Р Е Ш Е Н И Е
№….........../22.01.2020 г.
гр. Варна
В ИМЕТО НА НАРОДА
ВАРНЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ, 12-ти състав,
в открито съдебно заседание, проведено на 17.01.2020 г., в състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: Никола Дойчев
при участието на секретаря Величка Велчева,
като разгледа докладваното от съдията
гражданско дело № 16223
по описа на съда за 2019 година,
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано е въз основа на предявени от И.А.Ж., ЕГН: *********
срещу Г.Д. Н.П. при МВР, със седалище и адрес на управление: гр. *********, искове при условията на
обективно кумулативно съединяване, изменени по реда на чл. 214 от ГПК, досежно техния размер, както следва:
1) иск с правно основание чл. 178, ал. 1,
т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР за осъждане ответника да заплати на ищеца сумата от 715.68 лв., представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден
труд в размер на 112 часа, за периода от 15.10.2016г. до 01.07.2018г., получен
в резултат на преизчисляване на положения нощен труд с коефициент 1.143, ведно
със законната лихва върху главницата от датата на предявяване на иска до
окончателното изплащане на сумата.
2)
Иск с правно основание чл. 86 от ЗЗД за осъждане на ответника да заплати на
ищеца сумата в размер на 142.34 лв., представляваща
лихва за забава върху главницата от 715.68 лв. за периода от 01.01.2017 г. до 09.10.2019 г. (датата на предявяване на
иска), изчислена върху всяко падежирало неплатено
допълнително възнаграждение за извънреден труд за съответното тримесечие, на
основание чл. 86 от ЗЗД;
Ищецът претендира и съдебно-деловодни разноски.
В исковата молба ищецът твърди, че е полагал труд по служебно
правоотношение възникнало с ответника, на длъжност „командир на отделение“ в
ГПУ ******* за периода от 15.10.2016 г. до 01.07.2018 г. Посочва се, че в този
период ищецът е работил на 12-часови смени, при сумирано изчисляване на
работното време, като работното време на държавните служители в МВР работещи на
смени се изчислявало сумирано за тримесечен период.
В тази връзка се посочва, че положеният от ищеца нощен труд от 22.00ч. до
06.00ч. за периода от 15.10.2016 г. до 01.07.2018 г. бил в размер на 744.00
часа, които приравнени към дневен труд с коефицент
1.143, възлизали на 850.00 часа. В тази връзка се посочва, че преизчисляването
на нощен към дневен труд водило до извънреден труд от 106.39 часа, който следвало да бъде допълнително
заплатен от ответника. Посочва се, че при изчисляване на база основно месечно
възнаграждение, увеличено с 50 %, съгласно чл 187,
ал.6 от ЗМВР, всеки извънреден час следвало да бъде компенсиран с по 6.20 лева,
като задължението на ответника към ищеца за целия период възлизало на 617.00
лв.
Посочва се, че положеният извънреден труд по месеци и по тримесечие за
периода от 15.10.2016г. до 01.07.2018г., както и неизплатеното допълнително
възнаграждение умножен по часова ставка за трите години по месеци, е както
следва:
Месец октомври 2016г. -3,4 часа -19,72лв. Месец ноември 2016г. -1,1 часа - 6,38 лв. Месец декември 2016г. -4,6 часа -26,68
лв.
Съответно общия сбор от часове за тримесечие е 9,2 часа, равняващи се на
53,36
лв.
Месец януари 2017г. -3,4 часа - 19,72 лв. Месец февруари 2017г. - 1,1 часа - 6,38 лв.
Месец март 2017г. -4,6 часа 26,68 лв.
Съответно общия сбор от часове за тримесечие е 9,2 часа, равняващи се на
53,36 лв
Месеца април 2017г. -4,6 часа
-26,68 лв. Месец май 2017г. -5,7 часа - 33,06 лв. Месец юни 2017г.-6,9 часа - 40,02лв.
Съответно общия сбор от часове за тримесечие е 17,16 часа, равняващи се на 99,52
лв;
Месец юли 2017г. -8 часа -46,4 лв., Месец август 2017г. -9,2 часа -
53,36лв., месец септември 2017г. - 8
часа -46,4 лв.
Съответно общия сбор от часове за тримесечие е 25,16 часа, равняващи се на
145,92 лв
Месец октомври 2017г. -8часа -46,4 лв. Месец ноември 2017г. -4,6 часа
26,68лв. месец декември 2017г. - 6,9
часа -40,02 лв.
Съответно общия сбор от часове за тримесечие е 19,44часа, равняващи се на
112,75лв
Месец януари 2018г. -5,7 часа -33,06лв., Месец февруари 2018г. -5,7 часа - 33,06лв. месец март 2018г.-0 часа -0
лв.
Съответно общия сбор от часове за тримесечие е 11,44 часа, равняващи се на
66.35 лв.
Месец април 2018г. -5,7 часа
-33,06лв., Месец май 2018г. -5,7 часа - 33,06 лв., месец юни 2018г.-3,4 часа - 19,72лв.
Съответно общия сбор от часове за тримесечие е 14,87 часа, равняващи се на
86,24лв.
Претендира се и мораторна лихва
върху всяко едно
от неплатените
задължения-допълнително възнаграждение за извънреден труд, получен в резултат
на преизчисляване на положения нощен труд, считано от първо число на месеца,
следващ три месечния период на дължимото плащане на база тримесечните отчети, в
размер на 100.00 лева.
Молбата е за уважаване на исковата претенция за главница и лихви за забава,
ведно със законната лихва от подаване на исковата молба и присъждане на
разноски.
Ответникът е депозирал писмен отговор в срока по чл. 131 ГПК.
Не оспорва, че между страните в периода 15.10.2016г.- 01.07.2018., е
съществувало служебно правоотношение, по което ищецът е заемал длъжност
„командир на отделение“ в ГПУ ******. Посочва, че ищецът е работил на 12часови
/дневни и нощни/ смени, съгласно месечни графици и отработеното време е
изчислявано сумарно. Оспорва доводите, че по отношение възможността за
преобразуване на положения нощен труд в дневен, следва да намерят приложение
разпоредбите на Наредбата за структурата и организацията на работната заплата.
Излагат се подробни доводи относно приложимост към възникналото с ищеца
служебно правоотношение единствено на разпоредбите на ЗМВР касателно
дължимите допълнителни възнаграждения на служителите. За процесния
период били действащи Наредба № 8121з-776/29.07.2016г., в сила от 02.08.2016г.
и Наредба № 8121з-908/02.08.2018г. обн. ДВ №
67/14.08.2018г. Съответно така действащите наредби изключвали приложението на
разпоредбите на общото трудово законодателство. В чл. 187, ал. 1 и ал. 3 ЗМВР
се сочи да са разписани 8 часова продължителност на нощния труд. Поддържа, че
положеният от ищеца в процесния период нощен труд е
правилно отчетен и полагащото му се допълнително възнаграждение е правилно
определено, съобразно действащите специални правила, както и че същото е
заплатено в пълен размер. В този смисъл ответникът твърди, че в случая липсва
основание за трансформиране на нощния в дневен труд и положеният извънреден и
нощен такъв вече е бил заплатен. Посочва се, че извънреден труд е налице само
ако работниците и служителите действително работят извън установеното за тях
работно време, което не било налице в конкретния случай.
Искането е за отхвърляне на претенциите и присъждане на разноски.
В открито съдебно заседание ищецът
поддържа предявените искове. Моли за уважаването им. Претендира разноски.
Ответникът не се предсталява. С писмена молба
заявява, че поддържа депозирания писмен отговор. Моли за отхвърляне на исковите
претенции. Претендира разноски.
След като съобрази доводите на страните и събраните по делото
доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съдът намира за установено от
фактическа страна следното:
По
делото се установява, че за периода от 15.10.2016 г. до 01.07.2018 г. ищецът е
заемал длъжност „командир на отделение“ в ГПУ ****, която е на структурно
подчинение към РД ГП ***** към МВР.
По
делото са приети като писмени доказателства множество протоколи за отчитане на
отработеното време между 22:00 ч. и 6:00 ч., времето на разположение и
положеният труд по време на официални празници в ГКПП **** от ГПУ *** В. за
периода от месец 15.10.2016 г. до 01.07.2018., платежни бележки за начислени и
изплатени часове за положен извънреден труд за претендирания
период. В тази връзка по делото не се спори по съдържанието на тези протоколи
относно часовете положен от ищеца нощен труд. Именно тези протоколи са
използвани от вещото лице при изготвяне на назначената съдебно-счетоводна
експертиза.
От
заключението на вещото лице по допуснатата съдебно-счетоводна експертиза, която
съдът кредитира като обективно и компетентно изготвено, се установява, че за
периода от 15.10.2016 г. до 01.07.2018 г. ищецът е положил общо 768
часа нощен труд, който е заплатен от ответното учреждание
по 0.25 лева на час дружество. Положеният нощен труд в размер на 768 ч., не е бил преизчисляван от ответника
с коефициент 1.143 за превръщането му в дневен труд, респ. не е бил заплащан.
Съобразно експертизата, нощният труд, приравнен в дневен с коефициент 1,143, се
равнява на 880 ч., като разликата в
часовете между посочените две величини е 112
ч., положен извънреден труд, за които се дължи допълнително брутно
възнаграждение в общ размер на 715.68 лева. Експертизата посочва още, че
начислената лихва за забава върху всяка една падежирала
главница (извънреден труд за съответното тримесечие), считано от първо число на
месеца, следващ месеца на дължимото плащане, до датата на предявяване на иска,
е в размер на 142.34 лева.
Предвид така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни
изводи:
Предявени
са осъдителни искове с правно основание чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР и чл. 86 от ЗЗД.
По делото не се спори, че
страните са обвързани от служебно правоотношение по ЗМВР, тъй като ищецът е
държавен служител в ГПУ **** – гр. *** към РД ГП ****. Приложимият закон, уреждащ този
вид обществени отношения е ЗМВР, който е специален по отношение на ЗДСл – арг. от чл. 142, ал. 2 ЗМВР.
По делото няма спор, че с оглед
характера на заеманата длъжност през процесния период
ищецът е полагал труд през нощта (22.00 – 06.00 часа), а отработеното работно
време се е изчислявало сумарно.
Основният според по делото въпрос
е алгоритъмът на изчисляването на положените часове нощен
труд, респективно дължи ли се превръщане на часовете, положен нощен труд в
дневен и следва ли да се заплаща извънреден труд за така преобразуваните часове
труд.
Нормата на чл. 176 от ЗМВР
посочва, че брутното месечно възнаграждение на държавните служители на МВР се
състои от основно месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения. Сред
предвидените в същия закон допълнителни възнаграждения е и допълнително месечно
възнаграждение за извънреден труд – чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР.
Работното време на държавните
служители се изчислява в работни дни - подневно, а за
работещите на 8-, 12- или 24-часови смени - сумирано за тримесечен период – арг. чл. 187, ал. 3 от ЗМВР. От ал. 5 на същата разпоредба
е видно, че работата извън редовното работно време се компенсира с: 1.)
допълнителен платен годишен отпуск за работата в работни дни и с възнаграждение
за извънреден труд за работата в почивни и празнични дни - за служителите на
ненормиран работен ден; 2.) възнаграждение за извънреден труд за отработени до
70 часа на отчетен период - за служителите, работещи на смени.
Съгласно разпоредбата на чл.187,
ал. 9 от ЗМВР редът за организацията и разпределянето на работното време, за
неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън
редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за
държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи.
За периода от 19.08.2014г. до
01.04.2015г. е действала Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. (ДВ, бр. 69 от
19.08.2014 г., в сила от 19.08.2014г, отм., бр. 40 от 2.06.2015 г., в сила от
1.04.2015 г).
След това от 01.04.2015г. до
29.07.2016г. е действала Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г., която е била
отменена с Решение № 8585 от 11.07.2016 г. на ВАС по адм.
д. № 5450/2016 г., V-чл., обнародвано в ДВ бр. 59 от 29.07.2016 г.
На следващо място, за периода от 02.08.2016г.
до 10.01.2020 г., който обхваща и процесния период, е
действала Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г. (обн.,
ДВ, бр. 60 от 2.08.2016 г., в сила от 2.08.2016 г).
Разпоредбите на чл. 3, ал. 3 и в
трите наредби са идентични и гласят, че при работа на смени е възможно
полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не
следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период.
От анализа на текстовете на горецитираните наредби се установява, че в чл. 31, ал. 2 от
Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. (ДВ, бр.69 от 19.08.2014 г., отм. ДВ, бр.40
от 2.06.2015 г., в сила от 1.04.2015 г.). е било изрично предвидено, че при
сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между
22,00 и 6,00 ч. за отчетния период се умножава по 0,143.
В следващите две Наредби №
8121з-592/25.05.2015 г и № 8121з-776/29.07.2016г, липсва изрична регламентация
за преизчисляване на нощния труд в дневен.
Доколкото в последната Наредба № 8121з-776/29.07.2016г., която е
действала за процесния период – 15.10.2016 г. до
01.07.2018 г. – не е посочен алгоритъм за преизчисляване на положения нощен
труд в дневен, настоящият състав намира, че е налице празнота в този подзаконов
нормативен акт, която следва да бъде запълнена по реда на чл. 46, ал. 2 от ЗНА,
като се приложи субсидиарно чл. 9 ал. 2 от Наредбата
за структурата и организацията на работната заплата, която гласи, че при
сумирано изчисляване на работното време, нощните часове се превръщат в дневни с
коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и
нощното работно време, тоест 1,143. Обратното разбиране би поставило в
неравностойно положение държавните служители в МВР спрямо работниците по
трудови правоотношения, чиито правоотношения се регулират от Кодекса на труда и
от приетата към него Наредбата за структурата и организацията на работната
заплата.
Ето защо искът за заплащане на
извънреден труд за процесния период, както и за лихва
за забава, се явяват доказани по основание – субсидиарно
приложимата разпоредба на чл. 9, ал. 2 от Наредба за структурата и
организацията на работната заплата и чл. 86 от ЗЗД.
По отношение на размера им, на
основание чл. 162 от ГПК съдът съобрази неоспореното от страните и кредитирано
от съда заключение по ССчЕ, от която се установява,
че ищецът, за исковия период от 15.10.2016 г. до 01.07.2018 г., е положил 768 ч.
нощен труд, който преизчислен с коефициент 1.143 за превръщането му в дневен
труд, възлиза общо на 880 ч. Разликата между двете стойности в размер на 112 ч.,
представлява положен от ищеца извънреден труд, който съобразно експертизата възлиза
в размер на 715.68 лева. Дължимата лихва за забава върху всяка една падежирала главница (извънреден труд за съответното
тримесечие), с период на олихвяване, считано от всяко
първо число на месеца, следващ тримесечието, в което е положен извънреден труд,
до датата на предявяване на иска, е в размер на 142.34 лева.
По делото ответникът не е
представил доказателства, че е заплатил дължимото допълнително възнаграждение
за извънреден труд и лихва за забава в установените от експертизата размери.
Предвид това и с оглед гореизложените съображения исковата претенция за главница
и мораторна лихва са основателни, и следва да се уважат
в изчисления от вещото лице размер, който съвпада с исковата претенция след
увеличението на размера й по реда на чл. 214, ал. 1 от ГПК.
Като последица от уважаване на
исковата претенция за главница ответникът дължи на ищеца и законната лихва от
датата на депозиране на исковата молба в съда – 09.10.2019 г. до окончателното
изплащане на задължението.
По разноските:
На основание чл. 78, ал. 6 вр. с чл. 83, ал. 1, т. 1 от ГПК вр.
с чл. 1 от ТДТКССГПК, ответникът следва да бъде осъден да заплати в полза на
ВРС държавната такса в размер на 50.00 лв., дължима върху целия защитаван
материален интерес (арг. от чл. 72, ал. 1 от ГПК),
както и направените разноски от 200.00 лв. за извършената съдебно-счетоводна
експертиза, платени от бюджета на съда.
На основание чл. 78, ал. 1 от ГПК
ищецът има право на поискани и доказани разноски. Представен е списък по чл. 80
от ГПК, съобразно който реализираните такива в настоящото производство са 300.00
лева платено адв. възнаграждение по договор за правна
защита и съдействие от 15.01.2020 г. Тези разноски предвид основателността на
исковите претенции следва да се възложат в тежест на ответника.
Водим от горното, съдът
Р Е Ш И :
ОСЪЖДА ГД „Г*” при МВР, със седалище и адрес на управление: гр. **********“ ДА ЗАПЛАТИ на И.А.Ж., ЕГН: ********* следните
суми:
1) сумата от 715.68 (седемстотин и
петнадесет лева и шестдесет и осем стотинки) лева, представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден
труд в размер на 112 часа, за периода от 15.10.2016г. до 01.07.2018г., получен
в резултат на преизчисляване на положения нощен труд с коефициент 1.143, ведно
със законната лихва върху главницата от датата на предявяване на иска до окончателното
изплащане на сумата, на основание чл. 178, ал. 1, т. 3 вр.
чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР;
2) сумата в размер на 142.34 (сто и
четиридесет и два лева и тридесет и четири стотинки) лева, представляваща лихва за забава върху главницата от 715.68 лв. за периода
от 01.01.2017 г. до 09.10.2019 г. (датата на
предявяване на иска), изчислена върху всяко падежирало
неплатено допълнително възнаграждение за извънреден труд за съответното
тримесечие, на основание чл. 86 от ЗЗД;
ОСЪЖДА ГД „Г**” при МВР, със седалище и адрес на управление: гр. …..“ ДА ЗАПЛАТИ по сметка
на Районен съд Варна в полза на бюджета на съдебната власт сумата в размер на 250.00 (двеста и петдесет) лева, представляваща разноски за дължима държавна такса и
депозит за вещо лице, на основание чл.78, ал.6 ГПК и чл.1 от Тарифа за
държавните такси, които се събират от съдилищата по ГПК.
ОСЪЖДА ГД „Г**” при МВР, със седалище и адрес на управление: гр. ****“ ДА ЗАПЛАТИ на И.А.Ж., ЕГН: ********* сумата
от 300.00 (триста) лева,
представляващи съдебно- деловодни разноски направени от ищеца в първоинстанционното производство, на основание чл. 78, ал.1
от ГПК.
Решението подлежи на обжалване пред Варненски
окръжен съд в двуседмичен срок, считано от връчването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: