Решение по дело №59/2020 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 юни 2020 г. (в сила от 18 юни 2020 г.)
Съдия: Таня Димова Дамянова
Дело: 20207190700059
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 април 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер:  57                                 18  юни  2020 година                  Град Разград

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Разградският административен съд, в публичното заседание на двадесет и седми май през две хиляди и двадесета година, в  състав:

 

  ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ТАНЯ ДАМЯНОВА

 

при секретаря Пламена Михайлова, с участието на прокурора… разгледа докладваното от съдията Таня Дамянова административно дело № 59  по описа за 2020 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

Предявено е оспорване по чл.211 от ЗМВР.

Със заповед № 330з-472 от 26.02.2020г., издадена от директора на ОДМВР- Разград, на Т. Л. Т.- младши полицейски инспектор в група „Охранителна полиция“ в Районно управление - Исперих при ОДМВР-Разград, е наложено дисциплинарно наказание мъмрене за срок от един месец на основание чл.199, ал.1 т.5 във връзка с чл.198 от ЗМВР.

Против заповедта е постъпила жалба от Т. Л. Т. от град И. Жалбоподателят твърди, че заповедта е незаконосъобразна  като постановена в противоречие с материалния закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.  Сочи, че с нея е наложено дисциплинарно наказание, което не е предвидено от закона за този вид нарушения. Поради това моли съда да отмени атакуваната заповед и да му присъди и направените по производството разноски.

Ответникът по оспорването- директорът на Областната дирекция на МВР в град Разград  счита жалбата за неоснователна.

Разградският административен съд, след преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:

Според представената от ответника по оспорването кадрова справка  жалбоподателят е назначен в системата на МВР със Заповед № 196/01.09.1995г. Със заповед № 330з-648/03.04.2015г. той е назначен на  длъжност младши полицейски инспектор  в група „Охранителна полиция“, РУП-Исперих. Тази длъжност жалбоподателят заема и до момента. Съобразно представената типова длъжностна характеристика, от младши полицейския инспектор се изисква да познава нормативната уредба, дейността и функциите на полицията, структурата и  задачите на органите на МВР и на другите  специализирани държавни и обществени органи, ангажирани с противодействие на престъпността и опазване на обществения ред, както и  да познава основите на  наказателното и административното право, както и системата  от наказателни и административни мерки за въздействие върху правонарушителите, прилагани от органите на полицията. Съобразно представения протокол № 275р-7688/24.08.2016г. Т. е запознат с типовата длъжностна характеристика.

На 23.01.2019г. за времето от 8,30 до 16,30 часа Т. осъществявал контрол върху пътното движение в град Кубрат съобразно план с рег.№ 290р-1217/22.01.2019г. по описа на РУ-Кубрат за  разменен контрол. Около 11,15  часа  Т. спрял за проверка лек автомобил „Фиат“ с рег.№ ********, управляван от И. З. А. от град К. При проверката констатирал, че автомобилът е с техническа неизправност, поради което съставил фиш серия Н, № 0168056. С посочения фиш Т. наложил на водача А. глоба  в размер на 30 лева на основание чл.183, ал.3 т.7 от ЗДвП за извършено нарушение по чл.139, ал.1, т.1 от ЗДвП.

Със заповед № 330з-3193/28.11.2019г. директорът на ОДМВР разпорежда извършването на проверка във връзка с постъпили предварителни данни за извършено от Т. дисциплинарно нарушение, изразяващо се в това, че на 23.01.2019г. е издал фиш, с който е наложил глоба в размер на 30 лева на основание на отменената към този момент разпоредба на чл.183, ал.3, т.7 от ЗДвП.

В рамките на проверката са събрани обяснения от Т. и Т. Д.- инспектор по КОС при РУ-Исперих. Приложен е и описаният по-горе фиш. Изискани са характеристична и кадрова справка на Т., както и справка относно ползвания от него редовен отпуск.

Изготвена е справка рег.№275р-17039/15.12.2019г., в която  са описани фактите относно съставения фиш  от 23.01.2019г. за налагане на глоба от 30 лева на основание чл.183, ал.3, т.7 от ЗДвП. Извършилият проверката е  предложил на дисциплинарнонаказващия орган да не налага дисциплинарно наказание, тъй като  липсват доказателства, че служителят е бил запознат с  измененията в закона за движение по пътищата, а освен това съобразно обясненията на Т. Д. в АИС „АНД“ е съществувала възможността да се регистрира фиш за налагане на глоба по чл.183, ал.3, т.7 от ЗДвП. Справката е връчена на Т. на 13.12.2019г.

 Със заповед № 330з-74/10.01.2020г. директорът на ОДМВР е  заповядал да се  съберат допълнителни  доказателства- характеристична справка от прекия ръководител на Т., длъжностна характеристика и доказателства, че Т. е запознат с нея.

Поисканите доказателства са събрани. Видно от писмо УРИ 330р-1435/15.01.2020г. в периода 23.01.2019г.- 15.01.2020г.  Т. е ползвал 50 дни платен годишен отпуск. Не е ползвал отпуск поради временна нетрудоспособност. 

Проверката е приключила със справка рег.№ 275р-742/16.01.2020г. и същата е изпратена на началника на ОДМВР-Разград с мнение за търсене на дисциплинарна отговорност за нарушение по чл.199, ал.1, т.5- пропуски в изучаването и прилагането на  разпоредбите, регламентиращи служебната дейност. Справката е връчена на служителя на 16.01.2020г.

На  04.02.2020г. на жалбоподателя е връчена покана за запознаване с описаната по-горе справка и даване на допълнителни обяснения или възражения в срок от 24 часа. Съобразно представения протокол рег.№ 330р-3676/06.02.2020г., служителят не се е явил и не е представил писмени обяснения или възражения.

Въз основа на установеното в цитираната справка е издадена и атакуваната заповед № 330з- 472/26.02.2020г., с която на основание чл.194, ал.1, чл. 204, т.3 и чл. 199, ал.1, т.5 във връзка с чл. 198, ал.1 и 3 от ЗМВР на Т. е наложено наказание мъмрене за срок от един месец затова, че  на 23.01.2019г. е издал фиш, с който е наложил глоба по отменена разпоредба на ЗДвП.

В заповедта са изложени фактическите констатации относно дисциплинарното нарушение.  Наказващият орган е счел, че Т. е извършил нарушение на служебната дисциплина по смисъла на 194, ал.2, т.2  от ЗМВР- „неизпълнение на служебните задължения“ като е допуснал  пропуски в изучаването и прилагането на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност. Приел е, че дисциплинарното нарушение се явява маловажно, поради което е приложил чл.198 от ЗМВР и е наложил наказание мъмрене за срок от един месец.

Между страните  по делото няма спор по фактите относно  издаването на процесния фиш от 23.01.2019г., както и спор относно  размера на ползвания от жалбоподателя редовен отпуск за периода 23.01.2019-26.02.2020г.

Въз основа на изложеното от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:

Оспорената заповед на директора на Областната дирекция на МВР-Разград е издадена от  компетентен  дисциплинарнонаказващ орган съобразно посоченото в чл. 204, т. 3 от ЗМВР, който е овластен да  налага всички наказания по чл. 197 за служителите на младши изпълнителски длъжности, каквато е и длъжността, заемана от жалбоподателя.

Поради това съдът приема, че заповедта е издадена от дисциплинарно-наказващ орган, разполагащ с материална и териториална компетентност.

Заповедта е в изискуемата форма, съдържа правни и фактически основания за издаването й. Актът съдържа изискуемите реквизити по чл. 210, ал. 1 ЗМВР - извършителят; мястото, времето и обстоятелствата, при които е извършено нарушението; разпоредбите, които са нарушени, доказателствата, въз основа на които то е установено; правното основание и наказанието, което се налага; срокът на наказанието; пред кой орган и в какъв срок може да се обжалва. С оглед изложеното, съдът приема, че при постановяване на административния акт не са допуснати нарушения на изискванията за форма.

В рамките на протеклото дисциплинарно производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Вмененото на жалбоподателя нарушение не попада в категорията на тежките нарушения по чл.203 ЗМВР, поради което дисциплинарното производство може да започне и без нарочна заповед- чл.208 ЗМВР. То е проведено в съответствие с изискванията на чл. 205 и 206 от ЗМВР, поради което съдът намира, че са спазени процедурните изисквания на специалния закон относно реда за налагане на дисциплинарни наказания в системата на МВР. В рамките на това производство е извършена проверка и е изготвена справка, в която е конкретизирана фактическата обстановка и правната квалификация на извършеното нарушение.

Били са събрани и представени на наказващия орган достатъчно материали, изясняващи вида на нарушението и извършителя. След приключване на проверката и запознаване със справката същият е бил поканен да даде писмени обяснения, но не  се е възползвал от това си право. Ето защо разпоредбата на  чл. 206, ал. 1 ЗМВР е спазена. След като прецени, че от 23.01.2019г. до датата на издаване на заповедта-  26.02.2020г. жалбоподателят Т. е ползвал 50 дни редовен отпуск,  съдът счита, че съобразно чл.195, ал.3 от ЗМВР е спазен едногодишния преклузивен срок по чл.195, ал.1 от ЗМВР за налагане на наказанието. По смисъла на чл.196, ал.2 от ЗМВР нарушението е установено на 16.01.2020г. с постъпването на справка № 275р-742 в деловодството на МВР. Заповедта за налагане на наказание е издадена преди  изтичане на двумесечния срок по чл.195, ал.1 от ЗМВР.

Съдът намира, че издадената заповед съответства и на материалния закон.   На жалбоподателя е вменено извършването на  нарушение на чл. 194, ал. 2, т. 1 от ЗМВР - неизпълнение на разпоредбите на този закон и на издадените въз основа на него подзаконови и вътрешнослужебни актове. Деянието е квалифицирано по чл. 199, ал. 1, т. 5 от ЗМВР, в който е предвидено, че дисциплинарно наказание се налага на държавен служител от системата на МВР за пропуски в изучаването и прилагането на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност. 
Съгласно представената по делото типова длъжностна характеристика за длъжността младши полицейския инспектор, жалбоподателят трябва да познава нормативната уредба, дейността и функциите на полицията, структурата и  задачите на органите на МВР и на другите  специализирани държавни и обществени органи, ангажирани с  противодействие на престъпността и опазване на обществения ред, както и  да познава основите на  наказателното и административното право, както и системата  от наказателни и административни мерки за въздействие върху правонарушителите, прилагани от органите на полицията. 
Доказателствата по делото  установяват по несъмнен и категоричен начин, че   при издаването на фиша жалбоподателят е приложил отменена санкционна норма. На 23.01.2019г.  той, в качеството си на контролен орган по ЗДвП, оправомощен за това съобразно изготвения план за разменен контрол, е издал фиш за налагане на глоба в размер на 30 лева на основание чл.183, ал.3, т.7 от ЗДвП, който предвижда, че  се наказва с глоба 30 лв. водач, който управлява превозно средство с неизправности или повреди, които могат да застрашат сигурността на движението. Към този момент тази разпоредба е била отменена със ЗИДЗДвП, обн.ДВ, бр.2/2018г., в сила от 20.05.2018г. В относимата към датата на дисциплинарното нарушение редакция на ЗДвП, нарушението е било съставомерно по чл. 179, ал. 6, съгласно която управлението на технически неизправно пътно превозно средство се наказва с глоба, чийто минимален размер е 50 лева. 

Извършеното представлява дисциплинарно нарушение по чл. 199, ал. 1, т. 5, от ЗМВР- пропуски в изучаването и прилагането на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност. Възражението на жалбоподателя, че е разполагал със старо издание на закона, в което настъпилите промени не са били отразени, е ирелевантно за ангажиране на дисциплинарната му отговорност. Основен принцип на правото е, че незнанието на закона никого не извинява. Законът е нормативен акт, обнародван в Държавен вестник и се презумира, че  правните субекти са запознати с него. Още повече, че познаването на системата от наказателни мерки, които се налагат на правонарушителите, е част от длъжностните задължения на жалбоподателя. Ето защо този факт не може да бъде възприет като оневиняващо обстоятелство и респективно да изключи дисциплинарната отговорност на жалбоподателя.

За това нарушение на служебната дисциплина се предвижда наказание "писмено предупреждение". Наказващият орган правилно е приел, че в случая отклонението от установените норми на служебно поведение е незначително и поради това нарушението следва да се квалифицира като маловажно. Съдът не споделя единствено становището на дисциплинарния орган, че от деянието не са настъпили вредни последици. Напротив- такива са настъпили. Именно вследствие на непознаване на санкционните норми се е стигнало до  незаконосъобразното налагане на глоба на гражданин. Въпреки това са налице условията на чл. 198, ал. 2 от ЗМВР  и правилно дисциплинарнонаказващият орган е  наложил  предвиденото  за маловажно дисциплинарно нарушение наказание мъмрене. При определяне на срока на наказанието- един месец, е съобразена разпоредбата на чл.206, ал.2 от ЗМВР.

Съдът не споделя тезата на  жалбоподателя, че му е наложено наказание, което не е законоустановено. Както се изтъкна и по-горе, чл.198 изрично предвижда, че за маловажни дисциплинарни наказания се налага наказание мъмрене. Следва да се отбележи, че тази разпоредба е обща и като маловажно може да се квалифицира всяко от посочените в  ЗМВР  дисциплинарни нарушения, с изключения на тежките такива.    

С оглед наличието на предпоставките за налагането на дисциплинарно наказание в условията на обвързана компетентност, съдът счита, че заповедта съответства и на целта на закона. За да се осигури постигане целите на ЗМВР - осъществяване на дейността на органите на МВР по противодействие на престъпността и опазване на обществения ред, чл. 194 от ЗМВР предвижда дисциплинарна отговорност за всеки държавен служител, нарушил служебната дисциплина в МВР.

При направената в съответствие с изискванията на чл. 168 АПК съдебна проверка за законосъобразност на оспорения акт, съдът намира, че не са допуснати нарушения на процедурните и материалноправни изисквания, които да се отразят върху същността на волеизявлението на наказващия орган. Издаденият административен акт е валиден и постановен в съответствие със закона, а жалбата като неоснователна следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора своевременно заявената претенция на ответника за присъждане на разноски следва да се уважи като в полза на ОД на МВР Разград – юридическото лице на бюджетна издръжка, към което организационно и функционално принадлежи органът, издал оспорения акт, се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв, определен в съответствие с чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ във връзка с чл. 78, ал. 8 от ГПК и чл. 37 от Закона за правната помощ.

Мотивиран така, на основание чл. 172, ал. 2 АПК, съдът

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ КАТО НЕОСНОВАТЕЛНО оспорването на заповед № 330з-472 от 26.02.2020г., издадена от директора на ОДМВР- Разград, с която на Т. Л. Т.- младши полицейски инспектор в група „Охранителна полиция“ в Районно управление - Исперих при ОДМВР-Разград, е наложено дисциплинарно наказание мъмрене за срок от един месец на основание чл.199, ал.1 т.5 във връзка с чл.198 от ЗМВР.

ОСЪЖДА Т. Л. Т. да заплати на Областната дирекция на МВР-Разград 100 (сто) лева за юрисконсултско възнаграждение.

Решението не подлежи на касационно обжалване.

 

                                                                           Съдия:/п/