О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 1526 18.07.2019 година, гр. Бургас
Бургаският
административен съд, седемнадесети състав, на осемнадесети юли две хиляди и деветнадесета
година, в закрито заседание, в следния състав:
Председател: Атанаска Атанасова
като разгледа докладваното от съдията Атанасова административно
дело № 1667 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е образувано по повод
постъпила жалба от „Брадърс 2018“ ООД с ЕИК *******, със съдебен адрес:***,
офис 1, представляван от пълномощника адв. Х.М., против разпореждане за
предварително изпълнение на Заповед за налагане на принудителна административна
мярка № ФК-251-0399576/12.07.2019 г., издадена от началника на отдел
„Оперативни дейности“- Бургас в дирекция „Оперативни дейности“, ГД „Фискален
контрол“ в ЦУ на НАП.
В жалбата са развити подробни доводи за
незаконосъобразност на разпореждането за принудително изпълнение, поради съществено
нарушение на административнопроизводствени правила, изразено в липса на мотиви,
и нарушение на материалния закон. По същество се иска неговата отмяна.
Жалбата е подадена от надлежна страна в
законоустановения срок и е процесуално допустима. При разглеждането и́ по
същество, съдът намира за установено следното:
На 06.07.2019 г. в 23.50 часа служители на НАП
извършили оперативна проверка на търговски обект- кафе бар „Барчето“, находящ
се в с. Лозенец, общ. Царево, стопанисван от жалбоподателя „Брадърс 2018“ ООД. В
хода на проверката била извършена от проверяващите лица контролна покупка на два
безалкохолни коктейла „Мохито“ на обща стойност 10 лева, заплатена в брой от Орлина
Тепавичарова- инспектор по приходите. Плащането било прието от лицето К, Вълков-
барман в обекта. За заплатената сума не бил издаден фискален бон от монтираното
в обекта фискално устройство, свързано дистанционно с НАП, нито касова бележка
от кочан. Тези констатации били отразени в протокол за извършена проверка серия
АА № 0399576 от 06.07.2019 г. Въз основа на данните от съставения протокол била
издадена на основание чл. 186, ал.1, т.1, б. „а“ от ЗДДС Заповед №
ФК-251-0399576/12.07.2019 г. за налагане на принудителна административна мярка
запечатване на обекта за срок от 15 дни, мотивирана с необходимостта от промяна
в начина на извършване дейността в конкретния обект, с оглед правилно отчитане
на оборота от продажби и недопускане на вреда за фиска.
С оспореното разпореждане административният орган
е допуснал предварително изпълнение на принудителната административна мярка на
основание чл. 188 от ЗДДС, вр. чл. 60, ал.1 от АПК, обосновано със създадената
организация на работа в обекта, позволяваща да не се отчита чрез фискалното
устройство част от реализираният оборот, и невъзможността да бъдат проследявани
реализираните обороти. Органът е отбелязал, че неизпълнението от страна на
търговеца на задължението да издаде фискален бон за извършени продажби влияе
върху размера на публичните му задължения, поради което нарушението води до
ощетяване на бюджета и следователно е от значим интерес както за държавата,
така и за обществото. Счел е, че съществува опасност да последват трудно
поправими вреди за бюджета от закъснение на изпълнението.
Съдът намира жалбата за неоснователна.
Обжалваното разпореждане е издадено от
компетентен орган, овластен със заповед № ЗДУ-ОПР-16 от 17.05.2018 г. на изпълнителния
директор на НАП, да издава заповеди за налагане на принудителна административна
мярка запечатване на обект по чл. 186 от ЗДДС. Разпореждането е издадено в
предвидената от закона писмена форма и съдържа изискуемите реквизити, в т.ч.
фактически и правни основания за издаването му.
Съдът намира за неоснователни доводите на
жалбоподателя за допуснато процесуално нарушение при издаване на разпореждането
за допускане на предварителното изпълнение, изразено в липса на мотиви. В
изложените от административния орган мотиви се съдържат достатъчно конкретни
факти, относими към предпоставките за допускане на предварително изпълнение на
заповедта. Направени са констатации относно извършеното нарушение и създадената
организация на работа в обекта, позволяваща да не се отчита чрез фискалното
устройство реализираният оборот. Допускането на предварително изпълнение е
обосновано с невъзможността да бъдат проследени реализираните обороти, предвид
установеното неспазване на реда за отчитане на продажбите. Отбелязано е, че
нарушението води до ощетяване на бюджета и е налице значим интерес за държавата
и за обществото.
Според настоящия съдебен състав в случая са
налице изискуемите материалноправни предпоставки за издаване на обжалваното
разпореждане. Не се оспорва от жалбоподателя, а и се установява от приложения в
преписката протокол серия АА № 0399576 от 06.07.2019 г., изготвен в хода на
проверката на основание чл. 110, ал. 4 от ДОПК, че на посочената от
административния орган дата е извършена от проверяващите лица контролна покупка
на стойност 10 лева, заплатена в брой, за която фискален бон не е издаден към
момента на приемане на плащането. Като съставен от длъжностни лица в кръга на
компетентността им, този протокол съставлява официален удостоверителен документ
и съобразно нормата на чл. 50, ал.1 от ДОПК е доказателство за извършените от и
пред приходния орган действия и изявления.
Неизпълнението от страна на търговеца на
задължението му да отчита осъществяваните в обекта продажби обективно
препятства възможността за проследяване на реализираните обороти и влияе пряко върху
размера на публичните му задължения, поради което следва да се приеме, че е
налице значим държавен интерес по смисъла на чл. 60 от АПК. Мярката е с преустановителен
и превантивен характер и доколкото отлагането и́ във времето би попречило
за постигане на крайната и́ цел- да предотврати укриването на приходи и
отклонението от данъчно облагане, следва да се приеме, че разпореждането за
предварителното и́ изпълнение е съобразено с целта на закона. Ето защо
съдът приема, че жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли.
С оглед формирания извод за неоснователност на
жалбата, съдът не дължи произнасяне по направеното в условията на евентуалност
искане по чл. 60, ал.5 от АПК за спиране на изпълнението до приключване на
съдебното производство.
Мотивиран от горното, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Брадърс 2018“ ООД с ЕИК *******,
със съдебен адрес:***, офис 1, представляван от пълномощника адв. Х.М., против
разпореждане за предварително изпълнение на Заповед за налагане на принудителна
административна мярка № ФК-251-0399576/12.07.2019 г. на началника на отдел
„Оперативни дейности“- Бургас в дирекция „Оперативни дейности“, ГД „Фискален
контрол“ в ЦУ на НАП.
Определението може да се обжалва с частна
жалба пред Върховния административен съд на Република България в 7-дневен срок
от връчване на съобщението.
СЪДИЯ: