Решение по дело №210/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 226
Дата: 2 юни 2021 г. (в сила от 2 юни 2021 г.)
Съдия: Стилиян Кирилов Манолов
Дело: 20217240700210
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 април 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е   

 

гр. Стара Загора, 02.06.2021 година

 

 В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Старозагорският административен съд, в публично заседание на двадесет и шести май през две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                   Председател: БОЙКА ТАБАКОВА

                                                 Членове: ИРЕНА ЯНКОВА     

                                                          СТИЛИЯН МАНОЛОВ

при секретаря: Зорница Делчева

и с участието на прокурора: Петко Георгиев    

като разгледа докладваното от  съдия  Манолов КАН дело № 210 по описа за 2021г., за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е с правно основание чл.70 – 73 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

 

Образувано е по предложение на прокурор в Районна прокуратура – Стара Загора, за възобновяване по реда на чл.72, ал.1 във вр. с чл.70, б. „д“ от ЗАНН на административнонаказателни производства, приключили с влезли в сила Наказателни постановления №527/18.12.2020г. и №528/18.12.2020г. издадени от Директор на РДГ – Стара Загора. От фактическа страна предложението е обосновано с обстоятелството, че в Районна прокуратура – Стара Загора се наблюдава разследването по досъдебно производство №284 зм-1224/2020г. по описа на Районно управление Казанлък, образувано първоначално като бързо производство срещу Я.П.Ч. ЕГН:********** за извършено престъпление по чл.235, ал.2 от НК с последващо преобразуване в разследване по общия ред. Посочено е, че в хода на разследването Я.П.Ч. е привлечена в качеството на обвиняем за това, че на 15.10.2020г. в с.Горно Черковище, общ.Казанлък, в недвижим имот, находящ се на ***е съхранявала незаконно добит от другиго дървен материал – 5,5 пространствени кубични метра дърва за огрев от дървесен вид „цер“ на обща стойност 467,50 лева – престъпление по чл.235, ал.2, предл.5, вр. чл.235, ал.1 от НК. Изложени са съображения, че е налице пречка да бъде потърсена наказателна отговорност на лицето, тъй като за извършеното деяние има приключили административнонаказателни производства с Наказателно постановление №527/18.12.2020г., за съхранение на 5,5 пространни кубични метра дърва за огрев от дървесен вид „цер“, немаркирани с контролна горска марка, за което й е наложено административно наказание глоба в размер на 50 лева, и с Наказателно постановление №528/18.12.2020г., за съхранение на 5,5 пространни кубични метра дърва за огрев от дървесен вид „цер“, непридружени с превозен билет, за което също й е наложено административно наказание глоба в размер на 50 лева. С оглед на това е направено предложение за възобновяване на административнонаказателните производства, приключили с влезли в сила Наказателни постановления №527/18.12.2020г. и №528/18.12.2020г., издадени от Директора на РДГ – Стара Загора, като на основание чл.70, б.„д“ от ЗАНН наказателното постановление да бъде отменено.

 

В съдебно заседание представителят на Районна прокуратура – Стара Загора не се явява.

 

Ответникът – Регионална дирекция по горите – Стара Загора, редовно и своевременно призован за съдебно заседание, не се представлява по делото и не взема становище по основателността на предложението.

 

Заинтересованата страна – Я.П.Ч., редовно и своевременно призована за съдебно заседание, не се явява и не изразява становище по направеното от прокурор в Районна прокуратура – Стара Загора предложение за възобновяване на административнонаказателното производство по реда на чл.72, ал.1 във вр. с чл.70, б. „д“ от ЗАНН.

 

Окръжна прокуратура – Стара Загора, чрез участващия по делото прокурор, дава заключение, че внесеното от Районна прокуратура – Стара Загора предложение е мотивирано и основателно, като предлага същото да бъде уважено.

 

Съдът, след преценка на доказателствата по делото, приема за установено следното от фактическа страна:

 

 С Наказателно постановление №527/18.12.2020г., издадено от Директора на Регионална дирекция по горите – Стара Загора, въз основа на съставен Акт за установяване на административно нарушение №060557 от 15.10.2020г., на Я.П.Ч. е наложено административно наказание глоба в размер на 50 лева, на основание чл.266, ал.1 от ЗГ, за нарушение на чл.213, ал.1, т.1 от Закона за горите. Административнонаказателното обвинение от фактическа страна се основава на това, че Ч. съхранява 5,5 пространни кубични метра дърва за горене от дървесен вид „цер“, немаркирани с контролна горска марка. Нарушението е извършено на 15.10.2020г. и открито на 15.10.2020г. в 16:00 часа в с.***. Наказателното постановление е връчено на Ч. на 10.02.2021г., не е било обжалвано по съдебен ред и е влязло в законна сила на 18.02.2021г.

 

С Наказателно постановление №528/18.12.2020г., издадено от Директора на Регионална дирекция по горите – Стара Загора, въз основа на съставен Акт за установяване на административно нарушение №060558 от 15.10.2020г., на Я.П.Ч. е наложено административно наказание глоба в размер на 50 лева, на основание чл.266, ал.1 от ЗГ, за нарушение на чл.213, ал.1, т.2 от Закона за горите. Административнонаказателното обвинение от фактическа страна се основава на това, че Ч. съхранява 5,5 пространни кубични метра дърва за горене от дървесен вид „цер“, непридружени с превозен билет. Нарушението е извършено на 15.10.2020г. и открито на 15.10.2020г. в 16:00 часа в с.***. Наказателното постановление е връчено на Ч. на 10.02.2021г., не е било обжалвано по съдебен ред и е влязло в законна сила на 18.02.2021г.

 

Същевременно с протокол за оглед на местопроизшествие, по реда на чл.212, ал.2 от НПК е образувано бързо производство №284 зм-1224/2020 г. по описа на Районно управление Казанлък срещу Я.П.Ч. за извършено престъпление по чл.235, ал.2 от НК, което по-късно е преобразувано в производство по общия ред. С постановление от 11.01.2021г. Я.П.Ч. е привлечена в качеството на обвиняем за това, че на 15.10.2020г. в с.Горно Черковище, общ.Казанлък, в недвижим имот, находящ се на ***е съхранявала незаконно добит от другиго дървен материал – 5,5 пространствени кубични метра дърва за огрев от дървесен вид „цер“ на обща стойност 467,50 лева – престъпление по чл.235, ал.2, предл.5, вр. чл.235, ал.1 от НК.

 

Предвид обстоятелството, че са налице приключили административнонаказателни производства с влезли в сила наказателни постановления за деяния, които съставляват престъпление по НК, с Постановление от 16.04.2021г. на прокурор в Районна прокуратура – Стара Загора, на основание чл.244, ал.1, т.1 във вр. с чл.25, ал.1, т.5 от НПК, образуваното наказателно производство по досъдебно производство №284 зм-1224/2020г. по описа на РУ МВР - Казанлък, е спряно.

 

Предложението по чл.70, б.„д” от ЗАНН за възобновяване на административно-наказателното производство по влезлите в сила наказателни постановления №527/18.12.2020г. и №528/18.12.2020г.. на Директора на РДГ Стара Загора е направено от компетентния по смисъла на чл.72 от ЗАНН орган - наблюдаващия досъдебно производство №284 зм-1224/2020г. по описа на Районно управление Казанлък прокурор от Районна прокуратура – Стара Загора и е процесуално допустимо.

 

 С оглед установеното от фактическа страна съдът намира, че разгледано по същество, направеното на основание чл.72, ал.1 във вр. с чл.70, б.„д” от ЗАНН предложение за възобновяване на административно-наказателното производство, се явява основателно, по следните съображения:

 

 За да се възобнови приключило с влязло в сила наказателно постановление административнонаказателно производство, следва да е осъществено някое от материалноправните основания, регламентирани в разпоредбата на чл.70 от ЗАНН.

 

 В случая от доказателствата по делото се установява, че е налице образувано наказателно производство срещу лице, по отношение на което за същите деяния са били проведени и приключили с влязъл в сила акт административнонаказателни производства с характер на наказателно по смисъла на чл.6, §1 от Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи /ЕКПЧ/.

 

 С Тълкувателно решение №3 от 22.12.2015г. на ОСНК на ВКС по тълк. дело №3/2015г., чието разрешение е потвърдено с Тълкувателно решение №4/06.02.2018 год. на ОСНК на ВКС по тълк. дело №4/2017г., постановено по повод констатирана противоречива практика на съдилищата по прилагането на чл.24, ал.1, т.6 от НПК при конкуренция между наказателна отговорност и административно наказателна отговорност спрямо едно и също лице за едно и също деяние, е прието, че в случаите, когато след приключване на административнонаказателно производство и санкциониране на извършителя с административно наказание, се стига до преследването му за същото деяние и по реда на НПК, когато административнонаказателното производство и нарушението се определят като наказателни по смисъла на ЕКПЧ, образуването и провеждането на последващо наказателно производство за същото деяние срещу същия деец нарушава принципа „nе bis in idem“, защитен в по-широк обем от разпоредбата на чл.4 от Протокол №7, отнасяща се както до повторното осъждане на извършителя, така и до повторното му наказателно преследване за същото деяние. С оглед на което и предвид практиката на ЕСПЧ е прието, че преодоляването на повторното наказателно преследване на деец, спрямо когото за същото деяние е било проведено окончателно приключило административнонаказателно производство с наказателен характер по смисъла на ЕКПЧ, което съставлява нарушение на чл.4, §1 от Протокол №7, може да бъде постигнато чрез: прекратяване на първото по ред наказателно производство, образувано и/или проведено срещу дееца за същото деяние след окончателното приключване на административнонаказателното производство с наказателен характер, съответно с отмяна на постановените по него съдебни актове и прекратяването му на основание чл.4, §1 от Протокол № 7 във вр. чл.24, ал.1, т.6 НПК; възобновяване на окончателно приключилото административнонаказателно производство с наказателен характер по смисъла на чл.4 от Протокол №7 към ЕКПЧ при наличие на предпоставките на чл.70, б. „в“ ЗАНН, отмяна на постановените по него актове и прекратяването му; възобновяване на прекратеното наказателно производство на основание чл.422, ал.1, т.3 от НПК или отмяна на постановлението на прокурора за прекратяване на наказателното производство по реда на чл.243, ал.9 от НПК и провеждане на наказателното производство след отпадане на процесуалната пречка по чл.4, §1 от Протокол №7.

 

След постановяване на посоченото ТР са последвали изменения в НПК и ЗАНН, с които в законодателството са регламентирани система от мерки за разрешаване на конкуренцията между административно-наказателна и наказателна отговорност. С разпоредба на чл.70, б.„д“ от ЗАНН / §106, т.3 от ПЗР на ЗИД на НПК, обн. в ДВ, бр.63/2017г., в сила от 05.11.2017г./, е въведено ново основание за възобновяване на административнонаказателните производства. С посочената норма е предвидено, че административнонаказателните производства, по които наказателните постановления са влезли в сила, както и решените и прекратените от съда дела, образувани във връзка с обжалване на наказателни постановления, подлежат на възобновяване, когато деянието, за което е приключило административнонаказателното производство, съставлява престъпление. Съгласно мотивите към проекта на ЗИД на НПК изменението е част от комплекс от норми в НПК, целящи адекватно прилагане на принципа „ne bis in idem“ при конкуренция между административнонаказателна и наказателна отговорност в смисъла, вложен в ТР №3/22.12.2015г. на ВКС по тълк. дело №3/2015г., ОСНК и в практиката на ЕСПЧ по прилагане на Протокол №7 от ЕКПЧ. Новото основание по чл.70, б.„д“ от ЗАНН не позволява да се избегне налагане на съответното на степента на обществена опасност на деянието наказание, предвидено в закон или указ. Така се постига превеса на наказателната пред административнонаказателната отговорност, заложен в нормите на чл.33, ал.2 и чл.36, ал.2 от ЗАНН и същевременно се спазва принципът на чл.4, §1 от Протокол №7 към ЕКПЧ за забрана за повторно осъждане или наказание за едно и също деяние във връзка с възприетия автономен характер на понятието „наказателно обвинение“ в практиката на ЕСПЧ. Нормата на чл.70, б.„д“ от ЗАНН е процесуална, поради което се прилага и за заварените правоотношения, каквото е настоящото, поради липса на изрично уредено друго в изменителния закон на НПК.

 

В случая са налице приключили първи по ред административнонаказателни производства с наказателен характер с влезли в сила наказателни постановления №527/18.12.2020г. и №528/18.12.2020г. и образувано за същите деяния и срещу същото лице досъдебно наказателно производство. Доколкото съществува идентичност на фактите, въз основа на които е ангажирана административнонаказателната отговорност на нарушителя и същевременно е образувано посоченото по-горе наказателно производство, съдът приема, че са налице нормативно регламентираните материалноправни предпоставки и основание по чл.70, б.„д“ от ЗАНН за възобновяване на административнонаказателните производства. С оглед на което предложението на наблюдаващия досъдебно производство №284 зм-1224/2020г. по описа на Районно управление Казанлък прокурор от Районна прокуратура – Стара Загора, за възобновяване на административно-наказателните производства по влязли в сила Наказателни постановления №527/18.12.2020г. и №528/18.12.2020г. на Директора на РДГ Стара Загора, се явява основателно и следва да бъде уважено. Наказателните постановления следва да бъдат отменени и съответно да се прекратят  административнонаказателните производства, тъй като е недопустимо двойното санкциониране от наказателноправно естество, респ. двойното използване на репресия по отношение на едно и също лице при еднородност на фактите и обстоятелствата относно деянията, за които са издадени наказателните постановления и съответно е започнало наказателно преследване. Със съхраняването на 5,5 пространни кубични метра дърва за горене от дървесен вид „цер“, немаркирани с контролна горска марка и непридружени с превозен билет, Я.П.Ч. е осъществила фактическия състав на престъплението по чл.235, ал.2, предл.5, във връзка с ал.1 от НК. Налице е идентичност между фактическия състав на административните нарушения, по отношение на което са налице влезли в сила наказателни постановления и фактическия състав на престъплението, за което е образувано досъдебното производство.

 

   

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.73, ал.2 във вр. с чл.70, б. „д” от ЗАНН, Старозагорският административен съд

 

  РЕШИ:

 

ВЪЗОБНОВЯВА административнонаказателното производство по влязло в сила Наказателно постановление №527/18.12.2020г., издадено от Директор на РДГ – Стара Загора.

 

ВЪЗОБНОВЯВА административнонаказателното производство по влязло в сила Наказателно постановление №528/18.12.2020г., издадено от Директор на РДГ – Стара Загора.

  

  ОТМЕНЯ Наказателно постановление №527/18.12.2020г., издадено от Директор на РДГ – Стара Загора, с което на Я.П.Ч. ЕГН:**********, е наложено административно наказание глоба в размер на 50 лева, на основание чл.266, ал.1 от ЗГ, за нарушение на чл.213, ал.1, т.1 от Закона за горите.

 

  ОТМЕНЯ Наказателно постановление №528/18.12.2020г., издадено от Директор на РДГ – Стара Загора, с което на Я.П.Ч. ЕГН:**********, е наложено административно наказание глоба в размер на 50 лева, на основание чл.266, ал.1 от ЗГ, за нарушение на чл.213, ал.1, т.2 от Закона за горите.

 

ПРЕКРАТЯВА административнонаказателното производство, образувано срещу Я.П.Ч. ЕГН:**********, с Акт за установяване на административно нарушение №060557 от 15.10.2020г. за нарушението по за нарушение на чл.213, ал.1, т.1 от Закона за горите.

 

ПРЕКРАТЯВА административнонаказателното производство, образувано срещу Я.П.Ч. ЕГН:**********, с Акт за установяване на административно нарушение №060558 от 15.10.2020г. за нарушението по за нарушение на чл.213, ал.1, т.2 от Закона за горите.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.                                           2.