Решение по дело №2746/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 39
Дата: 7 януари 2021 г.
Съдия: Петър Георгиев Касабов
Дело: 20207180702746
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

 

РЕШЕНИЕ

 

№. 39

 

гр. Пловдив, 07.01.2021 год.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВХХVI състав в открито заседание на десети декември през две хиляди и двадесета година в състав:

                       

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ЗЛАТАНОВА

ЧЛЕНОВЕ: ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВА

  ПЕТЪР КАСАБОВ

 

при секретаря МАРИЯНА ГЕОРГИЕВ и участието на прокурора ИЛИЯНА ДЖУБЕЛИЕВА, като разгледа докладваното от съдията ПЕТЪР КАСАБОВ к.н.а.х дело   № 2746 по описа на съда за 2020 год., за да се произнесе взе предвид следното:

І. За характера на производството, жалбите и становищата на страните:

1.Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 63, ал. 1, пр. второ от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

2. Образувано е по касационна жалба, предявена от Й.З.Д., ЕГН **********, с адрес: ***, срещу Решение № 260175 от 15.09.2020 г., постановено по а.н.д № 3768 по описа за 2020 г., на Районен съд – Пловдив, XVIII – ти наказателен състав, с което е потвърдено Наказателно постановление №20-1030-003758 от 14.05.2020г., издадено от началник  Група  към Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи /ОДМВР/ – Пловдив, сектор „Пътна полиция“ – Пловдив, с което на оспорващия, за нарушение на чл.21, ал.1 от Закон за движение по пътищата /ЗДвП/ са наложени админстративни наказания -  „глоба“ в размер на 800 лева и „лишаване от право да управлява мпс“ за срок от 3 месеца, на основание чл.182, ал.1, т.6 от ЗДвП.

Касаторът счита, че обжалваното решение е неправилно и незаконосъобразно. Оспорва се изводът на районния съд, че нарушението е безспорно установено. Твърди се, че липсата на достатъчна индивидуализация на мястото на нарушението ограничава правото на защита на жалбоподателя. Поддържа се, че техническото средство, с което е измерена скоростта на движение, не записва автоматочно превишението на скоростта, а изисква намеса и преценка на контролен орган. Сочи се, че в съставения акт за установяване на нарушението липсва подпис на свидетел на установяване на нарушението. Оспорват се и фактическите констатации на контролните органи като се поддържа, че същите не са подкрепени от представените доказателства.

3. Ответникът по касационната жалба – Областта дирекция на Министерство на вътрешните работи – Пловдив, чрез процесуалния представител юрисконсулт Б., поддържа становище за неоснователност на оспорването и моли съдебният акт да бъде оставен в сила. Претендират се разноски за юрисконсултска защита.

4. Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура гр. Пловдив дава заключение, че обжалваното решение е правилно и законосъобразно, поради което следва да бъде оставено в сила.

ІІ. За допустимостта:

5. Касационната жалба е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява ДОПУСТИМА.

ІІІ. За фактите:

6. Районният съд е бил сезиран с жалба предявена от касатора срещу НП  №20-1030-003758 от 14.05.2020г., издадено от началник  Група  към ОДМВР – Пловдив, сектор „Пътна полиция“ – Пловдив. Наказателното постановление е издадено въз основа на АУАН № АА264362 от 26.04.2020 г., съставен от К.Б.Д.– на длъжност младши автоконтрольор към  ОДМВР – Пловдив. Обективираните в акта констатации се свеждат до следното: На 26.04.2020г., около 11:07 часа, в гр. Пловдив на бул. „Санкт Петербург – до № 1 Й.З.Д. управлява автомобил Мазда РХ 8 с рег. № РВ2221КР (лична собственост) като се движи със 117 km/h, при разрешена 50 km/h. Отчете толеранс на измерената скорост от минус 3% в полза на водача. Наказуема скорост 113 km/h. Нарушението е установено с мобилна система TFR1-M № 546 в клип № 11671. Горното е квалифицирано като нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

Актът е съставен в присъствие на нарушителя и един свидетел. Нарушителят не направил възражения. Подписал е декларация, с която е удостоверил, че на посочените в акта дата, място и част лично е управлявал собствения си автомобил.

Описаната в АУАН фактическа обстановка е възприета изцяло от административнонаказващия орган, който на осн. 182, ал. 1, т. 6 от ЗДвП е наложил на нарушителя глоба в размер на 800 лева и „лишаване от право да управлява МПС за срок от 3 месеца.

7. В хода на съдебното производство пред районния съд е разпитан актосъставителят, който в показанията си потвърждава изложеното в акта. Пояснява, че установил нарушението при изпълнение на служебните си задължения като автопатрул по видеозаснемане и конктрол на скоростта. Бил разположил служебния си автомобил в гр. Пловдив, на бул. „Санкт Петербург“ №1. В това време през средна пътна лента преминал лек автомобил, който автоматизирано техническо средство засякло със 117 км/ч. След това началникът на смяна го уведомил, че номерът на автомобила е открит както и собственикът му. Нарушителят се явил в КАТ на същия ден, където без възражения му съставил акт.

8. По делото са представени: снимков материал от заснет с автоматизирано техническо средство  TFR1-M № 546 клип № 11671 с дата 26.04.2020 г., 11:07 часа; Протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система рег. № 1030р-14356/27.04.2020 г.; копие на фотоснимка, отразяваща позиционирането на мобилната радарна система за видеоконтрол; Удостоверение за одобрен тип средство за измерване; Протокол от проверка на мобилна радарна система за видеоконтрол "TFR-1M";

Според данните в Протокол рег. № 1030р-14356/27.04.2020 г. на 26.04.2020 г. с място за контрол - бул. „Санкт Петербург“ №1, била поставена процесната АТСС в служебен автомобил с рег. № РВ4697ВС, с посока на задействане – приближаващи моторни превозни средства от изток към запад.

Видно от генерирания от АТСС снимков материал моторно превозно средство с рег. № РВ2221КР се движи в посока на задействане – приближаващи, трафик „М“, режим „Н“, с измерена скорост 117 км/ч при ограничение – 50 км/ч.

9. При така установената фактическа обстановка районният съд е приел, че нарушението е установено безспорно като от обективна, така и от субективна страна без да са допуснати съществени процесуални нарушения, които да налагат отмяна на издаденото наказателно постановление. Съдът е изложили мотиви относно липсата на предпоставките нарушението да бъде квалифицирано като „маловажен случай“. Не е намерил и основания за намаляване размера на наложените наказания.

ІV. За правото:

10. По отношение на въведените в обстоятелствената част на касационната жалба възражения, районният съд е изложил подробни и задълбочени мотиви. Фактите по делото са обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност. Съобразени са в пълнота както писмените доказателства, така и събраните гласни доказателства по делото. Фактическите констатации се подкрепят от събраните доказателства. Въз основа на правилно установената фактическа обстановка, районният съд е направил обоснован изводи относно приложението както на материалния, така и на процесуалния закон. Правните изводи формирани от първостепенния съд се споделят напълно от настоящата инстанция, която на основание чл.221, ал.2, изр. второ от АПК ги възприема като свои.

Съобразно правилата възведени в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП - При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. По аргумент на противното, когато за нарушението, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки административното производство следва да бъде проведени по общия ред на чл. 189, ал. 1 от ЗДвП чрез акт за установяване на административно нарушение, които се съставят от длъжностните лица на службите за контрол, предвидени в този закон.

Редът и условията за използване на автоматизирани технически средства и системи (АТСС) за контрол на правилата за движение по пътищата са разписани в Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. /обн. ДВ бр.36 от 19.05.2015 г./. Според правилата на наредбата, за осъществяване на контрол на движението по пътищата се използват АТСС, одобрени по реда на Закона за измерванията, притежаващи удостоверение за одобрен тип средство за измерване и преминали първоначална или последваща проверка от Българския институт по метрология или от лица, оправомощени от председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор /чл.4/.

За осъществяване на контрол с АТСС служителят позиционира служебен автомобил или мотоциклет или временно разполага АТСС на участък от пътя и насочва уреда в контролираната посока /чл.9, ал. 1/. Служителят включва автоматизираното техническо средство или система и извършва необходимите първоначални настройки за започване на автоматизирания контрол и поставя начало на работния процес /чл. 9, ал. 2/. По време на измерване на скоростта от мобилно АТСС служителят може да осъществява наблюдение за функционирането на уреда или да осъществява регулиране и подпомагане на движението, както и контрол за спазване правилата за движение /чл. 9, ал. 3/. След изтичане на времето за контрол служителят изключва автоматизираното техническо средство или система, като информацията със запаметените от уреда данни се съхранява в локална компютърна конфигурация или локален сървър за издаване на административни документи във връзка с установените нарушения, което се отразява в протокола по чл. 10. /чл. 9, ал. 4/. За всяко използване на мобилно АТСС за контрол се попълва протокол съгласно приложение /чл. 10, ал.1/. При работа с временно разположени на участък от пътя автоматизирани технически средства и системи за контрол на скоростта протоколът се попълва за всяко място за контрол и се съпровожда със снимка на разположението на уреда /чл.10, ал.3/.

Данните за нарушенията се съхраняват до приключване на административнонаказателната преписка във формата и вида, изготвен от АТСС. При необходимост същите могат да се отпечатват /чл. 16, ал.1/. Информацията от АТСС се предоставя като отпечатано статично изображение във вид на снимков материал с уникален идентификационен номер по искане на органи на съдебната власт и на лица, участващи в административния процес /чл.16, ал. 3/.

От цитираните разпоредби следва несъмненият извод, че осъществяваният от статичните и мобилни АТСС (временно разположени на участък от пътя или позиционирани в служебно МПС) контрол винаги е автоматизиран без значение дали се извършва в присъствие, или отсъствие на контролен орган. Тоест контролният орган не участва в процеса на установяване на нарушението, чрез преки действия и субективни възприятия, по тази причина неговото присъствие или отсъствие е ирелевантно за факта на установяване и заснемане на нарушението.

11. Изходните данни от процесната мобилна АТСС като доказателствен материал са годни за установяване на извършеното нарушение от обективна и субективна страна. В случая по делото са представени надлежни удостоверения и протоколи за изправността на автоматизираното техническо средство. Надлежно е протоколирано и конкретното му използване. Възраженията на оспорващия в тази насока са неоснователни. Последователно и непротиворечиво в АУАН, протокола за използване на АТСС и в генерирания снимков материал се установява дата, час, мястото и посоката на задействане на АТСС. Не може да има съмнение, че процесното МПС се е движило именно в тази посока – приближаващо, със скорост над предвиденото ограничение. Правилата на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. не поставят изискване за координатни точки при локализацията на мобилното АТСС (в каквато насока е защитната теза на оспорващия), а визират неговото физическо разположение, което се доказва със снимка на уреда, каквато в случая е налице.

Съдържанието на АУАН и протокола за използване на автоматизирано техническо средство ясно обозначават: местоположението на пътния участък, действащите правила за движение и установената скорост на движение на моторното превозно средство, което е индивидуализирано с регистрационен номер.

По делото не се спори относно собствеността върху автомобила. Нарушителят е попълнил и декларация, с която удостоверява, че на посочените в АУАН дата, място и час  именно той е управлявал заснетото от АТСС моторно превозно средство.

Неоснователни са възраженията относно съдържанието на акт за установяване на административно нарушения. Същият носи данни и подпис на свидетеля на съставянето му. В конкретния случай нарушението е установено по специален ред с АТСС, като за годността на генерираните данни не се изисква наличието на свидетел на извършване и установяване на нарушението.

Не се констатира засягане правото на защита на нарушителя и възможността му да разбере в какво се изразява противоправното му поведение, за което е ангажирана административнонаказателна му отговорност. Видът и размерът на административното наказание са определени съобразно действащите нормативи и конкретно отчетеното превишение на скоростта.

По делото не се твърдят, нито са налице обстоятелства, които да обосноват приложимостта на чл. 28 от ЗАНН. Обстоятелството, че нарушението е първо не е достатъчно, за да се обоснове неговата маловажност, доколкото същото не разкрива белезите на "маловажен случай", т.е. на такъв с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от съответния вид.

От изложеното до тук следва, че като е потвърдил обжалваното пред него наказателно постановление, районният съд е постановил валиден, допустим и правилен съдебен акт, който следва да бъде оставен в сила.

12. Предвид изхода на делото на ответника следва да се присъдят сторените съдебни разноски за юрисконсултска защита. По реда на чл. 63, ал. 3 от ЗАНН във вр. чл. 78, ал. 8 от Гражданския процесуален кодекс, чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 27е от Наредба за заплащането на правната помощ /обн., ДВ, бр.5 от 17.01.06г./, настоящият състав определя юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лева.

Ето защо, Административен съд Пловдив, ХХVI състав,

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА  Решение № 260175 от 15.09.2020 г., постановено по а.н.д № 3768 по описа за 2020 г., на Районен съд – Пловдив, XVIII – ти наказателен състав.

ОСЪЖДА Й.З.Д., ЕГН **********, с адрес: *** да заплати на Областта дирекция на Министерство на вътрешните работи – Пловдив, сумата от 80 (осемдесет) лева, представляваща направени по делото разноски.

 

Решението е окончателно.

 

  ПРЕДСЕДАТЕЛ :                                       

 

  ЧЛЕНОВЕ :           1.

                       

                     

                      2.