Определение по дело №579/2018 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 март 2019 г. (в сила от 24 юни 2019 г.)
Съдия: Галина Колева Динкова
Дело: 20187240700579
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 октомври 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

 

 № 69                                                         13.03.2019г.                            град Стара Загора

 

 

   Старозагорският административен съд, II състав, в закрито заседание на тринадесети  март през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                                           

                                                                              СЪДИЯ: ГАЛИНА ДИНКОВА

      

като разгледа административно дело № 579 по описа за 2018г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                       

 

Производството е с правно основание чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.45, ал.3 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/.

Образувано е по жалба от „КА“ ЕООД гр.Казанлък против Решение № 849 взето по протокол №42 от 26.09.2018г на Общински съвет - Казанлък, с което на основание чл.21 ал.1 т.8 от ЗМСМА и §33 от ЗР на ЗИД на ЗВ, е дадено съгласие Община Казанлък да прехвърли безвъзмездно на държавата имоти, публична общинска собственост, с начин на трайно ползване: язовири, подробно описани в приложение №1, в частта му за микроязовир „Шейново“ 5, с.Шейново (посочен в жалбата като язовир „Шейново 5“), представляващ поземлен имот с площ 27557.00 кв.м, с идентификатор 83106.1.147 в землището на с.Шейново, общ.Казанлък.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на решението в оспорената му част, поради постановяването му при допуснати съществени процесуални нарушения и при неправилно прилагане на материалния закон. Твърди се, че за имота е налице неприключила концесионна процедура, предмет на адм.д.№480/2018г по описа на АС Стара Загора. За концесионер на имота било определено дружеството-жалбоподател. Счита, че с промяната на собствеността на имота, обект на концесионната процедура преди нейното приключване или прекратяване, представлява заобикаляне на Закона за концесиите и обуславя нищожност на взетото решение. Излага и доводи, че не са налице предпоставките за промяна на собствеността на описания язовир. Жалбата се поддържа от адв.А.С.. Поради изложеното се иска от съда да обяви за нищожно, респ.да отмени като незаконосъобразно Решение № 849, взето по протокол №42 от 26.09.2018г на ОбС – Казанлък.Претендира разноски.

Ответникът - Общински съвет-Казанлък, в представен по делото писмен отговор, изразява доводи за неоснователност на оспорването. Твърди, че концесионната процедура спрямо язовир „Шейново“5 е била прекратена поради установени нарушения при откриването и  провеждането й, които не могат да бъдат отстранени без промяна на условията по възлагане, на основание чл.60 ал.1 т.4 от ЗК /отм/. Обосновава, че оспореното решение е мотивирано и прието при правилно прилагане на материалния закон - §33 от ЗР на ЗИД на Закона за водите, обн.ДВ бр.55/03.07.2018г, в предвидения в нормата преклузивен срок. Твърди, че законовата възможност по §33 не е разписано ограничение или забрана по отношение на имоти, за които има неприключила концесионна процедура, същите да се предоставят на държавата.  Твърди, че приемането на решението е обусловено и от това, че за община Казанлък липсва достатъчен финансови и кадрови ресурс за поддържане на язовирните стени и съоръжения към тях в изправно състояние, същевременно тя има задължение за осигуряване безопасността на населението и инфраструктурата на община Казанлък.  Твърди още като обуславящи оспореното решение обстоятелствата, установени от извършен анализ на язовир Шейново-5 - че е с нарушена филтрационна устойчивост на югозападния край на стената и се нуждае от оформяне и изграждане на канала след преливника и почистване на въздушния и водни откоси. Поради изложеното счита  решение №849/26.09.2018г на ОбС Казанлък за правилно и законосъобразно.

 

Въз основа на събраните по делото доказателства съдът намира за установено следното от фактическа страна:

С оспореното Решение № 849, взето по протокол №42 от 26.09.2018г на Общински съвет - Казанлък, на основание чл.21 ал.1 т.8 от ЗМСМА и §33 от ЗР на ЗИД на Закона за водите /ЗВ/, обн. в ДВ бр.55 /03.07.2018г., е дадено съгласие Община Казанлък да прехвърли безвъзмездно на държавата имоти, публична общинска собственост, с начин на трайно ползване: язовири, подробно описани в приложение №1, неразделна част от решението, а в приложение № 1, т.1 фигурира и  микроязовир „Шейново“ 5, с.Шейново, с.Шейново, местност „Голяма Варовита“, ПИ с идентификатор 83106.1.147, актуван с АОС №100/18.02.2011г /л.108-110/.

Решението е прието по предложение вх.№ ОС-2279/18.09.2018г от кмета на общината –л.19, за даване на съгласие за безвъзмездно прехвърляне собствеността на имоти-публична общинска собственост с НТП язовири на държавата. Предложението е било подкерепено от комисиите към общинския съвет /л.102/,   включено е в т.15 от дневния ред на заседанието от 26.09.2018г, съгласно покана №776/20.09.2018г/. Решение №849 по протокол №42 от 26.09.2018г е прието с гласовете на 28 общински съветника, против и въздържали се – няма /гласуването е отразено в протокола от заседанието на л.76/.

Към Решение № 849, взето по протокол № 42 от 26.09.2018г на Общински съвет - Казанлък са изложени следните мотиви: според разпоредбата на §33 от ЗИД на ЗВ, обн.в ДВ бр.55/2018г, в което е предвидено, че в 3 месечен срок от влизане в сила на закона, кметовете на общини внасят в Министерство на икономиката мотивирано предложение за промяна на собствеността на язовирите при наличие на решение , взето от съответния общински съвет за прехвърляне на собствеността безвъзмездно на държавата. Посочено е, че като собственик на язовири община Казанлък носи задължения, вкл. да поддържа язовирните стени и съоръжения към тях в изправно техническо състояние, както и да контролира техническото им състояние. В случая Община Казанлък е собственик на 28 язовира, спрямо които били издадени предписания. Проектирането и изпълнението на ремонтни работи на язовирите, с които да се възстанови и поддържа изправността им изисква много финансови средства, каквито Община Казанлък не може да осигури от собствените си приходи. Сочи, въз основа извършен анализ, установено за яворите на територията на община Казанлък, че са с нарушена функционална устойчивост, нарушена пукнатоустойчивост, пропускателна способност и се нуждаят от почистване. Във връзка с този анализ и с оглед безопасността на населението и инфраструктурата в застрашените от язовирите зони, същите ще могат да бъдат обезпечени в по-голяма степен, ако язовирите се поддъжат и експлоатират от държавата по чл.139а от ЗИДЗД. Поради горното, се предлага да бъдат прехвърлени безвъзмездно на държавата 11 язовира, сред които и язовир „Шейново-5“ с площ 27 557 кв.м, в землището на с.Шейново, спрямо който е посочено – язовирът е с нарушена с нарушена филтрационна устойчивост в югозападния край на стената;  нуждае се от оформяне и изграждане на канала след преливника и почистване от храстовидна и дървесна растителност на въздушния и водните откоси  /л.109/.

С Решение № 829/26.07.2018г по протокол №41 на Общински съвет Казанлък се прекратява процедура за предоставяне на концесия върху имот публична общинска собственост с площ 27557.00 с идентификатор 83106.1.147 в землището  на с.Шейново с обект: „Микроязовир“ с.Шейново с трайно предназначение на територията: територия заета от води и водни обекти, с посочени граници, за който е съставен АОС №100/18.02.2011г, посочен в позиция №5, Приложение №7 от ГПУРИОС за 2014г, открита с решение № 1422/24.09.2015г на ОбС Казанлък. Това решение е постановено на основание чл.21 ал1 т.8 от ЗМСМА, вр.с §4 ал.1 от ПЗР на ЗК, вр.с чл.60 ал.1 т.4 от ЗК и чл.93 ал.1 от ППЗК, вр.с чл.35 и сл.от гл.ІІІ от Закона за биологичното разнообразие, чл.144 от Закона за водите, чл.32 от Закона за рибарството и аквакултури /л.186/.

По жалба от „КА“ ЕООД подадена на 18.10.2018г срещу Решение № 829/26.07.2018г, заведена с №ВХР-2293-18.10.2018г. е било образувано производство №КЗК/114/2019 пред КЗК /л.196-197/.

Въз основа на така установената фактическа обстановка настоящият съдебен състав намира,        че подадената от „КА“ЕООД  жалба против Решение № 849, взето по протокол №42 от 26.09.2018г на Общински съвет – Казанлък, е процесуално недопустима, по следните съображения:

Правото на жалба възниква и може да бъде упражнено при наличието на определени процесуални предпоставки, които обуславят и процесуалната допустимост на съдебното производство. По аргумент от разпоредбата на чл.159, т.4 от АПК една от предпоставките за възникване и съществуване правото на оспорване, от категорията на абсолютните, за които съдът следи служебно, е наличието на правен интерес за жалбоподателя от оспорването. 

Задължително условие, обуславящо правния интерес и респ. възникване правото на жалба, е наличието на “засягане” на права и/или на защитени от правото интереси от акта, който се оспорва. Правото на жалба принадлежи на това лице, спрямо което разпоредените с акта материалноправни последици са неблагоприятни и пряко засягат негативно неговата правна сфера. В този смисъл неблагоприятно засягане е всяка правна последица от акта, състояща се в прекратяване, ограничаване или застрашаване на съществуващи субективни права или създаване на нови респ. разширяване на съществуващи правни задължения. 

Оспореното решение не засяга лично, пряко и непосредствено правната сфера на жалбоподателя „КА“ ЕООД гр.Казанлък.  Според разпоредбата на чл. 147, ал. 1 от АПК, право да оспорват административни актове имат тези граждани и организации, чиито права, свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от него или за които той поражда задължения. В конкретния случай нито едно от тези условия не е налице за жалбоподателя. С Решение №849, взето по протокол №42 от 26.09.2018г на Общински съвет – Казанлък се поставя начало на процедура по предоставяне на изброените обекти, публична общинска собственост на държавата. Оспорващият нито е адресат на решението, нито твърди че има права върху язовира, вкл. не твърди да има концесионни права върху него. Оспорващият твърди, че е определен за концесионер на имота, но не представя доказателства в тази насока. В случая няма доказателства за сключване на договор за отдаване на микроязовир Шейново на концесия на „КА“ЕООД като концесионер /чл.62 от ЗК –отм/, нито за определяне това дружество за концесионер на обекта с влязло в сила решение по чл.59 от ЗК-отм/. Обратното, от доказателствата се установява, че преди приемане на оспореното решение е взето Решение № 829/26.07.2018г от ОбС Казанлък за прекратяване на концесионната процедура спрямо микроязовир „Шейново-5“. Само от обстоятелството, че оспорващият  е участвал в концесионна процедура за отдаване посочения микроязовир на концесия, което се установява от Решение №829/26.07.2018г,  не следва извод, че са възникнали за него права върху обекта, който е бил предмет на концесионната процедура. Липсата на права върху микроязовир „Шейново-5“ с.Шейново  в полза на „КА“ЕООД обуславя и извода за липса на необходимост от защита на такива, каквато се търси с оспорване на Решение №849 от 26.09.2018г на Общински съвет – Казанлък. Евентуална отмяна на Решение № 849, взето по протокол №42 от 26.09.2018г на Общински съвет – Казанлък  не предполага сигурно настъпване на благоприятен за оспорващия правен ефект, тоест от евентуална отмяна на това решение не може да се направи извод, че  жалбоподателят ще стане концесионер на въпросния микроязовир.

По изложените съображения съдът приема, че за жалбоподателя „КА“ЕООД не е налице правен интерес от оспорването на Решение № 849, взето по протокол №42 от 26.09.2018г на Общински съвет – Казанлък, и съотв. активна процесуална легитимация, като абсолютна предпоставка за допустимост на жалбата и на образуваното съдебно-административно производство. С оглед на което оспорването следва да бъде оставено без разглеждане, а производството по делото – прекратено.

 

            Водим от горните мотиви и на основание чл.159, т.4 от АПК, Старозагорският административен съд

 

    О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И :

 

ОТМЕНЯ протоколното си определение от 13.02.2019г. за даване на ход на делото по същество.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „КА“ ЕООД гр.Казанлък против Решение № 849, взето по протокол № 42 от 26.09.2018г. на Общински съвет - Казанлък, с което на основание чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА и §33 от ЗР на ЗИД на ЗВ  е дадено съгласие Община Казанлък да прехвърли безвъзмездно на държавата имоти, публична общинска собственост, с начин на трайно ползване: язовири, подробно описани в приложение №1, в частта му за микроязовир „Шейново“ 5, с.Шейново, представляващ поземлен имот с площ 27557.00 кв.м, с идентификатор 83106.1.147 в землището на с.Шейново, общ.Казанлък, като процесуално недопустима.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д. № 579/ 2018г по описа на Административен съд Стара Загора.

Определението подлежи на обжалване пред ВАС с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                                                             СЪДИЯ: