Решение по дело №288/2021 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 265
Дата: 29 декември 2021 г. (в сила от 21 януари 2022 г.)
Съдия: Айгюл Аптула Шефки
Дело: 20217120700288
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 октомври 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Кърджали, 29.12.2021 г.

В ИМЕ­ТО НА НА­РО­ДА

Административен съд - Кърджали  в открито заседание на седми декември през две хиляди двадесет и първа  година в състав:

                                            СЪДИЯ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

при секретаря Мариана Кадиева като разгледа докладваното от съдия Шефки адм. дело288 по описа за 2021 г. на КАС и за да се произнесе,  взе предвид следното:

Производството е по чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс, във вр. с чл. 14, ал.2 от Закона за общинската собственост. Образувано е по жалба от Б.Ф.Х. от *** срещу Заповед №2571-91/05.10.2021 г., издадена от директора на Обединено училище „Св.Св. Кирил и Методий“, ***, за определяне на Г.С.С. за спечелил търга за отдаване под наем на общински обект „Бюфет, помещение за продажба на закуски“, с полезна площ 12 кв.м. Жалбоподателят твърди незаконосъобразност на оспорената заповед, поради допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, както и противоречие с материалния закон. Твърди, че в нарушение на приложимата общинска наредба, както и изискванията на тръжната документация, в състава на тръжната комисия не е участвал правоспособен юрист. Сочи също, че на 04.10.2021 г., около 9.00 ч., заедно с другия кандидат-Г.С., предали на членовете на комисията, пликовете с документите за участие в търга, като при предаването им върху пликовете не били поставени входящи номера. По горните съображения иска отмяна на оспорената заповед и претендира направените по делото разноски. В съдебно заседание, поддържа жалбата, по изложените в нея съображения.   

Ответникът – Директор на ОУ „Св.Св.Кирил и Методий“, ***, не се явява и не се представлява. 

Заинтересованата страна – Г.С.С., не взема становище по жалбата.

          Съдът, като взе предвид доказателствата по делото, приема за установено следното:

Видно от Акт за общинска собственост №***/*** г., вписан в Служба по вписванията-Кърджали, обектът, предмет на процесната заповед е част от имот - публична общинска собственост, целият представляващ сграда на училище в ***, ведно с дворно място от 17 710 кв.м.

Установи се също, че с т.I.20 от Решение №30/22.02.2011 г., Общински съвет- Кърджали е дал съгласие, на основание чл.12, ал.1 от ЗОС, сградата на училището, ведно с дворното място, да се предоставят за управление на ръководителя на юридическото лице.

Със Заповед №2450-468/02.09.2021 г., на основание чл.26, ал.6 и ал.7 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Кърджали, директорът на ОУ „Св.Св. Кирил и Методий“, *** е наредил, на 05.10.2021 г. да се проведе публичен търг с тайно наддаване за отдаването под наем на обект „Бюфет, помещение за продажба на закуски“, с полезна площ 12 кв.м., находящ се в сградата на училището, за осъществяване на търговска дейност. Определил е начална месечна наемна цена в размер на 12 лв., съгласно чл.41, ал.3 от общинската наредба. С горната заповед са определени и условията за закупуване на тръжната документация; размера на депозита за участие в търга, както и изискванията за извършване на оглед на обекта.

 Изготвена и утвърдена е тръжна документация за предприетата процедура, съдържаща необходимата информация, според изискванията на общинската наредбата, като търгът е бил обявен в местен ежедневник и публикуван на електронната страница на училището /***/.

          Със Заповед №2451-469/07.09.2021 г., директорът на училището е  назначил тричленна комисия, състояща се от учител и двама ст.учители, която на 05.10.2021 г., в 9.00 часа, да проведе търга, като за действията си изготви и протокол. 

Видно от приложения по делото протокол за провеждане на публичен търг с тайно наддаване, назначената комисия е заседавала на указаната дата и час, в определения състав от учител и двама ст.учители  и допуснала до участие в търга и двамата кандидати, подали документи. След отваряне на предложенията на допуснатите кандидати комисията е констатирала, че най-висока месечна наемна  цена – *** лв., е предложена от участника Г.С.С., а следващата цена, равна на *** лв.  е тази, предложена от  жалбоподателя Б. Х.

Тези действия на комисията са отразени в протокол, подписан без възражения и особени мнения от всички нейни членове, както и от всички участници в търга, и утвърден от директора на училището. Въз основа на горния протокол е постановена и оспорената заповед, с която участникът Г.С.С. е определен за спечелил търга за отдаване под наем на общински имот, представляващ „Бюфет, помещение за продажба на закуски“, с полезна площ 12 кв.м., находящ се в сградата на училището.

При тази фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата   до  административния съд е от надлежна страна-участник в проведения търг, при наличен правен интерес и в срока по чл. 149, ал.1  от АПК, поради което е процесуално допустима. Оспореният акт е издаден на 05.10.2021 г., а жалбата срещу него е подадена на 18.10.2021 г., чрез  административния  орган.

Разгледана по същество жалбата е основателна, по следните съображения:

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган, съобразно предоставените му правомощия с т.I.20 от Решение №30/22.02.2011 г., Общински съвет- Кърджали. Спазено е и изискването за форма, като актът съдържа и всички реквизити, липсата на които би се отразило на неговата валидност.

Безспорно е по делото, че Обединено училище "Св.св.Кирил и Методий“, *** е общинско /чл.38, ал.4 от Закона за предучилищното училищното образование/ и съгласно чл. 29, ал.1, вр. с чл. 25 от ЗПУО, е юридическо лице.

Съгласно чл.12, ал.3 и ал.4 от ЗОС, имотите и вещите - общинска собственост, които не са необходими за нуждите на органите на общината или на юридически лица и звена на общинска бюджетна издръжка, могат да се предоставят безвъзмездно за управление на други юридически лица на бюджетна издръжка или на техни териториални структури, като редът за предоставяне за безвъзмездно управление на имоти и вещи - общинска собственост, се определя от общинския съвет в наредбата по чл. 8, ал. 2.

Според чл.14, ал.7, изр.2-ро и ал.8 от ЗОС, части от имоти - публична общинска собственост, които са предоставени за управление по реда на чл. 12, могат да се отдават под наем, при условие че не се възпрепятства осъществяването на дейностите, за които съответният имот е предоставен за управление. Наемните цени се определят от общинския съвет.

          Съгласно чл.26, ал.6 и ал.7 от Наредбата за  реда  за придобиване,  управление и разпореждане с общинското имущество в община Кърджали /НРПУРОИ/, приета с Решение № 37/28.02.2019 г.  на Общински съвет Кърджали, отдаването под наем на части от имоти – публична общинска собственост, предоставени безвъзмездно за управление на училища, детски градини и обслужващи звена, се извършва от директорите на съответните заведения или звена, след провеждане на публичен търг или публично оповестен конкурс по реда на настоящата наредба. Процедурата по провеждане на публичен търг или публично оповестен конкурс се открива със заповед  на директора на съответното заведение или звено. Предвидено е началният размер на наемната цена да не е по-нисък от определения с чл.41, ал. 3 от НРПУРОИ.

В случая, от обсъдените доказателства, се установи, че горните изисквания са спазени. Въз основа на решение на титуляра на правото на собственост - ОбС Кърджали, ръководителят на юридическото лице е провел една от позволените в закона и предвидени в общинската наредба  процедури по отдаване под наем на част от имот-публична общинска собственост, при спазване на правилата, касаещи откриването на процедурата, утвърждаване на тръжната документация, съобщаването на търга и определянето на време и място за провеждането му. Правилно е определена и началната месечна наемна цена, съгласно изискванията на чл.41, ал.3, вр. с ал.2, т.4 от НРПУРОИ, според които базисната месечна наемна цена на обектите за търговска дейност и услуги в четвърта зона, в която се намира и процесният обект, е 1 лв. на кв.м.

Основателни са обаче възраженията за незаконосъобразност на оспорената заповед, поради липсата на правоспособен юрист в състава на назначената комисия за провеждане на търга.

Съгласно чл.98, ал.1 от НРПУРОИ, провеждането на публичните търгове и публично оповестените конкурси се извършва от комисия, в състав най-малко от трима членове, един от които правоспособен юрист. Изискване за участие на правоспособен юрист в състава на тръжната комисия се извежда и от съдържанието на  т.II.2 от тръжната документация, където изрично е посочено, че при отсъствие на правоспособния юрист и невъзможност последният да бъде заменен с някой от резервните членове на комисията, търгът следва да се отложи за същия час и място, на следващия работен ден. В случая, в нарушение на горните изисквания, в състава на тръжната комисията, не е предвидено участието на правоспособен юрист, нито е участвал такъв, видно от приложения протокол. По горните съображения съдът намира, че процедурата по провеждане на конкурса е опорочена още с назначаването на конкурсната комисия със Заповед №2451-469/07.09.2021 г., на директора на ОУ „Св.св.Кирил и Методий“, ***, в състава на която не е включен правоспособен юрист, съобразно изискванията на чл.98 от НРПУРОИ и утвърдената тръжна документация. Оттук следва, че в хода на процедурата по провеждане на процесния търг са допуснати нарушения на административнопроизводствените правила, пряко касаещи оценката и класирането на кандидатите. Тъй като оспорената заповед за определяне на участника, спечелил търга е основана на предложението на тръжната комисия за класиране на предложенията, съдът преценява тези нарушения като съществени, тъй като недопускането им е могло да доведе до друго разрешение на въпроса. В тази връзка, съдът намира, че допуснатите съществени нарушения на процедурата по провеждане на търга, обуславят отмяна на оспорената заповед.  

При този изход на делото, основателно се явява искането на оспорващия за присъждане на разноски, като на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, следва да се присъдят такива в размер на 510 лв., представляващи внесената от жалбоподателя държавна такса в размер на 10 лв. и платено адвокатско възнаграждение в размер на 500 лв.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административният съд

                                           Р  Е  Ш  И :

ОТМЕНЯ Заповед №2571-91/05.10.2021 г., издадена от директора на Обединено училище „Св.Св. Кирил и Методий“, ***, за определяне на Г.С.С. за спечелил търга за отдаване под наем на общински имот „Бюфет, помещение за продажба на закуски“, като незаконосъобразна.

ОСЪЖДА Обединено училище „Св.Св. Кирил и Методий“, ***, да заплати на Б.Ф.Х. от ***,  ЕГН **********, деловодни разноски в размер на 510 лева.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС на Република България в

14-дневен срок от получаване на съобщение за изготвянето му.

 

 

 

 

                                                  С Ъ Д И Я :