Решение по дело №178/2024 на Административен съд - Смолян

Номер на акта: 951
Дата: 5 юли 2024 г. (в сила от 5 юли 2024 г.)
Съдия:
Дело: 20247230700178
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 май 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№ 951

Смолян, 05.07.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Смолян - IV състав, в съдебно заседание на шести юни две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: КАЛИНКА МЛАДЕНСКА
   

При секретар РАДКА МАРИНСКА като разгледа докладваното от съдия КАЛИНКА МЛАДЕНСКА административно дело № 20247230700178 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството по делото е по реда на чл. 172, ал. 5 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) във връзка с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба от А. Д. К., [ЕГН], адрес: [населено място], [жк], [адрес], чрез адв. А. К.-П., АК-[област], съдебен адрес: [населено място], бул. „Б.“ № 6, ет. 3, офис 11, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 24-0373-000084/09.05.2024 г. на Полицейски инспектор в РУ - [населено място] към ОД на МВР - [населено място].

В жалбата се твърди, че оспорваната заповед не отговаря на визираните в чл. 222 от ЗАНН цели за налагане на принудителна административна мярка, както и на тези, посочени в специалния ЗДвП. Твърди се, че в конкретния случай намесата в правата на засегнатото лице - собственик не е пропорционална. Прави се искане заповедта да се отмени.

В съдебно заседание жалбоподателят А. Д. К., редовно призован, не се явява. Представлява се от надлежно упълномощен процесуален представител адвокат К., която поддържа жалбата. Излага съображения за незаконосъобразност на оспорваната заповед и моли същата да се отмени. Претендира присъждане на направените по делото разноски.

Ответникът по жалбата Полицейски инспектор в РУ - [населено място] към ОД на МВР - [населено място] Т. Д., редовно призован, се явява лично. Излага съображения за законосъобразност на оспорваната заповед и моли същата да се потвърди.

Смолянският административен съд като прецени събраните по делото доказателства, доводите и съображенията на страните, намира за установено от фактическа страна следното:

Със Заповед № 8121з-1632/02.12.2021 г. на министъра на вътрешните работи, на основание чл. 165, чл. 186, ал. 1 и чл. 189, ал. 1, ал. 5 и ал. 12 от ЗДвП, чл. 37, ал. 1, б. „б“, чл. 39, ал. 2а и чл. 47, ал. 2, във връзка с ал. 1, б. „а“ от ЗАНН, чл. 45, ал. 2, т. 13 от Правилника за устройството и дейността на Министерството на вътрешните работи и чл. 33, т. 9 от Закона за Министерството на вътрешните работи са определени основните структури на Министерството на вътрешните работи (МВР), които да осъществяват контрол по Закона за движението по пътищата, включително Областните дирекции на МВР, в рамките на обслужваната територия.

Съгласно т.1.8 от Заповед № 345з-1695/22.12.2022 г. на Директора на ОД на МВР - [област], са оправомощени да прилагат с мотивирана заповед принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, т. 2, т. 2а, т. 4, т. 5, буква „а“ и т. 6 и т. 7 от ЗДвП полицейските инспектори в звената „Пътен контрол“ в РУ при ОД на МВР - [област], за нарушения на ЗДвП, извършени на територията, обслужвана от съответното РУ при ОД на МВР - [област].

С оспорената Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 24-0373-000084/09.05.2024 г., издадена от Полицейски инспектор в РУ - [населено място] към ОД на МВР - [населено място] Т. Д., упълномощен със Заповед № 345з-1695/22.12.2022 г. на Директора на ОДМВР - [област], във връзка със Заповед № 8121з-1632/02.12.2021 г., е наложена на А. Д. К. принудителна административна мярка по чл. 171, т. 2а, б. „а“ ЗДвП - Прекратяване на регистрацията на ППС - лек автомобил „Тойота Корола“ с рег. № [рег. номер] за срок от 6 месеца. Съгласно чл. 172, ал. 4 от ЗДвП е допуснато предварително изпълнение на заповедта, считано от 15,30 ч. на 08.05.2024 г. и са отнети документи: 1) СР МПС № ; 2) 2 броя регистрационни табели с № [рег. номер].

Заповедта е мотивирана със съставен от А. В. П. на длъжност мл. автоконтрольор в РУ - [населено място] в ОДМВР - [населено място], АУАН № GA1116382/08.05.2024 г., за това, че на 08.05.24 г. около 15,30 ч. в [населено място], [улица]до дом 85, с посока на движение от [населено място] към [населено място], лицето С. В. В.-К., с [ЕГН] от [населено място] е управлявала лек автомобил Т. К. с регистрационен № [рег. номер], собственост на А. Д. К., [ЕГН] от [населено място], [жк], като е допуснала следното нарушение: 1. Управлява моторно превозно средство, без да притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него превозно средство. Същата е представила при проверката Американска шофьорска книжка N-K97-022-101, валидна до 05.30.2029 г., без легализиран превод на български език към СУМПС, с което виновно е нарушил чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП.

Към административната преписка е приложен акт за установяване на административно нарушение серия GA № 1116382 от 08.05.2024 г., съставен от А. В. П. на длъжност мл. автоконтрольор към ОДМВР - [област], РУ - Чепеларе против С. В. В.-К., затова, че на 08.05.24 г. около 15,30 ч. в [населено място], [улица]до дом 85, с посока на движение от [населено място] към [населено място], лицето С. В. В.-К., с [ЕГН] от [населено място] е управлявала лек автомобил Т. К. с регистрационен № [рег. номер], собственост на А. Д. К., [ЕГН] от [населено място], [жк], като е допуснала следното нарушение: 1. Управлява моторно превозно средство, без да притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него превозно средство. Същия водач представил при проверката Американска шофьорска книжка, валидна до 05.30.2029 г., но не е представил легализиран превод на български език към СУМПС, с което виновно е нарушил чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП. С акта са иззети като доказателства: СРМПС № ********* и 2 бр. рег. табели с № [рег. номер].

С. В. В.-К. е подписала издадения срещу нея акт за установяване на административно нарушение и е получила препис от него на 08.05.2024 г.

Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 24-0373-000084/09.05.2024 г. на Полицейски инспектор в РУ - [населено място] към ОД на МВР - [населено място] е връчена на жалбоподателя на 09.05.2024 г. Жалбата против заповедта е подадена на 14.05.2024 г., чрез административния орган.

При така установената фактическа обстановка и при служебно извършената проверка на основание чл. 168, във връзка с чл. 146 от АПК, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата, като подадена в срок и от надлежна страна - адресат на акта, за която обжалвания акт е неблагоприятен, срещу подлежащ на съдебно оспорване административен акт, е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна по следните съображения:

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган, съгласно приложените Заповед № 8121з-1632/02.12.2021 г. на министъра на вътрешните работи и Заповед № 345з-1695/22.12.2022 г. на директора на Областна дирекция на МВР - [населено място], в предписаната от закона форма. В същата са посочени фактическите и правни основания за нейното издаване, поради което изискването по чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК е спазено. В заповедта, като правно основание за прилагане на принудителната административна мярка, е посочена нормата на чл. 171, т. 2а, б „а“ от ЗДвП.

Материалният закон е правилно приложен.

Съгласно нормата на чл. 171, т. 2а, буква „а“ от ЗДвП за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага принудителна административна мярка „прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство“ на собственик, който управлява моторно превозно средство без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства - за срок от 6 месеца до една година.

Приложимата разпоредба на специалния закон дава възможност на органите на Министерството на вътрешните работи, с цел осигуряване на безопасността на движението по пътищата и преустановяване на административните нарушения, да прилагат принудителни административни мерки по отношение на собственик на МПС, чието моторно превозно средство е управлявано от водач, чието СУМПС не е валидно на територията на Република България, съответно управление на МПС от водач, който не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него превозно средство - за срок от 6 месеца до една година. Принудителната административна мярка е с превантивен характер и предназначението й е да осуети възможността на дееца да извърши други подобни нарушения. Именно с оглед непосредствената цел за ограничаване на евентуално противоправно поведение и обезпечаване положителните действия на субекта на правоотношението, мярката се прилага за определен срок - за срок от 6 месеца до една година.

В случая се установява от събраните по делото писмени доказателства, че е налице фактическото основание на заповедта, че на посочените дата и час водачът С. В. В.-К. е управлявала собственият на жалбоподателя лек автомобил марка „Тойота Корола“ с рег. № [рег. номер], с Американска шофьорска книжка, валидна до 05.30.2029 г., без легализиран превод на български език, поради което не е притежавала свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от нея превозно средство, което съставлява нарушение по чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП. Към преписката е приложен акт за установяване на административно нарушение серия GA № 1116382 от 08.05.2024 г. срещу С. В. В.-К. за нарушение на чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП. При тези доказателства за компетентния орган по чл. 172, ал. 1 от ЗДвП е налице основанието по чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП за прилагане на принудителната административна мярка - прекратяване на регистрацията на ППС за срок 6 месеца. Целта на принудителната административна мярка е да се предотврати възможността за по-нататъшно извършване на нарушение от водач и собственик на МПС.

Поради горното, съдът намира обжалваната заповед за законосъобразна, поради което жалбата срещу нея следва да се отхвърли.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Смолянският административен съд

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на А. Д. К., [ЕГН], адрес: [населено място], [жк], [адрес], чрез адв. А. К.-П., АК-[област], съдебен адрес: [населено място], бул. „България“ № 6, ет. 3, офис 11, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 24-0373-000084/09.05.2024 г. на Полицейски инспектор в РУ - [населено място] към ОД на МВР - [населено място].

Решението не подлежи на касационно обжалване, съгласно чл. 172, ал. 5 от ЗДвП.

 

Съдия: