Решение по дело №390/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 491
Дата: 19 април 2021 г.
Съдия: Мария Любомирова Желязкова
Дело: 20217050700390
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

         № …………../………………2021г., гр. Варна.

 

           В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВАРНА, VІІ-ми касационен състав,

в публично съдебно заседание на първи април 2021 г., в състав:

 

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ЖЕЛЯЗКОВА

                                                                    ЧЛЕНОВЕ: ТАНЯ ДИМИТРОВА

                                                                                           СТОЯН КОЛЕВ

при участието на секретаря Оля Йорданова

и прокурора Силвиян Иванов,

като разгледа докладваното от съдия Желязкова КАНД № 390/2021г.

по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.208 от АПК вр.  чл.63 ал.1 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на *******“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.*******, обл.******, ул.“*******“ № **, представлявано от М.Н.Н., срещу Решение № 260113/26.01.2021г. по АНД № 4951/2020 г. по описа на Районен съд - Варна, с което е потвърдено НП № 23-0000877/21.10.2020 г. на Началник отдел Контрол в РД „АА“, гр.Варна, с което на дружеството е наложено наказание имуществена санкция в размер на 1 000 лв., на основание чл.104, ал.3 от Закона за автомобилните превози.

Касаторът твърди незаконосъобразност на постановеното решение, поради противоречие с материалния закон. Оспорва изводите на ВРС за постановяване на НП в съответствие с изискванията на чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН, като счита, че в случая липсва описание на конкретните обстоятелства и не се съдржат доказателства, потвърждаващи нарушението. Твърди, че последното изобщо не се установява, тъй като от една страна процесният превоз не попада в обхвата на действие на чл.2 § 1 б.“б“ от Регламент № 561/2006 на ЕПС, а от друга – неправилно е посочено изпълнителното деяние, като в случя са смесени понятията функциониране на тахографа и непрпавилно използване на тахографа и картата на водача. Претендира за отмяна на решението и потвърденото с него НП, тъй като от една страна нарушението не е доказано по безспорен начин, а от друга страна, вмененото нарушение не е извършено. Претендира присъждане на съдебно-деловодни разноски. В депозирана по делото писмена защита жалбата се поддържа и се моли нейното уважаване.

Ответникът – РД „АА“-Варна, редовно призован, не изпраща представител в сдебно заседание и не изразява становище по съществото на спора.

Представителят на ВОП дава заключение за основателност на касационната жалба. Счита решението на ВРС за неправилно, доколкото в него не са изложени факти, относими към състава на извършеното нарушение по чл.104, ал.3 от Закона за автомобилните превози.

След преценка на изложените от страните доводи и извършената по реда на чл.218 от АПК проверка, съдът намира жалбата за процесуално допустима като подадена в срок от надлежна страна, срещу подлежащ на касационен контрол съдебен акт, а разгледана по същество за основателна.

В хода на въззивното производството, решаващия съд е установил следната фактическа обстановка: През 2020г. служители на ОО „АА“ Варна, сред които св.Г., приключили извършена комплексна проверка на „******“ ЕООД. В хода на проверката било установено, че на 16.11.2019г. в гр.Варна дружеството, в качеството си на превозвач, притежаващ лиценз на Общността за международен автомобилен превоз на пътници № 1321, е допуснал управление на автобус Фолксваген кат.М2, с рег.№ ********, без поставена тахографска карта на водача, с което не е осигурило правилното функциониране на монтирания в това превозно средство дигитален тахограф. Превозът бил установен посредством извлечение от монтирания в автобуса дигитален тахограф. При тези констатации, на 21.07.2019г. дружеството бил съставен АУАН, в който нарушението било квалифицирано като такова по чл.104 ал.3 от ЗАвП. Актът бил предявен и връчен на представляващ дружеството, който го подписал, вписвайки наличието на възражения. В срока по чл.44 от ЗАНН не постъпили такива. Административнонаказващия орган /АНО/ като възприел изцяло описаната фактическа обстановка и дадената правна квалификация, издал процесното НП, с което наложил на дружеството жалбоподател имуществена санкция в размер на 1 000 лв.

За да потвърди процесното НП, въззивния съд е приел, че нарушението е доказано и правилно е ангажирана отговорността на превозвача, съгласно действащото към момента на извършване на деянието законодателство.

Настоящият състав споделя мотивите на ВРС за компетентност на органите издали АУАН и НП и в сроковете по чл.34 от ЗАНН. Счита, че въззивният съд коректно е установил и фактическата обстановка, но е извел неправилни изводи. Съображенията за това са следните:

Разпоредбата на чл.32, § 1, изр. 1-во от Регламент (ЕС) № 165/2014 задължава транспортните предприятия и водачите да „осигуряват правилното функциониране и използване на дигиталните тахографи и на картите на водача. Когато транспортните предприятия и водачите използват аналогови тахографи, те осигуряват правилното им функциониране и правилното използване на тахографските листове“.

Смисълът, вложен в израза транспортното предприятие осигурява правилното функциониране и използване на аналоговите тахографи и правилното използване на тахографските листи се извежда от нормата на чл.33 от въпросния Регламент, касаеща отговорността на транспортните предприятия.

Изрично с разпоредбата на чл.33 от Регламент № 165/2014 се вменява задължение и се определя като отговорност на транспортното предприятие: 1.Осигуряването на водачите на подходящо обучение и инструктаж относно правилното функциониране както на дигиталните, така и на аналоговите тахографи; 2.Провеждането на редовни проверки, за да се уверят транспортните предприятия, че техните водачи използват правилно тахографите; 3.Издаването на достатъчно на брой тахографски листове на водачите на превозните средства, оборудвани с аналогов тахограф; 4.Издаването на водачите само листове по одобрен образец, подходящ за използване в уреда, монтиран в превозното средство; 5.Съхраняването на тахографските листове и разпечатките, когато разпечатките са направени с цел спазване на член 35, в хронологичен ред и в четлива форма най-малко една година след тяхното използване и издаването на копия на съответните водачи при искане от тяхна страна; 6.Представянето или предаването при поискване от страна на оправомощен служител на контролен орган на тахографските листове, разпечатките и извлечените данни.

Според чл. 33, § 3 от Регламент № 165/2014 транспортните предприятия носят отговорност за нарушения на настоящия регламент, извършени от техни водачи или от водачи, намиращи се на тяхно разположение, като държавите-членки обаче могат да обусловят тази отговорност от наличието на нарушение от страна на транспортното предприятие на параграф 1, първа алинея от настоящия член и на член 10, параграфи 1 и 2 от Регламент (ЕО) № 561/2006.

Регламентът като акт на Европейското право, който е пряко приложим същевременно делегира на държавите-членки правомощието с национални норми да се конкретизира отговорността на транспортните предприятия – превозвачи, като въз основа на вменените задължения на тези предприятия пряко с разпоредбите на Регламента, посредством нормотворчество да се предвидят и съответни състави на административни нарушения, за които транспортните предприятия да носят административнонаказателна отговорност.

В националното законодателство в процесната област – ЗАвПр и в подзаконовите нормативни актове, издадени въз основа на ЗАвПр не е обявено за наказуемо деянието на превозвача, състоящо се в неосигуряване правилното използване на тахографа, изразяващо се в неизпълнение на задължението на водача да постави в тахографа карта на водача, което задължение на водача произтича също директно от Европейското право.

Приложената в случая от АНО санкционна разпоредба на чл.104, ал.3 от ЗАвП, регламентира само „функциониране“ на тахографа, а съгласно описаната по-горе уредба в Регламента тези два термина „функциониране“ и „използване“ имат самостоятелно значение.

В съставения АУАН, и в издаденото НП, изпълнителното деяние е описано буквално „превозвачът е допуснал управление на гореописания автобус без поставена в тахографа карта на водача…“.

Както беше посочено и по-горе законодателят е изброил изрично изискванията за правилно функциониране на тахографите и те са посочени в §2-5 на чл.32. Изискването за поставяне на карта на водача в тахографа е изрично регламентирано и е вменено в задължение на водачите /чл.34 от Регламента/, но касае използването на тахографа, а не неговото функциониране.

В този смисъл обосновано ВРС е посочил, че правилното функциониране на тахографа предполага поставянето на карта на водача, но последното е свързано с фактическо действие извършвано от самия водач на ПС. Отговорността на превозвача би възнигнала евентуално ако не е извършил инструктаж на водача за дължимите от него действия, или ако последният въпреки, че е поставил карта, тахографа не отчита данни, не е технически изправен.

Разпоредбата на чл.104, ал.3 от закона предвижда санкция само за неправилно „функциониране“ на тахографа и основните принципи в наказателното/в частност административно-наказателното/ право не позволяват разширително тълкуване, за да бъде приложена и досежно неправилно ползване.

Гореизложеното сочи, че изводът на ВРС за законосъобразност на проценото НП е неправилен и същото следва да бъде отменено, както и потвърждаващото го съдебно решение.

Воден от горното, съдът

 

 

Р   Е   Ш   И :

 

ОТМЕНЯ Решение № 260113/26.01.2021г. постановено по АНД № 4951/2020г. по описа на ВРС и вместо него постановява:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 23-0000877/21.10.2020г. на Началник отдел Контрол в РД „АА“, гр.Варна, с което на *****“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.******, обл.*******, ул.“*******“ № **, представлявано от М.Н.Н., е наложено наказание имуществена санкция в размер на 1 000 лв., на основание чл.104, ал.3 от ЗАвтП.

Решението е окончателно.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                        ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                                                                                               2.