Решение по дело №1188/2021 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 223
Дата: 16 ноември 2021 г. (в сила от 21 декември 2021 г.)
Съдия: Христина Христова Ангелова
Дело: 20211720201188
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 юли 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 223
гр. П., 16.11.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – П., V НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на девети септември през две хиляди двадесет и първа година в
следния състав:
Председател:Христина Хр. Ангелова
при участието на секретаря Роза М. Ризова
като разгледа докладваното от Христина Хр. Ангелова Административно
наказателно дело № 20211720201188 по описа за 2021 година
за да се произнесе взе предвид следното :
Производството е по реда на чл.59-63 от ЗАНН .
Образувано е по жалба на „Стомана Индъстри“ АД, представлявано
от членовете на съвета на директорите против наказателно постановление
№16.4/18.06.2021 година,издадено от Директор РИОСВ С.,с което за
осъществен състав на административно нарушение по чл.123 в.т.2 вр. с чл.164
ал.1 от Закона за управление на отпадъците на основание чл.164 ал.1 от
същия нормативен акт е наложена „имуществена санкция“ в размер на
10 000,00 лв.
Жалбоподателят „Стомана Индъстри“ АД е обжалвал наказателното
постановление в законоустановения срок.В жалбата,депозирана срещу него се
изтъкват доводи,че същото е неправилно и незаконосъобразно и като такова
следва да бъде изцяло отменено.В съдебно заседание,редовно призован
изпраща за представител адв.М. ,който доразвива доводите за отмяна на
наказателното постановление,изложени в жалбата.Предлага в този смисъл
съдът да постанови своя съдебен акт.
Въззиваемата страна–РИОСВ–гр.С.,редовно призована не изпраща
представител за съдебното заседание.В съпроводителното писмо към
1
административно наказателната преписка не е изразено становище.
Пернишкият районен съд,като взе предвид събраните по делото
писмени и гласни доказателства и доводите на страните по реда на чл. 14 и
чл.18 от НПК намира за установено следното :
Жалбата е подадена в законоустановения срок по чл.59 ал.2 от ЗАНН
от надлежно процесуално легитимирано лице с правен интерес . Допустима е.
Разгледана по същество се явява основателна.
От фактическа страна:
„Стомана „Индъстри“ АД към 01.10.2020 година притежавала
комплексно разрешително №100-Н1/2010 година ,актуализирано с Решение
№100–Н1-ИО-А6/2019 година на Изпълнителния директор на Изпълнителна
агенция по околна среда.На 01.10.2020 година от длъжностни лица от РИОСВ
С. в дружеството била извършена проверка за спазване на условията на
комплексното разрешително .В хода на същата било установено,че
операторът образува отпадък с код 10 02 11 /отпадъци от пречистване на
охлаждащи води,съдържащи масла/шлам/.В дружеството се водела отчетна
книга по приложение №1, която била заверена от Директора на РИОСВ П. на
18.10.2013 година .Установено било също,че посочения отпадък се образува
от оператора от началото на 2013 година.След проследяване на
отбелязванията,направени в отчетната книга се установило,че за целия
период не е предаван за последващо третиране.Към момента на проверката от
записите в книгата е установено,че същото е в количество 1007,2 тона
,налично е и се съхранява в близост до товарния вход на предприятието-
дренажна площадка ,находяща се до утаителите на СПЦ.
Към момента на проверката,съгласно съдържанието на цитираното
комплексно разрешително дружеството имало право да извършва дейност по
съхраняване и оползотворяване на отпадъци по общо 19/деветнадесет/
кода.По силата на същото било необходимо да се води отчетна книга по
образец съгласно Приложение №4.В хода на проверката такава била
представена .Установено било ,че е заверена от Директор РИОСВ П. на
08.04.2020 година.По време на проверката било констатирано,че
записите,направени в нея са непълни.За проверката и резултатите от нея бил
съставен констативен протокол №1-КР№100-Н1/02.10.2020 година.
На 18.12.2020 година С. В. М. в качеството на „старши експерт“ при
2
РИОСВ П. в присъствието на св. по акта С.К.А. е съставила на „Стомана
Индъстри“ АД акт за установяване на административно нарушение
№241/18.12.2020 година,в който отразила текстово и цифрово осъществен
състав на административно нарушение по 123в т.2 вр. с чл.164 ал.1 от Закона
за управление на отпадъците .
Актът е съставен в отсъствие на нарушителя.Подписан е от
съставителя.Подписан е и от свидетеля по акта.Актът е предявен,подписан и
връчен на К.С. на 11.01.2021 година в качеството на упълномощено
лице,съгласно приложено на л.15-17 от административно наказателната
преписка нотариално заверено пълномощно. При предявяване и връчване на
акта не са направени възражения и дадени обяснения по описаното
нарушение.
В законоустановения срок по чл.44 ал.1 от ЗАНН не са постъпили
възражения по констатациите по акта пред административно наказващия
орган.
Въз основа на съставения акт Директор на РИОСВ С. е издал
наказателно постановление №16.4/18.06.2021 година,с което на „Стомана
Индъстри“ АД –гр.П. за осъществен състав на административно нарушение
по чл.123 в.т.2 вр. с чл.164 ал.1 от Закона за управление на отпадъците на
основание чл.164 ал.1 от същия нормативен акт е наложена „имуществена
санкция“ в размер на 10 000,00 лв.
По доказателствата:
Горната фактическа обстановка се установява от приложените по
административно наказателната преписка писмени и гласни
доказателства.Писмените доказателства,които съдът прие ,приложи и цени
като такива по делото са както следва:акт за установяване на
административно нарушение №241/18.12.2020 година,наказателно
постановление №16.4/18.06.2021 година,издадено от Директор РИОСВ
П.,пълномощно, констативен протокол №1-КР100-Н1/02.10.2020
година,година,комплексно разрешително №100-Н1/2010 година,
актуализирано с Решение №100–Н1-ИО-А6/2019 година на Изпълнителния
директор на Изпълнителна агенция по околна среда Заповед за
компетентността на актосъставителя. Същите по реда на чл.283 от НПК и
чл.84 от ЗАНН съдът прие,приложи и цени като доказателства по
3
делото.Свидетелката С. В. М. ,която е съставила акта за установяване на
административно нарушение,въз основа на който е издадено обжалваното
наказателно постановление ,след като е била предупредена за наказателната
отговорност,която би понесла в случай на лъжесвидетелстване е категорична
относно установената от нея фактическа обстановка. Категорична е и по
отношение на крайните си изводи, обективирани в съставния от нея акт за
установяване на административно нарушение.Показанията й са
подробни,логически издържани и безпротиворечиви.Съдът кредитира тези
показания.
При така установеното от фактическа страна,от правна страна съдът
намери за установено следното :
При извършената служебна проверка на съставения акт за установяване
на административно нарушение и на издаденото въз основа на него
наказателно постановление съдът намери,че същото следва да бъде отменено
на процесуално основание ,без да се пристъпва към разглеждане на спора по
същество и към обсъждане на доводите на страните.
Мотивиран за горното съдът е от следното:
На „Стомана Индъстри“ АД гр.П. е наложена „имуществена санкция“ в
размер на 10 000 лв. за осъществен състав на административно нарушение по
чл.123 в.т.2 от Закона за опазване на околната среда.Тази законова разпоредба
въвежда задължение за оператора на инсталация да спазва условията на
комплексното разрешително.При извършената на 01.10.2020 година проверка
от органите на РИОСВ на дружеството проверяващите констатирали,че не е
спазено условие 11.3.1 от същото,а именно:да извършва предварително
съхраняване на отпадъци ,образувани при производствената дейност на
площадката за срок от една година при последващо предаване за
обезвреждане.В обстоятелствената част на акта за установяване на
административно нарушение и на наказателното постановление е отразено,че
отпадък 10.02.11-от пречистване на охлаждащи води,съдържащи
масла/шлам/ при оператора се образува от началото на 2013 година.Отразено
е,че за целия период т.е. от 2013 година до 01.10.2020 година същият не е бил
предаван за обезвреждане.Актосъставителят и административно наказващия
орган са приели,че срокът ,установен в комплексното разрешително за
осъществяване на тази операция не е спазен.Поставя се на обсъждане
4
въпросът за датата на осъществяване на административното
нарушение.Според актосъставителя и административно наказващия орган тя е
01.10.2020 година,когато същото е констатирано.Съдът не споделя този извод
,доколкото в комплексното разрешително е установен срок за последващо
предаване,който изтича в случая след една година при последващо предаване
за обезвреждане.Нито в акта за установяване на административно нарушение
нито в наказателното постановление е посочена дата на осъществяване на
нарушението-задължителен реквизит,съгласно разпоредбата на чл.42 т.3
респ.чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН.
Актосъставителят и административно наказващия орган са приели,че от
страна на „Стомана Индъстри“ АД-гр.П. не е спазено и условие 11.9.1.,а
именно да документира дейностите по управление на отпадъците и да ги
докладва ,съгласно изискванията на Наредба №1/2014 година за реда и
образците ,по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците
,както и реда за водене на публични регистри.Безспорно е установено,че
операторът е притежавал такава книга ,която е заверена на 08.04.2020 година
от Директор РИОСВ ,но в нея са констатирани непълни записи.Това е дало
основание на проверяващите да направят извод за неизпълнение на това
условие от разрешителното.Отново се поставя на обсъждане въпросът за
датата на осъществяване на нарушението,която категорично липсва и в акта
за установяване на административно нарушение и в наказателното
постановление при така описаното в тяхната обстоятелствена част.
Актът за установяване на административно нарушение е съставен в
хипотезата на чл.40 ал.2 от ЗАНН в отсъствие на нарушителя.По
административно наказателната преписка не са приложени
доказателства,обосноваващи същото.Нарушителят е известен.До „Стомана
Индъстри“ АД не е изпращана покана за съставяне на акт.Горното се явява
самостоятелно основание за отмяна на наказателното постановление поради
допуснати съществени процесуални нарушения в производството по неговото
издаване.
Предвид изложеното и в същия смисъл на основание чл.63 ал.1 от
ЗАНН съдът :

РЕШИ:
5
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление №16.4/18.06.2021 година,издадено
от Директор РИОСВ С. срещу „Стомана Индъстри“АД ЕИК:******** със
седалище и адрес на управление: гр.П. ул.“Владайско въстание“№1 съдебен
адрес:гр.С. кв.“Лозенец“ бул.“Джеймс Баучер“ №103 ет.2 офис 5 адв.Х.И. М.
,с което за осъществен състав на административно нарушение по чл.123 в.т.2
вр. с чл.164 ал.1 от Закона за управление на отпадъците на основание чл.164
ал.1 от същия нормативен акт е наложена „имуществена санкция“ в размер на
10 000,00 лв.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване на
основанията,визирани в НПК и по реда на глава 12-та от Административния
процесуален кодекс пред Административен съд –гр.П. в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните .
Съдия при Районен съд – П.: _______________________
6