Определение по дело №444/2021 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 25 октомври 2021 г. (в сила от 25 октомври 2021 г.)
Съдия: Соня Димитрова Камарашка
Дело: 20217140700444
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 октомври 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

  444

Гр. Монтана, 25.10.2021 год.

 

Административен съд - Монтана, ІІ-ри съдебен състав, в закрито съдебно заседание на двадесет и пети октомври през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

Административен съдия: Соня Камарашка

 

Като разгледа докладваното от съдията Адм. дело № 444/2021 год., по описа на Административен съд Монтана, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.147, ал.3 от Данъчно-осигурителен процесуален кодекс (ДОПК) във вр. с чл.4, ал.1 от Закон за местните данъци и такси (ДОПК)

 

Образувано е по жалба на Д.Г. Цветанова с ЕГН ********** ***, подадена чрез пълномощника й адвокат Р.Б. ***, срещу писмо изх.№94-00-2161(5) от 09.09.2021г. на Директор дирекция „Местни приходи и общински имоти” /МПОИ/ при Община Лом, с което жалба вх.№94-00-2161(3) от 23.08.2021г. срещу Акт за установяване на публично общинско вземане №0524-73 от 18.06.2020г. по същество е оставена без разглеждане. В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на обжалваното писмо и се иска неговата отмяна поради неспазване на процедурата по връчване на Акт за установяване на публично общинско вземане №0524-73 от 18.06.2020г. допуснато съществено нарушение на процесуалните правила и на материалния закон.

Настоящата съдебна инстанция счита, че жалбата е ДОПУСТИМА, тъй като е подадена в законно установения срок от лице адресат на задълженията, имащо право и интерес от оспорването. Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

С Акт за установяване на публично общинско вземане №0524-73 от 18.06.2020г. издаден от старши експерт КРДПС на основание чл.107, ал.3 от ДОПК на собственика Д.Г. Цветанова на л.25-31 по делото е установен размера на задълженията за данъци и такси по видове и периоди и лихвите за просрочие към тях на оспорващата към 18.06.2020г. По делото са представени обратни разписки на л.48-51, които удостоверяват, че оспорващата не е установена на адреса си за да получи Акта за установяване на публично общинско вземане.

С жалба вх.№94-00-2161(3) от 23.08.2021г. на л.38-40 по делото, Акта за установяване на публично общинско вземане №0524-73 от 18.06.2020г. издаден на основание чл.107, ал.3 от ДОПК  е оспорен пред Директор дирекция „Местни приходи и общински имоти” /МПОИ/ при Община Лом, като с обжалваното писмо изх. №94-00-2161(5) от 09.09.2021г.на Директор дирекция МПОИ при Община Лом, по същество жалбата е оставена без разглеждане, като са изложени доводи, че оспорения АУПОВ е влязъл в законна сила. Видно от съобщението с приложено писмо изх.№94-00-2161/5/ от 09.09.2021г. оспореното писмо по жалбата е получено на ръка от жалбоподателката чрез лице поело задължението да го предаде на 12.10.2021г. на л.42 по делото, жалбата е подадена в АС – Монтана на 14.10.2021г. т.е. в рамките на законоустановения седмодневен срок и е процесуално допустима.

Разгледана по същество настоящата жалба е основателна.

С оспореното писмо изх.№94-00-2161(5) от 09.09.2021г. на Директор дирекция „Местни приходи и общински имоти” /МПОИ/ при Община Лом административния орган по същество е оставил без разглеждане жалбата й срещу Акта за установяване на публично общинско вземане №0524-73 от 18.06.2020г. с правно основание чл.107, ал.3 от ДОПК без да установи по безспорен и категоричен начин, че административния акт е надлежно съобщен на оспорващата. Задълженията за данък върху недвижимите имоти и за такса за битови отпадъци и данък върху превозните средства, представляват публични общински вземания, съгласно чл.162, ал.2, т.1 и т.3 от ДОПК във вр. с чл.1, ал.1, т.1 и т.5 и чл.6, ал.1, б. "а" от ЗМДТ. По аргумент от чл.162, ал.2, т.9 от ДОПК като публични общински вземания следва да бъдат определени и лихвите за вземанията на общината за ДНИ, за ТБО и за данък върху превозните средства. В разпоредбата на чл.166, ал.1 от ДОПК е предвидено, че установяването на публичните вземания се извършва по реда и от органа, определен в съответния закон. Относно вземанията за данък върху недвижимите имоти и за такса за битови отпадъци приложимият ред е регламентираният такъв в ДОПК, доколкото съгласно чл.4, ал.1 от ЗМДТ и във връзка с чл.9б от ЗМДТ, установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци и такси се извършва от служители на общинската администрация по реда на ДОПК, като обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред.

Съгласно разпоредбата на чл.107, ал.4 от ДОПК, актът за установяване на задължение по декларация може да се обжалва в 14-дневен срок от получаването му пред директора на териториалната дирекция, правомощията на който, по отношение на актове за установяване на задължения за местни данъци и такси, се упражняват от ръководителя на звеното за местни приходи в съответната община /чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ/.

В разпоредбата на чл.33 от ДОПК е регламентирано, че всички подлежащи на връчване актове, документи и книжа, издавани от органите по приходите и публичните изпълнители, с изключение на актовете, документите и книжата за реализиране на административно наказателната отговорност, за които се прилага ЗАНН, се връчват по реда и в сроковете, посочени в глава шеста от ДОПК. По аргумент от чл.4, ал.1 от ЗМДТ, това е приложимия процесуален ред за връчване на актове за установяване на задължения по декларация за публични общински вземания.

Правилата за връчването на съобщения в административното производство по ДОПК намират своята основна уредба в нормите на чл.29 и чл.30 от ДОПК. Съгласно чл.29, ал.1 от ДОПК връчването на съобщенията се извършва на адреса за кореспонденция на субекта. Връчването се извършва от органа по приходите или от друг служител (връчител) /чл.29, ал.2 от ДОПК/.

В разпоредбата на чл.29, ал.3ал.5 от ДОПК е регламентиран начинът на връчване на съобщенията, а в чл.29, ал.6 и ал.7 е определен кръгът на лицата, на които могат да се връчват съобщенията на данъчния субект, като в чл.29, ал.8 и ал.9 са предвидени условията за надлежно връчване на съобщенията в хипотезата на връчване на място, различно от адреса за кореспонденция. Съгласно чл.29, ал.6 от ДОПК съобщенията се връчват на лицето, негов представител или пълномощник, като в ал.7 на чл.29 е предвидена възможност освен на лицата по ал.6, съобщение на физическо лице да се връчи и на пълнолетен член на домакинството му, както и на пълнолетно лице, което има същия постоянен адрес, ако се съгласи да го приеме със задължението да го предаде. Съобщението може да се връчи и на всяко друго място, когато се получава лично от лицето или от негов представител /чл.29, ал.9 от ДОПК/. В случая липсват каквито и да е данни, че този ред за връчване е надлежно изпълнен, тъй като представени обратни разписки удостоверяват, че оспорващата не е открита за да получи Акта за установяване на публично общинско вземане издаден на основание чл.107, ал.3 от ДОПК.

В тежест на административният орган е да докаже обстоятелство, че връчването е било надлежно, а от събраните по делото доказателства не може да се направи категоричен извод за получателя на акта за установяване на задължението. Доколкото съгласно чл. 30, ал. 3 от ДОПК, съобщението, изпратено по пощата с обратна разписка, се смята за връчено на датата, на която обратната разписка е подписана от някое от лицата по чл. 29, ал. 6, 7 и 8 и доколкото в случая не се установява дали е получено от някое от тези лица, не може да се приеме наличието на надлежно връчване.

Позоваването от административния орган, че в случая е спазен ред по чл.32 от ДОПК и административния акт е влязъл в законова сила е незаконосъобразно. От доказателствата по делото не се установява изискването на чл.32, ал.2 от ДОПК с надлежен протокол да е удостоверено посещението на адреса за кореспонденция на оспорващата, тоест нарушен е императивно предвидения ред за удостоверяване на обстоятелството, че оспорващата не е открит на адреса за кореспонденция. В случая липсват основания да се приеме, че е приложима хипотезата на чл.32, ал.3 от ДОПК, която урежда връчване при безспорно установени обстоятелства, че адреса за кореспонденция е несъществуващ, като индиция в тази насока са опитите на административния орган да изпрати оспорения административен акт на същия адрес.

От приложените по делото писмени доказателства и съобразно нормативната уредба в случая незаконосъобразно е приложен особения ред по чл.32 от ДОПК на връчване чрез прилагане към досието, което налага административния акт да бъде отменен и делото да се върне като преписка на административния орган за произнасяне по жалбата на оспорващия срещу Акт за установяване на публично общинско вземане №0524-73 от 18.06.2020г. издаден на основание чл.107, ал.3 от ДОПК.

Водим от горното и на основание чл.147, ал.3 от Данъчно-осигурителен процесуален кодекс (ДОПК) във вр. с чл.4, ал.1 от Закон за местните данъци и такси (ДОПК), като счете жалбата на Д.Г. Цветанова с ЕГН ********** ***, подадена чрез пълномощника й адвокат Р.Б. от АК – Монтан срещу писмо изх.№94-00-2161(5) от 09.09.2021г. на Директор дирекция „Местни приходи и общински имоти” /МПОИ/ при Община Лом, с което жалба вх.№94-00-2161(3) от 23.08.2021г. срещу Акт за установяване на публично общинско вземане №0524-73 от 18.06.2020г. по същество е оставена без разглеждане като просрочена за основателна.

С оглед изхода на делото съобразно приложения списък с разноски и разпоредбата на чл.143 ал.1 АПК направеното искане от страна на жалбоподателят за присъждане на направените съдебни разноски се явява основателно. Ответната страна следва да бъде осъдена да заплати на Д.Г. Цветанова с ЕГН ********** *** сторените по делото разноски в размер на 600,00лева платено в брой адвокатско възнаграждение по приложен договор за правна защита и съдействие и 10,00 лв.държавна такса за образуване на делото или общо 610,00лева /шестстотин и десет/.

От изложеното Административен съд Монтана втори състав:

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

ОТМЕНЯ писмо изх.№94-00-2161(5) от 09.09.2021г. на Директор дирекция „Местни приходи и общински имоти” /МПОИ/ при Община Лом, с което жалба вх.№94-00-2161(3) от 23.08.2021г. срещу Акт за установяване на публично общинско вземане №0524-73 от 18.06.2020г. по същество е оставена без разглеждане.

 

ИЗПРАЩА преписката на Директор дирекция МПОИ при Община Лом за произнасяне по жалба вх.№94-00-2161(3) от 23.08.2021г. срещу Акт за установяване на публично общинско вземане №0524-73 от 18.06.2020г.

 

ОСЪЖДА Община Лом да заплати на Д.Г. Цветанова с ЕГН ********** *** сторените по делото разноски в размер общо 610,00лева /шестстотин и десет/, заплатено адвокатско възнаграждение и държавна такса за образуване на делото.

 

            Определението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

                                                                       Административен съдия: