О П Р Е Д Е Л Е Н И Е №156
гр.Силистра, 15.03.2022
година
Административният
съд гр.Силистра, в закрито заседание на петнадесети март през две хиляди двадесет
и втора година, в състав:съдия Маргарита Славова, при секретаря Виолина Рамова,
разгледа адм.дело №34/2022г. и
установи,че е сезиран по реда на чл.215 ЗУТ с оспорване на издадено Разрешение
за строеж (РС) от главния архитект на Община Силистра, от едноличен централен
орган на изпълнителната власт (Министър на транспорта и съобщенията), действащ
в длъжностното си качество, извън регулацията от чл.31 ал.2 ГПК и при липса на изрично
посочен правен интерес в контекста на специалния чл.149 ал.2 ЗУТ. Не се твърди
държавата да притежава вещни права върху терените, за които е процедирано изменение на подробния устройствен план (ПУП) и
впоследствие,в съответствие с устройствените изменения,са одобрени
инвестиционните проекти и издадено релевираното РС. Не е посочен и нормативния
ред, по който жалбата е предявена, като е обсъдена единствено кратка кореспонденция
с кмета на Община Силистра и е заявена политиката на МТС - да възстановява и
развива малки летища, върху инфраструктурата на каквото било разрешено
оспореното строителство.
Съдебното
производство е образувано по жалба на
Министъра на транспорта и съобщенията,подадена
против Разрешение за строеж №10/09.02.2022г. издадено от главния
архитект на Община гр.Силистра,за изграждане на „Фотоволтаична
централа в поземлени имоти (ПИ) с идентификатори:57251.500.1 и 57 251.500.2 по
Кадастралната карта на с.Полковник Ламбриново и в ПИ с идентификатор:41143.128.904
по КККР на с.Калипетрово, Община гр.Силистра. Строежът е втора категория,
съгласно чл.137 ал.1 т.2 б.“ж“ ЗУТ, а разрешаването му е следствие от
съгласуван и одобрен инвестиционен проект, съдържащ: част „архитектура“;част
„конструкции“;част „електрическа“;част „пожарна безопасност“ и част
„геодезия“,видно от Комплексен доклад за предварителна оценка за съответствие
на инвестиционния проект със съществените изисквания на строежите на идеен
проект,изготвен по реда на чл.142 ал.6 т.2 ЗУТ (л.14-л.42) и приложените части
на съвкупния проект.
От Договор за продажба на недвижим имот
- частна държавна собственост от 28.09.2005г. (л.51-л.52) се установява, че
Държавата, чрез Областния управител на Силистренска област, е продала на
„Р-Инженеринг“ЕООД гр.Пловдив (инвеститор в производството по чл.137 и сл. ЗУТ
и възложител на строежа по разума на чл.161 ал.1 ЗУТ) поземлен имот с площ от
290 261.00 кв.м. в землището на с.Полковник Ламбриново и с друг Договор от
30.08.2005г. (л.53-л.54) е продала поземлен имот с площ от 314 357.00
кв.м., ведно със сградите и съоръженията на летището,вкл. асфалтова настилка с
площ от 89 548.00 кв.м.,намиращ се в землището на с.Полковник Ламбриново. Двата
договора са надлежно вписани в АВп и правото на
собственост е преминало окончателно в патрмониума на
дружеството инвеститор.Титулите за собственост са изрично посочени в представената
Скица на поземлен имот №15-1231654/12.11.2021г., издадена от СГКК гр.Силистра
за ПИ с идентификатор:57251.500.1, в землището на с.Полковник Ламбриново (л. 48),
целят с площ от 899 359 кв.м. и начин на трайно ползване на имота:За електроенергийното производство, като
в кадастралния регистър няма вписани вещни права върху имота на трети лица. Извън
горните две разпоредителни сделки, извършени от държавата, в преписката са
представени нотариални актове за при-добиване на съседни имоти,вкл. в съседното
землище на с.Калипетрово, по начин такъв, че да бъде обезпечено необходимото линейно
пространство за ефективно изпълнение на инвестиционното намерение на
възложителя.
Освен това, по реда на чл.128 и чл.129 ЗУТ, в действащите им редакции към ДВ,бр.17/2009г., с решения на Общинския
съвет гр.Силистра (л.61-л.66), обнародвани в Държавен вестник, съответно в бр.65/14.08.2009г.
- за одобряване на ПУП- план за застрояване за създаване на устройствена
основа за фотоволтаична централа в ПИ в землищата на
с.Полковник Ламбриново, с.Калипетрово и с.Айдемир, както и ДВ,бр.94/27.11.2009г.
- за одобряване на ПУП- План за застрояване на фотоволтаична
централа в допълнителни ПИ в с.Полковник Ламбриново и с.Калипетрово (двете
взети след Решения на Експертен съвет по УТ), окончателно е променено
предназначението на отчуждените от държавата ПИ и е определен начинът им на
трайно ползване „За електроенергийното производство“. Същите са влезли в
законна сила към 18.12.2009г., видно от Удостоверение на л.67 от делото,което
опровергава твърдението в жалбата,че МТС не е било уведомено за устройствените
изменения на отчуждените през 2005г. държавни имоти,представлявали бивше летище,щом
същите са били публикувани в Държавен вестник
Следователно, оспореното Разрешение за
строеж №10/09.02.2022г. на главния архитект на Община Силистра е издадено по
искане на собственика на поземлените имоти, а подателят на жалбата не е
заинтересовано лице в нито една от нормативните хипотези на чл.149 ал.2 т.1-т.2 ЗУТ, независимо от твърдените намерения на министерството за възстановяване на
малките регионални летища в страната. Нещо повече, оспорващият орган не
представя доказателства, че части от инфраструктурата и съоръженията на бившето
летище в с.Полковник Ламбриново са запазени, съществуват към датата на издаване
на оспорения акт,предвид изминалите повече от 16 години от отчуждаването на
имотите от държавата.
Правният интерес е абсолютна
положителна процесуална предпоставка, за която съдът следи служебно. Такъв е
налице когато актът засяга пряко и непосредствено субективни материални права
на оспорващия, като с разпоредбата на чл.149 ал.2 във връзка с ал.1 ЗУТ,
нормотворецът е очертал изчерпателно кръга от заинтересовани лица, имащи право
на жалба срещу издадени разрешения за строеж. Не може да има колебания по
въпроса, че правен интерес от обжалване на актове от процесния вид имат
възложителят, собствениците и носителите на ограничени вещни права в поземления
имот, както и лицето, което има право да строи в чужд имот по силата на
специален закон, измежду които не попада сезиралият съда едноличен орган на
изпълнителната власт.В случая, активната легитимация за обжалване на процесното
РС произтича от специалната разпоредба на чл.149 ал.2 т.1 ЗУТ, която именно е
приложимата и приоритетна правна норма по обсъждания конфликтен въпрос. Същата,
като специална по отношение на общата от АПК (чл.147 ал.1; чл.153 ал.1)
определя правото на жалба срещу РС от собственика на земята, какъвто държавата
не е от 2005 година. Настоящото сезиране на АС гр.Силистра от лице, извън
лимитативно посочените в чл.149 ал.1 т.1 ЗУТ,е упражнено в нарушение и на
материалната разпоредба на чл.161 ал.1 ЗУТ, дефинираща изрично “възложителя“ в
инвестиционното проектиране и строителство. В такъв смисъл е и практиката на
ВАС (Вж.Определение №5465/29.04.21г., адм.д.№4001/21г.; Определение
№1027/03.02.22г., адм.д.№73/22г. и други на Второ отделение на ВАС).
В обобщение настоящият състав приема,
че е сезиран недопустимо от лице извън лимитативно посочените в чл.149 ал.2 т.1 ЗУТ и следователно, същото е с неустановен правен интерес от оспорването, което
е предпоставка за прекратяване на образуваното производство, по аргумент от
чл.159 т.4 АПК, воден от което, съдът
О
П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ без разглеждане жалба,
подадена от Министъра на транспорта и съобщенията срещу Разрешение за строеж
№10/09.02.2022г., издадено от главния архитект на Община гр.Силистра и
Прекратява
производството по адм.дело №34 по описа на Административен съд гр.Силистра за 2022
година.
Определението
подлежи на обжалване в 7-дневен срок от съобщаването му пред Върховния
административен съд.
Препис
от определението да се връчи на жалбоподателя и на Главния архитект на Община
гр.Силистра, при условията на чл.138, във връзка с чл.137 АПК.
СЪДИЯ: