Решение по дело №59/2021 на Окръжен съд - Бургас

Номер на акта: 260109
Дата: 14 април 2022 г. (в сила от 14 април 2022 г.)
Съдия: Веселка Георгиева Узунова
Дело: 20212100500059
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 13 януари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

VІ-   260109                 14.04.2022 година                град Бургас

 

В  ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

БУРГАСКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД,                шести граждански въззивен състав

На  тридесет и първи март                    две хиляди  двадесет и втора  година

в открито съдебно заседание, в следния състав:

                                                       

                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ВЕСЕЛКА УЗУНОВА

                                                                ЧЛЕНОВЕ: 1.ТАНЯ ЕВТИМОВА

                                                                                    2.мл.с.ДИМИТЪР СТОЯНОВ

Секретар  Тодорка Стоянова

като разгледа докладваното от  съдията   Узунова 

въззивно гражданско дело номер 59 по описа за 2021 година ,за да се произнесе,взе предвид следното: 

Производството по делото е по реда на чл.258 и сл. ГПК.               

           Образувано е пред БОС по повод въззивна жалба на ОД на МВР гр.Бургас,представлявана от директора К К,подадена чрез процесуалния представител главен юрисконсулт Г В,с адрес гр.Бургас,ул.“Христо Ботев“№46 срещу Решение № 260430 от 15.10.2020г. постановено по гр.д.№ 3952/2020г.по описа на БРС,с което въззивната ОД на МВР гр.Бургас е осъдена да заплати на въззиваемия Т.П.П. с ЕГН-********** ***- адв.С.К., сумата от 1444.13 лева,представляваща допълнително трудово възнаграждение за 185.47 часа положен от въззиваемия и неплатен нощен труд  през периода 16.07.2017г.-16.07.2020г.преизчислен като извънреден труд,ведно със законната лихва върху главницата  ,считано от 17.07.2020г.до окончателното и изплащане и 390 лева разноски по делото.

              Във въззивната жалба са изложени оплаквания за  необоснованост и неправилност на решението на БРС. Въззивникът счита,че необоснован и в противоречие с материалния закон се явява крайният извод на съда,че е налице разлика между действително положения нощен труд от въззиваемия и този,отчетен и изплатен от ОДМВР-Бургас.Несъобразено със специалната нормативна уредба е и заключението на съда,че тази разлика представлява извънреден труд,който следва да се заплати съобразно часовата ставка,предвидена за заплащане на извънреден труд.За да обоснове този извод,районният съд е приел,че е налице празнота в специалната нормативна уредба,касаеща служителите на МВР,която следва да бъде преодоляна чрез субсидиарно приложение на общата Наредба за структурата и организацията на работната заплата/НСОРЗ/ с аргумент,че в противен случай служителите на МВР ще бъдат поставени в неравностойно положение спрямо работниците по трудови правоотношения,регулирани от КТ.Съдът не е отчел,че страните са обвързани от служебно правоотношение,регламентирано в ЗМВР и подзаконовите нормативни актове по неговото приложение,а в ЗМВР липсва препращаща норма,която да даде основание за субсидиарното приложение на КТ и НСОРЗ.ЗМВР е специален нормативен акт,регламентиращ статута на държавните служители по чл.142 ал.1 т.1 ЗМВР и обосновава различен метод на правно регулиране на работното време,трудовото възнаграждение и др.С оглед на това,размерът на допълнителното трудово възнаграждение също следва да се определи по специалните правила,разписани в ЗМВР и издадени въз основа на него наредби и заповеди на министъра на МВР.Прави се оплакване,че първоинстанционният съд не е обсъдил възражението за неприложимост на НСОРЗ и на друго самостоятелно основание-че не са налице две от четирите кумулативно изискуеми предпоставки ,предвидени в чл.9 ал.1 на тази наредба- продължителността на нощното време да е по-малка от продължителността на дневното,както и трудовото възнаграждение да е заработено по трудови норми. Мотивите на съда за приложение на коефициент 1.143 не са съобразени с целта на коефициента- да се определи така възнаграждението на работника,че за положен от него нощен труд до 7 часа,той да получи възнаграждение за 8 часа труд,като в тези случаи работникът не работи извънредно по смисъла на чл.143 ал.1 КТ.Извънреден труд би бил налице само ако работниците действително работят извън установеното за тях работно време.Получените часове в повече при преизчисляване на нощния труд в дневен създават неточно разбиране за извънреден труд и претенцията за преизчисление с коефициент 1.143 е незаконосъобразна.Моли за отмяна на решението на БРС и отхвърляне на иска от въззивната инстанция,няма доказателствени искания.

       В отговора на въззивната жалба въззиваемият П.,    чрез пълномощника си адв.К. въззивната жалба е оспорена като неоснователна,като се прави искане решението на БРС да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.Изложени са правни доводи относно липсата на нормативна уредба за преобразуване на часовете положен нощен труд с коефициент 1.143,която не следва да се тълкува като забрана за преизчисляване на положения нощен труд в дневен за служителите на МВР,каквато забрана би била противоконституционна,а като празнота в уредбата на реда за организацията и разпределянето на работното време,режима на дежурство,времето за отдих и почивките на държавните служители на МВР.При наличието на такава непълнота,въззиваемият сочи,че следва да намери субсидиарно приложение общата НСОРЗ,както е приел и районният съд.По отношение на размера се сочи,че са събрани доказателства за положен нощен труд от ищеца,който преизчислен към дневен такъв с коефициент 1.143 води до получената стойност на извънреден труд от 185.47 часа,както е приел БРС въз основа на доказателствата,събрани по делото.Претендира разноски,прави възражение за прекомерност на юрисконсултското възнаграждение,няма доказателствени искания.

         По въззивната жалба е първоначално образувано в.гр.д.№2685/2020г.по описа на БОС,но същото е  прекратено,а делото-върнато на БРС за произнасяне по искането  на въззивната ОД на МВР-Бургас,обективирано в жалбата за изменение на решението в частта за разноските по реда на чл.248 ГПК.С определение от 08.12.2020г.БРС се е произнесъл по искането,като го е оставил без разглеждане.Препис от определението е връчен на страните съответно на ищеца П. на 11.12.2020г. и на ответната ОД МВР гр.Бургас на 18.12.2020г.,като същото не е обжалвано в законоустановения срок и е влязло в сила.

                   

             С  протоколно определение от 11.02.2021г.производството по настоящото дело е спряно от въззивния съд до постановяване на решение по Дело С-262/20 на СЕС.

            С определение от 28.02.2022г.производството по делото е възобновено,тъй като пречките за движението му са отпаднали- на 24.02.2022г.е постановено решение по дело С-262/20 на СЕС.

             В съдебно заседание страните,редовно уведомени, не се явяват и не се представляват.Представили са писмени становища,като въззивникът поддържа жалбата си,а въззиваемият я оспорва. Не са заявени искания за събиране на нови доказателства.Претендират се разноски.

            При служебната проверка по реда на чл.269 ГПК въззивният съд намери обжалваното съдебно решение за валиден и допустим съдебен акт.

             От фактическа и правна страна по съществото на спора,БОС намери за установено следното:

             Не е спорно по делото ,че през процесния период ищецът е полагал труд по служебно правоотношение в системата на МВР, както и че е полагал нощен труд. Не е спорно също,че ищецът е работил на смени,включително и през нощта от 22.00 часа до 06.00 часа,по утвърдени предварително графици и при сумарно изчисляване на работното време.

              По делото е допусната, изготвена и приета като доказателство съдебно-икономическа експертиза, съгласно която за периода от 16.07.2017г. до 16.07.2020г. ищецът е положил общо  1297 часа нощен труд /сбор от съответните помесечно /тримесечно отчетени часове / и този труд е заплатен по 0,25 лв. на час съобразно чл. 8 от НСОРЗ. Преизчислен в дневен с коефициент 1,143 нощният труд възлиза на 1482.47 часа и разликата в двете стойности в размер на 185.47 часа представлява труд, който не е отчетен в протоколите  за положен труд и не е изплатен на ищеца. В заключението на вещото лице се сочи,че от превръщането на нощния труд в дневен е установено увеличение на положения труд и общият размер на трудовото възнаграждение за извънреден труд за 185.47 часа възлиза на сума в размер на 1444.13 лева. Заключението на вещото лице не е оспорено от страните и е прието като доказателство по делото.

               С оглед така възприетата фактическа обстановка,въззивният съд намира,че БРС е установил правилно относимите към спора факти и е достигнал до изводи,които се споделят от настоящата инстанция.

               От правна страна на спора съдът намира следното:

               Предявеният иск е с правно основание чл.178, ал. 1, т. 3 вр. чл.187, ал. 5, т. 2 ЗМВР,като БРС е дал правилна правна квалификация на исковата претенция.

               Решението на БРС е правилно, като въззивният състав споделя мотивите му, поради което и на основание чл. 272 ГПК препраща към тях.

                В отговор на оплакванията във въззивната жалба БОС намира за необходимо да внесе следните допълнения  по правната страна на спора:

             Съгласно чл. 176 от Закона за Министерство на вътрешните работи (ЗМВР) брутното месечно възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения. Към основното месечно възнаграждение на държавните служители се изплащат допълнителни възнаграждения за извънреден труд,съгласно разпоредбата на 178, ал. 1, т. 3 ЗМВР.Нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица,съобразно чл. 187, ал. 1 ЗМВР. Работното време на държавните служители се изчислява в работни дни – подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени – сумирано за тримесечен период (чл.187, ал. 3, изр. 1 ЗМВР). При работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период (чл. 187, ал. 3, изр. 3 ЗМВР). Работата извън редовното работно време до 280 часа годишно се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период – за служителите, работещи на смени, чрез заплащане с 50 на сто увеличение върху основното месечно възнаграждение (чл. 187, ал. 5, т. 2 вр. ал. 6 ЗМВР). Разпоредбата на чл. 188, ал. 2 ЗМВР предвижда, че държавните служители, които полагат труд за времето между 22,00 и 6,00 ч., се ползват със специалната закрила по Кодекса на труда.

                Съгласно чл. 187, ал. 9 ЗМВР,редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи.  За процесния период са действали различни подзаконови актове като разпоредбите на чл. 3, ал. 3 от Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г., Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. и Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. са аналогични и гласят, че за държавните служители в МВР е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. В Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г. и Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. липсва изрично правило, аналогично на чл. 31, ал. 2 от Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г., съгласно който при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22,00 и 6,00 ч. за отчетния период се умножава по 0,143, като полученото число се сумира с общия брой отработени часове за отчетния период. В разпоредбите на чл. 31 от Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г. и Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. е предвидено, че отработеното време между 22,00 и 06,00 ч. се отчита с протокол, като са посочени лицата, които го изготвят, сроковете за това и начинът на отчитане на броя отработени часове. Анализът на правната уредба води до извод,че липсва специално правило, което да определи методология за превръщането на отработените нощни часове в дневни при сумирано изчисляване на работното време по отношение на държавните служители в МВР.До идентични изводи е стигнал и БРС в мотивите на решението си,които се споделят от настоящия въззивен съдебен състав.

              Основното възражение в жалбата е, че по отношение на служителите на МВР следва да се прилагат само наредбите, издадени от Министъра на вътрешните работи, на основание законовата делегация на чл. 187, ал. 9 от ЗМВР, които уреждат реда за организация  и разпределяне на работното време, за неговото отчитане и компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурствата, времето за отдих и почивки, а не Наредба за структурата и организацията на работната заплата, тъй като се касае за специална уредба.

              При обсъждане на това възражение,съдът съобрази,че в т. 23 на Тълкувателно решение № 6/06.11.2013г. на ОСГТК на ВКС са дадени разяснения,че общият закон намира субсидиарно приложение и по отношение на служителите в МВР,назначени по служебно правоотношение.Обратното би поставило в неравностойно положение  държавните служители в МВР по отношение на другите държавни служители, а също и спрямо работниците и служителите, работещи по трудови правоотношения,включително и тези,работещи по трудови правоотношения в системата на МВР. В същия смисъл е изложил мотиви и БРС в решението си,които се споделят от настоящата инстанция. Налага се извод,че макар в действащия ЗМВР да няма законова делегация, препращаща към общия Закон за държавния служител (подобно на §1а - нов – ДВ, бр.69/2008г.,отм. ДВ, бр.88/2010г. от ДР на отменения ЗМВР), доколкото няма изрично уредено нещо друго, ЗДСл намира субсидиарно приложение. Съобразно разпоредбата на чл. 67, ал. 3 от ЗДСл, минималните и максималните размери на основните заплати по нива и степени за държавните служители, размерите на допълнителните възнаграждения по ал. 7, т. 1 – 5, както и редът за получаването им  се определят с наредба на Министерския съвет и не могат да бъдат по-ниски от определените в трудовото законодателство. В цитираните наредби на министъра на вътрешните работи безспорно липсва правило, съобразно което отработените часове нощен труд се превръщат в дневни, при сумарно изчисляване на работното време. Тъй като размерите на допълнителните възнаграждения не могат да бъдат по-ниски от определените в трудовото законодателство и при липса на изрична уредба в наредбите, издадени от Министъра на вътрешните работи, то следва да намери приложение Наредбата за структурата и организацията на работната заплата. Съгласно разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от цитирания нормативен акт, при сумарно изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни  с коефициент, равен на съотношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място, т.е. приложимият коефициент е 1,143. Следователно,липсва нормативна основа,която да дава аргументи в подкрепа  на становището на въззивника, че приложимия коефициент е 1, тъй като по-скоро нормата разрешава полагане на нощен труд, средно в размер на 8 часа за всеки 24-часов период, без да изключва приравняването му към дневния и съответно, без да изключва приложение на правилата за заплащане на извънреден труд, когато такъв е положен. Възприемането на обратното становище би поставило държавния служител в системата на МВР в неравностойно положение спрямо работниците по трудово правоотношение и другите държавни служители, чийто правоотношения се регламентират от КТ и ЗДСл. При трудово правоотношение и сумирано изчисляване на работно време, работодателят отчита работното време на конкретния работник или служител в края на отчетния период - в случая на тримесечие. В случай, че нормата работно време за този период е надвишена, ще се отчете извънреден труд - часовете, получени над определената норма часове (след превръщането на нощните часове в дневни по реда на чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ), са извънреден труд. Поради това съдът намира за неоснователно възражението в жалбата, че Наредбата за структурата и организацията на работната заплата не намира приложение по отношение на  държавните  служители в МВР.

               На съда е известно,че с разпореждане от 26.02.2020 г. е образувано Тълкувателно дело № 1/2020 г. за приемане от ОСГК на ВКС на тълкувателно решение по въпроса: „При отчитане и заплащане на положените часове нощен труд от служители на Министерството на вътрешните работи приложими ли са разпоредбите на Кодекса на труда и на Наредбата за структурата и организацията на работната заплата (в частност разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от същата наредба) или следва да се прилагат разпоредбите на специалния Закон за Министерството на вътрешните работи и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове?“.

            По този въпрос има формирана до момента противоречива съдебна практика на съдилищата,като  преобладаващата част от съдебните състави,както и настоящият съдебен състав,  приемат, че в Закона за МВР и в приложимите наредби към него, с изключение на отменената Наредба № 8121з-407/2014 г., липсва правна регламентация относно преобразуване на часовете положен нощен труд в дневен с коефициент 0,143 (такъв коефициент е бил регламентиран в отменената Наредба № 8121з-407/2014 г.) и поради това следва да се прилагат разпоредбите на Наредбата за структурата и организацията на работната заплата (НСОРЗ), а именно, че при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време. Според тези съдебни състави прилагането на субсидиарни разпоредби е в съответствие с основния правен принцип за равенство и недопускане на дискриминация, закрепен в чл. 6 от Конституцията и в чл. 14 от Конвенцията за защита правата на човека и основните свободи.

             По спорния въпрос има формирана и съдебна практика на ВКС, обективирана в Решение № 311 от 08.01.2019 г. на ВКС, Четвърто гражданско отделение по гр. дело № 1144 по описа за 2018 г. в производство по чл. 290 от ГПК,която е в същия смисъл.По въпроса за субсидиарното приложение на общия ЗДСл при липса на правна уредба в специалния ЗМВР, се е произнесъл и ВКС, който в мотивите към т. 23 от ТР 6/12 г. по тълк. дело № 6/12 г. на ОСГТК е приел, че общият закон намира субсидиарно приложение и при липса на изрична разпоредба в ЗМВР следва да се прилага ЗДСл.

               Изводите направени от БРС в обжалваното решение,споделени и доразвити от въззивния съд в мотивите на настоящото решение, не противоречат  и на постановеното  решение на съда на ЕС от 24.02.2022 г. по дело С-262/2020,образувано по преюдициално запитване от РС-Луковит по дело със същия предмет на спора. Очевидно е,че  с това решение не се отговаря  конкретно на основния спорен въпрос   относно приложимостта на общата правна уредба на РБългария в правоотношенията с държавните служители , доколкото в обхвата на компетентността на СЕС  са включени общностните норми  и вътрешноправните разпоредби,които съдържат такива норми,а не националното право  и функцията на този  съд е не да тълкува  националните правни норми. Независимо от това, следва да се подчертае ,че съдът на ЕС  е достигнал до правни изводи в смисъл,че националното ни право  изключва служителите на МВР от обхвата на общия правен режим,като едновременно с това не предоставя на тези държавни служители  възможност за преобразуване на нощния труд в дневен. СЕС е изложил становище ,че не се налага  да се приема национална правна уредба, която да предвижда ,че нормалната продължителност на нощния труд за работниците в публичния сектор е по-кратка от предвидената за тях нормална продължителност на труда.При всички случаи обаче ,ако това е така ,в полза на тези работници  трябва да има други мерки за защита ,които да компенсират това. По настоящото дело е установено,че в ЗМВР  такива мерки за защита не са предвидени  и липсва  изрична регламентация за възможността положения труд да бъде възмезден.

             Сочените в писмената защита на въззивника аргументи досежно наличие на  компенсаторни механизми,с оглед спецификата на служебните правоотношения,като например:  допълнително възнаграждение за прослужено време 2%, /чл.178 ал.1 ЗМВР/;по-голям размер на основния платен годишен отпуск и допълнителен платен отпуск; обезщетения при пенсиониране; по-благоприятен режим за заплащане на извънредния труд и други материални стимули и нематериални блага ,предвидени в ЗМВР за служителите не се споделят от съда, тъй като те не представляват допълнителна защита или обезщетение  по смисъла на Директивата и решението на СЕС по преюдициалното запитване. Такива придобивки ползват всикчи служители на МВР,а не само служителите,полагащи нощен труд   и на тях не може да се придава качеството на обезщетение,след като не са насочени специално към категорията служители,полагащи нощен труд,нито пък се предоставят поради  и съобразно продължителността на труда  им през нощта. За съда се налага извод, че нощният труд ,полаган от служителите в МВР следва да бъде обезщетяван, но  в българското законодателство няма предвидено такова обезщетение,което да компенсира своеобразната тежест на нощния труд на служителите на МВР,нито пък има методология за изчисление  на такова обезщетение. В т.76 от  решението на СЕС е изложено,че  аргументът за липсата на механизъм  за преобразуване ,обяснен със съображения от правен и икономически порядък, не отразява  допустима от закона цел,годна за обоснове разглежданата в главното производство разлика в третирането /доколкото в запитването няма  данни в тази насока,а се акцентира върху абстрактни категории работници /.

               Водим от горните мотиви, настоящият съдебен състав намира, че исковата претенция за заплащане на извънреден труд за процесния период, получен след преобразуване на положените часове нощен труд в дневен, се явява доказана по основание,както правилно е приел и БРС. По отношение на размера решението на БРС също е правилно. Приетата по делото СИЕ не е оспорена от въззивника, поради което  и БОС възприема заключението на вещото лице. Изрично в заключението си вещото лице посочва, че изчислената като дължима сума за положен нощен труд, преизчислен като дневен и представляващ разликата между преизчисления и отчетен по протоколи като извънреден труд е  185.47  часа,който не е заплатен и възлиза на сума в размер на 1 444.13 лева. Тази сума представлява дължимо и незаплатено на ищеца възнаграждение за положен и отчетен,но незаплатен нощен труд, преизчислен с коефициент 1,143 равен на съотношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време. На ищеца се дължи и обезщетение за забавено плащане в размер на законната лихва върху дължимата сума от датата на предявяване на исковата молба до окончателното плащане.

               По гореизложените съображения и като взе предвид, че направените от  настоящия съдебен състав фактически и правни изводи напълно съвпадат с тези, които е направил районния съд в атакуваното първоинстанционно решение, БОС намира, че то следва да бъде потвърдено.

               На основание чл. 78, ал. 3 от ГПК следва да бъде уважено искането на въззиваемия да му бъдат присъдени и направените по делото разноски за адвокатско възнаграждение.Представени са доказателства за заплатен хонорар на адвоката на въззиваемия в размер на 360 лева с ДДС. Въззивната страна е направила възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение,което БОС намери за неоснователно,тъй като договореното и платено възнаграждение е  в рамките на минималния размер, предвиден в чл. 7, ал. 2, т. 2 от НАРЕДБА № 1 от 9.07.2004 г. Ето защо и съобразно чл.78 ал.5 ГПК в полза на въззиваемия съдът присъжда разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 360 лева с ДДС.

               На основание чл. 280, ал. 3, т. 1 от ГПК настоящото решение е окончателно и не подлежи на касационно обжалване.

                           Водим от горните мотиви ,Бургаският окръжен съд

 

                     Р Е Ш И:

 

    ПОТВЪРЖДАВА  Решение № 260430 от 15.10.2020г. постановено по гр.д.№ 3952/2020г.по описа на БРС.

          ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР – Бургас, БУЛСТАТ ********* да заплати на Т.П.П. с ЕГН-********** ***-чрез адв.С.К. сума в размер на 360/триста и шестдесет/ лева с ДДС,представляваща направените от въззиваемия Т.П. съдебно-деловодни разноски за производството пред въззивната инстанция.

          РЕШЕНИЕТО  е окончателно и не подлежи на касационно обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

   ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                      2.