Р
Е Ш Е
Н И Е
№ 396 20.12.2018г. град Стара Загора
В И
М Е Т
О Н А Н
А Р О
Д А
Старозагорският
административен съд, V състав, в публично съдебно заседание на двадесет и
първи ноември през две хиляди и осемнадесета година, в състав:
СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА
при
секретар Пенка Маринова и с участието
на
прокурор като
разгледа
докладваното
от съдия Р. ТОДОРОВА административно дело № 576 по описа за 2018г., за да се
произнесе съобрази следното:
Производството е по
реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с
чл.219, ал.1 във вр. с чл.215 от Закона за устройство на територията ЗУТ/.
Образувано е по жалба на В.П.В. ***, срещу Решение
№ 1807 по Протокол № 36 от проведено на 27.09.2018г. заседание на Общински
съвет – Стара Загора, с което е решение на основание чл.48, ал.12 от ЗУТ е наложена
временна забрана за ограждане на поземлени имоти в територията на квартал/ парк
„Бедечка“ при граници: юг – ул. „Христина Морфова”, север – алеята към
предприятие „Труд”, запад – ул. „Иван Вазов”, изток – ул. „Хан Тервел”, по
плана на гр. Стара Загора, за срок до влизане в сила на Подробен устройствен
план – План за застрояване и План за регулация за същата територия, но за не
повече от три години от датата на
решението. Оспорването на решението е в частта му за наложената временна забрана за ограждането
на УПИ ІІІ – 6159 в кв. 812 по плана на гр. Стара Загора,
квартал „Бедечка”, поземлен имот с идентификатор 68850.513.6864 по КККР на гр.
Стара Загора.
В
жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на Решение № 1807 от 27.09.2018г. на Общински съвет – Стара Загора в оспорената му
част, по съображения за приемането му при неспазване на императивните
изисквания за съдържание на административния акт, при неправилно приложение на
материалния закон и в несъответствие с основни правни принципи и с целта на
закона. Жалбоподателят поддържа, че в решението не са изложени конкретни мотиви
за обосноваване от фактическа страна съществуването на нормативно
регламентираната материалноправна предпоставка по чл.48, ал.12 от ЗУТ за ограждане на поземлени имоти в територията на квартал/ парк „Бедечка,
като твърди, че съдържащите се мотиви във внесеното от Кмета на Община Стара
Загора предложение, въз основа на което е прието решението, са общи, бланкетни
и не кореспондират с предвиденото в закона основание за упражняване на
правомощието. Твърди, че Решение № 1115/ 28.09.2017г. на Общински съвет – Стара
Загора, с което е одобрен проект за изменение на действащия Общ устройствен
план на гр. Стара Загора и прилежащите крайградски територии в частта му за
квартал/парк „Бедечка” при граници: юг - ул. „Христина Морфова”, север - алеята
към предприятие „Труд”, запад - ул. „Иван Вазов”, изток - ул. „Хан Тервел” по
плана на гр. Стара Загора, не е влязло в сила,
поради което не е изпълнена материалноправната предпоставка, с която законът в
разпоредбата на чл.48, ал.12 от ЗУТ свързва приемането от общинския съвет на
решение за налагане на временна забрана за ограждане на поземлени имоти, а
именно предвидено с общ или подробен устройствен план изграждане на обекти на
зелената система. Сочи, че обжалваното решение на ОбС – Стара Загора е прието в
грубо нарушение на ЗУТ и на основни
принципи и права, установени с Конституцията на РБългария и с Хартата за
правата на човека, като налага недопустимо ограничаване на правото му
собственост. По подробно изложени в жалбата и в съдебно заседание чрез
пълномощника му по делото съображения, е направено искане за отмяна Решение № 1807 от 27.09.2018г. на Общински съвет – Стара Загора в оспорената му
част, като незаконосъобразно.
Ответникът по жалбата – Общински
съвет – Стара Загора, чрез процесуалния си представител по делото, оспорва
жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа, че обжалваното
решение, като прието от компетентен орган, в съответствие с приложимите
материалноправни разпоредби на ЗУТ и при спазване на нормативно
регламентираните формални и процесуални изисквания, е правилно и законосъобразно.
С подробно изложени съображения обосновава, че от събраните по делото
доказателства по несъмнен начин се установява, че административният акт е
постановен при наличието на нормативно регламентираните материалноправни
предпоставки и условия, с които законът свързва налагането на временна забрана
за ограждането на поземлени имоти в територия, за която с влязло в сила
изменение на ОУП е предвидено изграждането на обекти на зелената система и в
която територия попада УПИ ІІІ – 6159 в кв. 812
по плана на гр. Стара Загора, квартал „Бедечка” – собственост на жалбоподателя В.П.В..
Въз основа на съвкупната
преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено
следното от фактическа страна по административно-правния спор:
Жалбоподателят в настоящото производство - В.П.В. е собственик на УПИ ІІІ – 6159 в кв. 812 по плана на гр. Стара
Загора, квартал „Бедечка”, поземлен имот с идентификатор 68850.513.6864 по КККР
на гр. Стара Загора, с площ от 1 170 кв.м, видно от приложената Заповед №
10-00-240/ 11.02.2015г. по чл.16, ал.5 във вр. с ал.1 и ал.4 от ЗУТ, издадена
от Кмета на Община Стара Загора, вписана в Службата по вписванията – гр. Стара Загора с
вх. рег. № 2428/ 13.03.2015г., акт № 199, том VІІ.
С Решение № 1115 по
Протокол № 25 от проведено на 28.09.2017г. заседание на Общински съвет – Стара
Загора, на основание чл.21, ал.1, т.11 от ЗМСМА във връзка с чл.127, ал.6 от ЗУТ, е одобрен проект за изменение на действащия Общ устройствен план /ОУП/ на
гр. Стара Загора и прилежащите крайградски територии в частта му за
квартал/парк „Бедечка” при граници: юг - ул. „Христина Морфова”, север - алеята
към предприятие „Труд”, запад - ул. „Иван Вазов”, изток - ул. „Хан Тервел” по плана
на гр. Стара Загора.
Със Заповед № АК – 01 – ЗД – 310/ 16.10.2017г. на Областния управител на
област Стара Загора, Решение № 1115 от 28.09.2017г. на Общински съвет - Стара
Загора за одобряване изменението на ОУП, е оспорено по съдебен ред. С влязло в сила
Решение № 132/ 11.05.2018г. по адм. дело № 529/ 2017г. по описа на
Административен съд – Стара Загора, оспорването е отхвърлено като неоснователно
/л.77 и сл. по делото/.
След влизане в сила на съдебното решение /01.06.2018г./, в изпълнение на
процедурата по чл.127, ал.6 от ЗУТ, Решение № 1115/ 28.09.2017г. на Общински
съвет – Стара Загора, с което е одобрен проект за изменение на действащия Общ
устройствен план на гр. Стара Загора и прилежащите крайградски територии в
частта му за квартал/парк „Бедечка” при граници: юг - ул. „Христина Морфова”,
север - алеята към предприятие „Труд”, запад - ул. „Иван Вазов”, изток - ул.
„Хан Тервел” по плана на гр. Стара Загора, е обнародвано в ДВ бр.58 от
13.07.2018г.
С вх. №
10-61-508/ 11.09.2018г. в Общински съвет – Стара Загора е внесено предложение
от Кмета на Община Стара Загора, за приемане на решение на основание чл.48,
ал.12 от ЗУТ за налагане на временна забрана за ограждане на поземлени имоти на
територията на парк „Бедечка“ до влизане в сила на изменението на ПУП за гр.
Стара Загора и прилежащите крайградски територии в частта му за квартал/ парк
„Бедечка“. Предложението е обосновано с постъпващи в Общинска администрация –
Стара Загора сигнали за случаи, в които собственици на имоти, попадащи на
територията на парк „Бедечка“, съгласно влязлото в сила одобрено с Решение № 1115/
28.09.2017г. на Общински съвет – Стара Загора изменение на ОУП на гр. Стара
Загора и прилежащите крайградски територии, са започнали да изграждат
ограждения. Посочено е че, тези действия не само са в разрез с предвижданията
на ОУП на гр. Стара Загора и крайградските територии в частта му за квартал/
парк „Бедечка“, но и затрудняват ползването на парка като такъв и се
възпрепятства възможността да се запазят съществуващите паркове и градини,
както и дървесната растителност. Така направеното предложение е допълнено с
Предложение вх. рег. № 10-61-508-001/ 26.09.2018г., внесено от Кмета на Община
Стара Загора в ОбС – Стара Загора. Предложението е разгледано и прието от
Постоянната комисия по законност и обществен ред, от Постоянната комисия по
проекти, международно сътрудничество и евроинтеграция и от Постоянната комисия
по териториално и селищно развитие и транспорт, като предложеният проект за
решение е допълнен с включване на разпореждане по чл.60, ал.1 от АПК за
предварителното изпълнение на решението.
С оспореното в настоящото съдебно производство Решение № 1807 по Протокол № 36 от проведено на 27.09.2018г. заседание на
Общински съвет – Стара Загора, на основание чл.21, ал.1, т.23 от ЗМСМА във вр.
с чл.48, ал.12 от ЗУТ, е наложена временна забрана за ограждане на поземлени
имоти в територията на квартал/ парк „Бедечка“ при граници: юг – ул. „Христина
Морфова”, север – алеята към предприятие „Труд”, запад – ул. „Иван Вазов”,
изток – ул. „Хан Тервел”, по плана на гр. Стара Загора, за срок до влизане в
сила на Подробен устройствен план – План за застрояване и План за регулация за
същата територия, но за не повече от три години от датата на решението. Решението е прието по Предложение на Кмета на
Община Стара Загора /вх. № 10-61-508-001/ 26.09.2018г./, обосновано с влязло в
сила Решение № 1115 от 28.09.2017г. на ОбС – Стара Загора за одобряване
изменение на ОУП на гр. Стара Загора и прилежащите крайградски територии, в
частта му за квартал/ парк „Бедечка”, както и стартирана процедура по
изработване на проект за изменение на Подробния устройствен план – План за
застрояване и План за регулация, с оглед установяване на регулация и градоустройствени
характеристики на попадащите в територията на парк „Бедечка“ поземлени имоти,
съответни на предвижданията на ОУП. Изложени са съображения, че установените с
предходния Общ устройствен план градоустройствени характеристики за територията
на квартал/ парк „Бедечка“, съществено се различават с установените такива с
одобрените с Решение № 1115 от 28.09.2017г. на ОбС – Стара Загора изменения на
ОУП, при предвиждане запазване на съществуващия парк и озеленени територии и
отпадане на предвижданията за жилищно и друго застрояване, вкл. отпадане на
регулационните предвиждания по отношение на поземлените имоти и установяване на
нови регулационни граници на поземлените имоти. Обосновано е, че налагането на
временна забрана по чл.48, ал.12 от ЗУТ за ограждането на поземлени имоти на
територията на квартал/ парк „Бедечка“ при граници: юг – ул. „Христина
Морфова”, север – алеята към предприятие „Труд”, запад – ул. „Иван Вазов”,
изток – ул. „Хан Тервел” по плана на гр. Стара Загора, е обусловено от факта,
че съгласно одобрения с Решение № 1115 от 28.09.2017г. на ОбС – Стара Загора
ОУП, тази територия е предвидена за изграждане на обекти на зелената система,
при внесено в ОбС – Стара Загора предложение за даване на разрешение за
изработване на проект за ПУП със същия териториален обхват и установяване на
градоустройствени показатели за територията, съответстващи на предвижданията на
ОУП. Сочи се и че в част от поземлените имоти са поставени и продължава
изграждането на леки огради, които препятстват достъпа до територията, която
понастоящем има характеристиките на озеленена територия и в която съществуват
ценна дървесна растителност, включително видове, които са защитени.
В проведеното гласуване са участвали
48 /от общо 51 общински съветника/, от които „за“ са гласували 38 общински
съветници; „против“ – двама и „въздържал се“ – 8 общински съветника.
Решението е обявено чрез публикуването
му на сайта на Община Стара Загора на 04.10.2018г.
По делото са представени и
приети като доказателства документите, съдържащи се в административната
преписка по приемане на оспореното Решение № 1807 по Протокол
№ 36 от проведено на 27.09.2018г. заседание на Общински съвет – Стара Загора, в т.ч Решение №
1115 от 28.09.2017г. на Общински съвет – Стара Загора, с което е одобрен
проектът за изменение на действащия Общ устройствен план /ОУП/ на гр. Стара
Загора и прилежащите крайградски територии в частта му за квартал/парк
„Бедечка”, ведно с одобрения с решението проект за изменение на ОУП; заверен
препис от влязло в сила Решение № 132/ 11.05.2018г. по адм. дело №
529/ 2017г. по описа на Административен съд – Стара Загора, с което е
отхвърлено като неоснователно
оспорването на Областния управител на област Стара Загора против Решение
№ 1115 от 28.09.2017г. на Общински съвет - Стара Загора за одобряване
изменението на ОУП и др.
Съдът, като обсъди
събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата
оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка
на законосъобразността на административния акт в оспорената му част на
основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено
следното:
Оспорването от В.П.В. на Решение №
1807 от 27.09.2018г. на Общински съвет – Стара Загора, в частта му, с която е
наложена временна забрана за ограждане на УПИ ІІІ – 6159 в кв. 812 по плана на
гр. Стара Загора, квартал „Бедечка”, поземлен имот с идентификатор
68850.513.6864 по КККР на гр. Стара Загора, като направено в законово установения
срок по чл. 215, ал.4 от ЗУТ от обявяването на
решението чрез публикуването му на сайта на Община Стара Загора /04.10.2018г./;
от
легитимирано лице с правен интерес - собственик на
урегулирания поземлен имот, засегнат от наложената временна забрана за
ограждане на поземлени имоти в територията на квартал/ парк „Бедечка“ и против административен
акт по устройство на територията, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за
законосъобразност, е процесуално допустимо.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна.
Оспореното Решение № 1807 от 27.09.2018г. е прието от материално и териториално компетентния орган по чл.48, ал.12 от ЗУТ – Общински съвет – Стара Загора.
Спазени са и изискванията на чл.59, ал.1 и ал.2 от АПК за форма и съдържание на акта. Посочено е материалноправното основание за упражнената от общинския съвет компетентност – разпоредбата на чл.48, ал.12 от ЗУТ. При прилагане на разрешението, дадено с ТР №16 / 31.03.1975г на ОСГК /че няма пречка мотивите да се съдържат в отделен документ, предхождащ постановяването на акта, когато този документ е съставен с оглед предстоящото издаване на акта/, съдът приема, че в случая фактическите обстоятелства, въз основа на които Общински съвет – Стара Загора е приел, че са налице законово регламентираните материалноправни предпоставки за упражняване на правомощието по чл.48, ал.12 от ЗУТ и обосноваващи вземането на решение за налагане на временна забрана за ограждане на поземлени имоти на територията на квартал/парк „Бедечка“, се извличат от мотивите, съдържащи се във внесеното от Кмета на Община Стара Загора предложение, въз основа на което е прието оспореното решение. Съдържащите се в Предложение вх. № 10-61-508/ 11.09.2018г., допълнено с Предложение вх. рег. № 10-61-508-001/ 26.09.2018г. на Кмета на Община Стара Загора фактически установявания за наличието на материалноправното основание по чл.48, ал.12 от ЗУТ, могат да бъдат разглеждани като такива, възприети от Общински съвет – Стара Загора като мотиви при приемането на Решение № 1807 от 27.09.2018г. Противно на твърденията на жалбоподателя, обективираните мотиви във внесеното от Кмета на Община Стара Загора предложение, не са нито общи, нито бланкетни. Направената мотивировка е съответна на предвиденото в закона основание за упражняване на правомощието по чл.48, ал.12 от ЗУТ от общинския съвет, доколкото с нея се обосновава както наличието на влязло в сила решение, с което е одобрен проект за изменение на действащия Общ устройствен план на гр. Стара Загора и прилежащите крайградски територии в частта му за квартал/парк „Бедечка”, така и необходимостта от въвеждането на временна забрана за ограждането на поземлени имоти в територията на квартал/ парк „Бедечка“, предвид предвижданията на ОУП за изграждане на обекти на зелената система на тази територия.
С оглед на
което съдът приема, че е спазено императивното изискване по чл.59, ал.2, т.4 от АПК за мотивиране от фактическа и правна страна на обективираното в Решение №
1807 от 27.09.2018г. на Общински съвет – Стара Загора волеизявление и на
разпоредените правни последици за налагане на временна забрана за ограждане на
поземлени имоти в територията на квартал/ парк „Бедечка“, включително по
отношение на собствения на жалбоподателя имот – УПИ ІІІ – 6159 в кв. 812 по
плана на гр. Стара Загора, квартал „Бедечка”.
При приемането на Решение № 1807 от
27.09.2018г. на Общински съвет – Стара Загора не са допуснати нарушения на
административно-производствените правила. В съответствие с изискването по
чл.48, ал.12 от ЗУТ, решението е прието по предложение на Кмета на Община Стара
Загора – Предложение вх. № 10-61-508/ 11.09.2018г., допълнено с Предложение
вх. рег. № 10-61-508-001/ 26.09.2018г. Преди разглеждането на внесеното от
Кмета на Община Стара Загора предложение на заседание на общинския съвет,
същото е разгледано и прието от Постоянната комисия по законност и обществен
ред, от Постоянната комисия по проекти, международно сътрудничество и
евроинтеграция и от Постоянната комисия по териториално и селищно развитие и
транспорт. При приемането на обжалваното Решение № 1807 по Протокол № 36 от
проведено на 27.09.2018г. заседание на Общински съвет – Стара Загора, са
спазени изискванията за кворум и мнозинство - в проведеното гласуване са
участвали 48 /от общо 51 общински съветника/, от които „за“ са гласували 38
общински съветници; „против“ – двама и „въздържал се“ – 8 общински съветника
т.е решението е прието с мнозинство повече от 2/3 от общия брой на съветниците,
в съответствие с изискванията на чл.48, ал.12 от ЗУТ. С оглед на което съдът
приема, че по отношение на оспореното решение не е налице отменителното
основание по чл. 146, т.3 от АПК.
Съдебният
контрол за материална законосъобразност на обжалвания административен акт
обхваща преценката налице ли са установените от административния орган
релевантни юридически факти и доколко същите се субсумират в посочената като
правно основание за неговото издаване норма и респ. дали се следват
разпоредените правни последици.
С оглед нормативното
предписание на чл.48, ал. 12 от ЗУТ съдът приема, че оспореното решение на
Общински съвет – Стара Загора е прието в съответствие и при правилно приложение
на материалноправните разпоредби на ЗУТ, като съображенията за това са
следните:
Съгласно разпоредбата на чл.48, ал.12 от ЗУТ по предложение на
кмета на общината с решение на общинския съвет, прието с мнозинство две трети
от общия брой на съветниците, може да се налага временна забрана за ограждане
на поземлени имоти в територии, предвидени с общ или подробен устройствен план
за изграждане на първостепенната улична мрежа, за метрополитена, за трамвайни
или железопътни линии, за обекти на зелената система и за съоръжения за
третиране на отпадъци, като е предвидено, че забраната се налага еднократно за
срок не по-дълъг от три години. Следователно упражняването на правомощието за приемането на решение от общинския съвет за налагане на
временна забрана за ограждане на поземлени имоти в хипотезата на чл.48,
ал.12 от ЗУТ, изисква кумулативното наличие на три предпоставки, а именно: 1. Внесено
предложение от кмета на общината; 2. Влязъл в сила Общ устройствен план или
Подробен устройствен плана за съответната територия и 3. ОУП или ПУП да
предвижда за тази територия някое от регламентираните в чл.48, ал.12 от ЗУТ в
условията на алтернативност устройствени мероприятия .
Първата предпоставка /процесуална по
своя характер/, както беше посочено, е налице. Решение № 1807 от 27.09.2018г. на Общински съвет – Стара
Загора е прието по внесено от Кмета на Община Стара Загора Предложение вх. № 10-61-508/ 11.09.2018г., допълнено
с Предложение вх. рег. № 10-61-508-001/ 26.09.2018г., за налагане, основание чл.48, ал.12 от ЗУТ, на временна забрана за
ограждане на поземлени имоти на територията на квартал/ парк „Бедечка“, до
влизане в сила на изменението на ПУП за гр. Стара Загора и прилежащите
крайградски територии в частта му за квартал/ парк „Бедечка“, но за не повече
от три години.
Изпълнена е и втората /материалноправна/ предпоставка, с която законът
свързва приемането на решение по
чл.48, ал.12 от ЗУТ за налагане на временна забрана за ограждане на поземлени имоти – налице е влязло в сила изменение на Общия
устройствен плана на гр. Стара Загора и прилежащите крайградски територии в
частта му за квартал/парк „Бедечка”. Противно на твърденията на жалбоподателя,
Решение № 1115 по Протокол № 25 от 28.09.2017г. на Общински съвет – Стара Загора,
с което е одобрен проект за изменение на действащия Общ устройствен план /ОУП/
на гр. Стара Загора и прилежащите крайградски територии в частта му за
квартал/парк „Бедечка” при граници: юг - ул. „Христина Морфова”, север - алеята
към предприятие „Труд”, запад - ул. „Иван Вазов”, изток - ул. „Хан Тервел” по
плана на гр. Стара Загора, е влязло в законна сила. По действащата нормативна уредба общите
устройствени планове и техните изменения не подлежат на обжалване, с изключение
на правомощието на областния управител да върне за ново обсъждане или да оспори
пред съответния административен съд по реда и при условията на чл. 45 от ЗМСМА
незаконосъобразното решение за одобряване на ОУП. В случая със Заповед № АК – 01 – ЗД – 310/ 16.10.2017г. на Областния управител на
област Стара Загора, Решение № 1115 от 28.09.2017г. на Общински съвет - Стара
Загора за одобряване изменението на ОУП, е било оспорено по съдебен ред. С
влязло в сила Решение № 132/ 11.05.2018г. по адм. дело № 529/ 2017г. по описа
на Административен съд – Стара Загора, оспорването е отхвърлено като
неоснователно. След влизане в сила на съдебното решение /01.06.2018г./, в
изпълнение на процедурата по чл.127, ал.6 от ЗУТ, Решение № 1115/ 28.09.2017г.
на Общински съвет – Стара Загора, с което е одобрен проект за изменение на
действащия ОУП на гр. Стара Загора и прилежащите крайградски територии в частта
му за квартал/парк „Бедечка”, е обнародвано в ДВ бр.58 от 13.07.2018г.
Противно
на твърденията на жалбоподателя, Определение № 278/ 28.09.2018г., постановено
по адм. дело № 504/ 2018г. по описа на Административен съд – Стара Загора, с
което е оставена без разглеждане жалбата на В.В. против Решение № 1115 по
Протокол № 25 от 28.09.2017г. на Общински съвет – Стара Загора, е влязло в
законна сила. Определението на Старозагорския административен съд е потвърдено с
Определение № 13193/ 30.10.2018г. по адм. дело № 13101/ 2018г. по описа на
Върховен административен съд.
Следователно за
територията на квартал/ парк „Бедечка“ е налице влязло в сила изменение на
Общия устройствен план. Доколкото регламентираната
материалноправна предпоставка за упражняването на правомощието по чл.48, ал.12 от ЗУТ, не ограничава налагането на временна забрана за ограждане на поземлени
имоти до хипотезите на първично одобряване на общи и подробни устройствени
планове или на одобряване на изцяло нови устройствен планове, следва извода, че
налагането на забраната е приложимо и при одобрено частично изменение на влязъл
в сила и действащ ОУП/ ПУП.
От приетите
като доказателства по делото приложения към Решение № 1115/ 28.09.2017г. на
Общински съвет – Стара Загора, с което е одобрен проектът за изменение на
действащия Общ устройствен план на гр. Стара Загора и прилежащите крайградски
територии в частта му за квартал/парк „Бедечка” и в частност от одобрения с
решението проект за изменение на ОУП, е видно, че съгласно одобреното и влязло в сила изменение на ОУП с посочения териториален обхват, са обособени устройствени
зони и територии с отреждане за озеленяване – устройствена зона Оз; за
обществено и делово обслужване – Одо и за смесена устройствена зона за жилищно
застрояване и обществено-обслужващи дейности – Сж, одо. Изключени от
териториите на парка са единствено териториите, отредени за обществено и делово
обслужване – Одо и за смесена устройствена зона за жилищно застрояване и
обществено-обслужващи дейности – Сж, одо. Съответно в териториите, попадащи в
„Смесена устройствена зона за обществено делово и малкоетажно жилищно
застрояване” - /кв.810 и кв.811/, са включени осем УПИ с реализирано
строителство /съгласно обяснителната записка към одобрения проект за ОУП/, а в
територии, попадащи в „Устройствена зона за обществено делово обслужване” -
/кв.823/ е включен единствено УПИ с изграден хипермаркет. Не е спорно между
страните по делото а и се установява от представените доказателства, че собственият на жалбоподателя недвижим имот - УПИ ІІІ – 6159 в кв. 812 по
плана на гр. Стара Загора, квартал „Бедечка”, поземлен имот с идентификатор
68850.513.6864 по КККР на гр. Стара Загора, по одобреното и влязло в сила
изменение на ОУП на гр. Стара Загора и прилежащите крайградски територии в частта му за
квартал/парк „Бедечка”, попада в устройствена зона Оз т.е
устройствена зона и територия за паркове, градини и озеленяване. В този смисъл
е и изрично направеното изявление от жалбоподателя В.В. в проведеното на
21.11.2018г. съдебно заседание по делото – че по ОУП, одобрен с Решение № 1115/
2017г. на ОбС – Стара Загора, притежаваният от него недвижим имот попада в зона
за озеленяване – парк.
Ето защо съдът приема, че е изпълнена и
третата материалноправна предпоставка по чл.48, ал.12 от ЗУТ – имотът на
жалбоподателя е включен в територия, която съгласно влязлото в сила изменение на Общия устройствен
план на
гр. Стара Загора и прилежащите крайградски територии в частта му за
квартал/парк „Бедечка”, попада в устройствена зона Оз и съответно в територия,
предвидена по ОУП за паркове, градини и озеленяване т.е за обекти на зелената
система - едно от устройствените
мероприятия, регламентирано в чл.48, ал.12 от ЗУТ като релевантно материалноправно
основание за налагане на временна забрана за ограждане на поземлени имоти.
Неоснователно
е възражението на пълномощника на жалбоподателя, че доколкото въз основа на
одобреното изменение на Общия
устройствен план на гр. Стара Загора и прилежащите крайградски територии в частта му за
квартал/парк „Бедечка”, не е налице одобрен и влязъл в сила ПУП, предвиждащ
изграждането на обекти на зелената система в територията, отредена по ОУП за
озеленяване, не е изпълнен фактическия състав на чл.48, ал.12 от ЗУТ от гл.т на
изискването за територията да е предвидено изграждането на обекти на зелената
система. Действително съгласно чл.103, ал.2 от ЗУТ, Общите устройствени
планове определят преобладаващото
предназначение и начина на устройство на отделните структурни части на
териториите в обхвата на плана, а конкретното предназначение и начин на
устройство на отделните поземлени имоти, обхванати от плана, се определя с
подробен устройствен план /чл.103, ал.3 от ЗУТ/. Но с оглед регламентираното в
чл.104, ал.1 от ЗУТ /че ОУП е основа за цялостното устройство на териториите на
общините или на части от тях, като предвижданията на общите устройствени
планове, с които се определят общата структура и преобладаващото предназначение
на териториите, видът и предназначението на техническата инфраструктура и
опазването на околната среда и обектите на културно-историческото наследство,
са задължителни при изготвянето на подробните устройствени планове/ и в чл.
103, ал.4 от ЗУТ /че всеки устройствен план се съобразява с предвижданията на
концепциите и схемите за пространствено развитие и устройствените планове от
по-горна степен, ако има такива, и представлява по отношение на тях по-пълна,
по-подробна и конкретна разработка/, следва извода, че предвиденото по ОУП установяване на зона за озеленяване в максимална степен от цялата територия
на кв. „Бедечка”, в която територия безспорно попадат имотът на жалбоподателя,
е достатъчно да се приеме, че този имот ще се
засегне от промяната в предвижданията по устройствените планове. За целта на налагането на забраната за ограждане на
поземлени имоти по чл.48, ал.12 от ЗУТ, а именно да се осигури осъществяването
на предвижданията за предназначението и устройството на съответната територия,
е без правно значение какво би било конкретното предназначение на имота по ПУП.
След като законът регламентира като необходимо и достатъчно условие за налагане
на временна забрана за ограждане на поземлени имоти в територии, за които Общ
устройствен план предвижда изграждането на обекти на зелената система, очевидно
липсата на одобрено изменение на ПУП за промяна на предназначението и респ. в режима на
застрояване на територията, не е пречка за упражняването на правомощието по
чл.48, ал.12 от ЗУТ.
Неоснователно е и възражението на пълномощника на
жалбоподателя, че доколкото в ЗУТ липсва легално определение на понятието
„обект на зелената система“ и предвид легалната дефиниция по §5, т.39 от ДР на
ЗУТ на понятието „обект“, следва да се приеме, че одобреното изменение на ОУП на гр. Стара Загора и
прилежащите крайградски територии в частта му за квартал/парк „Бедечка”, не
предвижда изграждането на „обекти на зелената система“ за тази територия.
Действително съгласно §5, т.39 от ДР на ЗУТ, „обект“ е самостоятелен строеж или
реална част от строеж с определено наименование, местоположение, самостоятелно
функционално предназначение и идентификатор по ЗКИР. Но в контекста на
регламентацията по чл.61, ал.1 и ал.2 от ЗУТ /че в териториите на общините се
устройват озеленени площи, обединени в зелена система, като средство за
подобряване на микроклимата и хигиенните условия и за организиране на отдиха на
населението, като основа на зелената
система са озеленените площи за широко обществено ползване, предназначени за
трайно задоволяване на обществени потребности от национално или общинско
значение - паркове, градини, улично озеленяване/ и предвид нормата на чл. 62,
ал.7 /определяща допустимото застрояване в озеленените площи – паркове и
градини/, следва извода, че смисловото съдържанието на понятието „обект на
зелената система“ не може да се извлича при буквалното прилагане на дефиницията
за „обект“ по см. на §5, т.39 от ДР на ЗУТ и да се разглежда като „строеж“ или
„част от строеж“. Противното би противоречало на същността на предвиденото
установяване и устройване на територии като „зелена система“. Ето защо съдът
приема, че предвиденото с одобреното изменение на ОУП на гр. Стара Загора и
прилежащите крайградски територии в частта му за квартал/парк „Бедечка” установяване
на устройствена зона за озеленяване /Оз/ в максимална степен и обхват на територията,
при предвиденото за тази устройствена зона изграждане на паркове, градини и
озеленяване, се субсумира в регламентираното в чл.48, ал.12 от ЗУТ
материалноправно основание за налагане на временна забрана за ограждане на
поземлени имоти в територия, предвидена с ОУП за изграждане на обекти на
зелената система.
Останалите изложени от жалбоподателя доводи и възражения,
по същество касаещи одобреното с Решение № 1115 от 28.09.2017г. на Общински
съвет – Стара Загора изменение на ОУП на гр. Стара Загора и прилежащите
крайградски територии в частта му за квартал/парк „Бедечка” и допустимостта на
това изменение от гл. т. наличието на влязъл в сила ПУП по чл.16, ал.1 от ЗУТ;
наложената със Заповед № 10-00-2354/ 04.11.2016г. на Заместник кмета на Община
Стара Загора строителна забрана по чл.198, ал.1, т.1 от ЗУТ и процедираното
изменение на ПУП – ПРЗ за квартал „Бедечка“, не следва да бъдат разглеждани и обсъждани
в настоящото съдебно производство, тъй като са извън предметния обхват на
осъществявания съдебен контрол за законосъобразност, включващ единствено
оспорения административен акт - Решение № 1807 по Протокол № 36 от 27.09.2018г.
на Общински съвет – Стара Загора.
Неоснователно е и възражението на жалбоподателя, че
приетото от Общински съвет – Стара Загора решение е в грубо нарушение на
основни принципи и права, установени с Конституцията на РБългария и с Хартата
за правата на човека. Действително временната забрана за ограждане на поземлени
имоти в територията, в която попада и имотът на В.В., е свързана с ограничения
при упражняването на правото на собственост върху имота. Но тези ограничения не
са недопустими, а се явяват последица от упражняване на нормативно
регламентирано правомощие при предвидена в закона възможност за налагане на
ограничителната мярка, засягаща собствеността. Превесът на обществения интерес
във връзка с реализирането на предвидени по ОУП/ПУП устройствени мероприятия и в частност да се осигури достъп до имотите, попадащи в територии,
предвидени за обекти на зелената система, е определен от законодателя като легитимна причина да се
засегне правната сфера на отделните лица,
включително и чрез упражняването на правомощието по
чл.48, ал.12 от ЗУТ.
Предвид така
установените по делото факти съдът намира, че са налице елементите на
правопораждащия фактически състав, с който правната норма на чл.48, ал.12 от ЗУТ свързва приемането от Общински съвет – Стара Загора на решение за налагане
на временна забрана за ограждане на поземлени имоти на територията на квартал/
парк „Бедечка“. В този смисъл оспореният административен акт се явява
постановен в съответствие и при правилно приложение на материалния закон, като
налагането на забраната за ограждане на поземлени имоти на територията на
квартал/парк „Бедечка“, освен че е фактически обосновано и доказано от гл.т
наличието на предпоставките по чл.48, ал.12 от ЗУТ, се основава и на
необходимост от прилагането на ограничението за постигане на предвидената в
закона цел.
С оглед на гореизложеното
съдът приема, че Решение № 1807 от 27.09.2018г. на
Общински съвет – Стара Загора в оспорената му част, като прието от компетентен орган и
в предвидената от закона форма; в съответствие с материалноправните разпоредби
на които се основава; при спазване на административно-производствените правила
и съобразяване с целта на закона, е правилно и законосъобразно. Жалбата се
явява неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.
Предвид изхода на делото искането на ответника за присъждане на разноски
следва да бъде уважено, като на основание чл.143, ал.4 от АПК, в тежест на
жалбоподателя В.В. следва да бъде възложено заплащането на възнаграждение за
осъществената от юрисконсулт правна защита, определено в размер на 100лв.,
съгласно чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ във връзка с
чл.78, ал.8 от ГПК и чл.37 от Закона за правната помощ.
Водим от
горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение четвърто от АПК, Старозагорският административен съд
Р Е
Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на В.П.В. ***, срещу Решение
№ 1807 по Протокол № 36 от проведено на 27.09.2018г. заседание на Общински
съвет – Стара Загора, в частта му, с която е наложена временна забрана за
ограждане на поземлени имоти в територията на квартал/ парк „Бедечка“ относно УПИ
ІІІ – 6159 в кв. 812 по плана на гр. Стара Загора, квартал „Бедечка”, поземлен
имот с идентификатор 68850.513.6864 по КККР на гр. Стара Загора, като неоснователна.
ОСЪЖДА В.П.В. ***, ЕГН **********, да заплати на Общински
съвет – Стара Загора сумата от 100 лв. /сто лева/, представляваща разноски за
юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: