О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№
981 03.12.2019
год.
гр.Добрич
Добричкият
окръжен съд
гражданско отделение
На
трети декември
2019
год.
В
закрито заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИАНА ДЯКОВА
ЧЛЕНОВЕ: ГАЛИНА ЖЕЧЕВА
ЖЕЧКА МАРГЕНОВА
Като
разгледа докладваното от председателя в.ч.гр.д.№ 782/2019 год. за да се
произнесе съобрази следното:
Производството по делото е образувано
по реда на чл.274 ал.1 т.1 от ГПК,във връзка с чл.396 от ГПК въз основа на подадената от М.П.М.,ЕГН **********,***
жалба рег.№ 4330/31.10.2019 год. срещу определение № 887/28.10.2019 год. по
гр.д.№ 830/2019 год. на Районен съд Б.,с което е отхвърлена молбата й за
допускане на обезпечение на предявения от нея срещу ”***”ООД,ЕИК ***,със
седалище и адрес на управление гр.Б.и П.Д.Г.,ЕГН **********,*** висящ негаторен иск ,чрез налагане на обезпечителна мярка:спиране
на строителството и на строителните работи по изграждането на масивен
строеж,представляващ ”Сезонна жилищна сграда с магазини” в имот :УПИ ***,кв.101
ЦГЧ гр.Б.,собственост на ***”ООД,ЕИК ***,със седалище и адрес на управление гр.Б.,ул.”***”
№10А.
При данни,че частната е жалба е подадена в деня
на постановяване на неизгодното за М.М. определение
,същата е процесуално допустима,а разгледана по същество –неоснователна по
следните съображения:
Частната жалбоподателка
е предявила иск по чл.109 от ЗС,
във връзка
с чл.50 от ЗС и чл.53 от ЗС.Съобразно посочените разпоредби, собственикът на
недвижим имот не може да извършва такива действия в своя имот, с които се
създават пречки за използуването на съседния имот
по-големи от обикновените, ограниченията на собствеността с оглед на
благоустройствени и здравни цели се уреждат с отделни закони ,като именно
те,съставляват съдържание на пречките ,а собственикът може да иска прекратяване на всяко
неоснователно действие, което му пречи да упражнява своето право.
Изложените твърдения в исковата молба твърдения са,че обект на притежание на
страните по делото са вещни права върху съседни поземлени имоти,разположени в свлачищен район,с наложена строителна забрана и задължение
на администрацията на Община Б. да възложи преработка на действащи застроителни и регулационни планове,с които да бъде намалена
плътността и етажността на предвиденото застрояване.В
изпълнение на горното е допуснато изменение на ПУП- ПЗ на имота на
ответника,несъответно на предвижданията на което е издадено разрешение на
строеж на ответника търговско дружество,влязло в сила на дата 03.01.2018 год.Цялата
проектна и строителна документация на строежа,всички индивидуални
административни актове по повод
разрешаването му били издадени и строежа
се изграждал в отклонение от
предвижданията на императивни законови
разпоредби и планове относно височина,плътност на застрояване и отстояния и драстичното им завишаване. Актовете във връзка
със строителството били порочни до степен на нищожност,поради което се настоява
върху тях да бъде упражнен косвен съдебен контрол и действието им да не бъде зачетено.Отправено
е искане за осъждане на ответника
–търговско дружество да преустанови неоснователните си действия,с които пречи
на ищцата да упражнява пълноценно правото си на собственост върху притежавания
от недвижим имот-апартамент в триетажна жилищна сграда ,като премахне
строеж,представляващ“сезонна жилищна сграда с магазини“, разположен в съседен
имот.
Защитата на страната е основана на
твърдения за опорочаване на целия процес
на проектиране,разрешаване и
строителство на жилищна сграда,от компетентност на съответните административни
органи,постановявали индивидуални административни актове,подлежащи на обжалване
пред съд.От тяхна компетентност е премахването,спирането на строителство и
забрана ползването,като съответните индивидуални административни
актове,подлежащи на принудително изпълнение, съставляват изпълнително основание
по смисъла на чл.268 т.1 от АПК,а орган по изпълнението е административния орган,който е издал или е
трябвало да издаде административния акт-чл.271 ал.1 т.1 от АПК.В случаите на
спиране на строителството ,следва да се
съставят и акт за установяване
състоянието на строежа при спирането му съобразно предвижданията на чл.7 ал.3
т.10 и Приложение № 10 от НАРЕДБА № 3 от
31.07.2003 год. за съставяне на актове и протоколи по време на строителството.
Съгласно
определение № 562 / 29.12.2009 год. по
ч. гр. д. № 443/2009 год. на ВКС, II г. о.,при определяне на "подходящата" обезпечителната мярка
/ извън съображенията за допустимост на исканото обезпечение на висящия или
бъдещ иск/ съдът не може да излезе извън кръга на своята правораздавателна
компетентност и с произнасянето си да замести компетентен административен
орган, без да зачете закона, който установява процедурата и предпоставките за
вземане на административното разрешение и срещу което разрешение,
заинтересованата страна има право на защита. Подходяща е онази мярка, имаща
защитна /от гл. т. на фактическото положение/ и ограничителна функция, чието
налагане законодателят е предоставил на
гражданския съд, а не на административни органи и чието изпълнение може да бъде
наложено по пътя на приложение на процесуалните права, визирани в ГПК, а не в административни наказателно-правни
разпоредби. "Спиране на строителство"
предполага отношение на контрол от страна на оторизирани административни
органи, установени в ЗУТ и други териториално-устройствени подзаконови нормативни
разпоредби, които органи не са органи на изпълнителния процес.В тази насока е и
определение № 503/04.11.2008 год. по гр.д.№1578/2008 год. на ВКС,І г.о.,в което е дадено определение на понятието подходяща мярка, като
такава ограничителна мярка, която законът е предоставил в компетентност на
граждански съд и чието изпълнение може да бъде наложено по пътя на приложение
на процесуалните правила, визирани в ГПК, а не в административни закони -
запор, възбрана, спиране на съдебното изпълнение и др. подобни. "Спирането на строителство" е извадено от
компетентността на гражданския съд и съобразно разпоредбите на ЗУТ е предоставено в правомощията на
административен орган, който не може да бъде задължен да действа с разпореждане
на граждански съд. В практиката си ВКС приема, че не може да се търси
обезпечение на граждански иск от
административен орган. Временната защита на застрашени субективни права трябва
да е по характера си такава, че да може да бъде дадена от този компетентен по
материя съд, пред който ще бъде предявено искането за тяхната окончателна
защита - в случая по реда на гражданското съдопроизводство.
При съобразяване на тези
постановки,обжалваното определение е законосъобразно постановено и следва да
бъде потвърдено.
По тия съображения,съдът
О П Р Е Д Е Л И :
ПОТВЪРЖДАВА
определение № 887/28.10.2019 год. по гр.д.№ 830/2019 год. на Районен съд Б..
Определението
е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ:1. 2.