Решение по дело №369/2021 на Районен съд - Севлиево

Номер на акта: 106
Дата: 23 ноември 2021 г. (в сила от 6 декември 2021 г.)
Съдия: Гергана Николаева Божилова
Дело: 20214230200369
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 август 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 106
гр. Севлиево, 23.11.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СЕВЛИЕВО в публично заседание на двадесет и пети
октомври през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Гергана Н. Божилова
при участието на секретаря Силвия Л. Георгиева
като разгледа докладваното от Гергана Н. Божилова Административно
наказателно дело № 20214230200369 по описа за 2021 година
Жалбоподателят Д. В. Т. от гр. Велико Търново е обжалвал Електронен фиш
/ЕФ/ за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо
средство или система, серия К, № 5014637, издаден от ОДМВР - Габрово, с който за
извършено нарушение на чл. 21, ал. 2 във вр. с чл. 21, ал. 1 от Закона за движение по
пътищата /ЗДвП/ и на основание чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 2, т. 6 от ЗДвП му е
наложено наказание глоба в размер на 600.00 лева. В жалбата се твърди, че ЕФ е
необоснован, незаконосъобразен и неправилен, в подкрепа на което се излагат
подробно съображения.
ИСКАНЕТО в жалбата е съдът да отмени изцяло обжалвания електронен фиш.
За ответника по жалбата – ОД на МВР - Габрово, редовно призован, не се явява
представител при разглеждане на делото.
По делото се събраха писмени и гласни доказателства, от съвкупната преценка
на които съдът установи следната фактическа обстановка:
На 25.06.2021 година, в 16:25 часа, на Главен път І-4, км. 76+000, община
Севлиево, в посока на движение гр. Велико Търново, бил установен и заснет с
автоматизирано техническо средство „ARH CAM S 1“ лек автомобил „Фолксваген
Голф 1.9 ТДИ» с рег. № ВТ *** КС. Автоматизираното техническо средство отчело, че
скоростта на автомобила, след приспаднат толеранс от 3 км/ч. е 111 км/ч при
ограничение на скоростта от 60 км/час, въведено с пътен знак В 26. В последствие била
направена справка в програмата за регистрация на автомобили в Република България,
при която било установено, че автомобилът е собственост на жалбоподателя, поради
1
което за установеното с автоматизираното техническо средство нарушение на чл. 21,
ал. 2 във вр. с чл. 21, ал. 1 от ЗДвП от ОД МВР Габрово, бил издаден обжалвания
електронен фиш, с който на жалб. Д. В. Т., на основание чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182,
ал. 2, т. 6 от ЗДвП било наложено наказание глоба в размер на 600.00лева. Така
издаденият електронен фиш бил изпратен за връчване на жалб. Т. и му бил връчен на
16.07.2021 година.
Гореизложената фактическа обстановка съдът намира за установена от приетите
по делото писмени доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност –
електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано
техническо средство, серия К, № 5014637, издаден от ОДМВР – Габрово, с приложен
към него снимков материал; Справка от РУ МВР Севлиево; Протокол за използване на
техническо средство от 5.06.2021 одина; Протокол от проверка № 70-С-
ИСИС/22.10.2019 г.; Протокол от 10.10.2018 година на комисия при ОПУ - Габрово;
Преглед на фиш и Справка от ОПУ – Габрово за вертикалната пътна сигнализация на
път I-4/Е-772 „Граница Ловеч – Севлиево – граница Велико Търново“ при км. 76+000 в
посока гр. Велико Търново към 25.06.2021 година.
При така установената фактическа обстановка, въз основа на събраните писмени
доказателства, съдът достига до следните правни изводи:
Препис от електронният фиш е връчен на жалбоподателя на 16.07.2021 година.
Жалбата е заведена в деловодството на ОД на МВР - Габрово на 27.07.2021 г., тоест в
законноустановения срок, поради което същата е допустима и следва да се разгледа по
същество.
Съдът, предвид становището на страните и императивно вмененото му
задължение за цялостна проверка на издадения електронен фиш относно
законосъобразността му, обосноваността му и справедливостта на наложеното
административно наказание, прави следните правни изводи:
В хода на производството съдът намира, че са спазени разпоредбите на
чл. 57 от ЗАНН и чл. 189, ал. 4 от ЗДвП. В ЕФ са посочени териториалната структура
на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено
нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационният номер на моторното превозно средство, лицето, на което е
регистрирано моторното превозно средство, описание на нарушението, нарушените
разпоредби, размерът на глобата, срокът, сметката или мястото на доброволното й
заплащане. Всички тези реквизити се съдържат в процесния електронен фиш –
мястото на извършване на нарушението е описано, като е посочено, че същото е на ГП
I- 4 км. 76+000 в посока гр. Велико Търново, който участък се намира на територията
на Община Севлиево. Съдът следва да отбележи, че електронният фиш е издаден
законосъобразно според утвърдения образец, поради което при издаването му не се
2
посочват датата на издаването, имената и длъжността на лицето, което го е издало, така
както това е необходимо при съставянето на АУАН и НП. Предвид това възраженията
на жалбоподателя в тази връзка са напълно несъстоятелни.
В електронния фиш са посочени и разрешената скорост, която видно от
представените по делото доказателства – Протокол от заседание на комисия и Справка
от ОПУ – Габрово е била 60 км/ч., въведена с пътен знак В 26, както и установената
такава на движение на процесното МПС, като следва да се има предвид, че посочената
в електронния фиш скорост е след приспадане на толеранс от - 3 км/ч, което
представлява наказуемата скорост, която автоматично генерира програмата на
мобилната система за видеоконтрол, намалена от измерената в зависимост от обхвата
на скоростта. В случая ясно е видно от записа на видеоклипа, че измерената скорост е
115 км/ч., а в ЕФ е посочена нейната намалена стойност - 111 км/ч. От представения
снимков материал се установява, че измерената скорост е скоростта на движението на
автомобила на жалбоподателя, а не на някои други автомобили. В него ясно са
записани максималната разрешена скорост, скоростта след приспаднат толеранс,
датата и часа на нарушението и регистрационния номер на автомобила, движещ се с
тази скорост /Разпознат: Рег. № ВТ *** КС/. Имайки предвид обстоятелството, че
системата автоматично засича скоростта на автомобила, посочен в самия видеоклип, не
следва да има съмнения, че засечената скорост е точно на този автомобил. Това прави
възражението на жалбоподателя в тази насока за несъстоятелно.
От доказателствата по делото се установява, че АТСС е одобрено по реда
на Закона за измерванията, притежаващи удостоверение за одобрен тип средство за
измерване и преминали първоначална или последваща проверка от Българския
институт по метрология, удостоверено с представения по административната преписка
Протокол от проверка 22.10.2020 година /стр. 11от делото/. Стационарно преносимият
уред за контрол на скоростта е мобилно многофункционално устройство за контрол на
скоростта с вградено разпознаване на регистрационните номера и комуникации.
Същото измерва скоростта и разстоянието на преминаващите моторни превозни
средства само в автоматичен режим от статив /тринога/ или от конзола в патрулен
автомобил в стационарно положение. Принципът на работа на системата е основан на
лазерен модул, който може да произведе стойност на базата на излъчен лазерен лъч,
отразен от преминаващите превозни средства. Измерванията се документират от две
конструктивно идентични камери, оборудвани с обективи с различни фокусни
разстояния. След всички измервания и направените изчисления, устройството
предоставя една валидно измерена текуща скорост на всяко от наблюдаваните МПС.
Ако измерванията съдържат некоректно измерени скорости, системата игнорира
измерването. Стационарно приносим уред за контрол на скоростта - ARH CAM S 1 е
система за контрол на скоростните режими, притежаваща удостоверение за одобрен
тип средство за измерване № 17.09.5126, издаден от БИМ и отговаря на изискванията
3
на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 година за условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение
по пътищата, като установените данни за нарушения с тях не могат да бъдат
променяни поради липсата на пряк достъп до тях от оператора, като това важи също и
за процесите на съхранение и експорт на данни. За всяко регистрирано нарушение
устройството ARH CAM S 1 прави пет снимки, които дават възможност да се проследи
траекторията на съответното МПС, като само на снимката, направена по време на
самото измерване на скорост, има данни за измерената скорост и дистанция на
измерваното МПС. На останалите придружаващи снимки тези полета са празни.
На кадрите от снимковия материал, снет от записания клип, се наблюдава ясно
автомобила и неговия регистрационен номер, визиран в електронния фиш, чието
разположение и посока на движение в момента на сработването на мобилното средство
за видеоконтрол, изключват всяко съмнение чия скорост е регистрирало АТСС, тъй
като видно от данните на снимковия материал, заснемането е осъществено при
приближаващ трафик, съответен на движението на превозното средство на
жалбоподателя.
Съгласно чл. 189, ал. 15 от Закона за движението по пътищата снимковият
материал, изготвен с техническо средство или система, заснемаща или записваща
датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно
средство, съставлява годно веществено доказателствено средство в административно
наказателния процес.
Измерената скорост на движение на автомобила е 115 км/ч., допустимата
грешка при измерването в тези случаи е +/- 3 км, като във фиша е отразена наказуема
скорост от 111 км/ч, след приспадане на толеранса.
Управлението на ППС с превишена скорост е санкционирано в разпоредбата на
чл. 182 от ЗДвП, като за конкретното превишение, определено от АНО от 51 км./ч.,
законодателят, в разпоредбата на ал. 2, т. 6 от същия текст, е предвидил глоба в размер
на 600 лева. Размерът на санкцията е фиксиран в закона и е безпредметно обсъждането
на неговата справедливост.
От събраните по делото доказателства безспорно е установено, че извършването
на процесното административно нарушение на чл. 21 от ЗДвП е установено и заснето с
автоматизирано техническо средство, което представлява мобилна система за
видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение. Следва да се отбележи, че
законът в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП изрично предвижда случаите, в които се издава
електронен фиш, без да е необходимо да се съставя АУАН срещу нарушители и
съответно наказателно постановление след това. Ето защо съдът намира за
неоснователни наведените в жалбата срещу ЕФ от жалбоподателя в тази връзка
възражения.
4
Съдът намира, че електронният фиш правилно е бил издаден на Д.Т., тъй
като той е собственикът на превозното средство, с което е извършено нарушението.
Същият не е предоставил декларация по чл. 189, ал. 5 от ЗДвП, в която да е посочил
данни за лицето, извършило нарушението, за да се санкционира това лице, поради
което съдът намира, че електронният фиш правилно и законосъобразно е издаден
срещу жалбоподателя – собственика на превозното средство, което е било управлявано
с превишена скорост на 25.06.2021 година.
Никоя от страните не претендира присъждане на разноски.
Водим от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш, серия К, № 5014637 от 25.06.2021 г. за
налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или
система, издаден от ОД МВР - Габрово, с който на Д. В. Т., ЕГН: **********, от гр.
***, за нарушение на чл. 21, ал. 2 във вр. с чл. 21, ал. 1 от ЗДвП и на основание чл. 189,
ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 2, т. 6 от ЗДвП е наложено наказание глоба в размер на
600,00лв. /шестстотин/ лева, като ПРАВИЛЕН И ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд
гр.Габрово в 14-дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

Съдия при Районен съд – Севлиево: _______________________
5