Решение по дело №708/2020 на Районен съд - Казанлък

Номер на акта: 260174
Дата: 29 декември 2020 г. (в сила от 25 януари 2021 г.)
Съдия: Кети Косева
Дело: 20205510100708
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 13 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е  

 

 

K. , 29.12.2020 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Казанлъшкият районен съд гражданска колегия в открито съдебно заседание на осми септември две хиляди и двадесета година в състав

 

                                                       Председател : КЕТИ КОСЕВА

 

При участието на секретаря Г. Гилева  като разгледа докладваното от съдия Косева гр. дело  708/2020 година за да се произнесе взе предвид следното:

 

Предявен е отрицателен установителен иск с пр. осн. чл.124 ГПК.

Ищцата И.Р.П. моли съда да постанови решение, с което да признае за установено, че не дължи на „Е.Б.е." ЕАД, ЕИК ***** сумата от 953,17 лв., представляваща допълнително начислена ел. енергия за обект с адрес ***** за клиент с клиентски номер № ***** и ИТН *****.

Претендира да й бъдат присъдени сторените разноски в настоящото производство.

Излага следните обстоятелства, от които произтичат претенциите и възраженията й: Потребител е на електроенергия доставяна от ответника в недвижим имот в ***** с ИТН ***** за клиент с клиентски номер № ***** . На 27.03.2020 г. получила от ответника писмо изх. № 7401176-1/23.03.2020 г., констативен протокол за техническа проверка и подмяна на средства за търговско измерване № 396716/04.01.2018 г., фактура № **********/23.03.2020 г., справка за коригиране на сметката за електроенергия от 17.03.2020 г. и констативен протокол № 366/10.03.2020 г.

От тези документи узнал, че на 04.01.2018 г. служители на ответното дружество извършили проверка на електромера в имота й, демонтирали електромера и го дали за експертиза в БИМ. С Констативен протокол за метрологична експертиза на средство за измерване № 366/10.03.2020 г. на БИМ служителите на института констатирали, че електромерът е манипулиран и отчита с грешка – 77,84 %. Ответникът едностранно коригирал сметката й за ел. енергия за периода от 08.10.2017 г. до 04.01.2018 г. и й начислил дължима сума от 953,17 лв., за което е издал фактура № **********/23.03.2020 г.

Заявява, че не е манипулирала електромера на имота си, че същия се намира извън жилището и е достъпен за всички. Ответното дружество въз основа на несъществуващ отчет за реално месечно доставена, месечно измерена от сертифицирано СТИ и месечно потребена енергия, неоснователно претендира да бъде заплатена сумата от 953,17 лв., с което не е съгласна. Не дължи на ответника сумата, защото ответникът като ЮЛ-доставчик на електрическа енергия по ЗЕ, едностранно не може да коригира сметките на потребителите за доставената през изминал период електрическа енергия. Позовава се на съдебна практика, съгласно която за доставчика на публична услуга/доставка на ел.енергия на крайните потребители/ не съществува възможност за едностранна корекция на сметките, която да се обосновава с клаузи, съдържащи се в приети от самия него и обвързващи потребителите Общи условия. Тези клаузи са неравноправни по смисъла на чл.143, т.6 и т. 18 от ЗЗП и поради това са нищожни по силата на чл.146, ал.1 от ЗЗП и чл.26, ал.1 от ЗЗД, тъй като нарушават основните принципи за равнопоставеност на страните в договорното правоотношение и за защита на интересите на потребителите при търговия с електрическа енергия. Коригирането на сметките на вече доставена електрическа енергия само въз основа факта на неточно отчитане на доставяната електрическа енергия, без да е доказано виновно поведение на потребителя, препятствало правилното отчитане, е недопустимо и противоречи на регламентирания в чл.82 от ЗЗД принцип "без вина няма отговорност"-включително и гражданска.

Осъществената промяна в законодателството - новите норми на чл.98а, ал.2, т.6 и на чл.104а, ал.2, т.5 от ЗЕ, в законна сила и действащи спрямо от 17.07.2012 г. не налага отпадане на даденото тълкуване за неравноправност на клаузите от общите условия. Посочените разпоредби на чл.98а, ал.2, т.6 и на чл.104а. ал.2. т.5 от ЗЕ изрично изискват неизмерената или неправилно измерената ел.енергия да е вследствие неправомерно въздействие върху уредите за измерване, което да се дължи на недобросъвестността на самия потребител, разбирана като умисъл съгласно смисъла на чл.82 от ЗЗД.

Посочва банкова сметка, ***: „А. Б. Б.“ АД, БЦ K. , сметка: IBAN: ***; BIC: ***, с титуляр „M. “ ЕООД, гр. K. , с ЕИК ******.

 

Ответникът „Е.Б.е." ЕАД, ЕИК ***** заявява, че предявеният иск е неоснователен, моли съда да го отхвърли и да му присъди сторените деловодни разноски.

Спазена е точно процедурата за „корекция на сметката за електрическа енергия", съдържаща се в Правилата за измерване на количеството електрическа енергия, които са действали към датата на проверката. На 04.01.2020 г. служители на оператора на разпределителната електрическа мрежа за територията на Югоизточна България - „E.Ю." ЕАД са извършили проверка на електромер с № ******, монтиран в обекта на ищцата. Проверката е извършена от двама служители на мрежовия оператор, които са демонтирали електромера и са го поставили в безшевна торба с пломба за еднократна употреба, с цел същият да бъде изпратен за метрологична експертиза в независима лаборатория. За тези действия, извършилите проверката лица са съставили Констативен протокол за техническа проверка и подмяна на средства за търговско измерване № 396716/04.01.2018 г. Проверката е извършена в присъствието на двама свидетели, които подписали Констативния протокол и препис от него е бил изпратен на ищеца с нарочно писмо с изх. №137/05.01.2018 г., като твърди, че писмото е получено от лично от ищцата на 10.01.2018 г.

Процесният електромер е предаден на Българския институт по метрология за извършване на метрологична експертиза, като при отваряне на електромера е констатирано следното: осъществен е достъп до вътрешността на електромера. Датчикът за регистриране отваряне на капака на електромера е допълнително закъсен с тинол. Има изменение в електрическата схема. На електронната платка има допълнително присъединени три броя електронни компоненти. По този начин са изменени техническите и метрологичните характеристики на електромера и преминаващата през него електрическа енергия се измерва с отклонение, извън границите на допустимото. Електромерът не съответства на технически изисквания и е обективирано в изготвения от БИМ констативен протокол от метрологична експертиза на средство за търговско измерване № 366/10.03.2020 г. С оглед на описаното по-горе и като е установено, че са на лице предпоставките, описани в чл. 48, ал. 1 ПИКЕЕ, операторът на разпределителната електрическа мрежа е извършил преизчисление на количеството електрическа енергия, при спазване на инструкциите, съдържащи се в чл. 48, ал. 1, т. 1 ПИКЕЕ, като е начислил допълнително количество електрическа енергия на клиента в размер от 3866 кВ/ч, като дължимата сума, вследствие на установеното непълно измерване, изчислена по определението за периода цени от страна на Комисията за енергийно и водно регулиране е 953,17 лв. с ДДС. Периодът от време, за който е извършена корекцията е 88 дни, като първата дата - 08.10.2017 г. - началото на корекционния период е датата на регулярен отчет на показанията на електромера, който е най-близкият до и попадащ в максималните 90 дни корекционен период назад, считано от датата на проверката, в която е констатирана манипулацията, последната дата е датата на извършената техническа проверка 04.01.2018 г. ЕР Юг е предоставило тази информация на ЕВН ЕС, което от своя страна е издало и процесната фактура № **********/23.03.2020 г. за допълнително начислената сума, следствие на установеното непълно измерване на електрическа енергия и с писмо с изх. № 7401176-1/23.03.2020 г. е изпратило на адреса на му кореспонденция уведомление за извършеното допълнително начисление. Видно от известие за доставяне  с № ИД R PS 4040 01J6FQ K, уведомлението е получено от ищеца на 30.03.2020 г.

 Твърди, че съществува законово основание за начисляване процесната сума. КЕВР има правомощието да приеме правила за измерване на количеството електрическа енергия, които, наред с другото да регламентират условията и реда за установяване случаите на неизмерена, неправилно и/или неточно измерена електрическа енергия (чл. 83, ал. 2 ЗЕ, вр. чл. 83, ал. 1, т. 6 ЗЕ). Именно на това основание КЕВР е приела ПИКЕЕ (обн. ДВ, бр. 98 от 2013 г.), като раздел IX от тях е посветен на случаите и начини за извършване на преизчисление на количеството електрическа енергия от операторите на съответните мрежи. В конкретния случай приложение намира разпоредбата на чл. 51 ал. 1 ПИКЕЕ, във връзка с чл. 48, ал. 1 ПИКЕЕ, тъй като става дума за битов клиент и от извършената от БИМ метрологична експертиза е установен точният процент на грешка, формулата, която се прилага при изчисляването на количеството за корекцията, се съдържа в чл. 48, ал. 1, б ."а" ПИКЕЕ. Стойността на дължимата сума пък е изчислена при стриктно спазване на инструкциите, съдържащи се в чл. 51, ал. 1 ПИКЕЕ - по цена, по която операторът на разпределителната мрежа закупува от обществения доставчик електрическа енергия за покриване на технологичните си разходи и дължимите мрежови цени. Гореописаните норми от ЗЕ и ПИКЕЕ са и законовото основание за преизчисление на сметка на клиента.

Твърди, че ЕВН ЕС няма задължение да доказва виновно поведение от страна на ищеца. Намира за неоснователни доводите на ищеца, че има съществено значение кой точно е извършил това въздействие, и че то не може и не следва да се вмени във вина на него. Счита, че установяването на лицето, извършило неправомерно въздействието върху електромера и неговата вина са от компетентността на разследващите органи и прокуратурата, доколкото има данни за осъществяване на съставя на престъплението по чл. 234в от Наказателния кодекс. Единственото условие за упражнявано правото на енергийния доставчик да извърши едностранна корекция, е да бъде установено по съответния ред, че е налице случай на неизмерена, неправилно и/или неточно измерена електрическа енергия, за да се пристъпи към такава корекция. Във всички случаи на неизмерена или неточно измерена доставена електроенергия обаче правото на доставчика на електрическа енергия да извърши едностранно корекция не е предпоставено от доказването на виновно поведение на потребителя, довело до неизмерването или неточното измерване на доставената електроенергия, тъй като корекционната процедура цели възстановяване на настъпилото без основание имуществено разместване, а не да ангажира отговорността на потребителя за негово виновно поведение. Позовава се на практика на ВКС. 

 

От събраните по делото доказателства преценени по отделно и в съвкупност съдът намира за установено следното:

Безспорно е в отношенията между страните, че е ответникът издал фактура № **********/23.03.2020 г. за допълнително начислени 5174,000 кВт/ч ел. енергия на стойност 953,17 лв., вследствие на установеното непълно или неточно измерване на електрическа енергия за електромер № ******за времето от 08.10.2017 г. – 04.01.2018 г.

Страните не спорят, че е налице валидна облигационна връзка между дружество ответник и ищцата  за предоставяната от ответника и ползваната от ищцата ел. енергия в обект в ******, общ. K.  с ИТН *****.

Видно от представения Констативен протокол за техническа проверка и подмяна на средства за търговско измерване № 396716/04.01.2018 г. представители на "Е.Б.Е." ЕАД посетили обект с ИТН ***** на 18.04.2019 год., извършили са проверка на измервателната система на клиент основание  чл.42 и чл.44 от ПИКЕЕ, демонтирали електромер № ******в присъствието на двама свидетели поради това, че представител на дружеството – клиент не бил открит.  Демонтираният електромер, предали за експертиза.

Видно от Констативен протокол за метрологична експертиза на средство за измерване № 366/10.03.2020год. на БИМ електромер № ******е манипулиран – осъществяван е достъп до вътрешността на електромера. Датчикът за регистриране отваряне на капака на електромера е допълнително закъсен с тинол. Има изменение в електрическата схема. На електронната платка има допълнително присъединени три броя електронни компоненти. Изменени са техническите и метрологичните характеристики на електромера и преминаващата през него електрическа енергия се измерва с отклонение, извън границите на допустимото. Електромерът не съответства на технически изисквания. Установен е точният процент на отрицателна грешка, с която електромерът измерва по-малко консумираната електрическа енергия.

Въз основа на резултатите от експертизата предмет на Констативен протокол за метрологична експертиза на средство за измерване № 366/10.03.2020 год. на БИМ е изготвена справка за коригиране на сметката за електроенергия от 17.03.2020 г. при грешка минус 77,84 % за периода 08.10.2017 г. – 04.01.2018 г.  като са начислени  допълнително 5174,000 кВт/ч ел. енергия на стойност 953,17  лв.

 

От така приетите за установени факти и обстоятелства съдът прави следните изводи:

Предявения от ищцата иск е основателен и доказан и следва да бъде уважен изцяло.

През 2013 год. Председателят на комисията за енергийно и водно регулиране без да е овластен за това е издал ПРАВИЛА за измерване на количеството електрическа енергия /ПИКЕЕ/. Правилата за измерване на количеството електрическа енергия, приети по т. 3 от Протоколно решение № 147 от 14.10.2013 г. на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране, обнародвани в „Държавен вестник“, бр. 98 от 12.11.2013 г., с изключение на чл. 48, 49, 50 и 51 от тях са отменени с Решение № 1500/06.02.2017 г., постановено по адм.д.№ 2385/2016 г. на ВАС, 5-членен състав, обн. ДВ. бр.15/14.02.2017 г., по жалбата на „Е.Б.Е.“ – ЕАД. Решението е обнародвано в ДВ на 14.02.2017 г.

С решение № 2315  от 21 февруари 2018 г. по административно дело № 3879 от 2017 г. ВАС, четвърто отделение са отменени разпоредбите на чл. 48, 49, 50 и 51  от Правилата за измерване на количеството електрическа енергия, обн., ДВ, бр. 98 от 12.11.2013 г., приети с т. 3 от протоколно решение на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране от закрито заседание, проведено на 14.10.2013 г. и обективирано в протокол № 147 от същата дата. Решението е обнародвано в ДВ бр.97/23.11.2018 г.

По силата на чл. 193, ал.2 АПК съдебните решения има действие спрямо всички, а съгласно изричната разпоредба на чл. 195, ал.1 АПК действието им е само занапред, т.е. ПИКЕЕ се считат отменени от датата на влизане в сила на административното решение, която е датата на обнародването му - 14.02.2017 г. за първото решение и 23.11.2018 год. за второто решение.

Към деня на извършване на демонтажа на електромер №******-04.01.2018 г. ПИКЕЕ обн., ДВ, бр. 98 от 12.11.2013 г. са частично отменени, а именно в частта уреждаща реда и  начина на извършване на проверка на измервателните системи (Раздел VIII) и в частта уреждаща случаи и начини за извършване на преизчисление на количеството електрическа енергия от операторите на съответните мрежи (Раздел ІХ) относно чл. 47 регламентиращ поведението на оператора на съответната мрежа при извършване на проверки по реда на чл. 43 и 44, а именно съставянето на  констативен протокол, подписването му от представител на оператора на съответната мрежа и от клиента или негов представител, задължение за изпращане на протокола на клиента и т.н.

Нови, уреждащи този тип отношения норми към деня на извършване на проверката не са приемани.

С решение по т. 1 от протокол № 67 от 24.04.2019 г. на основание чл. 21, ал. 1, т. 9 и чл. 83, ал. 2 във връзка с чл. 83, ал. 1, т. 6 от Закона за енергетиката КВЕР приема нови ПРАВИЛА за измерване на количеството електрическа енергия. С § 2 от ПЗР на новите ПИКЕЕ е предвидено, че процедурите по преизчисляване на количество електрическа енергия, уведомяване, фактуриране и уреждане на финансовите отношения с клиентите, които са започнали въз основа на констативни протоколи, съставени до влизане в сила на тези правила, се довършват по реда, действал към датата на съставяне на констативния протокол, като в случаите на съставените след 01.07.2018 г. констативни протоколи се взема предвид и действащата прогнозна пазарна цена на електрическата енергия за покриване на технологичния разход на операторите на съответните мрежи, определена от Комисията за енергийно и водно регулиране.

С преходна разпоредба на Правилата приети с решение по протокол № 67 от 24.04.2019 г. не може да се игнорират действието и силата на присъдено нещо на влезли в сила съдебни решения на ВАС. Нормата, която постановява, че определени обществени отношения се „довършват“  по редът, който е отменен по съдебен ред като незаконосъобразен противоречи на закона и не подлежи на изпълнение.  В този смисъл направената на 17.03.2020 год. (по справката) корекция на количеството начислена ел. енергия за  минал период е направена без основание.

Липса на подзаконова нормативна уредба по чл. 83, ал. 1, т. 6 от ЗЕ, регламентираща принципите на измерване, начините и местата за измерване, условията и редът за тяхното обслужване, включително редът и начините за преизчисляване на количеството електрическа енергия при установяване на неизмерена, неправилно и/или неточно измерена електрическа енергия, е била преодоляна към датата на извършване на корекцията – 17.03.2020 год. с приемането на ПИКЕЕ на 24.04.2019 год., но преодоляването не се отразява на отношенията на ищеца и ответника по повод начисленото допълнително количество ел. енергия следствие на установено неизмерване, непълно или неточно измерване тъй като тези отношения не се уреждат по тези /нови/ Правила.     

С § 83 ЗИДЗЕ от 2012 г. е извършено съществено допълнение на чл. 98а, ал. 2 от ЗЕ, касаещо задължителното съдържание на публично известните общи условия, по които крайните снабдители продават ел. енергия. Създадена е нова т. 6, която изисква общите условия задължително да съдържат ред за уведомяване на клиента при извършена корекция на сметка съгласно ПИКЕЕ по чл. 83, ал. 1, т. 6 от закона. Отделно от това с § 92 от ЗИДЗЕ от 2012 г. е създаден нов чл. 104а, регламентиращ ползването от крайни клиенти на електропреносната, съответно електроразпределителната мрежа, към която са присъединени при публично известни общо условия. В ал. 2 на новоприетата разпоредба отново са определени въпросите, които задължително трябва да залегнат в тези условия. Така т. 5 на ал. 2 на чл. 104а от ЗЕ в цялост повтаря тази на новосъздадената т. 6 на чл. 98а, ал. 2.

С тези нови разпоредби законодателят изрично е предвидил възможността за корекция на сметка по отношение на крайните потребители, извършвана от крайните снабдители при продажбата на ел. енергия. Правна възможност за крайните снабдители да извършат корекция на сметка на крайните клиенти се реализира при спазване на правилата по чл. 83, ал. 1, т. 6 от ЗЕ.

Твърдението на ответника, че с чл. 28, ал.2 от ОУ на ЕВН ЕС изрично е уреден редът, по който крайният снабдител уведомява клиента за дължимите от него суми при извършена корекция на сметката му е неоснователно. Нормата съдържа изискване за уведомяване на клиента, но не регламентира редът, по който става това уведомяване.

Общите условия на договорите за пренос на електрическа енергия през електроразпределителната мрежа на "Е.Б.Е." ЕАД са били обект на съдебно оспорване. Клаузи от Общите условия, които регламентират възможността доставчика на електрическа енергия едностранно да коригира сметките за електрическа енергия за предходен период от време, без отчитане на реално консумираната електрическа енергия, са неравноправни по смисъла на чл. 143, т.6 и т.18 ЗЗП и нищожни на основание чл. 146, ал.1 ЗЗП и чл. 26, ал.1 ЗЗД, поради нарушението на основните принципи за равнопоставеност на страните в договорното правоотношение. Законът не регламентира възможност при определени от самия доставчик основания и процедура да се извършва едностранна промяна на сметката за вече доставена на потребителя електрическа енергия за минал период. В противоречие с изискването за добросъвестност по смисъла на чл. 143, т.6 и т.18 ЗЗП клаузата на чл. 54, ал.2 от Общите условия, даваща възможност на електроразпределителното дружество да извършва едностранна корекция на сметките за електрическа енергия за минал период, без да държи сметка за конкретно потребеното количество енергия за точно определен период от време, както и за това доколко неправилното отчитане се дължи на виновно поведение на потребителя, е неравноправна, тъй като позволява на доставчика да получи цена за недоставена от него и неизползвана от потребителя електрическа енергия и че въпросната клауза поставя страните по договора в неравностойно положение, като дава възможност за санкциониране на потребителя, без наличие на негово виновно поведение /неправомерно въздействие върху средството за измерване на електрическа енергия/, което пък е в пряко противоречие с нормата на чл. 82 ЗЗД, уреждаща пределите на отговорността за неизпълнение на договорно задължение.

Доставчикът на електрическа енергия не разполага с право едностранно да коригира сметките на потребителите в периода след влизане в сила на промените на чл. 98а, ал.2, т.6 и  чл. 83, ал.1, т.6 ЗЕ при действието на заварените Общи условия тъй като е въведено като законово условие крайният снабдител да има възможност да коригира сметката на клиент при доказано неточно отчитане на потребената ел. енергия,  след като изпълни задълженията си по чл. 98, ал.2, т.6 и по чл. 83, ал., т.6 ЗЕ, т. е. Задължение на електроразпределителното дружество е да създаде Общи условия на договорите с крайния потребител на електрическа енергия, които да предвиждат ред за уведомяване на клиента при наличие на основание за корекция.

Параграф 199, ал.2 ПЗР на ЗИД ЗЕ предвижда до приемането на подзаконови нормативни актове и общи административни актове по приложението на новата уредба или до привеждането им в съответствие с нея, да се прилагат действащите, доколкото не противоречат на закона. Общите условия на договорите за продажба на електрическа енергия на ответното дружество не съставляват подзаконов нормативен акт или общ административен акт, поради което посоченият параграф 199, ал.2 ПЗР ЗИД ЗЕ не намира приложение по отношение на тях.

От изложеното следва, че липсва основание за извършване на корекция на сметката на ищеца след като не се доказа, че такава е извършена по надлежно установен ред. Не се твърди наличието на и не се събраха доказателства за конкретно доставено/консумирано, но неизмерено или неточно измерено количество ел. енергия, за което количество за ищеца да е възникнало задължение за плащане на цената.

Фактът, че притежаваното от доставчика на услугата СТИ не отчита за обекта цялото количество ел. енергия или я отчита погрешно предполага възникването на възможност за незаплащане на консумирана от потребителя ел. енергия, респ. за неоснователно обогатяване на една от страните по правоотношението. При твърдения за наличие на неоснователно обогатяване част от предмета на доказване е с какво точно количество се е обогатил потребителя. След определяне на количеството и вида на ел. енергия, с които се е обогатил потребителя се пристъпва към установяване на левовата равностойност на обогатяването.

Предметът на настоящото производство не касае института на неоснователното обогатяване. Ответникът претендира, че има вземане към ищеца на база нормативно установени правила и приети Общи условия, т.е. на основание създаден нормативно ред и не поставя на разглеждане въпроса възможно ли е начисленото на потребителя количество ел. енергия да бъде консумирано от потребителя и/или дали същото отговаря на действителната консумация в обекта.

Разноските на ищцата възлизат на 410 лв. от които 50лв. за държавна такса и 360 лв. за възнаграждение за адвокат.

Ответника няма претенции за направени разноски, претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

На осн. чл.78, ал.1 ГПК ответникът следва да заплати на ищеца пълният размер на разноските направени в производството, а именно 410 лв.

Водим от горното съдът

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ПРИЗНАВА за установено, че И.Р.П., ЕГН ********** с адрес: *** не дължи на „Е.Б.е." ЕАД, ЕИК *****, със седалище и адрес на управление:*** сумата от 953,17 лв., представляваща цена на допълнително начислени по фактура №**********/23.03.2020  г. 5174 кВ/ч ел. енергия за обект в ***** за ИТН *****.

 

ОСЪЖДА „Е.Б.е." ЕАД, ЕИК *******, със седалище и адрес на управление:*** да заплати на  И.Р.П., ЕГН ********** с адрес: *** сумата 410,00 лв., представляващи  разноски по делото.

 

Банкова сметка, ***ните суми:

IBAN: ***; BIC: ***, с титуляр „M. “ ЕООД с ЕИК ******, гр. K. ,

„А. Б. Б.“ АД, БЦ - K. .

 

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва в двуседмичен срок от връчването му пред ОКРЪЖЕН СЪД - Стара Загора.

 

 

                                                                     РАЙОНЕН СЪДИЯ: