Р
Е Ш Е Н И Е № 291
гр.
Сливен, 25.06.2019 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СЛИВЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, наказателно отделение - ІV-ти наказателен състав, в публично заседание на
седми юни през две хиляди и деветнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЦАНКА НЕДЕЛЧЕВА,
при съдебен секретар МАРИЙКА Д.
като разгледа докладваното от председателя АНД
№ 430 по описа за 2019 год. за
да се произнесе съобрази:
Производството е образувано по повод жалба от „К.5” ЕООД – гр. Сливен,
представлявано от управителя Ж.П. против НП № 0043293 от 17.01.2019 год., издадено
от Директора на Регионална дирекция за областите Бургас, Сливен и Ямбол към ГД
„Контрол на пазара” при Комисия за защита на потребителите, с което е наложено
административно наказание „Имуществена санкция” в размер на 500,00 лева на
основание чл. 221 от Защита на потребителите (ЗЗП), за нарушение на чл. 119,
ал. 1, т. 1 от ЗЗП. Моли атакуваното наказателно постановление да бъде
отменено.
Жалбоподателят, редовно призован,
се представлява от процесуален представител, който поддържа жалбата и моли
издаденото НП да бъде отменено, като излага подробни съображения.
В с.з. административнонаказващият
орган, редовно призован, не изпраща процесуален представител, който да изрази
становище по жалбата.
Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени в своята
съвкупност и по отделно като безпротиворечиви и относими към предмета на
делото, съдът намира за установено следното от фактическа страна:
На 17.08.2018 год. с вх. №
Б-03-964 в Комисия за защита на потребителите РД - Бургас е постъпила жалба от Д.С.относно
рекламация на охранителна автоматична ролетна врата, закупена от фирма „К.1” ООД – гр. Сливен, със
седалище и адрес на управление *****, с искане на потребителя да му бъдат
издадени документи съгласно законовите изисквания и да му бъде възстановена
сумата от 100,00 лева за некачествени монтажни работи (л. 23 – 25 от делото).
Въз основа на подадената жалба,
на 10.09.2018 год. била извършена проверка от служители на КЗП РД – Бургас в
обект – работилница, находяща се в гр. Сливен, „Промишлена зона”, стопанисвана
от „К.5”
ЕООД - гр. Сливен. Проверката била извършена в присъствието на сътрудник във
фирмата. На търговеца било предявено копие от жалбата и му били дадени указания
да се яви в Община Сливен на 18.09.2018 год. и да представи писмено становище
по жалбата. За резултатите от проверката бил съставен констативен протокол №
К-2639186/10.09.2018 год. (л. 14 – 17 от делото).
На 18.09.2018 год. бил съставен
Протокол за проверка на документи № К-0108797, в който било описано, че на
същата дата управителят на „К.5”
ЕООД – гр. Сливен представил на служителите на КЗП РД - Бургас становище и
копие от регистър рекламации. В представеното становище управителят на
дружеството е посочил, че в жалбата са премълчани посещение на монтажници на
13.08.2018 год. за отстраняване на забележките, грубия тон на жалбоподателя и
опитът му да спести издаването на касова бележка ако му приспаднат 10%
(половината ДДС) от цената. Посочва, че ще издаде нова гаранционна карта
съгласно изискванията, но претенцията за възстановяване на 100,00 лева не може
да уважи в предвид всички неистини, изписани в жалбата, както и че всички
документи са намират в шоурума на фирмата и могат да се получат от 09,00 –
18,00 часа (л. 18 – 22 от делото).
На 18.09.2019 год. бил съставен
АУАН № К-0043293 от същата дата против жалбоподателя за това, че при извършена
проверка по повод потребителска жалба с вх. № Б-03-964 от 17.08.2018 год. от Д.Х.С.,
касаеща рекламация на охранителна автоматична ролетна врата, за която е
заплатена сумата от 1280 лева, закупена от фирма „К.5” ЕООД, били направени следните
констатации: При продажбата на охранителните автоматични ролетни врати
продавачът предоставя на потребителите търговска гаранция в писмена форма на
български език. Същата гаранционна карта била предоставена и на жалбоподателя.
Към проверката са приложени двете гаранционни карти. В заявлението за предоставяне
на търговска гаранция в гаранционната карта, издадена от търговеца „К.5” ЕООД, не е изписан пълния
текст на посочените членове 112 до 115 от ЗЗП по начин, по който потребителите
пределно ясно да получат информация за правата си, произтичащи от разпоредбите
на ЗЗП и по-точно, че независимо от търговската гаранция потребителят има право
и на двугодишна законова гаранция. В акта било отразено, че търговецът „К.5” ЕООД е нарушил нормативните
изисквания на чл. 119, ал. 1, т. 1 от ЗЗП, защото заявлението за предоставяне
на търговска гаранция не съдържа задължителната информация за правата на
потребителите, произтичащи по чл. 112 – 115 от ЗЗП и не е посочил ясно, че
търговската гаранция не оказва влияние върху правата на потребителите,
произтичащи от гаранционната карта по чл. 112 – 115, и по точно, че независимо
от търговската гаранция продавачът отговаря за липсата на съответствие на
потребителската стока с договора за продажба съгласно гаранцията по чл. 112 –
115. Актът бил връчен на управителя на дружеството на 18.09.2018 год. (л. 10 –
12 от делото).
Въз основа на акта било издадено
НП № 0043293/17.01.2019 год., издадено от Директора на Регионална дирекция за
областите Бургас, Сливен и Ямбол към ГД „Контрол на пазара” при Комисия за
защита на потребителите, с което на „К.5” ЕООД – гр. Сливен, представлявано от Ж.П.П.,
за нарушение на чл. 119, ал. 1, т. 1 от ЗЗП било наложено административно
наказание „Имуществена санкция” в размер на 500,00 лева на основание чл. 221 от
ЗЗП. НП било връчено на 13.02.2019 год. с обратна разписка (л. 6 – 7 от
делото).
От приложената по делото справка
от Търговски регистър и регистър на ЮЛНЦ се установява, че „К.5” ЕООД – гр. Сливен,
представлявано от Ж.П.П. е със седалище и адрес на управление *****(л. 29 – 30
от делото).
От приложеното по делото
удостоверение изх. № 20190430092247/30.04.2019 от Търговски регистър и регистър
на ЮЛНЦ се установява, че „К.1”
ООД – гр. Сливен, представлявано от С.Ч.П.е със седалище и адрес на управление *****(л.
46 от делото).
От приложената по делото служебна
справка от „К.5”
ЕООД – гр. Сливен, се установява, че дружеството не е имало сключен договор с Д.С.за
поставяне на охранителна автоматична ролетна врата, а са извършвали монтаж на
същата по възлагане от търговско дружество „К.1” ООД – гр. Сливен, съгласно
сключен между тях договор за монтажни дейности, като търговско дружество „К.1” ООД – гр. Сливен е доставчик
и продавач на ролетната врата (л. 48 – 50 от делото).
Горната фактическа обстановка
съдът прие за безспорно установена от събраните по делото гласни и писмени
доказателства. Въз основа на нея направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима – подадена в законния
срок от лице, имащо правен интерес от обжалването, а разгледана по същество е
основателна.
В с.з. процесуалният представител
на жалбоподателя оспорва фактическата обстановка в съставения АУАН и в
издаденото НП, като твърди, че дружеството – жалбоподател не е издало
процесната гаранционна карта.
Съдът намира
възраженията за основателни.
Не се установява по
несъмнен и безспорен начин наличието на извършено от жалбоподателя
административно нарушение, като въззиваемата страна не ангажира доказателства в
подкрепа на установената в НП фактическа обстановка.
От събраните по делото писмени и гласни доказателства,
безспорно се установява, че Д.С.е закупил охранителна автоматична ролетна врата
от „К.1”
ООД – гр. Сливен. Въз основа на сключен между „К.1” ООД – гр. Сливен и „К.5” ЕООД договор за монтажни
дейности, последното е посетило адреса на С.за да монтира закупената врата. За
процесната охранителна автоматична ролетна врата била издадена гаранционна
карта от „К.1”
ООД – гр. Сливен. Тъй като С.не бил доволен от качеството на монтажните работи,
от това че не му били издадени документи подал жалба в КЗП - РД – Бургас срещу
„К.1” ООД –
гр. Сливен. В резултат на извършената проверка било установено, че заявлението за предоставяне на
търговска гаранция не съдържа задължителната информация за правата на
потребителите, произтичащи по чл. 112 – 115 от ЗЗП и не било посочено ясно, че
търговската гаранция не оказва влияние върху правата на потребителите,
произтичащи от гаранционната карта по чл. 112 – 115 от ЗЗП.
С оглед гореизложеното
съдът намира, че действително е налице нарушение на разпоредбата на чл. 119,
ал. 1, т. 1 от ЗЗП, тъй като издадената гаранционна карта не съдържа пълния
текст на разпоредбите на чл. 112 – чл. 115 от ЗЗП, но това нарушение е
извършено от „К.1”
ООД – гр. Сливен, а не от „К.5”
ЕООД – гр. Сливен, като последното само е извършило монтажа на охранителната
автоматична ролетна врата, но не и продажбата на същата.
В производството по ЗАНН тежестта на доказване лежи
единствено и само върху административнонаказващия орган и недоказването на
извършването на административното нарушение от санкционираното лице е винаги
предпоставка за отмяна на наказателното постановление. При тази неустановеност
въобще на извършване на административно нарушение от жалбоподателя, наложеното
наказание е неоснователно и трябва да бъда отменено.
Ето защо, доколкото извършеното
нарушение на чл. 119, ал. 1, т. 1 от ЗЗП не е доказано по безспорен и
категоричен начин, съдът намира, че следва да отмени атакуваното НП като
незаконосъобразно и необосновано.
Ръководен
от гореизложеното, съдът
Р Е
Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 0043293 от
17.01.2019 год., издадено от
Директора на Регионална дирекция за областите Бургас, Сливен и Ямбол към ГД
„Контрол на пазара” при Комисия за защита на потребителите, с което на „К.5” ЕООД – гр. Сливен,
представлявано от управителя Ж.П., е
наложено административно наказание „Имуществена санкция” в размер на 500,00
лева на основание чл. 221 от ЗЗП, за нарушение на чл. 119, ал. 1, т. 1 от ЗЗП, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на касационно
обжалване пред СлАС в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: