Присъда по дело №7107/2010 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 май 2011 г. (в сила от 20 октомври 2011 г.)
Съдия: Атанаска Анастасова Анастасова
Дело: 20105330207107
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 4 ноември 2010 г.

Съдържание на акта

П Р И С Ъ Д А

 

 

261

 20.05.2011 година

град ПЛОВДИВ  

          

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

ПЛОВДИВСКИ РАЙОНЕН СЪД

         ХІ  наказателен състав

На двадесети май                            две хиляди и единадесета година

В публично съдебно заседание в следния състав:

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ: АТАНАСКА АНАСТАСОВА

 

Секретар: Антоанета Моллова

Прокурор: Светлозар Чераджийски

като разгледа докладвано от съдията

НОХД № 7107 по описа за 2010 година

 

 

П Р И С Ъ Д И

 

ПРИЗНАВА подсъдимия П.Г.С., роден на *** ***, българин, българско гражданство, основно образование, женен, неосъждан, работещ, ЕГН ********** за ВИНОВЕН в това, че на 25.02.2010 год. на пътя между с. В. и гр. С. обл. П. /път.****/ при управление на моторно превозно средство – товарен автомобил „Ивеко” с рег. № **** е нарушил правилата за движение:

Чл. 5 ал. 1 т. 1 от : Всеки участник в движението по пътищата с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди;

Чл. 8 ал.1 от : Водачите на пътни превозни средства използват дясната половина на пътя по посока на движението си, освен в случаите, когато с пътен знак или със светлинен сигнал е указано нещо друго.

Чл. 15 ал.1 от : На пътя водачът на пътно превозно средство се движи възможно най-вдясно по платното за движение, а когато пътните ленти са очертани с пътна маркировка, използва най-дясната свободна лента.

Чл. 20 ал.1 от : Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват.

Чл. 20 ал.2 от : Водачите на пътните превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движение да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случая на необходимост да спрат когато възникне опасност за движението.

Чл. 25 ал.1 от : Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да излезе от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в друга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение.

Чл. 26 от : Преди да завие или да започне каквато и да е маневра, свързана с отклонение встрани, водачът е длъжен своевременно да подаде ясен и достатъчен за възприемане сигнал.  Сигналът се подава със светлинните пътепоказатели на превозното средство, а за превозните средства, които нямат светлинни пътепоказатели или те са повредени - с ръка.  Сигналът, подаван със светлинните пътепоказатели, трябва да е включен през цялото време на извършване на маневрата и се прекратява веднага след приключване на маневрата. Сигналът, подаван с ръка, може да бъде прекратен непосредствено преди започване на маневрата.

Чл. 27  т.2 от ЗДвП: При наличие на остров или препятствие на платното за движение водачът на пътно превозно средство може да премине от неговата лява или дясна страна, освен в случаите, когато: островът или препятствието са разположени в средата на пътното платно с двупосочно движение; в този случай водачът е длъжен да премине от неговата дясна страна,

при което по непредпазливост е причинил значителни имуществени вреди по лек автомобил „Опел Астра” с рег. № **** в размер на 10150.95 лева, собственост на ОД „Полиция” гр. П., поради което и на основание чл. 343 ал.1 б.”а” вр. с чл.342 ал.1 вр. чл. 78а вр. чл. 2 ал. 2 вр. ал. 1 от НК го ОСВОБОЖДАВА от наказателна отговорност, като му налага административно наказание ГЛОБА в размер на 500.00 /петстотин/ лева.  

На основание чл. 343г вр. чл. 343 от НК ЛИШАВА подсъдимия П.Г.С. от право да управлява МПС за срок от ШЕСТ МЕСЕЦА, считано от влизане на настоящата присъда в сила.

На основание чл.189 ал.3 от НПК ОСЪЖДА подсъдимия П.Г.С. да заплати по сметка на ВСС сумата от 935.00 лева, представляваща направените разноски по делото.

Присъдата подлежи на обжалване и протест в 15-дневен срок от днес пред ПОС.

                                                               

РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

Вярно с оригинала!

АМ

 

 

Съдържание на мотивите

М  О  Т  И  В И към Присъда № 261/20.05.2011г., постановена  по  НОХД № 7107/2010г. по описа на Пловдивски районен съд, XI н. с.

 

РП П. е повдигнала обвинение срещу П.Г.С. – роден на ***г***, българин, български гражданин, с основно образование, женен, неосъждан, работещ, ЕГН ********** за това, че на 25.02.2010г. на пътя между с. В. и гр. С., обл. П. /път.*** - км.**/ при управление на моторно превозно средство – т. а. „Ивеко” с рег. № **** е нарушил правилата за движение: чл.5 ал.1 т.1 от ЗДвП - Всеки участник в движението по пътищата с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди; чл.8 ал.1 от - Водачите на пътни превозни средства използват дясната половина на пътя по посока на движението си, освен в случаите, когато с пътен знак или със светлинен сигнал е указано нещо друго; чл.15 ал.1 от - На пътя водачът на пътно превозно средство се движи възможно най - вдясно по платното за движение, а когато пътните ленти са очертани с пътна маркировка, използва най - дясната свободна лента; чл.20 ал.1 от - Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват; чл.20 ал.2 от - Водачите на пътните превозни средства са длъжни при избиране  скоростта на движение да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случая на необходимост да спрат когато възникне опасност за движението; чл.25 ал.1 от ЗДвП - Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да излезе от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в друга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение; чл.26 от - Преди да завие или да започне каквато и да е маневра, свързана с отклонение встрани, водачът е длъжен своевременно да подаде ясен и достатъчен за възприемане сигнал. Сигналът се подава със светлинните пътепоказатели на превозното средство, а за превозните средства, които нямат светлинни пътепоказатели или те са повредени - с ръка. Сигналът, подаван със светлинните пътепоказатели, трябва да е включен през цялото време на извършване на маневрата и се прекратява веднага след приключване на маневрата. Сигналът, подаван с ръка, може да бъде прекратен непосредствено преди започване на маневрата; чл.27  т.2 от ЗДвП - При наличие на остров или препятствие на платното за движение водачът на пътно превозно средство може да премине от неговата лява или дясна страна, освен в случаите, когато: островът или препятствието са разположени в средата на пътното платно с двупосочно движение;  в този случай водачът е длъжен да премине от неговата дясна страна, при което по непредпазливост е причинил значителни имуществени вреди по л. а. „Опел Астра” с рег. № **** в размер на 10150.95 лв., собственост на ОД „Полиция” гр. П.  - престъпление по  чл.343 ал.1 б”авр чл.342 ал.1 от НК.

Прокурорът поддържа изцяло повдигнатото срещу подс. С. обвинение, като предлага същият да бъде признат за виновен и да му бъде наложено наказание пробация за срок от шест месеца, включваща следните пробационни мерки - задължителна регистрация по настоящ адрес с периодичност два пъти седмично и задължителни периодични срещи с пробационен служител, както и наказание лишаване от право да управлява МПС за срок от една година.

Защитникът на подс. С. – адв. Б. моли съда да признае подзащитния му за невинен, като го оправдае по повдигнатото му обвинение, като наред с това е направено алтернативно искане, ако същият бъде признат за виновен да бъде освободен от наказателна отговорност с налагане на административно наказание глоба в минимално предвидения от закона размер, като не бъде лишаван от право да управлява МПС, респ.  същото да е за минимален срок.

Подс. С. не се признава за виновен и моли съда да го оправдае.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Подс. П.Г.С. е роден на ***г***, българин, български гражданин, с основно образование, женен, неосъждан, работещ, ЕГН **********.

Подс. С. е правоспособен водач на МПС. Към м. февруари 2010г. подсъдимият работел като шофьор във “В.” ЕООД гр. П.. На 25.02.2010г. подсъдимият управлявал товарен автомобил “Ивеко” с рег. № **** по път.*** между с. В. и гр. С., обл. П.. Подс. С. се движил със скорост около 60 км/ч в посока от югоизток на северозапад - от с. В. към гр. С.. Времето било ясно, видимостта – добра. Движението не било натоварено, но по пътното платно имало множество неравности и дупки. По същото време, по същия път и в същата посока зад автомобила, управляван от подс. С. се движил л. а. “Опел Астра” с рег. № ****, собственост на ОД “Полиция” гр. П., който бил управляван от св. К.П. ***. Св. П. се движил със скорост около 97 км/ч, когато предприел маневра “изпреварване”, като навлязъл в лявата лента на платното за движение. След като св. П. предприел посочената маневра, подс. С. забелязал дупка в дясната лента на платното за движение и отклонил управлявания от него автомобил наляво, за да я заобиколи, без да се огледа и без да забележи, че в този момент е изпреварван от св. П.. Забелязвайки това, св. П. също отклонил автомобила си наляво, за да избегне евентуален удар между двете МПС. След като подсъдимият видял л. а. “Опел Астра” отклонил автомобила си надясно и преминал през дупката, намираща се в дясната лента на платното за движение, която се опитвал да заобиколи. През това време управляваният от св. П. автомобил преминал през друга дупка, намираща се в лявата лента на платното за движение и в следствие на отклоняването си наляво е напуснал платното за движение с левите гуми, при което поради разликата в сцеплението на левите и десните колела, автомобилът станал неустойчив и се завъртял хоризонтално, при което вече станал практически неуправляем, върнал се на платното за движение и с хоризонтално завъртане го напуснал, след което се ударил в бетонен блок. След произшествието л. а. “Опел Астра” се установил извън платното за движение, а т. а. “Ивеко” – спрял и се установил на платното за движение.

При управление на т. а. “Ивеко” с рег. № **** подс. С. е нарушил правилата за движение, а именно: чл.5 ал.1 т.1 от - Всеки участник в движението по пътищата с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди; чл.8 ал.1 от - Водачите на пътни превозни средства използват дясната половина на пътя по посока на движението си, освен в случаите, когато с пътен знак или със светлинен сигнал е указано нещо друго; чл.15 ал.1 от - На пътя водачът на пътно превозно средство се движи възможно най - вдясно по платното за движение, а когато пътните ленти са очертани с пътна маркировка, използва най - дясната свободна лента; чл.20 ал.1 от ЗДвП - Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват; чл.20 ал.2 от - Водачите на пътните превозни средства са длъжни при избиране  скоростта на движение да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случая на необходимост да спрат когато възникне опасност за движението; чл.25 ал.1 от - Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да излезе от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в друга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение; чл.26 от - Преди да завие или да започне каквато и да е маневра, свързана с отклонение встрани, водачът е длъжен своевременно да подаде ясен и достатъчен за възприемане сигнал. Сигналът се подава със светлинните пътепоказатели на превозното средство, а за превозните средства, които нямат светлинни пътепоказатели или те са повредени - с ръка. Сигналът, подаван със светлинните пътепоказатели, трябва да е включен през цялото време на извършване на маневрата и се прекратява веднага след приключване на маневрата. Сигналът, подаван с ръка, може да бъде прекратен непосредствено преди започване на маневрата; чл.27  т.2 от ЗДвП - При наличие на остров или препятствие на платното за движение водачът на пътно превозно средство може да премине от неговата лява или дясна страна, освен в случаите, когато: островът или препятствието са разположени в средата на пътното платно с двупосочно движение;  в този случай водачът е длъжен да премине от неговата дясна страна.

От заключението на изготвената по делото съдебномедицинска експертиза се установява, че в следствие на произшествието на св. П. е било причинено контузия на главата и сътресение на мозъка, без загуба на съзнание, което довело до разстройство на здравето извън случаите на чл.128 и 129 от НК, т. е. била му е причинена лека телесна повреда.

От заключението на изготвената по делото автотехническа /стоково – оценъчна/ експертиза се установява, че в резултат на ПТП – то били причинени значителни имуществени вреди по л. а. “Опел Астра” с рег. № ****, възлизащи на стойност 10 150.95 лв. Във връзка с така причинените щети по лекия автомобил в ЗД “Б.” АД е била заведена щета № **********, като след оценка на същата, на застрахования по риска “Автокаско” ОДП П. е било заплатено обезщетение в размер на 10 286.84 лв.

От заключението на изготвените по делото химически експертизи се установява, че не е налице концентрация на алкохол в кръвта на подс. С. и св. П..

От заключението на изготвената по делото автотехническа експертиза се установява, че л. а. “Опел Астра” е напуснал платното с левите колела – първоначално от ляво по дължина на около 88 – 91 м. южно от ориентира, прието в протокола за оглед, след което автомобилът се е върнал върху платното за движение, преминал е през двете ленти и чрез транслиращо движение е напуснал окончателно платното за движение на запад – по дължина на около 25 – 29 м. южно от ориентира. По време на произшествието, непосредствено преди да бъде отклонен, л. а. “Опел Астра” се е движил със скорост около 89.7 км/ч, а т. а. “Ивеко” – със скорост около 60 км/ч. Т. а. “Ивеко”, управляван от подс. С. е предприел маневра “заобикаляне” на “препятствие” в момент, когато л. а. “Опел Астра”, управляван от св. П. е изпълнявал маневра “изпреварване”, с което последният е бил предизвикан да реагира чрез промяна на траекторията, т. е. от техническа гладна точка предприетата маневра от подс. С. в момент, по начин и на място, когато това не е било безопасно, е била причина л. а. “Опел Астра” да премине през неравност на пътното платно за движение с последващо напускане на същото. Няма данни за контакт между двете МПС. В анализираната пътна ситуация водачът на л. а. “Опел Астра” е нямал техническа възможност да предотврати напускането на платното чрез спиране, защото в момента, когато т. а. “Ивеко” е променил траекторията си е бил дълбоко в опасната зона на лекия автомобил. Водачът на т. а. “Ивеко  е имал техническа възможност да избегне отклоняването на автомобила. Според заключението на автотехническата експертиза най – вероятният от техническа гладна точка механизъм за ПТП – то е следният: т. а. “Ивеко”, управляван от подс. С.  се е движил по източната лента на платното за движение в посока от юг на север. По същото време зад товарния автомобил се е движил л. а. “Опел Астра”, управляван от св. П., който е предприел маневра “изпреварване”. Подсъдимият е констатирал неравност на пътното платно за движение, каквато не може да бъде преодоляна без последствия, и е предприел маневра “заобикаляне”. Св. П. е реагирал на възникналата опасност /евентуален контакт с т. а. “Ивеко”/, като е отклонил управлявания от него автомобил наляво /на запад/, преминал е през неравност /нарушено покритие – дупка/, след което левите колела на автомобила са напуснали платното за движение. Разликата в сцеплението между левите колела, намиращи се на затревения банкет и десните колела, намиращи са на асфалтовото покритие, е предизвикала загуба на странична устойчивост и завъртане на лекия автомобил около вертикалната си ос в посока на часовниковата стрелка. Автомобилът е станал практически неуправляем и се е насочил към дясната /източна/ лента на платното за движение. Л. а. “Опел Астра”, след като се е върнал на платното за движение е започнал да се транслира косо и по направление на оставените следи е напуснал платното за движение на запад и е последвал удар. Ударът е настъпил в крайпътно бетоново съоръжение и в задната лява част на лекия автомобил /в зоната на задна лява гума/. По характер за л. а. “Опел Астра” ударът е бил кос – ексцентричен при странично сблъскване. Ударът е бил блокиращ, при което лекият автомобил се е установил на мястото и в положението, отразени в протокола за оглед. Т. а. “Ивеко” със служебно спиране се е установил в близост до местопроизшествието, на място и в положение, отразени в протокола за оглед. Основни причини за настъпване на ПТП – то, от техническа гледна точка, са наличието на необозначени неравности на платното за движение и това, че подс. С. е предприел маневра “заобикаляне” в момент, по начин и на място, когато това не е било безопасно.      

От заключението на изготвената по делото тройна автотехническа експертиза се установява, че между л. а. “Опел Астра” и т. а. “Ивеко” е нямало директен удар или съприкосновение. Скоростта на движение на лекия автомобил, непосредствено преди загубата на управление е била около 97 км/ч. Скоростта на движение на товарния автомобил, непосредствено преди задействане на спирачната му система е била около 60 км/ч. В анализираната пътна ситуация водачът на л. а. “Опел Астра” е нямал техническа възможност да установи автомобила преди да напусне платното за движение и да избегне произшествието чрез безопасно екстрено спиране. Водачът на лекия автомобил би имал техническа възможност да избегне произшествието чрез безопасно екстрено спиране, ако в момента, в който е реагирал се е движил със скорост по – малка от 70 км/ч. От обективните данни по делото не може да се отговори категорично дали т. а. “Ивеко” е навлязъл в лявата лента и с колко. В момента на отклоняване на товарния автомобил наляво, лекият автомобил се е намирал на около 9 – 10 м. зад него. Водачът на л. а. “Опел Астра” не е могъл и няма как да знае дали водачът на т. а. “Ивеко” ще прекрати маневрата, която е започнал с отклоняване на автомобила си наляво и това е причината, поради която и той е отклонил автомобила си наляво, а именно, за да избегне удар. До удар не се е стигнало благодарение на последвалото едновременно отклоняване на л. а. “Опел Астра” наляво и на т. а. “Ивеко” – надясно. При положение, че между лекия и товарния автомобили не е настъпил удар, то л. а. “Опел Астра” е напуснал платното за движение отляво поради отклоняване на автомобила от страна на водача. В случая не е имало технически условия, които да са налагали движение на л. а. “Опел Астра” със скорост, по – ниска от установената, т. е. скоростта, с която същият се е движил е била съобразена с безопасността на движението в конкретната пътно – климатична обстановка, състоянието на пътя, атмосферните условия, релефа на местността, характера и интензивността на движението. Водачът на т. а. “Ивеко” е имал техническата възможност да забележи л. а. “Опел Астра” около 6 – 7 сек. преди да отклони автомобила си наляво. В анализираната пътна ситуация водачът на т. а. “Ивеко” е нямал техническа възможност да установи автомобила си преди дупката. Водачът на т. а. “Ивеко” е имал техническа възможност да премине над дупката без да отклонява автомобила си надясно и по този начин да не създаде потенциална опасна ситуация за водача на изпреварващия го в този момент л. а. “Опел Астра”. Според заключението на изготвената тройна автотехническа експертиза най – вероятният, от техническа гладна точка, механизъм за ПТП – то е следният: св. П. е управлявал л. а. “Опел Астра” по платното за движение на пътя с. В. – гр. С. в посока от югоизток на северозапад. По това време подс. С. управлявал т. а. “Ивеко” по платното за движение на същия път, в същата посока, пред л. а. “Опел Астра”. Водачът на лекия автомобил предприел маневра “изпреварване”, като навлязъл в лявата лента на платното за движение. След около 6 – 7 сек. водачът на товарния автомобил забелязал дупка в дясната лента и отклонил автомобила си наляво, за да я заобиколи. В този момент водачът на л. а. “Опел Астра” бил на около 9 – 10 м. зад т. а. “Ивеко” и като забелязал отклоняването на автомобила пред него, също отклонил автомобила си наляво, за да избегне евентуален удар между двете МПС. След около 1 сек. водачът на т. а. “Ивеко” забелязал л. а. “Опел Астра”, отклонил автомобила си надясно и преминал над дупката. През това време л. а. “Опел Астра” преминал през другата дупка, намираща се в лявата лента и в следствие на отклоняването си наляво е напуснал платното за движение с левите гуми, при което поради разликата в сцеплението на левите и десните колела, автомобилът е станал практически неуправляем, върнал се на платното за движение и с хоризонтално завъртане го е напуснал по направление на оставените следи от ляво, след което се е ударил в бетонен блок. След произшествието л. а. “Опел Астра” се установил извън платното за движение на мястото и в положението, отразени в протокола за оглед и е спрял и се е установил на платното за движение на мястото и в положението, отразени в протокола за оглед. Основни причини, от техническа гледна точка, за настъпилото ПТП – то са: наличието на платното за движение на необозначени и необезопасени дупки, които се предизвикали реакция от страна на водача на т. а. “Ивеко” и отклоняване на автомобила наляво за заобикаляне на едната от тях. Водачът на т. а. “Ивеко” е отклонил автомобила си наляво по начин и в момент, когато това не е било безопасно, т. е. когато го е изпреварвал л. а. “Опел Астра”.      

Описаната по – горе фактическа обстановка се установява частично от обясненията на подс. С. и от показанията на св. К.И.П., както и изцяло от показанията на свидетелите – М.П.И. и Е.Д.Г., разпитани в хода на съдебното следствие.

Съдът не кредитира обясненията на подс. С. в частта им, в която същият заявява, че не е отклонявал управлявания от него товарен автомобил наляво, за да избегне намиращата се в дясната лента на платното за движение дупка. Действително обясненията на подсъдимия не са само израз на правото на защита на лицето, но и доказателствено средство, поради което следва да бъдат обсъдени в съвкупност с всички доказателства по делото. В тази връзка следва да се отбележи, че обясненията на подс. С. в посочената им по – горе част се опровергават, както от показанията на св. П., така и от заключенията на автотехническата и тройната автотехническа експертизи, от които се установява, че, когато подсъдимият е забелязал дупка в дясната лента е отклонил управлявания от него т. а. “Ивеко” наляво, за да я заобиколи. Това обстоятелство вещите лица потвърждават и в разпита им в хода на съдебното следствие, като поясняват, че този извод се подкрепя от всички субективни и обективни данни по делото. Наред с горното следва да се отбележи и това, че са налице и вътрешни противоречия в обясненията на подсъдимия. Така веднъж той заявява, че е обиколил дупката отдясно, а след това, че я е “надкрачил”, т. е., че е минал през нея. С оглед местоположението на дупката в дясната лента, а именно – в близост до десния край на платното за движение, следва да се приеме, че не би могла същата да бъде заобиколена отдясно. Що се отнася до “надкрачването” на дупката, както заявява и в разпита си вещото лице М., с оглед местоположението на същата, то ако се предприеме такова, тогава товарният автомобил би се приближил прекалено много до десния край на платното за движение, което е опасно и некомфортно за движението. Предвид горното съдът не кредитира обясненията на подс. С. в тази им част като приема същите за негова защитна позиция.

На следващо място, съдът не кредитира показанията на св. П. в частта им, в която същият заявява, че подс. С. не само е отклонил управлявания от него т. а. “Ивеко” наляво, но и е навлязъл в лявата лента на платното за движение. От заключенията на автотехническата и тройната автотехническа експертизи и от заявеното от вещите лица в техния разпит в хода на съдебното следствие се установява, че от обективните данни по делото не може да се отговори категорично дали товарният автомобил е навлязъл в лявата лента на платното за движение и с колко. Показанията на св. П. в посочената им по – горе част не се подкрепят и от останалите събрани по делото доказателства, поради което в тази им част те остават изолирани от доказателствения материал, поради което не следва да бъдат кредитирани.  

Що се отнася до показанията на св. И., както и тези на св. Г. съдът кредитира същите като обективни, последователни, непротиворечиви и кореспондиращи, както помежду си, така и с останалите доказателства по делото.

В подкрепа на описаната фактическа обстановка са и заключенията на изготвените по делото съдебномедицинска, автотехническа /стоково – оценъчна/, химически, автотехническа и тройна автотехническа експертизи, които съдът кредитира като обективно и компетентно изготвени, с нужните знания и опит в съответната област.

Относно скоростта, с която се е движил управляваният от св. П. л. а. “Опел Астра” съдът намира, че ще следва да бъде кредитирано заключението на тройната автотехническа експертиза, съгласно което скоростта на движение на лекия автомобил, непосредствено преди загубата на управление е била около 97 км/ч с оглед заявеното от вещите лица в техния разпит, че при тройната експертиза е бил използван по – точен метод за изследване на скоростта на движение, включващ повече параметри.

От обективна страна, фактите по делото се подкрепят и от събраните по същото писмени доказателства, а именно: от дознание № ***/2010г. по описа на Сектор “Пътна полиция” при ОД на МВР гр. П. - Протокол за оглед на местопроизшествие от 25.02.2010г. /л.3 – л.9/, албум за посетено местопроизшествие /л.10 – л.20/, уведомление за щета на МПС /л.90/, констативен протокол за ПТП с пострадали лица /л.91/, опис заключение /л.92, л.93, л.94/, контролен талон към знак за технически преглед /л.96/, контролен талон за застраховка “Гражданска отговорност” /л.97/, свидетелство за управление на МПС /л.98/, свидетелство за регистрация /л.99/, застрахователна полица /л.100/, епикриза /л.102/, справка /л.115/, справка за съдимост /л.131/, справка за нарушител от региона /л.168/, характеристична справка /л.169/, от НОХД № 7107/2010г. – характеристика /л.68/, експертни решение /л.69, л.70/, писмо от ЗД “Б.” АД /л.83/, писмо от Директора на ОД на МВР гр. П. /л.87/.     

При така описаната фактическа обстановка, съдът приема от правна страна, че подс. С. е осъществил от обективна и субективна страна състава на престъплението по чл.343 ал.1 б”авр чл.342 ал.1 от НК за това, че на 25.02.2010г. на пътя между с. В. и гр. С., обл. П. /път.*** - км.**/ при управление на моторно превозно средство – т. а. „Ивеко” с рег. № **** е нарушил правилата за движение: чл.5 ал.1 т.1 от - Всеки участник в движението по пътищата с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди; чл.8 ал.1 от - Водачите на пътни превозни средства използват дясната половина на пътя по посока на движението си, освен в случаите, когато с пътен знак или със светлинен сигнал е указано нещо друго; чл.15 ал.1 от - На пътя водачът на пътно превозно средство се движи възможно най - вдясно по платното за движение, а когато пътните ленти са очертани с пътна маркировка, използва най - дясната свободна лента; чл.20 ал.1 от ЗДвП - Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват; чл.20 ал.2 от - Водачите на пътните превозни средства са длъжни при избиране  скоростта на движение да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случая на необходимост да спрат когато възникне опасност за движението; чл.25 ал.1 от - Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да излезе от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в друга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение; чл.26 от - Преди да завие или да започне каквато и да е маневра, свързана с отклонение встрани, водачът е длъжен своевременно да подаде ясен и достатъчен за възприемане сигнал. Сигналът се подава със светлинните пътепоказатели на превозното средство, а за превозните средства, които нямат светлинни пътепоказатели или те са повредени - с ръка. Сигналът, подаван със светлинните пътепоказатели, трябва да е включен през цялото време на извършване на маневрата и се прекратява веднага след приключване на маневрата. Сигналът, подаван с ръка, може да бъде прекратен непосредствено преди започване на маневрата; чл.27  т.2 от ЗДвП - При наличие на остров или препятствие на платното за движение водачът на пътно превозно средство може да премине от неговата лява или дясна страна, освен в случаите, когато: островът или препятствието са разположени в средата на пътното платно с двупосочно движение;  в този случай водачът е длъжен да премине от неговата дясна страна, при което по непредпазливост е причинил значителни имуществени вреди по л. а. „Опел Астра” с рег. № **** в размер на 10150.95 лв., собственост на ОД „Полиция” гр. П..

От обективна страна, подс. С. е осъществил състава на престъплението по чл.343 ал.1 б”авр чл.342 ал.1 от НК, тъй като при управление на МПС е нарушил правилата за движение и по непредпазливост е причинил значителни имуществени вреди. Подс. С. е бил правоспособен водач на МПС, като на 25.02.2010г. е управлявал т. а. “Ивеко” с рег. № **** по път.*** между с. В. и гр. С., обл. П.. При управлението на товарния автомобил подсъдимият е нарушил правилата за движение  а именно: чл.5 ал.1 т.1 от - Всеки участник в движението по пътищата с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди; чл.8 ал.1 от - Водачите на пътни превозни средства използват дясната половина на пътя по посока на движението си, освен в случаите, когато с пътен знак или със светлинен сигнал е указано нещо друго; чл.15 ал.1 от - На пътя водачът на пътно превозно средство се движи възможно най - вдясно по платното за движение, а когато пътните ленти са очертани с пътна маркировка, използва най - дясната свободна лента; чл.20 ал.1 от - Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват; чл.20 ал.2 от - Водачите на пътните превозни средства са длъжни при избиране  скоростта на движение да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случая на необходимост да спрат когато възникне опасност за движението; чл.25 ал.1 от ЗДвП - Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да излезе от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в друга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение; чл.26 от - Преди да завие или да започне каквато и да е маневра, свързана с отклонение встрани, водачът е длъжен своевременно да подаде ясен и достатъчен за възприемане сигнал. Сигналът се подава със светлинните пътепоказатели на превозното средство, а за превозните средства, които нямат светлинни пътепоказатели или те са повредени - с ръка. Сигналът, подаван със светлинните пътепоказатели, трябва да е включен през цялото време на извършване на маневрата и се прекратява веднага след приключване на маневрата. Сигналът, подаван с ръка, може да бъде прекратен непосредствено преди започване на маневрата; чл.27  т.2 от ЗДвП - При наличие на остров или препятствие на платното за движение водачът на пътно превозно средство може да премине от неговата лява или дясна страна, освен в случаите, когато: островът или препятствието са разположени в средата на пътното платно с двупосочно движение;  в този случай водачът е длъжен да премине от неговата дясна страна. В резултат на нарушението на тези правила е предизвикал ПТП, при което са били причинени значителни имуществени вреди по л. а. „Опел Астра” с рег. № **** в размер на 10150.95 лв., собственост на ОД „Полиция” гр. П.. На значителни имуществени вреди по смисъла на обективния признак по чл.343 ал.1 б.а от НК отговаря равностойността на 14 минимални работни заплати към момента на извършване на деянието, съгласно Решение № 312/27.06.2008г. на ВКС по н. д. № 273/2008г., ІІІ н. о. С Постановление № 1 на МС от 10.01.2009г. за определяне нов размер на минималната работна заплата за страната е определен от 1 януари нов размер на минималната месечна работна заплата за страната 240 лв. Повдигнатото на подс. С. обвинение е за причиняване на имуществени вреди в размер на 10150.95 лв., от което следва, че вредите са значителни, тъй като към момента на извършване на престъплението 14 минимални работни заплати за страната са се равнявали на 3 360 лв.

В случая причинените по л. а. „Опел Астра” значителните имуществени вреди са именно в резултат на нарушението на правилата за движение от подс. С. при управление на т. а. “Ивеко”. В резултат на отклоняването на товарния автомобил наляво по начин и в момент, когато това не е било безопасно, т. е. когато го е изпреварвал л. а. “Опел Астра”, се е стигнало до отклоняване наляво и на лекия автомобил, тъй като водачът на същия не е могъл и няма как да е знаел дали водачът на т. а. “Ивеко” ще прекрати маневрата, която е започнал с отклоняване на автомобила си наляво и това е причината, поради която и той е отклонил автомобила си наляво, а именно, за да избегне удар. След като л. а. “Опел Астра” се е отклонил наляво е преминал през дупката, намираща се в лявата лента на платното за движение и в следствие на отклоняването си наляво е напуснал платното за движение с левите гуми и поради разликата в сцеплението на левите и десните колела, автомобилът станал неустойчив и се завъртял хоризонтално, станал практически неуправляем, върнал се на платното за движение и с хоризонтално завъртане го напуснал, след което се ударил в бетонен блок, в резултат на което са били причинени имуществените вреди по л. а. “Опел Астра”. Св. П. е нямал техническа възможност да установи автомобила преди да напусне платното за движение и да избегне произшествието чрез безопасно екстрено спиране. Действително от заключението на тройната автотехническа експертиза се установява, че св. П. би имал техническа възможност да избегне произшествието чрез безопасно екстрено спиране, ако в момента, в който е реагирал се е движил със скорост по – малка от 70 км/ч, но наред с това скоростта, с която се е движил л. а. “Опел Астра” е била технически съобразена.

Неоснователно е направеното от защитника на подс. С. – адв. Б. възражение, че св. П. се е движил с несъобразена скорост. Действително от заключението на тройната автотехническа експертиза се установява, че скоростта на движение на л. а. “Опел Астра” непосредствено преди загубата на управление е била около 97 км/ч. Следва обаче да се отбележи, че от същата експертиза се установява и това, че в случая не е имало технически условия, които да са налагали движение на лекия автомобил със скорост, по – ниска от установената, т. е. скоростта, с която същият се е движил л. а. “Опел Астра” е била съобразена с безопасността на движението в конкретната пътно – климатична обстановка, състоянието на пътя, атмосферните условия, релефа на местността, характера и интензивността на движението.

На следващо място, неоснователно е и възражението, че отклоняването на управлявания от св. П. л. а. “Опел Астра” наляво  не е в резултат на извършено преди това отклоняване на управлявания от подс. С. т. а. “Ивеко” в същата тази посока, а се дължи на това, че св. П. е преминал през дупката, намираща се в лявата лента на платното за движение. В тази връзка следва да се отбележи, че от заключенията на автотехническата и тройната автотехническа експертизи се установява, че действително управляваният от св. П. л. а. “Опел Астра” е преминал през намиращата се в лявата лента дупка, но нова е станало след като се е отклонил наляво. Ето защо преминаването през дупката не е причина за отклоняване на лекия автомобил, а следствие от същото.

От субективна страна, престъплението е извършено по непредпазливост. Подс. С. не е предвиждал настъпването на общественоопасните последици, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди. Непредпазлива е вината на дееца и тогава, когато е предвиждал настъпването на общественоопасните последици, но е мислил да ги предотврати. Що се отнася до случайното деяния, то това е обстоятелство, което изключва вината, тъй като при него деецът не е бил длъжен или ако е бил длъжен, не е могъл да предвиди общественоопасния резултат. За да се отговори на въпроса дали в случая става въпрос за небрежност или случайно деяние, трябва да се прецени дали деецът е бил длъжен и е могъл да предвиди престъпния резултат. За да се прецени това, първо, трябва да се отговори на въпроса какво поведение дължи подсъдимият в този случай, респ. имал ли е такова поведение или не. При управление на т. а. “Ивекоподс. С. е бил длъжен да спазва правилата за движение, регламентирани в чл.5 ал.1 т.1 от ; чл.8 ал.1 от ; чл.15 ал.1 от ; чл.20 ал.1 от ЗДвП; чл.20 ал.2 от ; чл.25 ал.1 от ; чл.26 от и чл.27  т.2 от ЗДвП. Подсъдимият е бил длъжен да не отклонява  товарния автомобил наляво по начин и в момент, когато това не е било безопасно, т. е. когато го е изпреварвал л. а. “Опел Астра”. Подсъдимият обаче е нарушил посочените по – горе правила за движение и така се е отклонил от дължимото поведение, като не е проявил дължимата грижа, в резултат на което за него възниква задължение да предвиди и предотврати общественоопасните последици от своето деяние. При небрежността липсват конкретни представи за престъпния резултат, но това не означава, че деецът няма някакви най – общи представи за това, което върши, за обстановката и за възможните опасности. На следващо място, за да е налице небрежност, трябва деецът да е могъл да предвиди и предотврати общественоопасните последици. Възможността за предвиждане и предотвратяване на резултата зависи от конкретните обективни условия за извършване на деянието и от индивидуалните особености на личността на дееца. В случая са съществували всички обективни условия, за да са предотврати настъпването на престъпния резултат. И това е така, тъй като подс. С. е имал техническата възможност, както да забележи изпреварващия го л. а. “Опел Астра” преди да отклони управлявания от него товарен автомобил наляво, така и да премине над дупката без да отклонява автомобила си и по този начин да не създаде потенциална опасна ситуация за водача на лекия автомобил. Наред с горното следва да се отбележи и това, че подсъдимият е с дългогодишен шофьорски стаж, което прави още по – голяма възможността същият да предвиди и предотврати престъпния резултат в конкретната ситуация. Предвид горното следва да се приеме, че в случая са налице всички белези на небрежността. В случая става въпрос за непредпазливост под формата на небрежност, а не на самонадеяност, тъй като, за да е налице такава трябва у деецът да е формирана една субективна увереност, че общественоопасните последици въобще няма да настъпят, която увереност обаче е обективно необоснована. За наличието на такава субективна увереност се съди по това, че деецът е взел известни мерки за предотвратяване на престъпния резултат, а не разчита само на случайността. В случая не се установява предприемането на каквито и да било мерки от страна на подсъдимия за предотвратяване на общественоопасните последици.

Предвиденото от закона наказание за престъпление по чл.343 ал.1 б”авр чл.342 ал.1 от НК е лишаване от свобода до една година или пробация. От приложената към делото справка за съдимост се установява, че подс. С. не е осъждан и не е освобождаван от наказателна отговорност. Наред с горното причинените от престъплението съставомерни имуществени вреди са били възстановени. При наличието на тези материалноправни предпоставки за приложението на чл.78а от НК, съдът счита, че подс. С. следва да бъде освободен от наказателна отговорност, като му се наложи административно наказание глоба. При индивидуализация размера на така посоченото наказание, съдът отчита всички обстоятелства по делото. Като смекчаващи вината обстоятелства следва да се посочат чистото съдебно минало, добрите характеристични данни, трудовата ангажираност, семейното положение на подсъдимия, а като отегчаващо – това, че размерът на имуществените вреди съществено надхвърля изискуемото за наличието на обективния признак “значителни имуществени вреди”. Предвид горното съдът намира, че на подс. С. следва да бъде наложена глоба при превес на смекчаващи вината обстоятелства, като същата следва да бъде в минимално предвидения от закона размер, тъй като именно този размер се явява съобразен и с имотното състояние на подсъдимия. В случая на подсъдимия следва да бъде наложена в размер на 500 лв., съгласно редакцията на чл.78а от НК преди измененията с ДВ бр.26/2010г., на основание чл.2 ал.2 вр. ал.1 от НК, тъй като именно тази разпоредба е по – благоприятна за дееца.

На основание чл.343г вр. чл.343 от НК на подс. С. следва да бъде наложено и наказание лишаване от право да управлява МПС. При определяне размера на това наказание съдът отчита посочените по – горе обстоятелства, взети предвид при определяне размера на глобата, като  намира, че подсъдимият следва да бъде лишен от право да управлява МПС за срок от шест месеца, считано от влизане в сила на присъдата, което наказание се явява справедливо.

На основание чл.189 ал.3 от НПК подс. С. следва да бъде осъден да заплати по сметка на ВСС сумата от 935 лв., представляваща направени разноски по делото за експертизи.

Причини за извършване на деянието – незачитане на установения в страната правов ред.

По изложените съображения съдът постанови присъдата си.

                                                        

 

                                                      РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

Вярно с оригинала!

АМ