Решение по дело №349/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 октомври 2020 г.
Съдия: Ивайло Йосифов Иванов
Дело: 20207200700349
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 септември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

     

гр.Русе, 28.10.2020 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

РУСЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в открито заседание на двадесет и първи октомври през две хиляди и двадесета година, в състав:

                                               Председател: ЕЛИЦА ДИМИТРОВА

     Членове: ДИМИТРИНКА КУПРИНДЖИЙСКА

                                                                         ИВАЙЛО ЙОСИФОВ

при секретаря Диана Михайлова и с участието на прокурора Диана Неева, като разгледа докладваното от съдия Йосифов к.а.н.д. № 349 по описа на съда за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е касационно по чл.63, ал.1, изр.2 от ЗАНН във вр. чл.208 и сл. от глава XII от АПК.

Образувано е по касационна жалба на К.С.К. ***, чрез процесуалния му представител, против решение № 112/05.08.2020 г., постановено по АНД № 79/2020 г. по описа на Районен съд – Бяла, с което е потвърдено наказателно постановление № 38-0000398/13.03.2020 г., издадено от директора на РД „Автомобилна администрация“ – Русе. С наказателното постановление, на основание чл.93, ал.1, т.1 от ЗАвПр, за нарушение по чл.89, т.2 от Наредба 33 от 3.11.1999 г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България, на касатора е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 2000 лева. Като касационни основания се сочат допуснати от въззивната инстанция съществени процесуални нарушения във връзка със събирането и оценката на доказателствата и неправилно приложение на материалния закон. Касаторът твърди, че към момента на извършване на пътната проверка - 19.02.2020 г. пътен лист за извършвания превоз на товари е бил издаден като същият е бил представен с въззивната жалба – пътен лист № 316521 от същата дата, което писмено доказателство останало изцяло необсъдено от районния съд. Поддържа, че обективното му наличие към посочения момент, макар пътният лист да не е бил представен при извършване на проверката от контролните органи, нито в хода на извънсъдебната фаза на административнонаказателното производство, обуславя квалифицирането на нарушението по различна санкционна норма – по чл.93, ал.2 от ЗАвПр, по която размерът на предвидената глоба е значително по-нисък. Сочи, че извършеното нарушение съставлява маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Моли съда да постанови решение, с което да отмени въззивното решение и потвърденото с него наказателно постановление. Претендира присъждането на направените разноски за заплатено адвокатско възнаграждение във въззивната и касационната инстанции.

Ответникът по касационната жалба – РД „Автомобилна администрация“ – Русе е депозирал писмено становище, в което изразява становище за нейната неоснователност. Поддържа, че приложеният към въззивната жалба пътен лист е бил изготвен нарочно, за целите на съдебното производство и с цел избягване на административнонаказателна отговорност. Прави възражение за прекомерност на заплатеното от касатора адвокатско възнаграждение. Моли съда да постанови решение, с което да остави в сила обжалваното решение на Районен съд – Бяла.

Представителят на Окръжна прокуратура - Русе дава заключение за неоснователност на касационната жалба и оставяне на обжалваното решение в сила.

Съдът, като взе предвид изложените в жалбата оплаквания, становищата на страните и събраните по делото доказателства, след касационна проверка на обжалваното решение по чл.218, ал.2 от АПК, приема за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима – подадена е в срок, от надлежна страна, срещу невлязъл в сила съдебен акт, поради което подлежи на разглеждане. Разгледана по същество, жалбата е основателна.

С наказателното постановление, на основание на основание чл.93, ал.1, т.1 от ЗАвПр, за нарушение по чл.89, т.2 от Наредба № 33 от 3.11.1999 г., на касатора е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 2000 лева. В санкционния акт извършеното нарушение е описано по следния начин:“Водачът, г-н К., извършва обществен превоз на товари като в момента на проверката е без попълнен пътен лист по образец“. Такъв пътен лист обаче е представен с въззивната жалба, а именно пътен лист № 316521/ 19.02.2020 г., издаден от Вероника Красимирова Симеонова, като освен нейния подпис, посоченият документ носи подписите и на лицата, обозначени с фамилните имена „Тодоров“ (механик) и д-р Еленкова (лекарят, удостоверил годността на касатора на управлява МПС), както и печат на „АИППМЛ д-р Петя Еленкова 2016“ ЕООД гр.Лом (амбулатория за индивидуална практика за първична медицинска помощ). Този пътен лист е само декларативно посочен от районния съд като писмено доказателство, послужило за изграждане на фактическите му изводи по делото. На практика обаче неговото наличие е останало изцяло необсъдено от контролираната инстанция, в грубо нарушение на чл.107, ал.3 и ал.5 от НПК вр.чл.84 от ЗАНН. Посочената непълнота на мотивите на съдебния акт съставлява и нарушение на чл.339, ал.2 от НПК.

Отговорността за осигуряване разкриването на обективната истина в съдебната фаза на административнонаказателното производство се носи от съда – чл.13 от НПК. По тази причина чл.107, ал.2 от НПК предвижда, че събирането на доказателствата става не само по инициатива на страните, но задължава инстанцията по същество да събира доказателства и по свой почин, когато това е необходимо за разкриване на обективната истина. Такава необходимост ще е налице винаги, когато от събраните доказателства могат да се направят разнопосочни изводи относно предмета на доказване в административнонаказателното производство, а именно извършено ли е вмененото на наказаното лице административно нарушение. Неизпълнението на това задължение и постановяването на съдебния акт при неизяснена фактическа обстановка ограничава правото на защита на наказаното лице и поради това съставлява съществено нарушение на процесуалните правила по смисъла на чл.348, ал.3, т.1 от НПК.

На следващо място, въззивният съд, каквато е функцията на районният съд в съдебната фаза на административнонаказателното производство, е всякога длъжен да даде отговор на възраженията и доводите на страните, независимо дали ги счита за основателни или не и дали ги уважава или не – чл.339, ал.2 от НПК. Този отговор е именно израз на задължението му на въззивна инстанция, която е и контролна такава - да провери изцяло законосъобразността на наказателното постановление. Такава проверка въззивната инстанция дължи и служебно, дори и депозираната пред нея жалба да е бланкетна и в нея да липсват конкретни оплаквания относно незаконосъобразността на този санкционен акт. Резултатът от извършената проверка не може да бъде формален и да се съдържа в лаконични формулировки, като използваните от Районен съд – Бяла, които се ограничават до посочването, че липсват констатирани нарушения на административнопроизводствените правила, които да обуславят отмяната на наказателното постановление. Когато решението на въззивния съд не отговаря на посочените изисквания, е налице процесуално нарушение от категорията на съществените, тъй като то се приравнява на липса на мотиви по смисъла на чл.348, ал.3, т.2 от НПК (вж. и константната съдебна практика – вж. решение № 265 от 19.12.2018 г. на ВКС по к. н. д. № 887/2018 г., решение № 291 от 7.06.2010 г. на ВКС по н. д. № 234/2010 г., I н. о., НК, решение № 428 от 24.10.2008 г. на ВКС по н. д. № 457/2008 г., III н. о. и мн.др.).

След като пътния лист е бил представен още с въззивната жалба, районният съд е бил длъжен служебно да извърши проверка дали датата на издаването, посочена в него, съответства на действителната, както и на обстоятелството дали този документ е бил съставен преди започване на превоза, за който е издаден той. Това е следвало да стане като бъдат разпитани в качеството на свидетели лицата, положили своя подпис в него (неговият издател, механикът и лекарят, удостоверил годността на водача да управлява МПС), при необходимост чрез възлагане извършването на тези съдебни следствени действия по делегация, при условията на чл.108 от НПК и чл.122 – чл.123 от ПАС.

Следва да бъде извършена и проверка за редовността на документалното отчитане на пътните листи от превозвача, с оглед изясняване на въпроса в кой момент е бил съставен представения с жалбата пътен лист (напр. чрез съпоставяне на поредния му номер с номерата и датите на по-рано издадените и отчетени пътни листи, както и с тези на издадените и отчетените впоследствие и др.). Разпоредбата на чл.88, т.5 от Наредба № 33 от 3.11.1999 г. изрично предвижда, че лицата по чл. 2, ал. 1, т.е. превозвачите, са длъжни да организират правилното и точно попълване на пътния лист от съответните длъжностни лица, да водят отчетност на издадените пътни листове с посочване на серия, номер, дата на издаване на пътния лист, марка и регистрационен номер на превозното средство и да осъществяват ежедневен контрол върху своевременното отчитане на превозните документи.

Обстоятелството дали пътен лист е бил издаден към момента на пътната проверка, но същият не е бил във фактическата власт на водача на МПС и поради това последният не го е представил на контролните органи, или към този момент пътен лист въобще не е бил издаван, е от решаващо значение за правилната квалификация на нарушението. Ако пътен лист въобще не е бил издаван, то нарушението се субсумира под санкционната норма на чл.93, ал.1, т.1 от ЗАвПр. Ако обаче пътен лист е бил издаден, но същият не е бил у водача, поради което последният не го е представил на контролните органи към момента на извършената проверка, то нарушението следва да бъде квалифицирано по чл.93, ал.2 от ЗАвПр, който текст, след измененията в размера на санкцията с ДВ бр.60 от 2020 г., в сила от 07.07.2020 г., предвижда глоба от 100 лева. Следва да се отбележи, че в съдебната практика няма спор относно възможността, ако съдът констатира, че наказващият орган, при правилно установена фактическа обстановка, е приложил неправилно материалния закон, да преквалифицира нарушението, за което е ангажирана отговорността на наказаното лице, като приложи закон за „същото, еднакво или по-леко наказуемо” нарушение – арг. от чл.337, ал.1, т.2 от НПК вр.чл.84 от ЗАНН. За да се прецени обаче дали има основания за подобно преквалифициране, както беше посочено, е необходимо съдът да изпълни процесуалните си задължения като служебно събере и обсъди горепосочените доказателства като в случай, че намери основания за подобно преквалифициране, приложи, на основание чл.3, ал.2 от ЗАНН, действащата  редакция на чл.93, ал.2 от ЗАвПр (след изменението с ДВ бр.60 от 2020 г., в сила от 07.07.2020 г.), доколкото с нея размерът на санкцията е намален от 500 лева на 100 лева и поради това същата представлява по – благоприятен за дееца закон.

Като е постановил своя съдебен акт при неизяснена фактическа обстановка и при непълнота на мотивите, районният съд е допуснал съществени нарушения на процесуалните правила, което обуславя отмяната на обжалваното решение като неправилно и връщане на делото за ново разглеждане от друг състав на въззивната инстанция. При новото му разглеждане районният съд следва да се произнесе, с оглед изхода на спора, и по искането на касатора за присъждането на разноски за адвокатско възнаграждение, включително тези, направени в касационното производство – чл.226, ал.3 от АПК вр.чл.63, ал.3 от ЗАНН, както и по възражението на ответника за тяхната прекомерност.

Така мотивиран и на основание чл.221, ал.2, изр.1, пр.2 и чл.222, ал.2, т.1 от АПК, съдът

Р   Е   Ш   И  :

ОТМЕНЯ решение № 112/05.08.2020 г., постановено по АНД № 79 по описа за 2020 г. на Районен съд - Бяла.

         ВРЪЩА делото за ново разглеждане от друг състав на Районен съд - Бяла.

Решението е окончателно.

                                     

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ:                              

 

ЧЛЕНОВЕ: