Решение по дело №268/2020 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 260014
Дата: 26 май 2022 г. (в сила от 15 юни 2022 г.)
Съдия: Стела Петрова Колчева
Дело: 20201420200268
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 март 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр.Враца, 26.05.2022 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

          Врачански районен съд, V-ти наказателен състав, в откритото съдебно  заседание на трети юли през две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                                            Районен съдия:СТЕЛА КОЛЧЕВА

 

при участието на секретаря Бойка Стефанова, като изслуша докладваното от съдията н.а.х.д. № 268 по описа за 2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Настоящето производство е по реда на чл.59-63 ЗАНН и е второ по ред след отмяна по касационен ред на Решение №335/14.10.19 г. по НАХД№723/19 г. на ВРС с Решение №82/25.02.20 г. по КНАХД№821/19 г. на АС-Враца и връщане на делото за ново разглеждане поради липса на мотиви. На свой ред първоначалното производство е образувано по жалба на Н.Х.Н. *** против: 1.Наказателно постановление № 447235-F492066 от 10.07.2019 г., издадено от Директора на Офис за обслужване - Враца в ТД на НАП – гр.Велико Търново, с което за нарушение по чл.3, ал.3, т.2 от Наредба Н-8/29.12.2005 г. на Министерство на финансите (МФ) за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и самоосигуряващите се лица (Наредбата) във връзка с чл.5, ал.4 и ал.6 от Кодекса за социално осигуряване (КСО) и на основание чл.355, ал.1 от КСО му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50 лева и

2. Наказателно постановление № 447239-F492067 от 10.07.2019 г., издадено от Директора на Офис за обслужване - Враца в ТД на НАП – гр.Велико Търново, с което за девет нарушения по чл.3, ал.1, т.2, б.”а” от Наредба Н-8/29.12.2005 г. във връзка с чл.5, ал.4 и ал.6 КСО и на основание чл.355, ал.1 от КСО са му наложени девет административни наказания „глоба” в размер на по 50 лева всяка една от тях.

В жалбата, поддържана в с.з., както и в допълнителна писмена защита, процесуалният представител на жалбоподателя развива доводи за незаконосъобразност и неправилност на издадените наказателни постановления, поради допуснати нарушения на процесуалния и материален закон, с искане за отмяната им на това основание.

Ответната страна, чрез процесуалния си представител предлага на съда да потвърди обжалваните НП като правилни и законосъобразни, за което развива съответни доводи.

Врачанският районен съд, като взе предвид депозираната жалба, събраните по делото доказателства, доводите и съображенията на страните, намери за установено от фактическа страна следното:

На 10.06.19 г., настоящият жалбоподател в качеството си на самоосигуряващо лице подал в ТД на НАП-офис-Враца 1 бр.декларация обр.№6 за 2018 г. По този повод е образувано административно-наказателно производство със съставянето на АУАН № F492066/ 12.06.2019 г. за това, че в качеството му на самоoсигуряващо се лице по чл.5, ал.2 от КСО, жалбоподателят не е подал въпросната декларация образец № 6 за 2018 година в законоустановения срок - до 30 април за дължимите осигурителни вноски за предходната календарна година, а именно до 30.04.2019 г. В АУАН е отбелязано, че декларацията е подадена на 10.06.2019 г., нарушението е извършено на 01.05.2019 г., а е установено на 10.06.2019 г. Актосъставителят квалифицирал нарушението като такова по чл.3, ал.3, т.2 от Наредба Н-8/29.12.2005 г. на МФ във връзка с чл.5, ал.4 и ал.6 от КСО. Актът е съставен в присъствието на един свидетел, препис от акта е връчен на нарушителя, който не е подал в тридневен срок писмени възражения срещу установеното нарушение.

Въз основа на горния акт за установяване на административно нарушение, при идентично с АУАН описание на фактическата обстановка на нарушението, наказващият орган е издал атакуваното НП № 447235-F492066/ 10.07.2019 г., с което за нарушение по чл.3, ал.3, т.2 от Наредба Н-8/29.12.2005 г. на МФ, вр.чл.5, ал.4 и ал.6 КСО и на основание чл.355, ал.1 КСО на жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50 лева.

По повод подадени от настоящия жалбоподател на същата дата-10.06.19 г., в качеството му на самоосигуряващо се лице 9 бр.декларации обр.№1 за месеците май, юни, юли, август, септември, октомври, ноември и декември 2018 г. и за м.януари 2019 г., било образувано второ административно-наказателно производство със съставянето на АУАН № F492067/ 12.06.2019 г. за това, че в качеството му на самоoсигуряващо се лице по чл.5, ал.2 от КСО, жалбоподателят не е подал въпросните 9 бр.декларации в законоустановения срок по чл.3, ал.1, т.2, б.”а” от Наредба Н-28/29.12.2005 г. - до 25 число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят данните за тях, а са подадени със закъснение на 10.06.19 г. Актосъставителят е квалифицирал всичките девет нарушения, като такива по чл.3, ал.1, т.2, б”а” от Наредба Н-8/29.12.2005 г. на МФ във връзка с чл.5, ал.4 и ал.6 КСО. Актът е съставен в присъствието на един свидетел, препис от акта е връчен на нарушителя, който не е подал в тридневен срок писмени възражения срещу така установените нарушения. Въз основа на този АУАН, при идентично спрямо него описание на фактическата обстановка на нарушенията, наказващият орган е издал второто атакувано НП № 447239-F492067/10.07.2019 г., с което за деветте нарушения по чл.3, ал.1, т.2, б.”а” от Наредба Н-8/29.12.2005 г. на МФ, във връзка с чл.5, ал.4 и ал.6 КСО и на основание чл.355, ал.1 КСО са  наложени девет административни наказания „глоба” в размер на по 50 лева всяка една от тях или общо  450 лева.

Изложените до тук факти относно образуването и протичането на досъдебното АНП не са спорни между страните и се установяват еднопососочно от свидетелските показания на актосъставителя и свидетеля по АУАН-В.Д. и Б. и писмените материали от двете преписки.

Оттук нататък остават спорни най-важните факти от предмета на доказване по смисъла на чл.102 НПК, свързани с наличието на вменените административни нарушения, начина им на извършване и авторството им в лицето на жалбоподателя, в качеството на специален субект-самоосигуряващо се лице.

Относно тези спорни факти, от страна на АНО, /в чиято тежест е това/ са ангажирани на първо място показанията на актосъставителя-В.Д.,, която е категорична, че поводът и причината за съставяне на двата АУАН са подадените от самия жалбоподател декларации, както и че това подаване е било закъсняло, извън законовите срокове. Вярно е че свидетелката не си спомня и за това не може да конкретизира кога точно са подадени декларациите и в какъв вид- на хартиен носител или в електронен вариант, но това неспомняне е логично оправдано с изминалия период от време между случилото се и свидетелстването, както и с обема на служебните й задължения. Затова и съдът не отдава въпросното неспомняне на недобросъвестност или предубеденост. На следващо място от страна на АНО са представени 2 бр.декларации, ведно със справка от ИС на НАП, съгласно които жалбоподателят е декларирал упражняване на трудова дейност за процесния период и е притежавал качество на самоосигуряващо се лице, длъжно да подава декларации обр.№1 и №6 за процесния период. Представени са и процесните 10 бр.декларации, ведно с протоколите за приемането им, удостоверяващи фактите за подаване на декларациите от жалбоподателя и времето на подаване/приемане в НАП.  Декларациите са подадени в копия със заверка „вярно с ел.документ“, като в тази връзка следва да се подчертае, че съгласно чл.6, ал.1,т.1 от Наредба №Н-8/29.12.05 г., декларацията обр.№1 може да бъде подадена на хартиен носител, на електронен носител или по електронен път чрез използване на КЕП. Съгласно чл.6, ал.1,т.4 от Наредбата, декларацията обр.№6 може да бъде подадена на хартиен носител, на електронен и хартиен носител или по електронен път чрез използване на КЕП. Съгласно чл.6, ал.7 от Наредбата, когато горепосочените декларации са подадени на хартиен или електронен носител, същите се подават с протокол съгласно приложение №5, подписан от задълженото лице или негов представител, а за самоосигуряващите се лица-подписан от лицето. Достоверността на информацията, подадена с електронен носител се доказва с подписа върху протокола. Според чл.10 от Наредбата, електронния носител се връща след приемането на информацията.  Наред с горепосочените законови разпоредби, в случая е приложим и ЗЕДЕУУ /Закон за електронния документ и електронните удостоверителни услуги“, като съгл.чл.3 от същия, електронния документ е този по смисъла на чл.3,т.35 от Регламент /ЕС/№910/14 г. на ЕП на Съвета от 23.07.14 г., т.е. ел.документ е „всяко съдържание, съхранявано в ел.форма, по-специално текстови или звуков, визуален или аудио-визуален запис“. Според изричната разпоредба на чл.46 от същия Регламент /който като част от европейското законодателство е пряко приложим и на територията на РБ/, правната сила и допустимостта на електронния документ като доказателство в съдебни производства не могат да бъдат оспорвани единствено на основанието, че той е в електронна форма.

В процесния случай се касае до избран от жалбоподателя вариант за подаване на процесните декларации на ел. носител и за двата вида декларации, за което са съставени и оформени надлежни протоколи съгласно Наредбата. При това положение всички възражения на процесуалния му представител-адв.М.Б. за процесуална и материално-правна негодност на въпросните ел.документи, поради липса на реквизити /напр.подпис на издателя и др./, евентуална недостоверност на датата на подаване/приемане или в съдържанието, се явяват абсолютно неоснователни и несъобразени с приложимото право.

От друга страна и в противовес на така оформената и кредитирана от съда доказателствена съвкупност, ангажирана от АНО, жалбоподателят и процесуалният му представител не ангажират никакви други доказателства, още по-малко такива, които я опровергават. В тази връзка следва да се подчертае, че поначало защитната позиция на жалбоподателя в хода на цялото досегашно производство е твърде непоследователна и противоречива: Нито при съставяне на процесните АУАН, нито в срока по чл.44, ал.1 ЗАНН, жалбоподателят е заявил някакви конкретни възражения относно вменените нарушения. В първоначалната жалба до ВРС също не са били оспорени фактите на нарушенията, като са били изложени единствено доводи за маловажността им, обосноваващи приложение на чл.28 ЗАНН. Едва в касационното производство пред АС-Враца и в настоящето второ първоинстанционно производство, започва оспорване на нарушенията и то не откъм конкретика на факти за липса на техни обективни, съставомерни елементи, а откъм обем на доказателствен материал, при това отново без конкретика какво и защо точно се оспорва.

При така изложените съображения, съдът като краен резултат от доказателствения анализ прие, че в случая АНО е провел успешно и ефективно доказване на изложените в процесните АУАН и НП фактически констатации, като всички изложени в обратен смисъл доводи на защитата се явяват неоснователни и необосновани. 

При гореустановената фактическа обстановка и изложен доказателствен анализ, съдът приема от правна страна следното:

Жалбата против атакуваните НП е подадена в законово установения преклузивен срок, от лице имащо право на обжалване и същата е процесуално допустима. Разгледана по същество е неоснователна:

В процесуален аспект, настоящият съдебен състав не констатира никакви допуснати процесуални нарушения, представляващи формално основание за отмяна на последните: Процесните АУАН и НП са съставени от материално и териториално компетентните за това органи.Същите съдържат всички необходими и задължителни реквизити  по чл.42 и чл.57, ал.1 ЗАНН, в това число ясно, подробно и безпротиворечиво фактическо описание на нарушенията и обстоятелствата, при които са били извършени и констатирани, както и на доказателствата, въз основа на които са установени тези нарушения.Налице е и съответствие между фактическото описание на нарушенията и дадената им цифрово правна квалификация и санкция.Доколкото правото на защита е изводима преди всичко от фактите, които в случая са  подробно и изчерпателно описани в АУАН и НП, то и възраженията на жалбоподателя за недостатъчно подробно цифрово отражение на правната квалификация на вменените нарушения откъм точки, подточки и предложения на посочените законови разпоредби, се явяват неоснователни, още повече, че в случая се ползва квалифицирана правна помощ, в лицето на упълномощен, професионален адвокат. Не се споделят и изложените в писмената защита аргументи за допуснати нарушения на чл.40 ЗАНН. Предвид спецификата на конкретно вменените нарушения и начина им на извършване, няма как процесните АУАН да са съставени от свидетели очевидци. Отделно от това, в случая са налице и множество официални, удостоверителни доказателства-ел.документи, представени в заверени копия, като АУАН е допълнително подписан и от втори свидетел-неочевидец на нарушенията.С това процедурата по чл.40, ал.1, ал.3 и ал.4 ЗАНН е изпълнена в пълнота.

От материално-правна страна също не се констатират никакви допуснати нарушения на материалния закон. По делото безспорно се установи, че жалбоподателят в качеството си на специален субект-самоосигуряващо се лице, не е изпълнил срочно задължението си за подаване на съответни декларации обр.№1 и обр.№6 в предвидените законови срокове, като ги е подал със закъснение, за което следва да понесе и съответна административно-наказателна отговорност.

Не се споделят и възраженията на защитата, свързани са налагането на санкциите за десетте нарушения, които в случая са определени от АНО в минималния им законов размер от по 50.00 лв., както и за маловажността им, налагащи приложение на чл.28 ЗАНН. Процесните нарушения са формални, на просто извършване и за съставомерността им принципно не се изискват съставомерни вредни последици за фиска. От друга страна в случая, с неправомерното си поведение /закъсняло подаване на процесните декларации/, жалбоподателят е затормозил коректното формиране и отчитане на бюджетни средства, поради това, че в ДОС са генерирани за внасяне негови публични задължения.При тези съображения и процесните нарушения не се отличават с по-ниска обществена опасност, в сравнение с обичайната за този вид нарушения.   

Предвид всичко гореизложено, въззивната жалба се явява неоснователна и като такава същата не следва да бъде уважена, а атакуваните НП следва да се потвърдят като правилни и законосъобразни.

При този изход на делото, жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на ответната страна разноски за юрисконсултско възнаграждение пред настоящата инстанция в размер на 100.00 лв.

Водим от гореизложеното и на основание чл.63 от ЗАНН, Врачанският районен съд

 

Р Е Ш И :

 

ПОТВЪРЖДАВА:

Наказателно постановление № 447235-F492066 от 10.07.2019 г., издадено от Директора на Офис за обслужване - Враца в ТД на НАП – гр.Велико Търново, с което за нарушение по чл.3, ал.3, т.2 от Наредба Н-8/29.12.2005 г. на МФ вр. чл.5, ал.4 и ал.6 от КСО и на основание чл.355, ал.1 от КСО на Н.Х.Н. ***, с ЕГН:********** е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50 лева  и

Наказателно постановление № 447239-F492067 от 10.07.2019 г., издадено от Директора на Офис за обслужване - Враца в ТД на НАП – гр.Велико Търново, с което за девет нарушения по чл.3, ал.1, т.2, б.”а” от Наредба Н-8/29.12.2005 г. на МФ вр. чл.5, ал.4 и ал.6 от КСО, на основание чл.355, ал.1 от КСО на Н.Х.Н. ***, с ЕГН:********** са наложени девет административни наказания „глоба” в размер на по 50 лева всяка една от тях.

ОСЪЖДА Н.Х.Н. ***, с ЕГН:********** ДА ЗАПЛАТИ на НАП разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100.00 лв.

Решението подлежи на касационно обжалване  пред Административен съд – гр. Враца в 14- дневен срок от съобщаването му на страните за неговото  изготвяне.     

 

                                                                  РАЙОНЕН   СЪДИЯ: