Р Е Ш Е Н И Е
14.05.2018 Дупница
Номер Година Град
В ИМЕТО НА НАРОДА
Н.о. II
Районен съд – Дупница състав
12.04. 2018
на Година
Маргарита Алексиева
В публично съдебно заседание в следния състав:
Председател
Членове
Съдебни заседатели:
1.
Росица Кечева
2.
Секретар:
Председателя на
състава
Прокурор:
Сложи за разглеждане докладваното от
АН 299 2018
дело № по описа за година.
Производството е
по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Подадена е жалба от Фондация ,,Социални норми“ с административен
адрес: гр. Правец, ул. ,,Опълченска“ № 11 и адрес за кореспонденция: гр. София,
ж.к. ,,Света Троица“, бл. 304, вх. ,,Б“, офис 26Б с Булстат *********,
представлявана от Председател Ц.И.В. срещу Наказателно постановление № 002 от
20.02.2018 г., издадено от Изпълнителния директор на АСП чрез Д.Н.А. на
длъжност Ръководител на Инспектората на АСП, с което на основание чл. 36, ал. 4
вр. с чл. 37, ал. 2 от ЗСП във вр. с чл. 53, вр. с чл. 83 ЗАНН на
фондацията-жалбоподател, представлявана от Ц.И.В. е наложена имуществена
санкция в размер на 3 500 лв. за
нарушение по чл. 18, ал. 2 вр. с чл. 18, ал. 1 от ЗСП, във вр. с чл. 36, ал. 2,
т. 3 от ППЗСП.
Фондацията-жалбоподател чрез своя процесуален представител
адв. Ингилизова излага доводи, че наказателното постановление е неправилно и
незаконосъобразно и моли за неговата отмяна. Наведени са доводи за приложението
на чл. 28 от ЗАНН. Прави се алтернативно искане за намаляване на наложената
санкция до посочения минимум от 2500 лв.
Въззиваемата страна чрез юрисконсулт Цоцоманска изразява
становище за неоснователност на жалбата и за потвърждаване на обжалваното
наказателно постановление като правилно и законосъобразно.
Съдът, след като
обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност,
приема за установено следното от фактическа страна:
В изпълнение на Заповед РД01-0123/23.01.2018г. на Изпълнителния директор на Агенция за социално подпомагане, на 24.01.2018г., 25.01.2018г. и 26.01.2018г. е извършена проверка на Фондация „Социални норми", ЕИК *********, със седалище: гр. Правец, ул. „Опълченска" №11, София-област и адрес за кореспонденция: гр. София, ж.к. „Света троица", блок 304, вх. Б, офис 26Б, относно наличие на предоставяне на социални услуги, не по установения законов ред и без правно основание от името на фондацията, а именно: център за социална рехабилитация и интеграция за пълнолетни лица с психични разстройства. Комисията от Инспектората в състав: Н.Г. - главен
инспектор в Инспектората към ИД на АСП и И.Д. - главен инспектор в
Инспектората към ИД на АСП, констатирала следното: Фондация „Социални норми“ с ЕИК: *********, със седалище: гр. Правец, ул. Опълченска №11, представлявано от Ц.И.В. е извършвала цялостната дейност по предоставяне на социални услуги на център за социална рехабилитация и интеграция за пълнолетни лица с психични разстройства, с капацитет 10 места, находящ се в гр. Рила, ул. „Опълченска" №47, община Рила, обл. Кюстендил, съгл. Заповед № РД01-936/29.08.2012г. на Изпълнителния директор на АСП, а съгласно сключените договори за предоставяне на социална услуга- гр. Рила, ул. Опълченска № 45, общ. Рила, с директор Н. Атанасова Пашова, съгл. Заповед №1/02.01.2018Г., изд. от Ц.И.В., не по установения законов ред и без правно основание, в периода от 01.01.2018 г. - 26.01.2018г. Същото, без да е вписано в Регистъра към Агенция за социално подпомагане, е извършвало предоставяне на социална услуга, с което е нарушило разпоредбите, съгласно действащото законодателство - на чл. 18, ал. 2, във вр. с чл. 18, ал. 1 от ЗСП и чл. 36, ал. 2, т. 3 от ППЗСП. Фондация „Социални норми", представлявана от Ц.И.В. е извършвала по занятие дейност по организиране, администриране и управление на предоставянето на социална услуга, а именно: Център за социална рехабилитация и интеграция за пълнолетни лица с психични разстройства на 15 броя лица, с което е осъществено административно нарушение по смисъла на чл.6, ал.1 ЗАНН. В хода на производството са постъпили писмени възражения в предвидения по закон тридневен срок. В същите се твърди, че към датата на сключване на договора за предоставяне на социални услуги Фондация „Социални норми" не е разполагала с решение на Общински съвет-Рила за предоставяне на имота и поради това не са подадени документите за вписване, като доставчик на услугата център за социална рехабилитация и интеграция, защото реално не са имали сключен договор за наем/безвъзмездно ползване/ на имот. Към писмените възражения е представено заверено копие от Договор №51 за безвъзмездно управление на недвижим имот-публична общинска собственост по реда на ЗОС от 03.01.2018г. Същият е за срок от пет години, считано от 01.01.2018г. При извършените проверки на 24.01.2018г., 25.01.2018г. и 26.01.2018г., на комисията на адреса в гр. Рила, ул. „Опълченска" №45, община Рила, обл. Кюстендил били предоставени 15 броя договори за предоставяне на социални услуги - център за социална рехабилитация и интеграция за пълнолетни лица с психични разстройства-гр. Рила, всички с дата сключване - 02.01.2018г.
Доставчик на услугата е Фондация „Социални норми“, ЕИК: *********. Договорите са подписани от г-жа Н. Пашова, съгл. Заповед №01/02.01.2018г., изд. От представляващия Фондация „Социални норми“, с която определя Н. Атанасова Пашова за директор на звено „Социални услуги в общността“-гр. Рила да подписва договори с потребители, освен тези на чийто настойник е г-жа Ц.В.. Представените договори са подпечатани с печата на Фондация „Социални норми“. При извършената проверка в електронната система на регистъра на доставчици на социални услуги в АСП се установи, че посоченият в договорите за доставчик Фондация „Социални норми“ с ЕИК ********* няма регистрация в Агенция за социално подпомагане, като доставчик на социална услуга: Център за социална рехабилитация и интеграция за пълнолетни лица с психични разстройства.
На 26.01.2018 г. е съставен АУАН № 000025 от Н.Г. в присъствието на свидетелите И.Д. и М.С., за това, че от 02.01.2018 г. до 26.01.2018 г. в имот използван за предоставяне на социални услуги, находящ се на адрес гр. рила, ул. ,,Опълченска“ № 47 и гр. Рила, ул. ,,Опълченска“ № 45 /адрес съгласно сключени договори за предоставяне на социални услуги в център за социална рехабилитация и интеграция, гр. Рила, община Рила, Фондация ,,Социални норми“, представлявана от Ц. И.В. , въз основа на договор № 201/15.12.2017 г. за възлагане управлението на социална услуга в Център за социална рехабилитация и интеграция гр. Рила е осъществявала предоставянето на социални услуги не по установения от закона ред, без правно основание на следните физически лица: Цветомир Джибрилов – договор от 02.01.2018 г., Никола Александров – договор от 02.01.2018 г., Стоимен Захариев – договор от 02.01.2018 г., Калоян Каменов – договор от 02.01.2018 г., Огнян Андонов – договор от 02.01.2018 г., Георги Николов – договор от 02.01.2018 г., Васил Куков – договор от 02.01.2018 г., Стоян Младенов – договор от 02.01.2018 г., Иван Начев – договор от 02.01.2018 г., Д. Ганев – договор от 02.01.2018 г., Николай Филибеев – договор от 02.01.2018 г., Йордан Найденов – договор от 02.01.2018 г., Георги Георгиев – договор от 02.01.2018 г., Тодор Величков – договор от 02.01.2018 г., Огнян Христов – договор от 02.01.2018 г. Фондация ,,Социални услуги“, представлявана от Ц.В. няма регистрация в Агенция за социално подпомагане като доставчик на социална услуга ,,Център за социална рехабилитация и интеграция“, с което е нарушила разпоредбите на чл. 18, ал. 2 от ЗСП във вр. с чл. 36, ал. 2, т. 3 от ППЗСП.
Към датата на съставяне на АУАН е установено, че посоченият в договорите за доставчик - Фондация „Социални норми“ е вписана в регистъра на Агенция за социално подпомагане, като доставчик на следните социални услуги: „Център за социална рехабилитация и интеграция за деца" - удостоверение №00148-003/12.08.2009г., с датата на преиздаване 25.08.2015г. и „Защитено жилище за възрастни хора с физически увреждания", удостоверение №00148-004/12.08.2009г., но без процесната услуга. Съгласно разпоредбата на чл.18в, ал.4 Закона за социалното подпомагане, Изпълнителният директор на Агенцията за социално подпомагане издава удостоверение за всяка социална услуга. Към датите на извършване на проверката и към датите на изготвяне на АУАН, такова липсва. На адреса в гр. Рила, ул. Опълченска № 45, от комисията на Инспектората към Агенция за социално подпомагане е установено, че има сключени 15/петнадесет/ броя договори за предоставяне на социални услуги в Център за социална рехабилитация и интеграция за пълнолетни лица с психични разстройства- гр. Рила на следните физически лица: Цветомир Максимов Джибрилов, Никола Борисов Александров, Стоимен Спасов Захариев, Калоян Минчев Каменов, Огнян Димитров Андонов, Георги Спиридонов Николов, Васил Захариев Куков, Стоян Филипов Младенов, Иван Крумов Начев, Д. Георгиев Ганев, Николай Станкев Филибеев, Йордан Венелинов Найденов, Георги Кирилов Георгиев, Тодор Здравков Величков, Огнян Веселинов Христов.
Въз основа на акта е издадено и обжалваното наказателно постановление, с което на основание чл. 36, ал. 4 вр. с чл. 37, ал. 2 от ЗСП на Фондация ,,Социални норми“ е наложена имуществена санкция в размер на 3 500 лв. за това, че предоставя социални услуги не по установения законов ред и без правно основание, в периода от 01.01.2018 г. до 26.01.2018 г.
Констатираното административно нарушение - предоставяне на социални услуги, без вписване в Регистъра, съгл. чл. 18, ал. 2 от ЗСП е в несъответствие с нормативно регламентираните критерии и стандарти за предоставяне на социални услуги, установени в чл. 18а, ал. 6 от ЗСП и чл. 406 до 41 от ППЗСП.
Горната фактическа обстановка се установи от гласните доказателства, които съдът изцяло кредитира като обективни и последователни и изцяло кореспондиращи с писмените доказателства по делото, потвърждаващи нарушението: Констативен протокол от 26.01.2018г.; Протокол от 24.01.201 г. за материална база на адрес: гр. Рила, ул. ,,Опълченска“ №47, община Рила; копие от договор за възлагане управлението на социална услуга №201/15.12.2017г.; копие от заповед № РД01-936/29.08.2012г.; протокол от 25.01.2018г. за установено несъответствие на адреса на център за социална рехабилитация и интеграция-гр. Рила и констатирана идентичност протокол от 25.01.2018г. с описани 15 броя договори за предоставяне на социални услуги в център за социална рехабилитация и интеграция-гр. Рила, предоставени на 25.01.2018г.; копие от 15 броя договори за предоставяне на социални услуги; копие от Заповед № 01/02.01.2018 г., изд. от Ц.И.В.; извлечение от интернет сайт на Агенция за социално подпомагане-регистър на доставчиците на социални услуги, относно наличие на издадени удостоверения на името на Фондация „Социални норми“ към 26.01.2018г.; Заповед № РД01-0123/23.01.2018г., изд. от Изпълнителния директор на АСП; Писмени възражения, ведно с копие от договор №51/03.01.2018 г. за безвъзмездно управление на имот.
При така установените факти, съдът прави
следните правни изводи:
С
оглед на така установеното, съдът счете, че жалбата е допустима. Същата е
подадена в срока по чл.59, ал.2 ЗАНН, от надлежна страна, а по същество е частично
основателна, по следните съображения:
Възраженията
на жалбоподателя относно компетентността на административнонаказващия орган,
съдът намира за неоснователни.
Съгласно
разпоредбата на чл.47 ал.1 от ЗАНН административни наказания могат да налагат:
1. ръководителите на ведомствата и организациите, областните управители и
кметовете на общините, на които е възложено да прилагат съответните нормативни
актове или да контролират тяхното изпълнение; 2. длъжностните лица и органите,
овластени от съответния закон или указ и 3. съдебните и прокурорските органи в
предвидените от закон или указ случаи. В нормата на ал.2 от същият законов
текст е предвидено че ръководителите по буква "а" могат да възлагат
правата си на наказващи органи на определени от тях длъжностни лица, когато
това е предвидено в съответния закон, указ или постановление на Министерския
съвет.
Според чл.37, ал. 2 от ЗСП,
наказателните постановления се издават от изпълнителния директор на АСП или от
упълномощено от него длъжностно лице.
Компетентността
на Изпълнителния директор на АСП произтича пряко от закона. Тя не спада към
категорията на правомощията, възникнали с оглед личността и не е в полза на
физическото лице, което към даден момент изпълнява длъжността Директор на АСП,
а е компетентност на органа. Всяко физическо лице в момента в който заема тази длъжност
разполага с правомощието да оправомощава други длъжностни лица от АСП да
издават наказателни постановления. Това оправомощаване има действие до неговата
изрична отмяна или до наличието на законова промяна, която да измени
съответната компетентност и то не отпада с промяната на физическото лице, което
заема длъжността директор на АСП. Както лицето издало заповедта за
оправомощаване, така и всяко друго лице, което в последствие е избрано за изпълнителен
директор на АСП, разполага с възможността да измени длъжностните лица, които са
вече оправомощени да издават наказателни постановления по ЗСП. Не съществува
законово изискване след като веднъж са оправомощени определени длъжностни лица
да издават наказателни постановление, в последствие да се издават нови заповеди
с които да се потвърждава това оправомощаване, било при смяна на изп. директор,
било при наличието на други обективни или субективни факти и обстоятелства. Ето
защо, след като заповедта за оправомощаване не е отменена, лицата посочени в
нея разполагат с материалната компетентност да издават наказателни
постановления по ЗСП.
Въз основа на изложеното, съдът приема, че установените факти правилно са подведени под нормата на чл. 36, ал. 4 във вр. с чл. 18, ал. 2 вр. с ал. 1 от ЗСП, очертаваща състав на нарушение проявено в предоставяне на социални слуги без вписване в Регистъра към АСП. Фондация ,,Социални норми“ е предоставяло социални услуги, без да е била вписана в регистъра към АСП, поради което е субект на процесното нарушение и законосъобразно е ангажирана отговорността й за него.
Нарушението категорично не може да бъде прието за маловажно, попадащо в обхвата на чл. 28 ,,а“ от ЗАНН. Значимостта на обществените отношения, които регулира ЗСП, в частност дейностите по предоставяне на социални услуги, засягащи живота и здравето на най-уязвимите групи от обществото, нуждаещи се от специализирана и висококвалифицирана грижа, полагана при заложени в закона стандарти и критерии, изключва определянето на нарушението като маловажно.
По отношение вида и размера на наложената имуществена санкция:
За извършеното нарушение санкционната норма на чл. 36, ал. 4 от ЗСП предвижда наказване с глоба или имуществена санкция от 2500 до 10000 лв. на лице, предоставяло социални услуги, без да е вписано в регистъра по чл. 18, ал. 2.
В конкретния случай, на Фондацията е наложена глоба под средния размер, а именно 3500 лв. Наказващият орган формално е посочил, че при индивидуализацията на наказанието е взел предвид тежестта на нарушението и подбудите за извършването му, както и смекчаващото отговорността обстоятелство, че нарушителят е съдействал при извършване на проверката. Основавайки се на събраните в съдебното следствие писмени и гласни доказателства, съдебният състав приема, че определената глоба е завишена по размер и не съответства на обстоятелствата по чл. 27 ЗАНН. Изтъкнатите от жалбоподателя и други смекчаващи отговорността обстоятелства – че нарушението е за първи път, че липсват настъпили каквито и да е вреди за ползващите се от услугата лица, че не са установени обстоятелства, застрашили живота и здравето им в конкретния случай, се приемат за основателни и наред с приетото от АНО по-горе, обосновават определяне на по-леко наказание. Същевременно, доказателствата по делото установяват, че Фондацията е имала предишен опит в предоставянето на социални услуги, доколкото същата е била вписана в регистъра към АСП като доставчик на социална услуга макар и в отдалечен във времето период.
Съобразявайки изложеното и преди всичко това, че оказаното от нарушителя съдействие на контролните органи във висока степен е допринесло за изясняване на обстоятелствата, свързани с нарушението, съдебният състав приема, че глоба в размер 2500 лв., адекватно би изпълнила целите по чл. 12 от ЗАНН, в какъвто смисъл наказателното постановление следва да се измени.
Съдът намира за неоснователни доводите на жалбоподателя, че към датата на проверката е налице хипотезата на чл. 18в, ал. 1 от ЗСП, в която Изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане или оправомощено от него длъжностно лице, е длъжно в 7-дневен срок от датата на подаване на заявлението /15.01.2018 г./ по чл. 18б, ал. 1 да издаде заповед за вписване в регистъра или да издаде мотивиран отказ за вписване в регистъра, за който уведомява лицето, поради което непроизнасянето в срок съгласно нормата на чл. 58, ал. 4 от АПК се счита за ,,мълчаливо съгласие“. В настоящия случай тази хипотеза е неприложима, доколкото не е изрично предвидена в специалния закон – ЗСП.
Мотивиран от изложеното и основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р
Е
Ш И :
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № 0002/20.02.2018 г., издадено от Ръководител на Инспектората на Агенция за социално подпомагане, съгласно заповед № РД01-0980 от 16.09.2016 г. на изпълнителния директор на Агенция за социално подпомагане, с което на основание чл. 36, ал. 4 вр. с чл. 37, ал. 2 от ЗСП във вр. с чл. 53 вр. с чл. 83 ЗАНН, на Фондация ,,Социални норми“ с административен адрес: гр. Правец, ул. ,,Опълченска“ № 11 и адрес за кореспонденция: гр. София, ж.к. ,,Света Троица“, бл. 304, вх. ,,Б“, офис 26Б с Булстат *********, представлявана от Председател Ц.И.В., е наложена имуществена санкция в размер на 3 500 лв. за нарушение на чл. 18, ал. 2 вр. с чл. 18, ал. 1 от ЗСП във вр. с чл. 36, ал. 2, т. 3 от ППЗСП, като НАМАЛЯВА размера на имуществената санкция от 5 000 /пет хиляди/ лева на 2 500 /две хиляди и петстотин/ лева.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Административен съд - Кюстендил на основанията, предвидени в НПК и по реда на Глава дванадесета от АПК.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: