Р Е
Ш Е Н
И Е
№1173
гр.
Пловдив, 17.06.2019 г.
В И М Е Т О Н А
Н А Р О Д А
РАЙОНЕН СЪД ПЛОВДИВ, Наказателна
колегия, в открито съдебно заседание на седемнадесети май две хиляди и деветнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПОЛЯ САКУТОВА
при участието на
секретаря Славка Иванова, като разгледа
докладваното от съдията АНД
№ 2523/2019 г. по описа на РС-ПЛОВДИВ, XX нак. състав, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба, подадена от ДУШ ПАЗАР ООД,
седалище и адрес на управление : гр.Пловдив, ул. Дилянка №27 -29,
представлявано от : С.Й.С., против Наказателно постановление № 418243 – F428584/13.03.2019 г. , издадено от Началник отдел „Оперативни дейности”- Пловдив в ЦУ на НАП
Пловдив, с което на дружеството жалбоподател за нарушение на чл.42, ал.1, т.1 от Наредба Н-
18/13.12.2006г. на МФ вр. чл.118, ал.4, т.1 от ЗДДС на основание чл. 185, ал.2
от ЗДДС, вр.чл.185, ал.1 от ЗДДС е наложена „имуществена санкция” в размер на
500, 00 лв. С жалбата се излагат подробни съображения за неправилност на
издаденото наказателно постановление . Изтъква се, че в случая била приложима
разпоредбата на чл.28 от ЗАНН.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован,
се представлява от адв. М.Л.-З.от АК-Пловдив с пълномощно по делото, която
поддържа жалбата по направените в нея оплаквания.
Въззиваемата страна, ЦУ на НАП, се представлява от
юриск. Ф., която оспорва жалбата и изразява становище, че наказателното постановление
като правилно и законосъобразно следва да бъде потвърдено.
Жалбата е допустима
- подадена е от лице, което има право на обжалване , в предвидения в
чл.59, ал.2 от ЗАНН срок за обжалване,
срещу акт, подлежащ на съдебен контрол и при наличие на правен интерес,
доколкото жалбоподателят се явява санкционирано лице.
Съдът, като взе предвид събраните по делото
доказателства поотделно и в тяхната съвкупност прие за установено следното
На 14.10.2018 г. била извършена проверка на паркинг,
стопанисван от дружеството жалбоподател, находящ се в гр.Раковски, кв.
Секирово. При проверката било установено, че дружеството в качеството на лице
по чл.3 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби
в търговски обекти чрез фискални устройства на МФ е допуснало нарушение на
разпоредбите на Наредбата, като не е осигурило съхраняването на свидетелство за
регистрация на регистрираното за конкретния обект фискално устройство на
територията на обекта, модел DAISY EXPERT -01-KL с N на ФУ DY 389087 и ИН на ФП 36503322.
Във връзка с констатациите от проверката бил съставен
Протокол за извършена проверка сер. АА № 020373/14.10.2018 г. , а след това и акт
за установяване на административно нарушение № F428584 от 23.10.2018 г.
Въз основа на съставения акт за установяване на
административно нарушение било издадено и обжалваното наказателно
постановление.
Разпитан в качеството на свидетел, актосъставителят Б.Р.Н.
потвърждава направените констатации от проверката. Същият заявява, че в проверявания
обект не стояло на съхранение свидетелство за регистрация , което било
задължително съгласно Наредба № Н-18/13.12.2006 г.
Така описаната фактическа обстановка съдът установи
въз основа на събраните по делото устни и писмени доказателства – показания на
св. Б.Н. и приобщените писмени доказателства ПИП сер. АА № 020373/14.10.2018 г.
С оглед събраните по делото доказателства съдът
приема, че нарушението е установено по безспорен начин. Същото е осъществено
чрез бездействие - несъхраняване на предвиденото съгласно Наредбата удостоверение за
регистрация. Последващото представяне на свидетелството за регистрация и
съществуването му не е основание да се приеме, че нарушение няма. Разпоредбата
на чл. 42, ал.1 от Наредбата въвежда като изискване съхранението в търговския
обект на определени документи, сред които е и свидетелството за регистрация, т.е.
изпълнителното деяние на нарушението
се осъществява чрез несъхраняване на тези документи в търговски обект, а не
липсата им въобще. Обстоятелството дали въпросното свидетелство се съхранява
или не в обекта се удостоверява с представянето му на проверяващите органи.
След като не е изпълнено задължението за представяне на свидетелството за
регистрация на ФУ правилно административнонаказващият орган е приел, че такова
не се съхранява в стационарния обект. Ирелевантен остава факта, че свидетелството
е съществувало, както и че след проверката свидетелството е било представено на
проверяващите. Въведеното изискване е предвидено именно, за да бъде представено
на проверяващите при проверка, а не да съществува въобще. Съществуването му е
гаранция за това, че са спазени други изисквания, че фискалното устройство
отговаря на изискванията на Наредбата, че с него търговецът отчита
реализираната продажба и др.
Правилно е приложена
материалноправната разпоредба и съответстващата на нарушението санкционна
разпоредба. Съгласно чл.185, ал.2 от ЗДДС за нарушения извън случаите по ал.
1 на лице, което
извърши или допусне извършването на нарушение по чл.
118 или на нормативен акт по
неговото прилагане, се налага глоба - за физическите лица, които не са
търговци, в размер от 300 до 1000 лв., или имуществена санкция - за
юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 3000 до 10 000 лв. Когато
нарушението не води до неотразяване на приходи, се налагат санкциите по ал.
1, а те за юридическите лица и еднолични
търговци са имуществена санкция в размер от 500 до 2000 лв. В случая санкцията
е определена в минималния предвиден в закона размер, същата е съобразена с
тежестта на нарушението и отговаря на
изискванията, предвидени в чл.27 от ЗАНН, поради което същата е справедлива.
При проверка относно процесуалните изисквания относно
съставяне на АУАН и НП съдът не констатира нарушение на процесуалните правила.
Същите са издадени от компетентни лица, като доказателство за това е
приложената към административнонаказателната преписка Заповед № ЗЦУ -ОПР-17/17.05.2018г.
Нарушението е описано по ясен начин, даващ възможност на нарушителя да разбере
в какво се състои и да организира защитата си. Актът за установяване на
нарушение е съставен в присъствие на представител на дружеството. Спазени са
сроковете за издаване на акта за установяване на административно нарушение и
наказателно постановление, предвидени в чл.34 от ЗАНН.
Не се споделят съображенията, изложени в жалбата, че в случая неправилно от
административнонаказващия орган не била приложена разпоредбата на чл.28 от ЗАНН. Нарушението по чл. 42,ал.1, т.1 от Наредбата е формално и осъществяването
му не е свързано с причиняване вреди на
фиска. В случая става дума за документ, който служи за индивидуализация на
фискалното устройство , който е основно средство по регистрация и отчитане на
реализираните от търговеца продажби. Изискването същото да се намира на
съхранение в търговския обект съществува
за всеки търговски обект независимо от
неговата площ, брой работници и продължителност на работно време. Въведеното изискване е предвидено при
евентуална проверка от страна на органите на НАП, каквато е била осъществена в
случая. Самото свидетелство за регистрация е елемент от фактическия състав на
въвеждане в експлоатация на касовия апарат, в същото се съдържат данни,
свързани със сервизното обслужване на фискалното устройство. В тази връзка без
проверка на информацията, съдържаща се в удостоверението за регистрация на
касовия апарат няма как да бъде направена преценка дали същият е бил въведен в
експлоатация при спазване на изискванията въведени с Наредбата, нито пък може
да бъде извършена преценка дали с това фискално устройство /наличното в обекта/
изобщо се отчитат по смисъла на Закона
за ДДС и Наредба Н-18 извършените продажби. В
случая се касае за регулиране на обществени отношения с финансов
характер , а фискалното устройство е основен инструмент за отчитане и
проверка на осъществяваната търговска дейност. По тези съображения съдът
приема, че липсват каквито и да било доказателства, сочещи и обосноваващи
наличие на смекчаващи обстоятелства и че нарушението не разкрива белези на
по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи от
съответния вид.
По изложените съображения
наказателното постановление като правилно и законосъобразно следва да бъде
потвърдено.
Ето защо съдът
РЕШИ :
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 418243 – F428584/13.03.2019 г. , издадено от Началник отдел „Оперативни дейности”- Пловдив в ЦУ на НАП
Пловдив, с което на ДУШ ПАЗАР ООД, с ЕИК *********, седалище и адрес на
управление : гр.Пловдив, ул. Дилянка №27 -29, представлявано от : С.Й.С. за
нарушение на чл.42, ал.1, т.1 от Наредба
Н- 18/13.12.2006г. на МФ вр. чл.118, ал.4, т.1 от ЗДДС на основание чл. 185,
ал.2 от ЗДДС, вр.чл.185, ал.1 от ЗДДС е наложена „имуществена санкция” в размер
на 500, 00 лв.
Решението
подлежи на касационно обжалване по реда на Глава ХII от АПК и на основанията по НПК, пред Административен съд - Пловдив в
14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му на страните .
Районен
съдия :.......................................................
ВЯРНО С ОРИГИНАЛА! ДТ