ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 2073
Пазарджик, 13.05.2025 г.
Административният съд - Пазарджик - IX състав, в съдебно заседание на петнадесети април две хиляди двадесет и пета година в състав:
Съдия: | МАРИЯ КОЛЕВА |
При секретар ТОДОРКА СТОЙНОВА като разгледа докладваното от съдия МАРИЯ КОЛЕВА административно дело № 20247150701337 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по жалбата на В. С. Л., [ЕГН], [населено място], срещу Заповед № 1035/20.11.2024 г. на административния ръководител – председател на Районен съд-Пазарджик в частта й по т. II, с която му е отказано изплащането на допълнително трудово възнаграждение. Релевирани са доводи за нищожност, алтернативно за незаконосъобразност на акта, като издаден при липса на материална компетентност, при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствени правила, в противоречие с материалноправни разпоредби и несъответствие с целта на закона. В съдебно заседание и представени писмени бележки, процесуалният му представител адвокат С. Д. поддържа жалбата и претендира обявяване нищожност на акта, алтернативно неговата отмяна и връщане на преписката на органа за ново произнасяне.
Ответникът – административен ръководител – председател на Районен съд-Пазарджик излага становище за неоснователност на жалбата.
Административен съд-Пазарджик, IХ-ти състав, като обсъди събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност и съобрази доводите на страните, приема за установено следното:
С Писмо изх.№ 9291/16.09.2024 г. административният ръководител – председател на РС-Пазарджик е изпратил до министъра на правосъдието предложение за образуване на дисциплинарно производство срещу В. Л. - държавен съдебен изпълнител при РС-Пазарджик.
Със Заповед № СД-02-3/03.10.2024 г. министърът на правосъдието е наредил да се образува дисциплинарно производство, като със Заповеди №№ СД-02-4/10.12.2024 г. и СД-01-703/10.12.2024 г. му е наложено дисциплинарно наказание „уволнение“ и е прекратено трудовото му правоотношение. Същите са обжалвани и не са влезли в сила.
С решение по т. 9.1 от Протокол № 10/07.11.2024 г. Пленумът на Висшия съдебен съвет (ВСС) е дал съгласие административните ръководители на органите на съдебната власт да упражняват правомощията си на основание чл. 7 във вр. чл. 9 от Правилата за определяне и изплащане на средства за допълнителни трудови възнаграждения (ПОИСДТВ)- https://vss.justice.bg/root/f/upload/43/krpr10-07_11_2024-plenum.
Във връзка с решението и в изпълнение на указанията, дадени с Протокол № 11/07.11.2024 г. на Комисия „Бюджет и финанси“ към пленума на ВСС (https://vss.justice.bg/root/f/upload/43/11-07.11.2024), е издадена Заповед № СД-01-677/12.11.2024 г., с която министърът на правосъдието е определил допълнително трудово възнаграждение (ДТВ) за постигнати високи резултати на държавните съдебни изпълнители и съдиите по вписванията при районните съдилища в размер до две месечни работни заплати, с включено възнаграждение за ранг, респективно възнаграждение по чл. 276, ал. 2 и чл. 291, ал. 2 ЗСВ, което да бъде изплатено при наличието на мотивирано предложение от председателя на съответния районен съд и в рамките на утвърдената бюджетна сметка.
С Писмо изх.№ 11927/19.11.2024 г. административният ръководител на РС-Пазарджик е предложил на министъра на правосъдието лицата – държавни съдебни изпълнители и съдии по вписванията, на които да бъде изплатено ДТВ, като е посочил, че срещу Л. е образувано дисциплинарно производство и такова не му се следва.
С процесната Заповед № 1035/20.11.2024 г. административният ръководител – председател на РС-Пазарджик на основание чл. 9 във вр. чл. 3, т. 2 и чл. 8 от ПОИСДТВ и във вр. с решението на пленума на Висшия съдебен съвет, е наредил да се изплатят допълнителни трудови възнаграждения.
В т. II от нея е посочено, че срещу държавен съдебен изпълнител В. Л. е образувано дисциплинарно производство (висящо към датата на издаване на акта), поради което на основание чл. 5, ал. 2, т. 7 от Правилата на същия не следва да се изплаща допълнително трудово възнаграждение.
С Писмо изх.№ 12463/02.12.2024 г. административният ръководител – председател на РС-Пазарджик е уведомил В. Л. за причините, по които е отказано изплащането на ДТВ във връзка с подадено от него заявление.
По искане на ответника по делото е допуснат и изслушан свидетеля М. П. С. – ръководител на СИС при РС-Пазарджик от 07.12.2023 г., които съдът кредитира като последователни и обективни. Посочва, че с жалбоподателя работят заедно от 2005 г., като през 2024 г. е получила множество устни оплаквания от граждани, недоволни от работата на Л.. Цитира конкретни дела, по които жалбоподателят не е изпълнявал задълженията си. Посочва, че делата се разпределят поравно чрез програмата, като Л. има най-много прекратени дела поради перемция, тъй като в продължение на две години не е извършвал никакви изпълнителни действия по тях.
При така установеното от фактическа страна, Административен съд-Пазарджик обуславя следните правни изводи:
Процесната заповед не е връчена лично на жалбоподателя и за него не е започнал да тече законоустановения срок за обжалване, поради което жалбата се явява подадена в срок,
Съгласно чл. 264 от Закона за съдебната власт ЗСВ) в районните съдилища има държавни съдебни изпълнители, които се назначават от министъра на правосъдието (чл. 265 ЗСВ).
Според чл. 80, ал. 1, т. 8 ЗСВ председателят на районния съд осъществява общо организационно и административно ръководство, като ръководи и контролира работата на държавните съдебни изпълнители (ДСИ).
В чл. 8 от ПОИСДТВ е посочено, че размерът на допълнително възнаграждение за постигнати резултати на ДСИ се определят от министъра на правосъдието по предложение на председателя на съответния районен съд.
Съдът приема, че сложният фактически състав по изплащане на допълнително трудово възнаграждение по отношение на държавния съдебен изпълнител не е осъществен. Безспорно е, че е налице решение на Пленума на ВСС за изразяване на съгласие за упражняване на правомощията по чл. 7 и чл. 9 от ПОИСДТВ за съответната бюджетна година, както и решение на комисия „Бюджет и финанси“ към ВСС за определяне на условията и размера на средствата за изплащане на допълнителните възнаградения. Издадена е и Заповед № СД-01-677/12.11.2024 г. на министъра на правосъдието за определяне на размера на ДТВ за 2024 г., която предхожда изготвеното предложение на председателя на РС-Пазарджик от 19.11.2024 г., с което се предлага на В. Л. да не бъде изплащано ДТВ на основание чл. 5, ал. 2, т. 7 от ПОИСДТВ. Липсва обаче изразяване на съгласие/утвърждаване от министъра на правосъдието по направеното предложение на председателя на районния съд да не се изплаща допълнително възнаграждение именно на този държавен съдебен изпълнител. Това се потвърждава от представените от Министерството на правосъдието писмени документи и от писмото на ответника, в което посочва, че не разполага с доказателства за утвърждаване на предложението от министъра на правосъдието.
При съобразяване на нормите на ЗСВ, съгласно които министърът на правосъдието е орган по назначаването и освобождаването на държавните съдебни изпълнители, а председателят на РС ръководи и контролира работата им, както и с изричната разпоредба на чл. 8 от ПОИСДТВ, съдът приема, че липсва годен предмет за съдебно оспорване. Това е така, поради факта, че крайният административен акт по изплащане на ДТВ на съдебните изпълнители се издава от министъра на правосъдието, чрез утвърждаване на предложението на председателя на РС (в този смисъл определение по адм. дело № 497/2025 г. на ВАС). В конкретния случай административният ръководител на РС-Пазарджик е изготвил предложение до министъра на 19.11.2024 г., а на 20.11.2024 г. е издал заповедта, с която е наредил да се изплатят ДТВ на поименно изброени магистрати, ДСИ, съдии по вписвания и съдебни служители. Предложението обаче не е обвързващо за овластения да определи ДТВ орган, поради което неговия акт (мълчалив или изричен) ще съставлява индивидуален административен акт, подлежащ на съдебен контрол (определение по адм. дело № 4142/2018 г. на ВАС).
Ето защо, при липсата на годен предмет на съдебен контрол, жалбата следва да бъде оставена без разглеждане, като недопустима, а образуваното по нея производство - да бъде прекратено, на основание чл. 159, т. 1 АПК.
Водим от горното, Административен съд-Пазарджик, IХ-ти състав
О П Р Е Д Е Л И:
ОТМЕНЯ протоколно определение от 15.04.2024 г., с което е даден ход на делото по същество.
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на В. С. Л. срещу т. II от Заповед № 1035/20.11.2024 г. на административния ръководител – председател на Районен съд-Пазарджик и ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 1337/2024 г. на Административен съд-Пазарджик.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му.
На основание чл. 138, ал. 3 АПК препис от определението да се изпрати на страните по реда на чл. 137 АПК.
Съдия: | (П) |