Решение по дело №77/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 80
Дата: 21 юни 2021 г. (в сила от 21 юни 2021 г.)
Съдия: Ваня Стоянова Иванова
Дело: 20217280700077
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 май 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е  № 80/21.6.2021 г.

21.06.2021г., гр. Ямбол

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи касационен състав, в публично заседание на трети  юни две хиляди и двадесет  и първа година в състав:

                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

                                                ЧЛЕНОВЕ: 1. ВЪЛКО ДРАГАНОВ

                                                               2.  ВАНЯ СТОЯНОВА

 

при секретаря Стефка Панайотова и с участието на прокурора Живко Илиев, разгледа докладваното от съдия В. Стоянова  КАНД №  77 по описа за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Касационното производство пред Административен съд - Ямбол е по реда на чл. 63, ал. 1, изр. посл. от ЗАНН и във връзка с чл. 208 - 228 от АПК.

Образувано е по касационна жалба на НАП, представлявана от Изпълнителния директор чрез гл. юрисконсулт Д.И.-К.  против Решение № 260098 от 15.03.2021г.  по анд № 736 по описа за 2020г. на ЯРС, поправено с решение № 260123 от 06.04.2021г. по анд № 736/2020г., с което е отменено  Наказателно постановление № 495938-F530065/19.02.2020 г., издадено от Началник на Отдел „Оперативни дейности“-Бургас в Централно управление на Национална агенция за приходите, с което на основание чл.185, ал.1 от ЗДДС на „Р. 12“ ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр.***, представлявано от Р.ина Иванова Павлова, е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 500 лв. (петстотин лева) за нарушение на чл.25, ал.1, т.1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ във връзка с чл.118, ал.1 от ЗДДС.    

  В жалбата се сочи, че с посоченото решение ЯРС е отменил атакуваното пред него НП, като е приел, че административнонаказателното производство е започнало с допускане на съществени процесуални нарушения, които са достатъчно основание за отмяна на наказателното постановление, а именно съставяне на АУАН при условията на чл. 40, ал. 2 от ЗАНН, но при отсъствие на хипотезите визирани в сочения нормативен текст и при допуснати нарушения на чл. 42, т. 3 и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН.     Този извод на решаващият състав касатора намира за неправилен и незаконосъобразен, постановен при съществено нарушение на съдопроизводствените правила и в противоречие с материалния закон. Намира още за необоснован извода на съда, че на дружеството не е била редовно връчена покана за съставяне на АУАН, както и че не е ясна датата на извършването на нарушението, за което е ангажирана административнонаказателната отговорност на дружеството.

          Сочи, че АУАН е съставен на 05.12.2019 г., като още на 05.12.2019 г. е връчен лично на управителя на дружеството, което връчване е удостоверено с подписа му. За извършената проверка е бил съставен Протокол за извършена проверка от 28.11.2019г. като проверката е извършена в обект, стопанисван от търговеца, при съставянето на ПИП и отправяне на поканата по чл. 40, ал. 2 от ЗАНН са присъствали служител на проверяваното ЮЛ и  М. М. - управител на дружеството, а в самия протокол е отразено, че е поканен в 8.00ч. на 02.12.2019г. да се яви в ЦУ на НАП, отдел „ОД“ - Бургас, за съставяне и връчване на АУАН.

          Иска се отмяна на обжалваното решение и връщане на делото за ново разглеждане от друг състав на съда, алтернативно се иска отмяна на решението на РС и потвърждаване на НП. Претендират се присъждане на  юрисконсултско възнаграждение.

В съдебно заседание касаторът, редовно призован, представлява се от юрисконсулт К., редовно упълномощена. Споделя подробно изложените в касационната жалба съображения за неправилност и незаконосъобразност на обжалваното решение. Иска отмяна на решението на ЯРС и  връщане на  делото за  ново разглеждане от друг състав на ЯРС. Алтернативно, в случай, че ЯАС приеме, че при постановяване на своето решение, РС не е  допуснал нарушение на чл.61, ал.1 ЗАНН, моли за отмяна на обжалваното решение и потвърждаване на  НП. Иска и присъждане на  разноски за юрисконсултско възнаграждение за двете съдебни инстанции.

Ответната страна, чрез процесуалния си представител       адвокат Б. намира решението на ЯРС за  законосъобразно и правилно. Споделя изложените съображения за съществени процесуални нарушения при съставяне на АУАН и издаване на НП.  Иска оставяне в сила на решението на ЯРС и  присъждане на  направените разноски .

Участващият по делото прокурор счита, че решението на ЯРС е законосъобразно и обосновано. Споделя изцяло фактическите и правни изводи в мотивите на решението, с оглед на което, моли да бъде оставено  в сила.

Настоящият съдебен състав, след проверка на оспорения съдебен акт за наличието на наведените в жалбата отменителни основания и относно валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон, приема за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в 14-дневния срок по чл.211, ал.1 от АПК, от надлежна страна, при наличието на правен интерес от обжалване.

Разгледана по същество, е неоснователна по следните съображения:

Предмет на проверка е Решение № 260098 от 15.03.2021г.  по анд № 736 по описа за 2020г. на ЯРС, поправено с решение № 260123 от 06.04.2021г. по анд № 736/2020г., с което е отменено  Наказателно постановление № 495938-F530065/19.02.2020 г., издадено от Началник на ОтделОперативни дейности“-Бургас в Централно управление на Национална агенция за приходите.

ЯРС е установил, че на 28.11.2019 г. в 16:07 часа свид. М. извършил проверка в търговски обектмагазин за хранителни стоки, намиращ се в с.*, ул.***, стопанисван от „Р. 12“ ЕООД, ЕИК: *********. При извършена контролна покупка от органите на приходите на 1 бр. минерална вода и 1 бр. кроасан на обща стойност 1,85 лв. е установено, че не е издадена фискална касова бележка от работещото в обекта фискално устройство. Констатациите от проверката били отразени в протокол за извършена проверка № 0340900/28.11.2019 г. и на 05.12.2019 г. в присъствието на Р. И.П.управител на „Р. 12“ ЕООД бил съставен АУАН № F530065 от същата дата за нарушение на чл.25, ал.1, т.1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ във връзка с чл.118, ал.1 от ЗДДС. Впоследствие, на 19.02.2020 г., въз основа на АУАН и при идентично на отразеното в акта фактическо и юридическо описание на нарушението, било издадено обжалваното наказателно постановление.

Съобразно установеното от фактическа страна по делото, съдът е изложил правни изводи в насока, че АУАН и НП са  незаконосъобразно издадени, т.к. административонаказателното производство е започнало с допускане на съществени процесуални нарушения, което са достатъчно основание за отмяна на наказателното постановление, без да е необходимо да се разглеждат въпросите по съществото на делото.

Установено е по делото, че актът за установяване на административно нарушение въз основа на който е издадено наказателното постановление е съставен в отсъствие на нарушителя. Направил е извод, че по делото не са установени нито една от хипотезите, визирани в разпоредбата на чл.40, ал.2 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ за съставяне на акта в отсъствие на нарушителя. Констатираното нарушение на императивно установените правила е основание за отмяна на атакуваното наказателно постановление. Разпоредбата на чл.40, ал.1 от ЗАНН изрично предвижда съставянето на акта за установяване на административно нарушение да се извършва в присъствието на нарушителя. Изключение от възприетия принцип се допуска при изрично посочени в закона хипотези, а именно когато нарушителят е известен, но не може да се намери или след покана не се яви за съставяне на акта. В конкретния случай не е налице нито една от посочените хипотези. По административнонаказателната преписка липсват данни управителят на дружеството-жалбоподател да е бил търсен, но да не е бил намиран, или пък да му е била отравяна покана за съставяне на акта. ЯРС приема още, че обстоятелството, че в протокол № 1306054/5.12.2019 г. е отразено от служителите на НАП, че е договорена среща за съставяне и връчване на АУАН с управителя на дружеството не съставлява покана за съставяне на АУАН по смисъла на чл.40, ал.2 от ЗАНН.

Решението е правилно.

          ЯАС счита, че действително при съставяне на АУАН са допуснати съществени нарушения на  адм. производствените правила, което е опорочило и издаденото НП. Съгласно разпоредбата на чл.40, ал.1 от ЗАНН, уреждаща процедурата по съставянето на АУАН, акта се съставя в присъствието на нарушителя. Чл.40, ал.2 от ЗАНН предвижда възможност за съставянето на акта в отсъствие на нарушителя - когато е известен, но не може да бъде намерен или след покана не се яви за съставяне на акта. Както и районният съд е посочил, в случая не става ясно защо АНО е избрал реда по чл.40, ал.2 от ЗАНН за съставяне на АУАН, като това безспорно е станало, без да са били налице законовите предпоставки за това.

Безспорно е, че административно наказателното производство се развива в строго определена последователност. Административно-наказателното производство има силно формализиран характер и  неизвършването на процесуалните действия в определената императивно установена последователност води до нарушаване и на правото на защита на наказаното лице.

ЯАС намира, че не следва в протокола за проверка, след графата“ искания, бележки и възражения на наказаното лице“, на основание чл. 13, ал. 1 и чл. 37, ал. 3 от ДОПК, без да е посочено конкретното правно основание по ЗАНН да включи текст“за съставяне и връчване на АУАН“ на 02.12.2019г. От друга страна АУАН е съставен на 05.12.2020г.  Според чл. 37, ал. 3 от ДОПК (3) Органът по приходите има право да изиска писмено от лицето представяне на доказателства по ал. 2 в определен от него срок.

 

Следователно, ако има неизяснени факти и обстоятелства, следва адм. нак. орган да ги изясни  и именно това е смисъла на чл. 37 от ДОПК, и едва след това да пристъпи към съставяне на  АУАН. От друга страна, както правилно е посочил и ЯРС хипотезата на съставяне на акта в отсъствие на нарушителя е предвидена като изключение, което следва да се прилага само при изрично посочените в закона хипотези.

            Констатираното съществено нарушение на административно-производствените правила при съставяне на акта е абсолютно основание за отмяна на НП.

Водим от горното, съдът намира, че депозираната касационна жалба е неоснователна, а решението на ЯРС следва да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно.

При този изход на спора основателно се явява искането на ответника за присъждане на направените по делото разноски, което следва да бъде уважено в размер на 300 лева. Според чл.18, ал.3 от Наредба № 1 от 7.09.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения за процесуално представителство, защита и съдействие по дела от административнонаказателен характер извън случаите по ал. 2 възнаграждението е 300 лв.

 

Предвид горното и на основание чл.221, ал.2 от АПК

 

Р Е Ш И :

 

         ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260098 от 15.03.2021г.  по анд № 736 по описа за 2020г. на ЯРС, поправено с решение № 260123 от 06.04.2021г. по анд № 736/2020г., с което е отменено  Наказателно постановление № 495938-F530065/19.02.2020 г., издадено от Началник на ОтделОперативни дейности“-Бургас в Централно управление на Национална агенция за приходите.

 

       ОСЪЖДА НАП да заплати на „Р. 12 ЕООД, ЕИК:

*********, със седалище и адрес на управление: гр.***, представлявано от М.К. М., ЕГН ********** сумата от 300/триста/ лева, представляваща разноски по делото.

     

 

         Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протестиране.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/ не се чете                ЧЛЕНОВЕ: 1. /п/ не се чете

 

                                                                                      2. /п/ не се чете