РЕШЕНИЕ
№ 177
Разград, 28.02.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд -
Разград - II състав, в съдебно
заседание на
двадесети февруари две хиляди и двадесет и четвърта година
в състав:
Съдия: |
ИВА
КОВАЛАКОВА-СТОЕВА |
При секретар РАЛИЦА ВЪЛЧЕВА
като разгледа докладваното от съдия ИВА
КОВАЛАКОВА-СТОЕВА административно дело №
20237190700214 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във вр. с чл.172, ал.5 от ЗДвП.
Образувано е по жалба на П.П. *** против Заповед за
прилагане на принудителна административна мярка (ЗППАМ) № 23-1075-000354/
07.12.2023 г. на началник Група ОДМВР-Разград, Сектор „Пътна полиция“, с която
на основание чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП временно е отнето свидетелството му
за управление на моторно превозно средство (СУМПС) до решаване на въпроса за
отговорността му, но за не повече от 18 месеца.
В жалбата и по същество се излагат доводи, че тази
заповед е незаконосъобразна, като издадена от некомпетентен орган, при
допуснати съществени процесуални нарушения, в противоречие с материалния закон
и преследваната от него цел. С оглед на това се иска от съда да я отмени, ведно
със следващите от това законни последици.
Ответникът, чрез своя процесуален представител,
заявява, че жалбата е неоснователна и недоказана и моли да я отхвърли.
Разградският административен съд, след като прецени
събраните по делото доказателства, които съобрази с доводите и становището на
страните, констатира следното:
Жалбата е допустима, като подадена в срок, от надлежна
страна срещу акт, който подлежи на съдебен контрол. Разгледана по същество тя е
неоснователна по следните фактически и правни съображения:
Приложените към делото писмени доказателства сочат, че
през нощта на 07.12.2023 г. в гр. Разград, по ул. „Добровска“ , П.П. управлявал
лек автомобил „Рено Клио“ с рег. № ********. Той бил последван от полицейските
служители (св. В. и св. М.), които били дежурни по КАТ и спрян за да му се
извърши проверка. При проверката водачът отказал да бъде тестван за употреба на
алкохол с техническо средство.
Жалбоподателят не носел СУМПС или друг документ за
самоличност, поради което бил откаран в сградата на РУ МВР, където след
установяване на неговата самоличност е съставен АУАН серия GA бл. № 915887/
07.12.2023 г. В него е посочено, че с противоправното си поведение той е
извършил нарушения на чл. 174, ал. 3 ЗДвП. Същият е редовно съставен, надлежно
връчен на нарушителя, който отказал да го подпише, което обстоятелство е
удостоверено по реда на чл. 43, ал. 2 ЗАНН чрез подписа на един свидетел, с
посочване на неговото име и адрес. Издаден му бил Талон за изследване № 083840
(вписан в съставения АУАН), който също му е връчен, но проверяваното лице
отказало да го подпише, което обстоятелство отново е удостоверено с подписа на
един свидетел, с посочване на неговото име и адрес.
Въз основа на така установените факти е издадена ЗППАМ
№ 23-1075-000354/ 07.12.2023 г. на началник Група ОДМВР-Разград, Сектор „Пътна
полиция“, с която за вмененото нарушение по чл. 174, ал. 3 от ЗДвП на основание
чл. 171, т. 1, б. “б“ от ЗДвП е разпоредено временно да се отнеме СУМПС на
жалбоподателя до решаване на въпроса за отговорността му, но не повече от 18
месеца. В нея изрично е посочено, че се издава въз основа на съставения АУАН.
Тази заповед е предмет на съдебен контрол в настоящето производство.
Съдът намира, че оспореният акт е валиден, като
постановен от компетентен орган, съобразно правомощията му, произтичащи от
разпоредбата на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП и приложените Заповед № 8121з-
1632/02.12.2021 г. на министъра на вътрешните работи (л.22-л.23) и Заповед №
330з-2955/26.10.2023 г. на директора на ОДМВР- Разград (л.24-л.25). С
последната заповед директорът на ОДМВР- Разград е оправомощил началника на
Група „Регистрация и отчет на превозни средства, административнонаказателна
дейност и водачи“ в Сектор „Пътна полиция“ да издава ЗППАМ по чл. 171, т.1 ЗДвП. Видно от представеното Удостоверение рег. №330р-3648/ 02.02.2024 г.
(л.51) към датата на издаване на процесната ЗППАМ лицето С. Ж. Р. е бил назначен на тази длъжност.
Заповедта е издадена в установената от закона писмена
форма и съдържа реквизитите, изискуеми по чл. 172 от ЗДвП във вр. с чл. 59, ал.
2 АПК, включително фактическите и правни основания, обосновали административния
орган да приложи ПАМ.
В хода на административното производство не са
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и норми, които да
съставляват самостоятелно основание за отмяна.
Правилно е приложен и материалният закон.
По дефиницията на чл. 22 от ЗАНН принудителни
административни мерки се прилагат за предотвратяване и преустановяване на
административните нарушения, както и за предотвратяване и отстраняване на
вредните последици от тях. Като случаите, когато могат да се прилагат, техният
вид, органите, които ги прилагат, и начинът за тяхното приложение, както и
редът за тяхното обжалване се уреждат в съответния закон (чл. 23 ЗАНН).
Според посочената разпоредба на чл. 171, т. 1, б.
"б" от ЗДвП с цел осигуряване на безопасността на движението по
пътищата и преустановяване на административните нарушения се прилага ПАМ
„временно отнемане на СУМПС“ на водач, който откаже да бъде проверен с
техническо средство или с тест, изследван с доказателствен анализатор или да
даде биологични проби за химическо изследване и/или химико-токсикологично
лабораторно изследване с техническо средство за наличие на алкохол в кръвта.
Тълкуването на тази норма сочи, че тя е приложима при
няколко фактически основания, изброени алтернативно. Употребата на съюза „или“
недвусмислено сочи, че основанията за прилагане на тази ПАМ са независими едно
от друго, в съотношение на алтернативност, а не на кумулативност, както твърди
процесуалният представител на жалбоподателя. С оглед на това и само отказът на
жалбоподателя да бъде тестван с техническо средство е достатъчен за прилагане
на предвидената от закона ПАМ.
Събраните писмени и гласни доказателства безспорно
установяват, че на посочените дата и място жалбоподателят е управлявал МПС и
при извършената проверка е отказал да бъде тестван с техническо средство за
установяване на наличие на алкохол в кръвта му. Тези факти са установени от
компетентните длъжностни лица с редовно съставен АУАН, който съставлява
официален писмен документ по смисъла на чл. 179, ал. 1 ГПК във вр. чл. 144 АПК.
Съгласно нормата на чл.189, ал.2 ЗДвП този АУАН има обвързваща доказателствена
сила до доказване на противното. Жалбоподателят не е ангажирал доказателства,
които да опровергават констатациите, отразени в него. С оглед на това съдът
намира, че са били налице фактическите и правни основания, възприети и
обосновали административния орган за да постанови своя акт. В този случаи той
действа в условията на обвързана компетентност, поради което при установено
нарушение е длъжен да приложи и съответната ПАМ.
Спазена е и преследваната от закона цел. ПАМ са
инструмент на държавата за обезпечаване на законосъобразното осъществяване на
определени правоотношения чрез налагане на държавната принуда. Те имат
превантивен характер, като тяхното предназначение е да се осуети възможността
на дееца да извърши други подобни нарушения и да се предотвратят
неблагоприятните последици от това. Именно, с оглед непосредствената цел за
ограничаване на евентуално противоправно поведение и обезпечаване на
обществения интерес, е наложена и процесната ПАМ, която има ограничено по време
действие - до решаване на въпроса за отговорността на дееца, но не повече от
осемнадесет месеца. Този срок е нормативно определен и административният орган
не разполага с правомощията да го променя.
Съдът намира за необходимо да отбележи, че ЗППАМ
подлежат на предварително изпълнение по силата на закона. Законодателят е
преценил, че те охраняват особено значими интереси, свързани със здравето и
живота на участниците в движението по пътищата, поради което с разпоредбата на
чл. 172, ал. 6 ЗДвП изрично е посочил, че подадената жалба не спира
изпълнението на приложената административна мярка. С оглед на това допуснатото
със ЗППАМ предварително изпълнение по реда и при условията на чл. 60, ал. 1 АПК
се явява недопустимо. Този порок обаче не води до незаконосъобразност на
издадения административен акт.
Въз основа на така изложените съображения съдът
намира, че предявената жалба се явява неоснователна и недоказана и следва да се
отхвърли.
Мотивиран така и на основание чл.172, ал.2 от АПК
Разградският административен съд
Р
Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на П.П. *** против Заповед
за прилагане на принудителна административна мярка № 23-1075-000354/ 07.12.2023
г. на началник Група ОДМВР-Разград, Сектор „Пътна полиция“.
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.
Съдия: |
/п/ |