позиция на отдалечаващ се  с движение към с.Оброчище,общ.Балчик, а не на приближаващ,така както е записано в протокола,относно настроеният режим на работа на процесното АТСС и на последно място на кое именно кръстовище е било установено нарушението дали на това водещо в посока към с.Стражица или на това към АПК“Двореца“ и с.Оброчище,т.к и от скицата на ОПУ ,става ясно,че очевидно кръстовищата са две,т.к. там не е посочено това с АПК“Двореца“ и в посока към с.Оброчище.

Съществуваща неяснота и противоречие в доказателствата препятстват съда да установи по безспорен и категоричен начин къде е установено мястото на нарушението,съгл.чл.57,ал.1,т.5 от ЗАНН по арг.на чл.189,ал.8 от ЗДвП.

Сочената липса на законно изискуемите предпоставки за реализиране на административно-наказателната отговорност на жалбоподателя ,съставлява процесуално нарушение от категорията на съществените,с това е нарушено правото му на защита,с оглед на което издаденият и обжалван ЕФ,следва да бъде отменен.

В тази връзка доводите на жалбоподателя за отмяната му съдът приема и за основателни.

По делото не се претендират разноски .

Воден от гореизложеното и на основание чл.63,ал.1 от ЗАНН, СЪДЪТ,

 

                                            Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ ИЗЦЯЛО Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение ,установено с автоматизирано техническо средство или система,серия-К №3539564  на ОД на МВР-Добрич, с който на А.Д.А. с ЕГН********** *** е наложено административно наказание ”Глоба” в размер на 300,00/триста/лева, на осн.чл.189,ал.4,във вр.с чл.182,ал.2,т.4 от ЗДвП,за административно нарушение по чл.21,ал.2,във вр.с чл.21,ал.1 от ЗДвП,като незаконосъобразен!

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен Съд гр.Добрич в 14-дневен срок от получаването му от страните .

 

 

 

                                                            РАЙОНЕН СЪДИЯ: