РЕШЕНИЕ
№541
гр. Пловдив, 29.03.2022 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХXІХ състав, в открито заседание на шестнадесети март, през две хиляди двадесет
и втората година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Светлана Методиева
при секретаря Ваня
Петкова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 346
по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе взе предвид следното:
Производство по реда на чл.256, ал.1 от АПК, във връзка с чл.15г, ал.2, вр. с
чл.15б, ал.3 от ЗДОИ.
Образувано е по искова молба от Г.И.Й. с ЕГН ********** ***, депозирана
чрез упълномощения му адв. Ив.Й.,*** с искане за осъждане на ответника да
изпълни свое задължение, произтичащо от ЗДОИ, а именно задължението за
публикуване на Портала за отворени данни на актуална обществена информация за
ръководената от него административна структура, а именно тези, посочени в т.9
до т.20 от Приложение 1.1 към т.1 на Решение № 54/01.02.2019 г. на Министерски
съвет за приемане на списък с набори от данни по приоритетни области, които да
се публикуват в отворения формат на Портала за отворени данни, съставляващи
такива по чл.15г от ЗДОИ, като съдът определи и подходящ срок за изпълнение на
това задължение на ответника.
В съдебно заседание исковата молба се поддържа
от ищеца чрез неговия пълномощник адв.Й., като се сочи, че липсата на
изпълнение на задължението на ответната страна да публикува данни на Портала за
отворени данни е установимо, предвид публичността на регистрите на портала.
Прави се искане за присъждане на направените по делото разноски за държавна
такса и адвокатско възнаграждение по представен списък на разноските.
Ответникът Кмет на Община Тетевен, не е депозирал отговор по исковата
молба, нито се е явил, или изпратил представител в съдебно заседание, като не е
ангажирал и доказателства във връзка с указаната му доказателствена тежест.
Окръжна прокуратура – Пловдив е надлежно уведомена за възможността да
встъпи в производството, но не е изпратила представител за участие по делото.
Пловдивският административен съд, на първо място, намира, че искът е
допустим. Касае се до искане, което, така формулирано, с оглед на фактическите
му основания, е с правно основание по чл.256, ал.1 от АПК. Искът е допустим,
като предявен от надлежна страна – физическо лице, което твърди да е адресат на
фактическото действие, за което се сочи ответникът да е задължен пряко от
нормативен акт. Правният интерес на ищеца се извежда от твърдението му, че
притежава изискуемо притезание срещу ответната страна, а досежно това дали
твърдяното право съществува е въпрос по същество, поради което и съществуването
на правния интерес се установява със самото съдебно решение. Правото на
оспорване в посочената хипотеза не е обвързано със срок, нито с направено до
органа искане за извършване на фактическото действие. Искът е насочен и срещу
надлежна страна, а именно кмет на Община Тетевен, като административен орган,
който се явява именно страната по материалното правоотношение, поради което и
има надлежна процесуална легитимация в производството.
Разгледан по същество, като взе предвид събраните по делото писмени
доказателства, съдът намери, че искът е и основателен.
Съгласно чл.1 от ЗДОИ този закон урежда обществените отношения,
свързани с правото на достъп до обществена информация, както и с повторното
използване на информация от обществения сектор. Според чл.3, ал.1 от ЗДОИ, законът се прилага за достъп до
обществената информация, която се създава или се съхранява от държавните
органи, техните териториални звена и
органите на местното самоуправление в Република България, а според ЗМСМА
кметът на общината е орган на местното самоуправление. Съгласно чл.3, ал.4 от
ЗДОИ организации от обществения сектор са субектите по ал.1 на същата
разпоредба. Съгласно чл.15б, ал.1 от ЗДОИ, всяка организация от обществения
сектор ежегодно планира поетапното публикуване в интернет в отворен формат на
информационните масиви и ресурси, които поддържа, достъпът до които е свободен, а според чл.15б, ал.3 от
ЗДОИ Министерският съвет ежегодно по предложение на министъра на електронното
управление приема списък с набори от данни, които да бъдат публикувани в
отворен формат в интернет. Според разпоредбата на чл.15г, ал.1 от ЗДОИ пък Държавната агенция „Електронно управление“, а понастоящем,
след последните изменения в ЗЕУ, в сила от 22.02.2022 г. вече Министерството на
електронното управление, създава и поддържа портал за отворени
данни. Според ал.2 на чл.15г от ЗДОИ, организациите от обществения сектор
публикуват на портала по ал.1 информацията по чл.15б, достъпът до която е
свободен. Разпоредбата на чл.15г, ал.3 от ЗДОИ пък
указва, че редът и начинът за публикуване на информацията по ал.2
се определят с наредба, приета от
Министерския съвет. В изпълнение на посочената разпоредба е
приета и Наредбата за стандартните условия за повторно използване на информация
от обществения сектор и за нейното публикуване в отворен формат от 2016 г.
Съгласно чл.9 от Наредбата организациите от
обществения сектор, каквито безспорно са органите на местно самоуправление, а в
частност и кметът на община, съгласно чл.3, ал.4, вр. с ал.1 от ЗДОИ, създават,
поддържат, актуализират и публикуват
в профила си в Портала за отворени данни
набори от данни и метаданни към тях, определени по реда на чл.15б
от Закона за достъп до обществена информация. От приложеното по делото Решение № 54/01.02.2019 г. на МС,
прието на основание чл.15б, ал.3 от ЗДОИ, е видно, съгласно т.1 от решението,
че МС на РБ е приел, съобразно с предоставените му от чл.15б, ал.3 от ЗДОИ
правомощия, списък с набор от данни по приоритетни области, които да се
публикуват в отворен формат на Портала за отворени данни по приложение 1.1 към
решението, като в т.2 е посочено, че отговорните администрации трябва да
публикуват съответните набори от данни до 31.03.2019 г. по приложението. Съгласно
посоченото приложение, за общинските администрации е предвидено публикуване на
данни по приоритетни области в т.9 до т.20, съставляващи по т.9 – отчети за касовото изпълнение на бюджета;
т.10 – регистър на издадените разрешителни за ползване на воден обект- публична
общинска собственост; т.11 - регистър на техническите паспорти на строежите;
т.12 - регистър на специализираните институции и социалните услуги в общността;
т.13 - регистър на издадени административни актове за одобрени ПУП; т.14 –
регистър на местните поделения на вероизповеданията; т.15 - публичен регистър
на предложенията за провеждане на местен референдум; т.16 - регистър на
юридическите лица с нестопанска цел, в които участва общината, т.17 – регистър
за гражданските дружества, в които участва общината; т.18 - подлежаща на
публикуване информация по Закона
за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобито имущество;
т.19 - регистър на
одобрените инвестиционни проекти и т.20 – отчет за изразходваните средства за
компенсация от намалени приходи от прилагането на цени за обществени пътнически
превози и субсидиране на нерентабилни автобусни линии. Съгласно чл.15,
ал.1 от ЗДОИ, принципно задължението за
периодично публикуване на актуална обществена информация е за всеки ръководител на административна структура в системата на изпълнителната
власт, като съгласно чл.38, ал.1 от ЗМСМА кметът е местен орган на
изпълнителната власт в съответната община, а съгласно ал.4 на чл.15 от ЗДОИ,
това задължение се отнася, както до публикуване на съответната интернет
страница, така и на портала по чл.15г
от ЗДОИ, където, както се каза, се публикуват
данните по чл.15б от ЗДОИ, достъпът до които е свободен. В цитираната по-горе Наредба е предвидено, че именно
ръководителят на съответната административна структура определя и отделни
длъжностни лица по данните, които публикуват съответната информация на Портала
за отворени данни, като контролът върху дейността на служителите, определени за
длъжностни лица по данните, в организациите от обществения сектор се извършва
също от ръководителите на организациите от обществения сектор
по чл.3, ал.4 от Закона за достъп до обществена информация или упълномощени от тях лица. Следователно и налице е
установено като произтичащо от закона задължение на кмета на общината, като
орган на местно самоуправление, да публикува актуална информация по посочените
по–горе начини касателно ръководената от него община, включително и данни в
отворен формат на Портала за отворени данни, определяни ежегодно от МС, съгласно
приет списък с набор от данни на по чл.15б, ал3 от ЗДОИ. В случая следователно
това задължение, произтичащо директно от ЗДОИ, след изпълнение на законовите
предпоставки за това, е възникнало и за Кмета на Община Тетевен касателно
данните за 2019 г. Посоченият в надлежно приетия по чл.15б, ал.3 от ЗДОИ списък
с набор от данни по приоритетни области с решението на МС на РБ от 2019 г. срок
за публикуване на наборите от данни по приложението към решението е бил до
31.03.2019 г. и е изтекъл, а видно от партидата на Община Тетевен в Портала за
отворени данни, там са налице публикации на такива, които са били предвидени в
Решение на МС № 436/2017 г. за утвърждаване на такъв списък, като въпреки
въведените регистри на РИЕ, на военни паметници и паметни плочи, на площадки за
пластмаса, стъкло и хартия, на безстопанствените кучета и пр. регистри,
посочените регистри и други публикувани данни не са сред тези, които са предвидени
при описание на данните в утвърдения от МС през 2019 г. списък с набори от данни, които да се публикуват в
отворен формат на Портала за отворени данни и е видно, че публикациите в
партидата на Община Тетевен касаят данни от 2016 г., 2017 г. и актуализации на
данните към м.10.2018 г. При това положение и доколкото съгласно общо
заложените принципи по ЗДОИ публикуването на информацията по чл.15б от ЗДОИ,
достъпът до която е свободен, да е ежегодно /по арг. от чл.15б, ал.1 от ЗДОИ/, то
категорично се установява, а и от страна на ответния административен орган не
са представени доказателства за това, същият да е изпълнил задължението си по
чл.15г, ал.2 от ЗДОИ за извършване на дължимата публикация в Портала за
отворени данни на информацията по чл.
15б от ЗДОИ,
достъпът до която е свободен, конкретизирана с решението на МС по чл.15б, ал.3
от ЗДОИ за 2019 г. В тежест на административния орган е било да докаже, че е
изпълнил задължението, произтичащо от нормативен акт / в този см. Решение №
9411/2010 г. по адм. дело № 2062/2010 г. на ВАС./. Задължението на кмета на
Община Тетевен в случая е такова, което има за предмет конкретно фактическо
действие – публикация на данните на портала за отворени данни, като не е
опосредено от издаване от негова страна на индивидуален административен акт. На
това задължение на кмета, произтекло пряко от закона, съответства и правото на
ищеца като гражданин да получи достъп до посочената информация, което е
обусловено от нормата на чл.4, ал.1 от ЗДОИ, съгласно която всеки гражданин на
Република България има право на достъп до обществена информация при условията и
по реда, определени в този закон, освен ако в друг закон е предвиден специален
ред за търсене, получаване и разпространяване на такава информация. Наличието
на това субективно право, уредено в закона, се явява именно обуславящо и
правния интерес на ищеца от предприемане на действия за защитата му, като в
тази насока и с осъждането на органа, съгласно искането на ищеца, правният
резултат ще настъпи директно в правната сфера на ищеца.
Ето защо и искът се явява основателен и ще
следва да се уважи, доколкото се установява наличие на пряко произтичащо от
закона задължение на ответния административен орган да извърши определено
фактическо действие, на което съответства и законоустановеното право на ищеца
да получи такова изпълнение на фактическото действие, като съответно е установено
и започнало и продължило бездействие на задължения административен орган /в
този см. Решение № 9765/2013 г. по адм. дело № 1305/2013 г. на ВАС/. Затова и
ще следва да бъде осъден Кмет на Община Тетевен да изпълни задължението си за
публикуване в отворен формат на Портала за отворени данни на данните, посочени
в т.9 до т.20 по Приложение 1.1 към т.1
от Решение № 54/01.02.2019 г. на МС на РБ за приемане на списък с набори от
данни по приоритетни области, които да се публикуват в отворен формат на
Портала за отворени данни. Ще следва за изпълнение на задължението по чл.15г,
ал.2 от ЗДОИ да се определи срок на ответния административен орган. В тази
насока с оглед обема от данните, чието публикуване се дължи, от една страна, а
от друга, предвид продължителния срок на установеното бездействие, ще следва да
се определи двумесечен срок за изпълнение, който според съда ще се яви
достатъчен и разумен.
С оглед изхода на спора и направеното
изрично искане за присъждане на разноски, ще следва на ищеца да се присъдят
такива, които да се възстановят от бюджета на Община Тетевен, като на основание
чл.143, ал.1, вр. с чл.256, ал.1, пр. посл. от АПК ще следва същата да бъде
осъдена да заплати сумата от общо 510 лева, съставляващи разноски за държавна
такса и адвокатско възнаграждение за един адвокат.
Предвид изложеното и и на основание
чл.256, ал.3 от АПК
СЪДЪТ
РЕШИ:
ОСЪЖДА Кмет на Община Тетевен да изпълни
задължението си по чл.15г, ал.2 от ЗДОИ, като публикува на Портала за отворени
данни данните, посочени в т.9 до т.20 по
Приложение 1.1 към т.1 от Решение № 54/01.02.2019г. на МС на РБ, издадено на
основание чл.15б, ал.3 от ЗДОИ, за приемане на списък с набори от данни по
приоритетни области, които да се публикуват в отворен формат на Портала за
отворени данни, като определя срок за
изпълнение на задължението от два месеца,
считано от влизане в сила на настоящото решение.
ОСЪЖДА Община Тетевен да заплати на Г.И.Й. с ЕГН ********** ***, сумата от 510 лв. /петстотин и десет лева/,
съставляващи направени разноски за държавна такса и възнаграждение за един
адвокат.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването
му на страните пред Върховен административен съд.
Административен
съдия: