О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 14.12.2020г., гр.Варна
ВАРНЕНСКИ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, двадесет и втори състав, в закрито
заседание на 14 декември две хиляди и двадесета година, в състав:
СЪДИЯ : ЯНКА
ГАНЧЕВА
като разгледа докладваното от съдията адм.дело № 2643/2020г.,
по описа на Административен съд - Варна, за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е образувано по
искова молба на М.И.С. ***, чрез адв. К. ***, образувано по жалба на „Лидл
България ЕООД ЕНД КО“ КД против предписание № 00902/19.10.2020 г.
Ищеца сочи, че на 11.09.2020 г. с
Разпореждане № 031-00-10714-1, издадено от началник сектор „Краткосрочни
плащания“ при ТП на НОИ – Варна на С. е отпуснато парично обезщетение за
безработица в размер на 22.60 лв. дневно. Съгласно чл. 12 ал.1 от Наредба за
отпускане и изплащане на паричните обезщетения за безработица НОИ превежда до
15-то число на месеца на всеки доставчик на платежни услуги, с който е сключен
договор по чл. 11 ал.3, общата сума на паричните обезщетения за предходния
месец за всички правоимащи лица с платежни сметки, водени от съответния ДПУ,
включени в списъка по ал.2. Преводът се извършва по отделна, разкрита за целта
сметка на ДПУ. НА 14.09.2020 г. НОИ е изплатил по сметката на С. сумата от
476,60 лв. за периода м.8.2020 г. Въз основа на закона и в изпълнение на
индивидуален административен акт, фактическото действие по изплащане на
обезщетение за м. септември е следвало да се извърши на 15.10.2020 г., а за м. октомври
– на 15.11.2020 г. въпреки това последващо изплащане на парични обезщетения не
са постъпвали по сметката на С.. На 18.11.2020 г. С. е подала нарочно искане да
й бъдат изплатени дължимите плащания, но не е уведомена за каквото и да е
разпореждане на административния орган. Към 1.12.2020 г., съгласно справка за
актуално състояние на регистрация за парично обезщетение, е издадено
разпореждане „Отказвам“. Налице е
противоправно фактическо бездействие на административен орган ТП на НОИ да
изпълни задължения произтичащи от КСО по осигурителното правоотношение. Самия
административен орган е констатиран наличие в обективната действителност на
фактите от хипотезиса на чл. 54а ал.1 от КСО по отношение на правото на парично
обезщетение за безработица на С., констатацията е обективирана в разпореждане
от 11.09.2020 г. Изплащането на
отпуснато обезщетение по своята същност е фактическо действие, то следва да се
извърши в изпълнение на законовото задължение на осигурителния орган. Това
право е признато с издадено разпореждане и извършено първо плащане на
14.09.2020 г. Към датата на подаване на искането за прекратяване на
бездействието, респективно извършването на дължимото фактическо действие, както
и към датата на подаване на исковата молба не е налице законово основание за
фактическото бездействие на административния орган. По изложените доводи моли
да се осъди ТП на НОИ варна, да извърши фактическо действие по изплащане на
определеното с Разпореждане № 031-00-10714-1/11.09.2020 г. парично обезщетение
за безработица на С. за периода от 1.09.2020 г. до 31.03.2021 г.
От представената по делото административна
преписка, съдът установи следното:
С разпореждане № 031-00-10714-1 от 11.09.2020
г. на М.С. е отпуснато парично обезщетение за безработица, считано от 1.08.2020
г. до 31.03.2021 г. в размер на 22.60 лв. на ден
От приложената по делото ведомост е видно, че
за м.08.2020 г. на М.С. е изплатено дължимото обезщетение.
На 15.10.2020 г. е изпратено писмо от НОИ –
ТП – Варна за извършване на проверка на осигурител във връзка с писмо вх. №
1052-03-44/21.03.2019 г. В писмото е посочено, че „Д комплекс Сървисис“ ЕООД е
поставена под наблюдение, направено е искане за извършване на проверка на
дружеството за установяване на съответствие на подадените данни в Регистъра на
трудовите договори и регистъра на осигурените лица с данните в първичните документи
– трудови договори, платежни ведомости и други.
С Разпореждане № 031-00-10714 от 15.10.2020
г., издадено от Директора на ТП на НОИ – Варна, на осн. чл. 54 г. ал.4 от КСО е
спряно производството по изплащане на парично обезщетение за безработица на С.,
считано от 1.09.2020 г. Като мотиви за това е посочено извършване на проверка
на „Д Комплекс Сървисис“ ЕООД. По делото липсват данни разпореждането да е
връчено на С..
При така изложената фактическа обстановка съдът достигна
до следните правни изводи:
Предмет на процесуалната уредба, регламентирана в раздел
II на Глава петнадесета от АПК, е защитата на засегнатите субекти срещу
неоснователни бездействия на администрацията. Разпоредбата на чл. 256 от АПК
сочи, че административният орган е сезиран с искане да извърши фактически
действия, произтичащи по силата на закон, но в продължение на 14 дни същият
бездейства, ал.2 от същия текст е относим към бездействието на административния
орган, когато задължението за съответното действие произтича пряко от
нормативен акт. Разликата в двете хипотези е, че при първата административният
орган следва да бъде сезиран с искане да извърши фактически действия, а при
втората хипотеза задължението произтича пряко от нормативен акт. Понятие
"бездействието" не е дефинирано в нормативен акт. Логически, то може
да се определи като "неизпълнение на задължение" в случаите, когато е
предвидено. Бездействие по смисъла на чл. 256, ал.2 от АПК ще е налице тогава,
когато административен орган не е изпълнил задължение, произтичащо пряко от
нормативен акт и това бездействие е довело до невъзможност на други лица да
изпълнят задълженията си към гражданите, с което са нарушени или застрашени
техни права, свободи или законни интереси.
Действително нормите на Раздел ІІІ – Парични обезщетение
при безработица на КСО уреждат право на парично обезщетение за безработица на лицата, за които са внесени
или дължими осигурителни вноски във фонд "Безработица" най-малко 12
месеца през последните 18 месеца преди прекратяване на осигуряването и които
отговарят на критериите посочени в чл. 54а ал.1 от КСО. От друга страна, съгласно
чл. 54ж ал.1 от КСО паричните обезщетения за безработица се отпускат, изменят,
отказват, спират, прекратяват, възобновяват и възстановяват с разпореждане на
длъжностното лице, на което е възложено ръководството на осигуряването за
безработица или друго длъжностно лице, определено от ръководителя на
териториалното поделение на Националния осигурителен институт.
В случая безспорно е налице влязъл в сила административен
акт, с който на С. е отпуснато обезщетение за безработица. Този индивидуален
административен акт, представлява и изпълнително основание, въз основа на него
са и извършени плащания. В случая твърдяното от С. не попада в обхвата на
производството по чл. 256 от АПК, тъй като не се отнасят до фактически
действия, които органа следва да изпълни по силата на закон, нито е налице
неизпълнение на задължение, което произтича пряко от нормативен акт.
Субективното право не включва фактически действия, дължими по силата на закона,
но които са във връзка с изпълнение на влезли в сила административни актове,
какъвто е настоящия случая. Не без
значение е и факта, че плащанията са преустановено, предвид издадено
разпореждане за спиране на административното производство.
С оглед гореизложеното съдът приема, че не е налице годен
предмет на оспорване, исковата молба следва да се остави без разглеждане, а
производството по делото да се прекрати.
Водим от горното, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искова молба на М.И.С. ***, депозирана чрез адв.
К. ***.
ПРЕКРАТЯВА
производството по адм. дело № 2643 по описа за 2020 г. на
Варненски административен съд.
Определението подлежи на обжалване, с частна жалба, в
седмодневен срок от получаване на съобщението до страните, пред ВАС.
Да се уведомят страните, като им се връчи препис от
определението.
СЪДИЯ: