Разпореждане по дело №4316/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 13758
Дата: 23 юли 2020 г.
Съдия: Силвия Лъчезарова Алексиева
Дело: 20205330204316
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р А З П О Р Е Ж Д А Н Е№13758

 

гр. Пловдив, 23.07.2020 г.

 

СИЛВИЯ АЛЕКСИЕВА - районен съдия при Районен съд Пловдив, като съдия докладчик по AНД № 4316/2020 г. по описа на ПРС, ІІІ н.с., след  като се запознах с материалите по делото и с Постановление за внасяне на предложение за освобождаване от наказателна отговорност с налагане на административно наказание на основание чл. 78а НК като обсъдих въпросите, предмет на проверка от съдията - докладчик по чл.248, ал. 1 вр. с чл.377 НПК намирам, че са налице предпоставките на чл. 377, ал.1, вр. чл.249, ал. 4, т. 1 НПК за прекратяване на съдебното производство по следните съображения:

РП Пловдив е намерила, че обв. С.И.Б. е извършил виновно престъпление по чл. 134, ал. 1 т.2 от НК, за това че на 31.10.2017 г. в гр. Пловдив, в качеството му на *** – ***, е причинил на Т. М. О. две средни телесни повреди подробно описани в постановлението, поради немарливо изпълнение на правнорегламентирана дейност, представляваща източник на повишена опасност, като е нарушил разпоредбите на чл. 33 от ЗБУТ, чл. 206в, ал.1 от Наредба № 7/23.09.1999 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работно оборудване; чл. 75 от Наредбата за безопасната експлоатация и техническия надзор на повдигателни съоръжения  приета с ПМС № 199/10.09.2010 г. , както и т.4, т.9  и т. 17 от длъжностната му характеристика с подробно разписване на разпоредбите, чрез допускането по опасен за живота и здравето на работещите начин да се разлепва облепващо фолио на ламарината, и чрез неосъществяването на съответния контрол по спазване на правилата за здравословни и безопасни условия на труд, и поради това предлага обвиняемият да бъде освободен от наказателна отговорност чрез налагане на административно наказание.

Постановлението за внасяне на предложение за освобождаване от наказателна отговорност с налагане на административно наказание на основание чл. 78а НК, е предназначено да формулира така обвинението, че да определи предмета на доказване от гледна точка на извършеното престъпление и участието на обвиняемия в него и по този начин да постави основните рамки на процеса на доказване и осъществяване на правото на защита. Именно поради това следва да се приеме, че стандарта към неговото съдържание следва да е като към обвинителен акт, доколкото наказателния характер на производството не се променя от факта, че се налага административно наказание. Постановлението за освобождаване от наказателна отговорност е необходимо да отговаря на изискванията на чл. 246 НПК още повече, че след като делото следва да се реши в неподлежащите на изменение фактически рамки очертани с внесения в съда прокурорски акт, то в същия деянието следва да бъде описано с всички свои обективни и субективни признаци, така както законодателят го е визирал в съответната правна норма. Тези изисквания за съдържанието на обвинителния акт, респ. за Постановление по чл. 375 НПК са визирани в т.4.2 на тълкувателно решение № 2/07.10.2002г. на ВКС по т.н.д. № 2/2202 на ОСНК, в която подробно са посочени реквизитите, които следва да съдържат съответните прокурорски актове, за да очертаят рамката на наказателния процес. Липсата им съществено нарушава процесуалните права на бъдещите страни в наказателния процес.

Съществен и съставомерен елемент от състава на престъплението по чл. 134 от НК е изпълняваната от субекта дейност, която следва да е правнорегламентирана и източник на повишена опасност. Тези понятия са намерили легално определение в практиката на Върховния съд и ВКС (ППВС 7/1979 г., ППВС 6/1969 г., Реш 3/18.02.2014 по дело 2273/2013 ІІ НО на ВКС  и др.), които приемат, че правно регламентирана е тази дейност, за чието упражняване се изискват специални знания по силата на нормативен акт и за които лицето има съответно разрешение. Източник на повишена опасност пък са само такива занятия или дейности, при които незнанието или немарливото им изпълнение създават опасност за живота и здравето на други лица. В т. 4 на ППВС 2/1979 г. именно на базата на вида дейност – дали е тя правнорегламентирана и представлява ли източник на повишена опасност се определя и вида на престъплението дали то е извършено при обикновена или професионална непредпазливост. За да може обвиняемият да упражни адекватно правото си на защита в постановлението следва тази законова диспозиция да е запълнена с фактически положения, за да може да разбере обвиняемото лице срещу кои факти следва да се защитава.

 В диспозизитива на обвинението липсва описание на дейността, която прокуратурата възприема обвиняемият да е изпълнявал към момента на извършване на престъплението, такава обаче липсва и в обстоятелствената част. Липсата на конкретика по отношение на възприетото от прокуратурата каква е дейността, изпълнявана от обвиняемия според настоящия съдия –докладчик представлява съществено процесуално нарушение довело до ограничаване на правото на обвиняемия да разбере в какво е обвинен и да организира адекватно защитата си. В обстоятелствената част от постановлението след като е посочено, че е извършен оглед на веществено доказателство, прокуратурата се е задоволила да посочи, че „извършваната дейност е правнорегламентирана…“ и т.н., но от фактологията не може да се извлече с точност коя или каква дейност се има предвид. Следва да се посочи, че фактическата обстановка е подробно описана, посочените в постановлението действия на обвиняемия също не оставят съмнение или непълноти, единственото липсата на този елемент от състава на престъплението съдът намира за съществен и следва да бъде посочен в постановлението.

 

От изложените в обсъждания акт факти, съдът действително чрез тълкуване може да извлече няколко повече или по-малко конкретни дейности, които прокуратурата би имала предвид като правнорегламентирани и източник на опасност, които са били извършвани от обвиняемия, в момента на престъплението, но тъй като това би било нарушение на правото на защита, доколкото стандарта за яснота на обвинението не е покрит, съдът намира, че следва съдебното производство да се прекрати и постановлението да се върне на прокурора, който да отстрани същественото процесуално нарушение, довело до ограничаване на правото на защита на обвиняемия, като посочи каква дейност е възприета от обвинителната теза да е изпълнявал обвиняемия в момента на извършване на престъплението, тъй като същата се явява съществен съставомерен елемент на деянието. 

Така мотивиран и на основание чл. 377, ал.1 вр. с чл. 249 , ал. 4, т. 1 от НПК

 

Р А З П О Р Е Д И:

 

 

ПРЕКРАТЯВАМ съдебното производство по А.Н.Д.№ 4316/2020 г. по описа на Пловдивския районен съд, НО, 3-ти с-в.

 

ВРЪЩАМ делото на РП - Пловдив за отстраняване на допуснатото съществено процесуално нарушение, обсъдено по- горе от съда.

 

Препис от Разпореждането да се изпрати на РП - Пловдив и на обвиняемия С.И.Б..

 

Разпореждането може да се обжалва и протестира на осн. чл.249, ал.3 НПК по реда на гл.22 НПК с частна жалба/частен протест в 7-дневен срок от получаване на препис от него.

                                           

РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА! ДТ