О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 338
гр. Велико Търново, 13.11.2020г.
Административен
съд – гр. Велико Търново, V–ти състав, в публично
заседание на десети ноември две хиляди и двадесета година, в състав:
СЪДИЯ - ДОКЛАДЧИК: Мария Данаилова
при участието на секретаря С.М. разгледа докладваното
от съдия Данаилова адм. дело №
558/2020г. и за да се произнесе взе предвид следното:
Делото е
образувано по жалба от Сдружение „Център за междуетнически диалог и толерантност
АМАЛИПЕ“, със седалище и адрес на управление гр. Велико Търново, ул. „Самуил“ №
4, ет. 1, ап. 16, чрез председателя на УС Д.Д.К. против Решение №
16-20/25.08.2020г. на изпълнителния директор и ръководител на УО на
Изпълнителна агенция „Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен
растеж“, с което е определена финансова корекция в размер на 100 на сто върху
предоставената безвъзмездна финансова помощ от Европейските структурни и
инвестиционни фондове по договор № ПП-12/22.05.2018г., сключен с изпълнител
„Евротурс – ВТ“ ЕООД.
В жалбата се излагат съображения за
незаконосъобразност, НЕОБОСНОВАНОСТ на
оспорения акт, постановено при неправилно приложение на материалния закон.
Административният орган не би установил точно и вярно фактическата обстановка,
не е събрал всички необходими доказателства за неговото изясняване, поради
което намира акта за постановен в нарушение на чл. 35 АПК без да бъдат събиране
доказателства за всички елементи обосноваващи налагането на фин. корекция. Счита,
че акта не отговоря на изискванията за форма по чл. 59 ал. 2 от АПК доколкото
не сдържа всички установявания, доказателства на които се базира, както и
формираните правни изводи, както и че е нарушен принципа на съразмерност по чл.
6 от АПК. Намира констатацията по същество че лицето С.С.С.е управител и
едноличен собственик на капитала на „Евротурс – ВТ“ ЕООД и едновременно с това
член на УС на ЦМЕДТ „АМAЛИПЕ“ към датата на откриване на
публичната покана.
Ответникът в писмен отговор
вх. № 3744/07.10.2020г., прави възражение, че жалбата е просрочена. Твърди се,
че оспореното Решение е съобщено на жалбоподателя чрез ИСУН 2020 на 26.08.2020
г., а жалбата е подадена на 14.09.2020 г. Тези обстоятелства се подкрепят от
приложените разпечатки от ИСУН на средствата от ЕСИФ /л. 59 от делото/.
Жалбоподателят твърди, че жалбата му е подадена в срок, т. к. е получил решенето
на 31.08.2020г, когато е отворил
кореспонденцията /писмото/. Съображения по същество развива в писмена защита,
чрез *** К.Л..
При тези фактически
констатации съдът от правна страна прие следното:
Жалбата е процесуално
недопустима. Изпращането на административния акт чрез ИСУН 2020 на дата
26.08.20г., се счита за надлежно уведомяване на бенефициентът, поради което от
този момент започва да тече срокът по чл. 149, ал. 1 от АПК. В чл.
22, ал. 2 от ЗУСЕСИФ е разписано, че производства пред управляващите органи
по този закон
може да се провеждат и посредством ИСУН при условия и по ред, определени с акта
по чл. 23. Според чл. 13, ал. 3 от Наредба за определяне на
условията, реда и механизма за функциониране на Информационната система за
управление и наблюдение на средствата от Европейските структурни и
инвестиционни фондове (ИСУН) и за провеждане на производства пред управляващите
органи посредством ИСУН, кандидатите и бенефициентите получават всички
изявления от управляващия орган/междинните звена, свързани с производствата по
чл. 2, само посредством ИСУН.
Това положение се отличава
от възможността, дадена в нормата на чл. 22
от ЗУСЕСИФ, но кореспондира с чл.
122, § 3 от Регламент № 1303/2013, който изисква държавите-членки да
гарантират, че не по-късно от 31 декември 2015 г., всеки обмен на информация
между бенефициерите и управляващия орган може да се извършва посредством
електронните системи за обмен на данни. За изпълнение на член
122, параграф 3 от Регламент № 1303/2013 е приет Регламент за
изпълнение (ЕС) № 1011/2013 година на Комисията от 22 септември 2014
година. Съгласно член
10, параграф 3 от Регламент за изпълнение № 1011/2014 за дата на предаване
на документите и данните от бенефициера на управляващия орган и обратно се
счита датата на подаване по електронен път на информацията, която се съхранява
в електронната система за обмен на данни. Изискванията на пряко приложимите в
ДЧ цитирани регламенти се ползват с принципа на примата на правото на ЕС.
Съвместима с тяхната идея е уредбата в Глава IV на Наредбата. Разпоредбата на
чл. 13, ал. 1 и 2 от Наредбата за функционирането на ИСУН уточняват, че
електронен документ и/или електронно изявление се счита за получено от
съответния управляващ орган/междинно звено, кандидат или бенефициент с
изпращането му в ИСУН. А изпращането на електронни документи и изявления до
кандидатите и бенефициентите за нуждите на производствата пред управляващите
органи/междинните звена се осъществява само посредством ИСУН.
Нормата на чл. 13, ал. 5 от
Наредбата за функционирането на ИСУН установява презумпция, че съгласието на
кандидатите/бенефициентите за приемане на електронни изявления и за приложимия
ред за съобщаване по ал. 3 и 4 се приема за дадено с подаването на формуляра за
кандидатстване посредством ИСУН. В случая в приложените в административната
преписка Условия за кандидатстване е предвидено, че комуникацията с кандидата
се извършва чрез системата ИСУН 2020, чрез профила на кандидата и асоциирания
към него електронен адрес. Самото проектно предложение е подадено чрез ИСУН в
е-формат.
Съгласно чл.
2, т. 4 от Наредбата за определяне на условията, реда и механизма за
функциониране на Информационната система за управление и наблюдение на
средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и за провеждане
на производства пред управляващите органи посредством ИСУН, същата се
прилага в производства по определяне на финансови корекции, какъвто е настоящия
случай. Чл.
35, ал. 2 от наредбата също предвижда, че решението по чл.
73, ал. 1 ЗУСЕСИФ се изготвя в електронен формат, подписва се от
ръководителя на управляващия орган/междинното звено с електронен подпис и се
изпраща на съответния бенефициент. Изпращането на електронни документи и
изявления до кандидатите и бенефициентите за нуждите на производствата пред
управляващите органи/междинните звена се осъществява само посредством ИСУН. - ал.
2 Кандидатите и бенефициентите получават всички изявления от управляващия
орган/междинните звена, свързани с производствата по чл. 2,
само посредством ИСУН - ал.
3 Съгласието на кандидатите/бенефициентите за приемане на електронни
изявления и за приложимия ред за съобщаване по ал.
3 и 4
се приема за дадено с подаването на формуляра за кандидатстване посредством
ИСУН - ал.
5
С тези мотиви съдът приема, че с
постъпването на Решението в системата ИСУН на 26.08.2020 г. е извършено редовно
съобщаване на същото на бенефициера. Налице е установен от специалния закон
начин на съобщаване на индивидуалния административен акт, чрез използване на
електронна система – ИСУН, поради което извършените производствени действия
след датата на надлежното съобщаване на акта не могат да породят правни
последици и да новират срока за оспорване на административния акт. Срокът по
чл. 149, ал. 1 от АПК е изтекъл на 09.09.2020г., а подадената с вх. №
3298/14.09.2020г. жалба се явява процесуално недопустима и образуваното въз
основа на нея производство следва да се прекрати. Налице е установен по
надлежния ред начин на съобщаване на индивидуалния административен акт –
решение за налагане на финансова корекция чрез използване на електронна система
– ИСУН, поради което извършените производствени действия след датата на
надлежното съобщаване на акта не могат да породят правни последици и да новират
срока за оспорване на административния акт. В този смисъл са актовете на ВАС по АД №
14557/2018 г. и АД № 13640/2019 г.; Определение № 16658 от 6.12.2019 г. на ВАС по адм. д. № 13640/2019 г., VII
о., Определение
№ 12651 от 26.09.2019 г. на ВАС по адм. д. № 10682/2019 г., VII о., Определение
№ 12645 от 26.09.2019 г. на ВАС по адм. д. № 10651/2019 г., VII о. Определение
№ 3921 от 18.03.2019 г. на ВАС по адм. д. № 442/2019 г., VII о.,
Нито Наредбата, нито Общите
условия, в т. ч. изменените Общи условия, предвиждат възможност за дата на
получаването да се приема датата на прочитане на решението от бенефициера. Те
не предвиждат и възможност за дата на получаване на съобщението да се приема
датата, следваща датата на изпращането на документа в ИСУН, когато изпращането
е станало след края на официално установеното работно време на органа. С оглед
на това датата, на която бенефициерът е прочел съобщението за решението и
самото решение – приложено като прикачен файл към съобщението, а именно – 31.08.2020
г., е ирелевантна за възникване на правните последици от съобщаването за акта. В този смисъл Определение № 46 от 3.01.2019
г. на ВАС по адм. д. № 14557/2018 г., VII о., докладчик председателят Соня
Янкулова. По изложените мотиви съдът намира, че жалбата следва да бъде оставена
без разглеждане, а производството по делото прекратено.
Водим от изложеното и на
основание чл. 159, т. 5 от АПК,
Административен съд Велико Търново, пети състав
О П Р
Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Сдружение „Център за междуетнически
диалог и толерантност АМАЛИПЕ“, със седалище и адрес на управление гр. Велико
Търново, ул. „Самуил“ № 4, ет. 1, ап. 16, чрез председателя на УС Д.Д.К. против
Решение № 16-20/25.08.2020г. на изпълнителния директор и ръководител на УО на
Изпълнителна агенция „Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен
растеж“.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. № 558/2020
г. по описа на Административен съд Велико Търново.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на
обжалване пред Върховен административен съд на Република България в 7-дневен
срок от съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: