Определение по дело №64/2018 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 27 март 2018 г.
Съдия: Стела Александрова Динчева
Дело: 20187220700064
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 февруари 2018 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е 

 

гр. Сливен, 27.03.2018  год.

 

В   И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН в закрито  заседание на двадесет и седми март две хиляди и осемнадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТЕЛА ДИНЧЕВА

 

при секретаря    и с участието на прокурора …..  като разгледа докладваното от съдия Динчева адм. д.    64 по описа за 2018 година, за да се произнесе съобрази:

          Производството е образувано по жалба „ЕНЕРДЖИ ГРИЙН“ ООД гр.Сливен представлявано от у. А.К.А. против Заповед № 03-РД/5706 от 16.12.2017 год. на Изпълнителния Директор на ДФ „Земеделие“, с която е отказано да бъде финансирано заявление за подпомагане на дружеството-жалбоподател по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 год.

С Разпореждане на съда от 26.02.2018 год. жалбата е оставена без движение като на жалбоподателя е указано в 7 дневен срок от получаване на съобщението да внесе по сметка на Административен съд Сливен държавна такса в размер на 1700 лева и в същия срок с писмена молба да представи по делото документ удостоверяващ внасянето на определената държавна такса.

В срока за отстраняване на констатираните нередовности на жалбата по делото е представена молба от жалбоподателя входирана в съда на 13.03.2018 год.,  в която е изразено становище, че таксата за разглеждане на делото не следва да се определя съгласно чл.27, ал.6 от ЗУСЕСИФ, а съгласно т.2б, б.Б от Тарифа № 1 към Закона за държавните такси, за таксите събирани от съдилищата, прокуратурата, следствените служби и от МП. Дружеството-жалбоподател счита, че обжалваният акт е издаден на основание ЗПЗП и дължимата държавна такса е в размер на 50 лева, за чието внасяне към молбата е представена вносна бележка. С молбата се прави искане съдът да отмени разпореждането си от 26.02.2018 год. и да постанови друго, с което да се определи размер на дължимата държавна такса от 50 лева.

При така установеното настоящият състав на съда намира, че  в срока за отстраняване на нередовностите на жалбата и до датата на постановяване на настоящото определение нередовностите на жалбата не са отстранени – не е внесена дължима държавна такса в размер на 1650 лева, поради което жалбата се явява нередовна и на основание чл.158, ал.3 от АПК същата следва да се остави без разглеждане, а производството по делото да се  прекрати, за която последица жалбоподателят е надлежно уведомен с разпореждането от 26.02.2018 год.

Съображенията на съда в тази насока са следните:

Предмет на оспорване в настоящото производство е Заповед № 03-РД/5706 от 16.12.2017 год. на Изпълнителния Директор на ДФ „Земеделие“, с която е отказано да бъде финансирано заявление за подпомагане на дружеството-жалбоподател по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 год. Като правно основание за издаване на оспорената заповед в същата е посочен чл.20а, ал.2 от ЗПЗП и чл.42, ал.1 за прилагане на подмярка 4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 год. Видно обаче от разпоредбата на чл.20а, ал.2 от ЗПЗП в този текст само са посочени основните правомощия на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“. Самото правно основание за издаване на заповед с процесното съдържание не фигурира никъде в акта. Този пропуск на административният орган не следва да се обсъжда тук, доколкото той е въпрос по същество касаещ законосъобразността на административния акт. След като обаче в акта изрично не е посочено правното основание за издаването му съдът намира, че същото следва да се изведе от съдържанието на акта, с цел да се прецени дължимостта на таксата в размер на 1700 лева.

Единственият друг нормативен акт посочен в процесната заповед е Наредба № 9/21.03.2015 год. за прилагане на подмярка 4.1 "Инвестиции в земеделски стопанства" от мярка 4 "Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 год. (по- нататък Наредбата). Съгласно чл.1 от Наредбата с нея се уреждат условията и редът за прилагане на подмярка 4.1 "Инвестиции в земеделски стопанства" от мярка 4 "Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 год. (ПРСР 2014-2020 год.) съфинансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР). Заявлението за подпомагане подадено от „ЕНЕРДЖИ ГРИЙН“ ООД гр.Сливен е именно по подмярка 4.1 "Инвестиции в земеделски стопанства" от мярка 4 "Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 год.     Съгласно чл.1, ал.2 от ЗУСЕСИФ средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЕСИФ) по смисъла на този закон са средства от Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за морско дело и рибарство, предоставени по програми на Република България. Съгласно §4, ал.1 от ДР на ЗУСЕСИФ за Програмата за развитие на селските райони функциите на органи за управление, контрол и администриране по този закон се изпълняват от Министерството на земеделието, храните и горите и от Държавен фонд "Земеделие"-Разплащателна агенция, както това е предвидено в Закона за подпомагане на земеделските производители и в актовете по неговото прилагане, а съгласно ал.3 на същия параграф (в редакция към датата на издаване на процесната заповед ДВ бр.85/2017 год.) безвъзмездна финансова помощ по програмата по ал. 1 се предоставя при условията и по реда на този закон, доколкото друго не е предвидено в Регламент (ЕС) № 1305/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. относно подпомагане на развитието на елските райони от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета (ОВ, L 347/487 от 20 декември 2013 г.) и Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика и за отмяна на регламенти (ЕИО) № 352/78, (ЕО) № 165/94, (ЕО) № 2799/98, (ЕО) № 814/2000, (ЕО) № 1290/2005 и (ЕО) № 485/2008 на Съвета (ОВ, L 347/549 от 20 декември 2013 г.), в Закона за подпомагане на земеделските производители или в акт по неговото прилагане. Цитираната по-горе наредба е издадена на основание чл. 9а от ЗПЗП видно от § 2 от ПЗР на наредбата. В чл.9а са посочени наредбите, които издава Министъра на земеделието, храните и горите след съгласуване със заинтересованите ведомства.

Основното възражение, което навежда дружеството-жалбоподател в молбата от 13.03.2018 год. е, че след като наредбата е издадена въз основа на чл.9а от ЗПЗП, то процесният акт също е издаден на основание ЗПЗП и следователно не се дължи такса в размера определен с чл.27 от ЗУСЕСИФ. Настоящият състав на съда не може да се съгласи с този извод.

Чл.9а от ЗПЗП урежда издаването от страна на МЗХ на няколко вида наредби, а именно: 1. наредби по прилагане на регламенти на Европейския съюз в областта на директните плащания; 2. наредби по прилагането на мерките и подмерките по чл. 21, параграф 1, букви "а" и "б", чл. 28, 29, 30, 31, 33 и 34 от Регламент (ЕС) № 1305/2013 от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020; 3. наредба за условията и реда за изплащане, намаляване или отказ за изплащане, или за оттегляне на изплатената финансова помощ за мерките и подмерките по чл. 9б, т. 2 и 4. наредба за условията и реда за установяване на изкуствено създадени условия по заявления за подпомагане със средства на Европейския фонд за гарантиране в земеделието и Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони. Наредба № 9 от 21.03.2015 год. за прилагане на подмярка 4.1 "Инвестиции в земеделски стопанства" от мярка 4 "Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 год. е именно посочената в т.3 наредба, тъй като съгласно чл.9б, т.2 за Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 год. производствата пред управляващия орган или Държавен фонд "Земеделие"-Разплащателна агенция, се провеждат посредством информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕСИФ (ИСУН) по реда и при условията на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове – за останалите мерки и подмерки. Кои са останалите мерки и подмерки става ясно от разпоредбата на т.1 на чл.9б от ЗПЗП. Съгласно този текст за Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 год. производствата пред управляващия орган или Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция, се провеждат посредством: 1. Интегрираната система за администриране и контрол по реда на глава трета от този закон (ЗПЗП)– за мерките и подмерките по чл. 21, параграф 1, букви "а" и "б", чл. 28, 29, 30, 31, 33 и 34 от Регламент (ЕС) № 1305/2013, които са съответно-„Инвестиции в развитието на горските площи и подобряване на жизнеспособността на горите-б.“а“ залесяване и създаване на гористи местности и б.“б“ създаване на агро лесовъдни системи“; чл.28 „Агроекология и климат“; чл.29 „Биологично земеделие“; чл.30 „Плащания по „Натура 2000“ и Рамковата директива за водите; чл.31 „Плащания за райони изправени пред природни или други специфични ограничения“; чл.33 „Хуманно отношение към животните“; чл.34 „Екологични услуги и услуги във връзка с климата с горското стопанство и опазване на горите“. Следователно производствата пред управляващия орган или Държавен фонд Земеделие за Програмата за развитие на селските райони 2014-2010 год. се провежда посредством ИСАК по реда на ЗПЗП само за изрично изброените мерки и подмерки по т.1 на чл.9б от ЗПЗП. Видно обаче от тях мярката, по която е подадено заявлението на оспорващото дружество не фигурира в изчерпателно посочените такива в текста. Заявлението за подпомагане на „ЕНЕРДЖИ ГРИЙН“ ООД гр.Сливен е по подмярка 4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ (чл.17 от Регламент (ЕС) № 1305/2013), т.е. тази мярка се явява „за останалите мерки и подмерки“ по смисъла на т.2 на чл.9б от ЗПЗП, т.е. за които програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 год. производствата пред управляващия орган или Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция, се провежда посредством информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕСИФ (ИСУН) по реда и при условията на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове.

Съгласно §4, ал.3 от ЗУСЕСИФ предоставянето на безвъзмездна финансова помощ, както и плащанията, верифицирането или сертифицирането на разходите по програмата по ал. 1 се извършват при условията и по реда на този закон, доколкото друго не е предвидено в Регламент (ЕС) № 1305/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. относно подпомагане на развитието на селските райони от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета (ОВ, L 347/487 от 20 декември 2013 г.) и Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика и за отмяна на регламенти (ЕИО) № 352/78, (ЕО) № 165/94, (ЕО) № 2799/98, (ЕО) № 814/2000, (ЕО) № 1290/2005 и (ЕО) № 485/2008 на Съвета (ОВ, L 347/549 от 20 декември 2013 г.), в Закона за подпомагане на земеделските производители или в акт по неговото прилагане. Както бе посочено по-горе това друго е предвидено именно в чл.9б, т.2 от ЗПЗП, според който за програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 год. производствата пред управляващия орган или Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция, се провежда посредством информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕСИФ (ИСУН) по реда и при условията на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, тъй като мярката, по която кандидатства заявлението на оспорващото дружеството не е сред изрично посочените в чл.9б, т.1 от ЗПЗП, а е сред тези „останалите мерки и подмерки“.

Във връзка с гореизложеното и на основание чл.27, ал.6 от ЗУСЕСИФ съдът намира, че дължимата държавна такса за разглеждане на жалбата на „ЕНЕРДЖИ ГРИЙН“ ООД гр.Сливен срещу Заповед № 03-РД/5706/16.12.2017 год. следва да е в размер на 1700 лева. Оспорващото дружество като е внесло 50 лева по сметка на Административен съд Сливен не е изпълнило разпореждането на съда в цялост, поради което за съда възниква задължение да остави жалбата без разглеждане като недопустима и да прекрати производството по делото.

При постановяване на настоящия съдебен акт съдията-докладчик по делото съобрази изводите на ВАС изложени в Определение № 3690 от 27.03.2017 год. на ВАС по адм. д. № 2802/2017 год., VII о., които изводи съдът напълно споделя.

          Ръководен от гореизложеното и на основание чл. 158, ал. 3 от АПК, Административен съд – Сливен VII състав 

О П Р Е Д Е Л И:

 

          ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „ЕНЕРДЖИ ГРИЙН“ ООД гр.Сливен със седалище и адрес на управление: гр.С., бул.“Х. Д.“ … представлявано от у. А.К.А. против Заповед № 03-РД/5706/16.12.2017 год. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с която е отказано да бъде финансирано заявление за подпомагане на дружеството-жалбоподател по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 год. като НЕДОПУСТИМА

 

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 64/2018 год. по описа на Административен съд – Сливен.

 

          Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 7 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                          СЪДИЯ