Решение по дело №606/2022 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: 460
Дата: 23 ноември 2022 г.
Съдия: Цанка Георгиева Неделчева
Дело: 20222230200606
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 май 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 460
гр. Сливен, 23.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СЛИВЕН, IV СЪСТАВ, в публично заседание на
трети ноември през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Цанка Г. Неделчева
при участието на секретаря Галина Едр. Пенева
като разгледа докладваното от Цанка Г. Неделчева Административно
наказателно дело № 20222230200606 по описа за 2022 година
за да се произнесе съобрази:
Производството е образувано по повод жалба от С. П. А. с ЕГН ********** от гр.
Сливен против НП № ********** от 27.08.2021 год., издадено от Директора на РДГ -
Сливен, с което е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 300,00 лева на
основание чл. 257, ал. 1, т. 1 от Закона за горите (ЗГ) за нарушение на чл. 12б, ал. 1, т. 7 от
Наредба № 1/30.01.2012 год. за контрола и опазването на горските територии във връзка с
чл. 53, ал. 2, т. 5 от Наредба № 8/05.08.2011 год. за сечите в горите. Моли атакуваното
наказателно постановление да бъде отменено.
Жалбоподателят, редовно призован, се явява лично, поддържа жалбата и моли
издаденото НП да бъде отменено.
В с.з. административнонаказващият орган, редовно призован, изпраща процесуален
представител, който оспорва жалбата, моли издаденото НП да бъде потвърдено и да им бъде
присъдено юрисконсултско възнаграждение.
Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени в своята съвкупност и
по отделно като безпротиворечиви и относими към предмета на делото, съдът намира за
установено следното от фактическа страна:
На 15.06.2021 год. служители на РДГ - Сливен извършили проверка в общ. Сливен,
землището на с. Бяла, подотдел 138 „ж“ ДГТ - сечище. За резултатите от проверката на
17.06.2021 год. бил съставен Констативен протокол Серия 300А № 153699, в който било
отразено, че към момента на проверката на терен има очертан с оранжева боя и направен
извозен път с дължина 1319 м. и широчина 4 м., който не е отразен в одобрения
технологичен план качен в информационната система на ИАГ на 21.04.2021 год. (л. 8 от
1
АНД № 1223/2021 год.).
На 22.07.2021 год. бил съставен Акт серия ЮИДП 2014 г., фабр. № 060053, против
жалбоподателя за това, че на 17.06.2021 год. в общ. Сливен, землището на с. Бяла, подотдел
138 „ж“, в качеството си на лице по чл. 108, ал. 2 от Закона за горите, на чието име е
издадено позволително за сеч № 0610078/22.04.2021 год., не следи за спазването на
одобрения технологичен план за подотдел 138 „ж“, в следствие на което в подотдела има
изграден извозен път с дължина 1319 м. и 4 м. ширина. В акта било отразено, че е нарушена
разпоредбата на чл. 12б, ал. 1, т. 7 от Наредба № 1 за контрола и опазването на горските
територии във връзка с чл. 53, ал. 2, т. 5 от Наредба № 8 за сечите в горите. Актът бил
връчен лично на нарушителя на 23.07.2021 год. (л. 7 от АНД № 1223/2021 год.).
Въз основа на така съставения АУАН било издадено процесното НП № **********
от 27.08.2021 год. от Директора на РДГ – Сливен, в което било отразено, че жалбоподателят
в качеството си на лице, упражняващо лесовъдска практика, на чието име е издадено
позволителното за сеч № 0610078/22.04.2021 год., не изпълнил задължението си да следи за
спазването на одобрения на 20.04.2021 год. технологичен план за подотдел 138 „ж“ на ТП
„ДГС – Сливен“, в следствие на което в подотдела има изграден извозен път с дължина 1319
м. и ширина 4 м., непредвиден в технологичния план. В НП било посочено, че нарушението
било извършено на 17.06.2021 год. в общ. Сливен, землище на с. Бяла, подотдел 138 „ж“ на
ТП ДГС Сливен и било открито на 17.06.2021 год. в 12,00 часа. За извършеното нарушение
на чл. 12б, ал. 1, т. 7 от Наредба № 1/30.01.2012 год. за контрола и опазването на горските
територии във връзка с чл. 53, ал. 2, т. 5 от Наредба № 8/05.08.2011 год. за сечите в горите на
жалбоподателя било наложено административно наказание „Глоба” в размер на 300,00 лева
на основание чл. 257, ал. 1, т. 1 от ЗГ. НП било връчено на жалбоподателя с обратна
разписка на 07.09.2021 год. (л. 5 – 6 от АНД № 1223/2021 год.).
От приложената по делото служебна справка от РДГ - Сливен се установява, че за
процесният отдел 138, подотдел „ж“, землище Бяла, общ. Сливен има издадени
технологични планове от дати 20.04.2021 год., 11.06.2021 год. и 12.08.2021 год. От
приложеното към справката заверено копие от Технологичен план № 2 за процесния
подотдел е видно, че същият е изготвен и одобрен на 11.06.2021 год., а жалбоподателят бил
запознат с него на 16.06.2021 год. (л. 19 - 22 от делото).
Горната фактическа обстановка съдът прие за безспорно установена от събраните по
делото гласни и писмени доказателства. Въз основа на нея направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима – подадена в законния срок от лице, имащо правен
интерес от обжалване, а разгледана по същество е основателна.
Тъй като съдът констатира нарушения на процесуалните правила и то от категорията
на съществените, които са основание за отмяна на НП, няма да се спира на това дали е
доказано извършването на описаното в АУАН и НП нарушение от жалбоподателя или не.
Както в акта, така и в наказателното постановление, следва изрично да е описано
нарушението, както и обстоятелствата, при които е извършено и доказателствата, които го
2
потвърждават. В АУАН следва съгласно разпоредбата на чл. 42, ал. 1, т. 3 от ЗАНН, респ. в
НП съгласно чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН да се съдържа датата и мястото на извършване на
нарушението. В конкретния случай нито в акта, нито в издаденото НП е посочена конкретна
дата на извършване на нарушението, а е посочена датата 17.06.2021 год., на която дата е
съставен Констативния протокол от извършена на 15.06.2021 год. проверка на процесния
подотдел.
Следователно нито в акта, нито в НП са описани обстоятелствата, при които е
извършено нарушението, съгласно изискването на разпоредбите на чл. 42, ал. 1, т. 3 от
ЗАНН и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, поради и което е налице неяснота относно това кога и
при какви обстоятелства е извършено нарушението. Освен че е изрично предвиден като
задължителен реквизит на всяко НП, датата на извършване на административното
нарушение е определящо както за приложимия към момента материален и процесуален
закон, така и за определянето на сроковете по чл. 34 от ЗАНН, за които съдът следи
служебно. При липса на посочена дата на извършване на нарушението, съдът не може да
осъществи този контрол за спазването на сроковете по чл. 34 от ЗАНН.
С оглед гореизложеното съдът намира, че е нарушено правото на защита на
жалбоподателя, тъй като същият е лишен от възможността да разбере за какво нарушение му
се търси отговорност и кога е било извършено същото. Констатираното от съда нарушение
се изразява в неспазване на разпоредбата на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, а именно не
посочване на датата на извършване на нарушението, както и обстоятелствата, при които е
извършено. Разпоредбата на чл. 57 от ЗАНН е императивна, тъй като осигурява правото на
защита на привлечения към административнонаказателна отговорност, в чието съдържание
се включва е правото му да знае на коя дата какво административно нарушение се твърди, че
е извършил, за да може да организира защитата си в пълен обем.
Освен това неспазването на разпоредбата на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, прави
невъзможно упражняването на съдебен контрол за законосъобразност на обжалваното НП,
доколкото районния съд в производството по обжалване на НП по реда на чл. 58д – 63д от
ЗАНН, следва да установява съществуването или несъществуването на описаното в НП
административно нарушение и съответно – съпоставяне на установеното действие или
бездействие на жалбоподателя със съответната действаща правна норма, регламентираща
същото като административно нарушение, което се предпоставя от индивидуализация на
съответното административно нарушение, съобразно всички изисквания на чл. 57 от ЗАНН.
Административнонаказващият орган следвало да спази всички изисквания на нормите на
ЗАНН, включително и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, като неспазването на това изискване води
до незаконосъобразност на наказателното постановление и същото следва да бъде отменено
само на това процесуално основание, без да се разглежда спорът по същество.
За пълнота следва да се отбележи, че разгледана и по същество жалбата е
основателна. В настоящия случай, видно от събраните по делото писмени и гласни
доказателства, безспорно се установява, че изградения извозен път, посочен в акта и НП, е
предвиден в Технологичен план № 2, който бил регистриран в информационната система на
3
ИАГ на 16.06.2021 год. само един ден след извършване на проверката от служителите на
РДГ - Сливен. Съдът намира, че в настоящия случай е приложима разпоредбата на чл. 28 от
ЗАНН. Маловажен случай на административно нарушение е този, при който извършеното
нарушение с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на
други смекчаващи обстоятелства представлява по – ниска степен на обществена опасност в
сравнение с обикновените случаи на нарушения от съответния вид. В настоящия случай
видно от събраните по делото писмени доказателства жалбоподателят не се е отклонил от
одобрения за процесния подотдел Технологичен план № 2, който обаче е регистриран в
електронната система на ИАГ един ден след извършване на проверката на място от
служителите на РДГ - Сливен. С извършеното нарушение неправомерното засягане на
правнозащитените обществени отношения е краткотрайно, незначително и от него няма
нанесени щети, като същото е извършено за първи път. С разпоредбата на ЗАНН е
предоставена възможност на административнонаказващия орган да освободи от
административна отговорност извършителя в случаите на „маловажност” на нарушението.
Прилагането на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН не може да се базира на преценка по
целесъобразност. В този смисъл, при маловажни случаи на административни нарушения,
административнонаказващият орган следва да приложи чл. 28 от ЗАНН. В настоящия
случай компетентният орган не е отчел степента и тежестта на извършеното нарушение.
Когато съдът констатира, че предпоставките на чл. 28 от ЗАНН са налице, но
административнонаказващият орган не го е приложил, това е основание за отмяна на
наказателното постановление, поради противоречието му със закона. В този смисъл е
Тълкувателно решение № 1/12.12.2007 год. на ВКС, ОСНК, постановено по т.н.д. № 1/2007
год. по описа на ВКС.
Предвид гореизложеното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № ********** от 27.08.2021 год., издадено
от Директора на РДГ - Сливен, с което на С. П. А. с ЕГН ********** от гр. Сливен, е
наложено административно наказание „Глоба” в размер на 300,00 лева на основание чл. 257,
ал. 1, т. 1 от ЗГ за нарушение на чл. 12б, ал. 1, т. 7 от Наредба № 1/30.01.2012 год. за
контрола и опазването на горските територии във връзка с чл. 53, ал. 2, т. 5 от Наредба №
8/05.08.2011 год. за сечите в горите, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред СлАС в 14 – дневен срок
от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Сливен: _______________________
4