Решение по дело №522/2019 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 октомври 2019 г. (в сила от 24 юли 2020 г.)
Съдия: Диан Григоров Василев
Дело: 20197200700522
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 август 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ ..........

 

гр. Русе, 29 октомври 2019 год.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, ІІІ състав, в публично заседание на първи октомври през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

СЪДИЯ: ДИАН ВАСИЛЕВ

 

при секретаря       ДИАНА МИХАЙЛОВА             като разгледа докладваното от съдия          ВАСИЛЕВ            адм. дело 522 по описа за 2019 година, за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК), във връзка със Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП), във връзка с Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (Наредба № 4 от 24.02.2015 г.).

 Постъпила е жалба от С.Н.И. ***, подадена чрез пълномощника й адв. Я.Т., против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г. за кампания 2016 г. изх. № 02-180-6500/3416#11 от 12.07.2019 г. на Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ (ДФЗ), с което по заявление за подпомагане на жалбоподателката с УИН 18/140516/73299 е оторизирана субсидия по мярка 11 „Биологично земеделие“ в размер на 11 637,01 лева за 170 пчелни семейства от поисканата субсидия в размер на 28 955,62 лв. за 423 пчелни семейства.

В жалбата са наведени съображения за незаконосъобразност на административния акт, като постановен в противоречие с материалноправните разпоредби, при съществени нарушения на административнопроизводствените правила, несъответствие с целта на закона. Претендира се нищожност на акта и се иска от съда да се произнесе по същество, а в условията на алтернативност се иска съдът да приеме, че в процесния случай не е изпълнен съдебен акт – Решение № 19/13.05.2019 г. по адм.д. № 112/2019 г. по описа на АдмС – Русе, VІІ състав, с който вече са били дадени на административния орган задължителни указания по прилагането на закона.

Претендира се и присъждане в полза на жалбоподателя на направените от него разноски по делото.

Същите съображения се поддържат и представени по делото писмени бележки от процесуалния представител на жалбоподателя.

Ответникът по жалбата – Зам. изпълнителен директор на ДФЗ, чрез процесуалния си представител юрисконсулт Ж. оспорва жалбата и иска същата да бъде отхвърлена, въз основа на представената административна преписка, като неоснователна и недоказана. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение в минимален размер, като прави и възражение за прекомерност на претендирания от жалбоподателя адвокатски хонорар.

Жалбата е процесуално допустима. Подадена е в предвидения законов срок видно от изготвения протокол за уведомление по телефон (л. 7 от преписката) и саморъчно вписан текст в самото уведомително писмо (л. 5 от преписката), удостоверяващ, че за издаването на оспорения административен акт е съобщено на жалбоподателката на 22.07.2019 г. и тя е получила копие от него на 23.07.2019 г., а жалбата е изпратена чрез куриерска служба на 05.08.2019 г. (л. 24 от делото). Жалбата изхожда от лицето, адресат на акта, за което е налице правен интерес от оспорване, доколкото от съдържанието на административния акт е видно, че искането по подаденото заявление за подпомагане за Кампания 2016 година по мярка 11 „Биологично земеделие“ не е удовлетворено напълно и фактически е налице частичен отказ за подпомагане.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Предмет на оспорване в настоящото производство е Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г. за кампания 2016 г. изх. № 02-180-6500/3416#11 от 12.07.2019 г. на Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което по заявление за подпомагане на жалбоподателя с УИН 18/140516/73299 е оторизирана субсидия по мярка 11 „Биологично земеделие“ в размер на 11 637,01 лева, като е санкционирана сума в размер на 17 318,61 лева. При постановяването му административният орган изрично е посочил, че произнасянето по заявлението на жалбоподателката с процесното уведомително писмо е второ по ред, след като предходното уведомително писмо изх. № 02-180-6500/3416/12.11.2018 г. е било отменено при обжалване по съдебен ред с влязло в сила Решение № 19/13.05.2019 г., постановено по адм. д. № 112/2019 г. по описа на АдмС – Русе. Сочи се, че новото произнасяне на административния орган е при съобразяване на указанията на съда и разпоредбите на Глава пета, Раздел І от АПК. Следва уведомяване на жалбоподателката, че по подаденото от нея заявление за подпомагане с УИН 18/140516/73299 и приложение за кандидатстване по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020 му е оторизирана субсидия от 11 637,01 лева, т.е. налице е частичен отказ за подпомагане на земеделския стопанин по мярка 11. Отказът касае сумата от 17 3018,61 лева, с която поисканата от жалбоподателката субсидия е била намалена.

В уведомителното писмо се посочва, че общата оторизирана сума за получаване е изчислена чрез Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК) след извършването на задължителни административни и/или проверки на място (съгласно чл. 37 от ЗПЗП) на данните в подаденото от жалбоподателя заявление като тези данни са сравнени със съответната налична информация, съдържаща се в регистрите на ИСАК, поддържани на основание чл. 30 от ЗПЗП, както и с предоставените данни от контролиращите лица във връзка с чл. 49 от Наредба № 4/2015 г. Конкретните мотиви за определяне на този нулев размер на субсидията, представляващ фактически отказ за подпомагане, са посочени в табличен вид в таблица на стр. 2 и в таблица на стр. 3 от уведомителното писмо.

Първата таблица (на стр. 2 от УП) е озаглавена „Таблица – Пчелини с неспазени базови и други изисквания“. В същата са изброени като отделни колони пет изисквания, както следва: 1. Спазено е изискването да не се надвишават минималните периоди на преход, съгласно чл. 11, ал. 4 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г.; 2. Заявената от кандидата биологична дейност не се различава от тази, установена от контролиращото лице.; 3. Временни пчелини се настаняват на места, отстоящи на повече от 300 м от съседни пчелини и на повече от 100 м от републиканската пътна мрежа (чл. 16 от Закона за пчеларството).; 4. Постоянни и временни пчели не се устройват на разстояние по-малко от 10 км, в райони с регистрирани племенни пчелини за производство на елитни пчелни майки и резерватни пчелини; разстояние, по-малко от 5 км, в райони с регистрирани репродуктивни пчелини за производство на племенни пчелни майки. и 5. Спазено е изискването на чл. 14, ал. 1, т. 6 и/или ал. 2, т. 4 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. От петте посочени изисквания, по отношение на два от заявените за подпомагане от жалбоподателката за кампания 2016 г. четири пчелина, е посочено като неизпълнено единствено първото условие, т.е. прието е, че не е спазено изискването да не се надвишават минималните периоди на преход, съгласно чл. 14, ал. 4 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. В разяснения под тази таблица е направено позоваване на т.ІV „Изчисляване и налагане на намаленията“, втори абзац, от Методика за намаляване и отказване на плащания по мярка 11 “Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020, утвърдена със Заповед РД 09-144/23.02.2017 г. на Министъра на земеделието и храните (за краткост Методиката), в която практически е преповторен текста на чл. 11, ал. 4 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г., според който след изтичане на минималните периоди на преход към биологично производство съгласно чл. 36, параграф 1, чл. 37, параграф 1 и чл. 38 от Регламент на Комисията (ЕО) № 889/2008 за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета относно биологичното производство и етикетирането на биологични продукти по отношение на биологичното производство, етикетирането и контрола не се предоставя финансово подпомагане за площите, животните и пчелните семейства, заявени за подпомагане по дейност за преминаване към биологично земеделие (периода на преход).

В таблицата на стр. 3 от уведомителното писмо, озаглавена „Таблица с изчисление на финансово подпомагане по направление „Биологично пчеларство“, е посочен, че от заявените за подпомагане 423 броя пчелни семейства са санкционирани 253 броя, а са оторизирани – 170 броя пчелни семейства. Съответно сумата на финансовото подпомагане за тези 170 броя пчелни семейства – 11 637,01 лева е оторизирана, а сумата от 17 318,61 лева е отразена в колони 7 и 14 от таблицата в раздела „Санкции и редукции на субсидията“. Колона 7 е именувана „Неспазени базови и други изисквания“, а в поясненията под таблицата относно тази колона е вписан следният текст: „Санкция за неспазени базови изисквания, съгласно раздел V „Намаления при неспазване на базови и изисквания по управление за направленията от мярка 11 от ПРСР 2014-2020, б. b „Направление „Биологично пчеларство““ от Методика за намаляване и отказване на плащания по м. 11 „БЗ“ от ПСРС 2014-2020, утвърдена със Заповед № РД 09-144/23.02.2017 г., издадена от Министъра на земеделието и храните, на основание чл. 13 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г.“.

Административната преписка, представена от административния орган по настоящото производство съдържа единствено заявлението за подпомагане на жалбоподателката, включително заявленията за редактиране на вече подаденото заявление, както сключения между жалбоподателката и контролиращото лице договор и Методиката за намаляване и отказване на плащания по мярка 11 „Биологично земеделие“. Тези документи се съдържат и в административната преписка, приложена по адм.д. № 112/2019 г. по описа на АдмС – Русе, приложено към настоящото дело.

По делото няма спор, че жалбоподателката, със заявление за подпомагане УИН 18/140516/73299 от 03.05.2016 г. и последвали две редактиращи заявления, е заявила за подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“, направление „Биологично пчеларство“, общо 423 пчелни семейства като същите са посочени с код по мярката БПП6 – биологично пчеларство в преход. Пчелните семейства са разположени в четири пчелина, както следва: пчелин № 7170-0494 със 103 пчелни семейства и пчелин № 7170-0463 – със 150 пчелни семейства, заявени първоначално (на 03.05.2016 г.) и пчелин № 7170-0149 с 50 пчелни семейства, заявен на 20.05.2016 г. и пчелин № 7170-0142 със 120 пчелни семейства, заявен на 14.06.2016 г. В самото уведомително писмо, предмет на оспорване в настоящото производство, се посочва, че 2016 г. е втора година от последно поетия от жалбоподателя ангажимент по направление „Биологично пчеларство“.

С Решение № 193/13.05.2019 г., постановено по адм.д. № 112/2019 по описа на АдмС – Русе, е отменено уведомително писмо изх. № 02-180-6500/3416 от 12.11.2018 г. на зам.-изп. директор на ДФЗ, с което на жалбоподателката частично е отказано финансово подпомагане по мярка 11 в размер идентичен с настоящия отказ. В мотивите на решението съдът сочи, че в отмененото уведомително писмо липсва посочване на фактическите основания за постановяването му, а дори и да се приеме, че такива са изложени в други документи по преписката, включително и след издаването на акта, то е налице несъответствие между фактически и правни основание. Изводите на съда в тази насока са аргументирани с това, че констатираното от органа надвишение на минималния период на преход, който за пчелните семейства е 12 месеца, не спада към базовите изисквания при биологично земеделие, които са нормативно определени. Съдът е разгледал характера на периодите на преход към биологично земеделие, уредени в Регламент № 889/2008 г., а именно като минимални периоди. Изрично освен това в съдебното решение е посочено, че ограничението при изплащане на финансово подпомагане по мярка 11, уредено в чл. 11, ал. 4 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г., в редакцията на нормата към момента на подаване на заявлението за подпомагане, не се прилага за периодите на преход при пчелните семейства по чл. 38, § 3 от Регламент № 889/2008 г. В заключение административният съд е отменил уведомителното писмо на ответника, с което последният се е произнесъл по заявлението за подпомагане на жалбоподателката за кампания 2016 г. по мярка 11, в частта на постановения отказ, като постановено в противоречие с материалния закон и е върнал преписката на административния орган за ново произнасяне. Със съдебното решение са дадени задължителни указания за органа, който следва при новото произнасяне да установи по надлежен начин всички относими факти и обстоятелства, свързани с предоставянето на исканото финансово подпомагане, респективно всички факти, които да са пряко относими и въз основа на тях да прецени – налице ли е фактическият състав на някое конкретно основание за отказ по Наредба № 4 от 24.02.2015 г., а ако не – да постанови позитивен за искателя административен акт.

С оспореното в настоящото производство уведомително писмо, административният орган е извършил разпореденото му със съдебното решение ново произнасяне, като изрично е посочил, че това произнасяне е съобразено с указанията на съда.

Настоящият съдебен състав счита, че такова съобразяване не е налице. Видно от съдържанието на уведомителното писмо, както и от приложената както по настоящото, така и по предходното административно дело преписка, при новото произнасяне административният орган не е установявал никакви нови или допълнителни обстоятелства. Новият административен акт отново сочи, че са налице неспазени базови изисквания по мярка 11 „Биологично земеделие“, като в този случай различието с първото произнасяне е единствено в това, че в отделна таблица е посочено спазването на изискването за ненадвишаване на минималните периоди на преход по чл. 11, ал. 4 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г., наред с нормативно определените базови изисквания, за които няма данни, а и твърдения, да не са изпълнени. При това положение е налице напълно идентично по фактически и правни основания произнасяне с вече отмененото по съдебен ред.

Несъответствието, установено от съдебния състав по адм.д. № 112/2019 г., е преповторено, макар и в съвсем леко изменена форма (чрез добавяне на допълнителна таблица), още повече, че при новото произнасяне надвишението на минималните периоди на преход един път е обвързано с т. ІV „Изчисляване и налагане на намаленията“, втори абзац от Методиката – в разясненията под таблицата на стр. 2 от уведомителното писмо, а втори път – с Раздел V „Намаления при неспазване на базови изисквания и изисквания по управление за направленията по мярка 11 от ПРСР 2014-2020 г.“ (в поясненията към колона 7 на таблицата на стр. 3 от уведомителното писмо). Отново не се сочи конкретно основание за отказ от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. – чл. 13, чл. 14 и чл. 26. Посочването на чл. 11, ал. 4 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. не може да се приеме да надлежно основание за отказ, предвид факта, че както е посочено и в съдебното решение по адм.д. № 112/2019 г., тази норма за кампания 2016 г. не обхваща периодите на преход към биологично пчеларство по чл. 38, § 3 от регламент № 889/2008 г. Налице е изричен диспозитив в съдебно решение № 19/13.05.2019 г. на АдмС – Русе, с който преписката по заявлението на жалбоподателя за кампания 2016 г. е върната за ново разглеждане при задължително съобразяване с указанията по приложението на закона, дадени в мотивите на решението. Указанията, както вече се посочи, са за установяване на конкретни фактически обстоятелства, изпълняващи фактически състав на някое от основанията за отказ, регламентирани в Наредба № 4 от 24.02.2015 г., като при липса на такива установявания съдът е указал да се постанови позитивен за жалбоподателя акт. В случая, видно от данните по настоящото дело и от съдържанието на оспореното в настоящото производство уведомително писмо, административният орган не е установил никакви нови или допълнителни обстоятелства, нито е подвел вече установените факти под друго правно основание, което счита, че е приложимо за конкретния случай. В такава хипотеза съдът е указал на административния орган точно какъв акт следва да постанови, а именно позитивен за заявителя, т.е. да му бъде отпуснато търсеното финансово подпомагане.

Тук е мястото да се посочи, че изложените по-горе изводи не биха могли да се променят от представените от ответника в съдебно заседание доказателства – анекси към стандартен договор за инспекция на биологична селскостопанска продукция, сключени между жалбоподателката и контролиращото лице от 2015 г и 2013 г. С тях ответния административен орган поддържа теза, че един от пчелините е бил обект на контрол дори повече от две години – три години. На първо място следва да се посочи, че в оспорения административен акт липсва позоваване на посочените обстоятелства, а доводи в тази посока се излагат едва в съдебно заседание. На второ място съдът счита, че така формулираната теза е и неоснователна, доколкото се касае за провеждане на контрол върху обекти (пчелини) за производство на биологична продукция, който контрол е задължителен не само за периода на преход, но и за целия период на всеки отделно поет биологичен ангажимент. В случая самият административен орган посочва, в оспореното уведомително писмо, че 2016 година е втора година от последно поетия от жалбоподателката ангажимент по направление „Биологично пчеларство“.

При това положение административният орган е постановил своя административен акт – уведомително писмо № 02-180-6500/3416#11/12.07.2019 г. в пряко противоречие със съдебен акт – Решение № 19/13.05.2019 г. по адм.д. № 112/2019 г. по описа на АдмС – Русе.

По силата на чл. 177, ал. 2 от АПК актове и действия на административния орган, извършени в противоречие с влязло в сила решение на съда, са нищожни. Това налага настоящият съдебен състав да обяви нищожността на оспореното в настоящото производство уведомително писмо.

Въпреки възраженията на жалбоподателя, с които същият иска въпросът да бъде решен по същество със настоящото съдебно решение, съдът счита, че в конкретния случай такова решаване не е възможно. Нищожният административен акт съобразно правната теория и практика се счита за несъществуващ акт, който изначално не поражда и не би могъл да породи каквито и да е правни последици, което в настоящия случай означава, че фактически липсва повторно произнасяне на административния орган съобразно постановеното от съда с решение № 19/13.05.2019 г. по адм.д. № 112/2019 г. по описа на АдмС – Русе. Това налага преписката да бъде върната на ответника за постановяване на административен акт, съобразно цитираното решение на съда.

С оглед изхода на спора на основание чл. 143, ал. 1 от АПК в полза на жалбоподателката следва да бъдат присъдени направените по делото разноски, съобразно представения от пълномощника списък, в размер на 1 060 лева, от които 10 лева държавна такса и 1 050 лева – заплатен в брой адвокатски хонорар, съгласно представен договор за правно съдействие и защита (л. 66). Следва да се отбележи, че съдът намира за неоснователно възражението на ответника за прекомерност на претендираното от жалбоподателката адвокатско възнаграждение, тъй като размерът на същото е под минималния размер, определен по чл. 8, ал. 1, т. 3 от Наредба № 1/2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения при материален интерес от 17 318,61 лв., какъвто е размерът на отказаното на жалбоподателката финансово подпомагане.

Мотивиран така и на основание чл. 172, ал. 2, предл. 1, чл. 177, ал. 2 и чл. 173, ал. 2 АПК съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТТА на Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г. за кампания 2016 г. изх. № 02-180-6500/3416#11 от 12.07.2019 г. на Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, в частта, с която по заявление за подпомагане на жалбоподателката с УИН 18/140516/73299 е оторизирана субсидия по мярка 11 „Биологично земеделие“ в размер на 17 318,61 лева.

ВРЪЩА делото като преписка на административния орган - Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие”, гр. София за ново произнасяне по Заявление за подпомагане с УИН: № 18/140516/73299 на С.Н.И. и приложение за кандидатстване по Мярка 11 от ПРСР 2014-2020 г. за кампания 2016 г., съобразно указанията, дадени с Решение № 19/13.05.2019 г. по адм.д. № 112/2019 г. по описа на АдмС – Русе.

ОСЪЖДА Държавен фонд "Земеделие”, гр. София да заплати на С.Н.И., ЕГН **********,***, сума в размер на 1 060,00 (хиляда и шестдесет) лева разноски по делото.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                                     

 

 

 

                                                                                            Съдия: