Определение по дело №123/2022 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 април 2022 г.
Съдия: Цветелина Борисова Гоцова
Дело: 20227160700123
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 март 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

   О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

       № 116

гр. Перник, 11.04.2022 г.

          Административен съд – Перник, в закрито заседание на единадесети  април две хиляди двадесет и втора година, в състав:

Съдия: Цветелина Гоцова

Като разгледа административно дело № 123/2022 по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 197 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във вр. с чл. 27, ал. 4, изр. второ във връзка с чл. 34, ал.4, т.2 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ).

Образувано е по жалба, подадена от Манастир „****, БУЛСТАТ ****, чрез пълномощник свещеник К.С.С.срещу Решение № 03-РД/287/31.01.2022г. на Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ за прекратяване на производството по оценка на проектно предложение с идентификационен номер в ИСУН № BG06RDNP001-7.015-0074, подадено от Трънски Манастир "**** с УРН: 242372 и ИД номер в ИСАК: 14/07/6/0/00450.

Иска се отмяна на оспореното решение като незаконосъобразно, като преписката бъде върната на административния орган с указания за продължаване на процедурата по техническа и финансова оценка на проектно предложение с идентификационен номер в ИСУН № BG06RDNP001-7.015-0074. Претендира се и за присъждане на направените разноски по делото.

С разпореждане на съдията-докладчик производството по делото е оставено без движение, като са дадени указания на жалбоподателя да  представи доказателства, че лицето, подписало жалбата, отговаря на изискванията на чл. 32, т. 1 или т. 3 от ГПК или извършените до момента процесуални действия да бъдат потвърдени от представляващия манастира. Дадени са указания за внасяне на дължимата държавна такса в размер на 170 лв.  по сметка на Административен съд-Перник, определена съгласно чл. 27, ал.6 във връзка с чл. 27, ал. 4 от ЗУСЕСИФ.

В указания срок по делото е постъпила молба от Манастир „****“, представляван от игумена Р.И.П./йеремонах Тимотей/, в която същият заявява, че поддържа жалбата и изрично потвърждава действията на свещеник К.С.. Внесена е и дължимата държавна такса.

Административният орган представя по делото преписката по издаване на оспорения акт с придружително писмо вх. № 744/02.03.2022 г., като не изразява становище по допустимостта и основателността на жалбата.

Въз основа на представените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

На 22.09.2020 г. жалбоподателят, Манастир „****, е подал до ДФЗемеделие“ - РА проектно предложение с идентификационен BG06RDNP001-7.015-0074  в ИСУН, по процедура чрез подбор № BG06 RDNP001-7. 015 на проектни предложения по  подмярка 7.6 "Проучвания и инвестиции, свързани с поддържане, възстановяване и подобряване на културното и природно наследство на селата" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г. с предмет "Ремонт и реконструкция на монашеска сграда в Трънски манастир „****“ /л. 117 и сл. от делото/.

В процеса на оценка на административно съответствие и допустимост на проектното предложение и по - конкретно при извършване на проверки по отношение на представените към формуляра за кандидатстване документи, заявени данни и посочени факти, от страна на административния орган са установени липси на определени документи и други нередовности. На основание т. 7 от Раздел 21. 2 "Оценка на административно съответствие и допустимост" от Условията за кандидатстване (публикувани на страницата на ДФЗ  https://www.dfz.bg/bg/prsr-2014-2020/merki-podpomagane-ISUN), утвърдени със Заповед РД 09-481 от 22.06.2020 г., на заявителя е изпратено съобщение с регистрационен номер в ИСУН: BG06 RDNP001-7. 015-0074-M001 /л.41/, с което е изискано в рамките на 15-дневен срок, считано от датата на изпращане 16.09.2021г., да се представят обяснения и/или документи по всяка от точките в писмото /т.1 – т.17/ като изисканите документи и допълнителна информация следва да се представят чрез електронния профил на заявителя в ИСУН. В дадения 15-дневен срок /до 01.10.2021г./ не е постъпил отговор от Манастир „****“

За недопускане до техническа и финансова оценка, кандидатът е уведомен в ИСУН на 29.12.2021 г. /л. 47 от делото/. Информация за недопускане на проекта до техническа и финансова оценка е качена и на страницата на ДФ "Земеделие", публикувана на 29.12.2021 г. Крайният срок за възражение е до 05.01.2022 г.

На 05.01.2022 г. на основание чл. 34, ал. 3 от ЗУСЕСИФ е подадено възражение от Манастир „****“ /л.48/,  с което са представени допълнително документи, както и е направено възражение, че липсата на отговор на изпратеното в ИСУН съобщение от 16.09.2021г. се дължи на внезапно заболяване на упълномощеното лице К.С., което на 11.09.2021г. получава криза т.нар „мениерова болест“, в резултат на което му е издаден болничен лист за домашно лечение 20 дни. Моли отново да се изпрати писмото от 16.09.2021г., и да му се даде възможност за отговор.

Решаващият орган, в лицето на Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд "Земеделие" е приел, че манастир „****“ е уведомен по надлежния ред, че в представеното проектно предложение и документация са констатирани липси/нередовности. Счел е възражението за неоснователно, поради което е издал и оспореното Решение № 03-РД/287/31.01.2022г. за прекратяване на производството по оценка на проектно предложение с идентификационен номер в ИСУН № BG06RDNP001-7.015-0074, подадено от Трънски Манастир "**** с УРН: 242372 и ИД номер в ИСАК: 14/07/6/0.00450.

Решението е изпратено на заявителя чрез съобщение в ИСУН на 31.01.2022 г. и е оспорено пред Административен съд – Перник чрез административния орган с жалба вх. № 02-2600/540 от 09.02.2022г. по описа на ДФЗ, във връзка с която е образувано настоящото производство.

Съдът, въз основа на така установената фактическа обстановка, прави следните правни изводи.

Оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес, в законово регламентирания срок по чл. 27, ал. 4 от ЗУСЕСИФ и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност съгласно чл. 27, ал. 4 във вр. с  чл. 34, ал. 4, т. 2 от ЗУСЕСИФ, е процесуално допустимо.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Оспореното Решение № 03-РД/287/31.01.2022г. за прекратяване на производството по оценка на проектно предложение е постановено от материално компетентен административен орган – Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд "Земеделие Б.С.А., оправомощена съгласно Заповед за делегиране на правомощия № 03-РД/1734 от 16.06.2021 г. на Б.М.- изпълнителен директор на Държавен фонд "Земеделие" /л. 22/, за изпълнения на правомощия по ПРСР за периода 2007-2013 г. и за периода 2014-2020 г.

На следващо място, оспореното Решение № 03-РД/287/31.01.2022г  на заместник изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие", е издадено в изискуемата се от закона писмена форма, съгласно чл. 59, ал. 2 от АПК и при спазване на нормативно установените изисквания за неговото съдържание, при посочване на фактическите и правните основания за постановеното прекратяване на производството по оценка на проектно предложение с идентификационен номер в ИСУН № BG06RDNP001-7.015-0074, подадено от Трънски Манастир "****. Съгласно  чл. 34, ал. 4, т. 2 от ЗУСЕСИФ, ръководителят на управляващия орган се произнася по основателността на възражението на кандидатите, чието проектно предложение е включено в списъка на проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка, в едноседмичен срок от неговото получаване, като прекратява производството по отношение на кандидата. В настоящия случай, оспореното решение е издадено на основание посочената разпоредба, от заместник изпълнителен директор на Държавен фонд "Земеделие" – Б.С.А..

По отношение спазването на административнопроизводствените правила при издаване на акта, следва да се посочи, че съгласно чл. 29, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, в процедурата чрез подбор на проектни предложения се извършва: 1. оценяване на всяко проектно предложение, което включва: а) оценка на административното съответствие и допустимостта; б) техническа и финансова оценка; 2. класиране на одобрените проектни предложения в низходящ ред и 3. определяне на проектни предложения, за които се предоставя финансиране. Според чл. 33, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, оценяването и класирането на проектните предложения се извършва от комисия, назначена от ръководителя на управляващия орган в двуседмичен срок от крайния срок за подаването им, а съгласно чл. 34, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, когато при проверката се установи липса на документи и/или друга нередовност, комисията изпраща на кандидата уведомление за установените нередовности и определя разумен срок за тяхното отстраняване, който не може да бъде по-кратък от една седмица. Уведомлението съдържа и информация, че неотстраняването на нередовностите в срок може да доведе до прекратяване на производството по отношение на кандидата. Отстраняването на нередовностите не може да води до подобряване на качеството на проектното предложение. Въз основа на извършената проверка за административно съответствие и допустимост комисията изготвя списък на проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка. Кандидат, чието проектно предложение е включено в списъка, може писмено да възрази пред ръководителя на управляващия орган в едноседмичен срок от съобщаването. Ръководителят на УО се произнася по основателността на възражението в едноседмичен срок от неговото получаване, като: връща проектното предложение за техническа и финансова оценка или прекратява производството по отношение на кандидата.

Съдът, предвид представените по делото писмени доказателства – преписката по издаване на оспореното решение намира, че в случая, не са допуснати нарушения на така разписаните административно-производствени правила. Спазена е процедурата по издаване на оспореното решение.

Въз основа на представените доказателства съдът приема, че обжалваното решение е постановено и в съответствие и при правилно приложение на материалния закон. Съображенията за това са следните:

Основното съображение за незаконосъобразност на оспореното решение според жалбоподателя е, че ДФЗ е следвало да уважи искането на кандидата за повторно изпращане на писмото от 16.09.2021г., съдържащо указания за отстраняване на нередовности, тъй като ДФЗ е бил надлежно уведомен за заболяването на представляващия кандидата – свещеник К.С..

Съображенията на жалбоподателя в тази насока няма как да бъдат възприети. Правилно решаващият административен орган е приел за неоснователно възражението на кандидата. Не е спорно по делото, че производството се е развивало посредством ИСУН. Съгласно чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, ръководителят на УО на програмата утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти. Влезлите в сила Условия за кандидатстване по  чл. 26, ал. 1 ЗУСЕСИФ са задължителни както за участниците в процедурата, така и за управляващия орган на съответната програма. Насоките за кандидатстване по процедура чрез подбор № BG06 RDNP001-7. 015 на проектни предложения по  подмярка 7.6 "Проучвания и инвестиции, свързани с поддържане, възстановяване и подобряване на културното и природно наследство на селата" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г., заедно с необходимия пакет от документи са утвърдени със заповед № РД09-481/22.06.2020г. на ръководителя на УО. /публично достъпни на интернет адрес https://www.dfz.bg/bg/prsr-2014-2020/merki-podpomagane-ISUN/. 

Утвърдените и влезли в сила Условия за кандидатстване въвеждат процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, която следва да се проведе изцяло в електронна среда чрез системата ИСУН 2020. Относно комуникацията в ИСУН Раздел 23 от Условията за кандидатстване, т.5-7 предвиждат следното: „5. Кандидатът трябва да посочи електронен адрес, който да е асоцииран към профила му в ИСУН и не трябва да се променя в периода на кандидатстване и оценка. 6. Кореспонденцията и уведомленията във връзка с оценката на проектното предложение се осъществяват през ИСУН чрез електронния профил на кандидата.7. За дата на получаване на кореспонденцията и уведомленията се счита датата на изпращането им чрез ИСУН. Сроковете започват да текат за кандидатите от изпращането на съответната кореспонденция и уведомление от оценителната комисия по чл. 33 от ЗУСЕСИФ в ИСУН.. Важно е кандидатите да разполагат винаги с достъп до имейл адреса, към който е асоцииран профила в ИСУН“.

Манастир "**** е редовно уведомен, че по представената проектна документация са констатирани липси и/или нередовности. В дадения му 15-дневен срок не е постъпил отговор, което обстоятелство не е спорно между страните. Когато производствата пред управляващите органи по този закон се провеждат посредством ИСУН, съобщаването на индивидуалните административни актове, издадени в тези производства, се извършва чрез съобщение в ИСУН до съответния кандидат или бенефициер, като към съобщението е прикачен съответния акт. Актът се счита за връчен с изпращането на съобщението в ИСУН. Съгласно чл. 13, ал. 5 от Наредбата за определяне на условията, реда и механизма за функциониране на Информационната система за управление и наблюдение на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ИСУН) и за провеждане на производства пред управляващите органи посредством ИСУН съгласието на бенефициера за приемане на електронни изявления и за приложимия ред за съобщаване по алинея 3 и 4 на чл. 13 се приема за дадено с подаването на формуляра за кандидатстване посредством ИСУН. Налице е нормативно определен начин за комуникация между оценителната комисия и кандидата в процедурата по оценка на проектното предложение.  Видно е от съобщение с регистрационен номер в ИСУН: BG06 RDNP001-7. 015-0074-M001 /л.41/, че същото е отворено на 25.10.2021г.  За редовността на уведомяването е ирелевантен моментът на узнаването за съдържанието на уведомлението от адресата. Жалбоподателят твърди, че поради внезапно заболяване на представляващия не е подаден отговор и иска възстановяване на срока 95 дни от изтичането му. Няма данни в указания срок за отстраняване на нередовности, органът да е уведомен надлежно за пречки за изпълнение на указанията. Доводи  в тази насока са развити едва на 05.01.2022г. с възражението, което е подадено след уведомителното писмо за недопускане до техническа и финансова оценка. Отделно от това, представения по делото документ /л.67-69/ не е по образеца за болничен лист, утвърден с Наредба за медицинската експертиза на работоспособността. За кандидата съществува задължение стриктно да следи за кореспонденцията си в ИСУН, манастира има законен представляващ – игумен Р.И.П., за който няма данни да са същестували извинителни обстоятелства да не следи кореспонденцията. Срокът за отговор е изтекъл на 01.10.2021г., съобщението е отворено на 25.10.2021г., а възраженията за извинителни причини за неспазване на срока са направени на 05.01.2022г. Евентуалното уважаване на възражението на процесния кандидат в тази насока ще наруши принципа на равнопоставеност по отношение на останалите кандидати и не е съответно на закона.  

Предвид изложеното съдът намира, че оспореното решение е законосъобразно - издадено е от компетентен орган и в предвидената от закона форма; постановено е при спазване на административно-производствените правила, при правилно приложение на материалния закон и в съответствие с неговата цел. Жалбата се явява неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.

Разноски от ответника не са поискани и такива не следва да се присъждат.

Водим от горното и на основание чл. 200 от АПК във вр. с чл. 27, ал. 4 вр. с ал.5 от ЗУСЕСИФ, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Манастир „****, БУЛСТАТ **** срещу Решение № 03-РД/287/31.01.2022г. на Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ за прекратяване на производството по оценка на проектно предложение с идентификационен номер в ИСУН № BG06RDNP001-7.015-0074, подадено от Трънски Манастир "**** по процедура чрез подбор № BG06 RDNP001-7.015 на проектни предложения по  подмярка 7.6 "Проучвания и инвестиции, свързани с поддържане, възстановяване и подобряване на културното и природно наследство на селата" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г. като неоснователна.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба от страните, участвали в административното производство, пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от неговото съобщаване.

Определението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от него по реда на чл. 137 от АПК.

 

 

СЪДИЯ: /п/