Решение по дело №257/2024 на Административен съд - Смолян

Номер на акта: 455
Дата: 17 април 2025 г. (в сила от 17 април 2025 г.)
Съдия: Калинка Младенска
Дело: 20247230700257
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 юли 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 455

Смолян, 17.04.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Смолян - IV състав, в съдебно заседание на двадесети март две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: КАЛИНКА МЛАДЕНСКА
   

При секретар ЗЛАТКА ПИЧУРОВА като разгледа докладваното от съдия КАЛИНКА МЛАДЕНСКА административно дело № 20247230700257 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 4, във връзка с чл. 9б от ЗМДТ, във връзка с чл. 156 и сл. от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), във връзка с чл.126 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано по жалба от „ПРЕВАЛА РЕЗОРТ“ ООД, ЕИК: *, със седалище и адрес на управление: [населено място], [улица], *, *, представлявано от управителя Д. И. М., против Акт за установяване на задължение по декларации на основание чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 00000515/07.06.2024 г., издаден от Т. Г. С. - главен експерт в отдел „Местни приходи“ при Община Смолян, потвърден с Решение № 4/26.06.2024 г. на Началник отдел „Местни приходи“ при Община Смолян.

Твърди се в жалбата, че недвижимите имоти - обект на облагане съставляват поземлен имот с идентификатор 69345.0.220 по КККР на [населено място], общ. Смолян, с площ от 8480 кв.м, ведно с построени в груб вид сгради с идентификатор 69345.0.220.3 със застроена площ от 570 кв.м и предназначение - сграда за обитаване, сграда с идентификатор 69345.0.220.1 със застроена площ от 87 кв.м и предназначение - сграда за енергопроизводство и сграда с идентификатор 69345.0.220.2, със застроена площ от 33 кв.м, предназначение - сграда за обитаване. Твърди се, че видно от представените по преписката удостоверение изх. № 399/08.03.2005 г., издадено от директор Дирекция „ТСУ“ при Община Смолян, Становище на главен архитект на Община Смолян, Констативен протокол № 948/06.12.2013 г., издаден от директор Дирекция „УТ“ при Община Смолян, сградите са построени в груб вид, без или с частично изпълнени довършителни работи. В жалбата се твърди, че имотът не се ползва по предназначение, а именно „Почивна база“, както и за други битови, социални или стопански нужди. Същият се намира в землището на [населено място], но извън урбанизираната територия на населеното място. Както в имота, така и района около него не се предлага и извършва услугата сметосъбиране и сметоизвозване, като не се обезвреждат и битови отпадъци в депа, тъй като такива липсват. На територията на имота и около него няма съдове за смет, не се поддържат обществени места, поради липса на такива в близост до имота, който се намира на 3 км от [населено място] и на 12 км от [населено място]. Твърди се, че съгласно чл. 62 от ЗМДТ такса битови отпадъци се заплаща за реално предоставени услуги. При липса на съдове за смет и при невъзможност имота да се ползва, доколкото сградите са в строеж от 1991 г. посочените в АУЗД такси се явяват недължимо начислени. Съгласно чл. 63 от ЗМДТ, такса за битови отпадъци се заплаща за извършвани от общината услуги по чл. 62 на територията на общината, а не по силата на притежаваните от лицата недвижими имоти. В жалбата се твърди, че разпоредбата на чл. 66 ЗМДТ подробно описва дейностите, които общината следва да извършва и срещу които единствено може да претендира заплащане, съобразно одобрената план-сметка, а именно: 1. събиране на битовите отпадъци и транспортирането им до инсталации и съоръжения за третирането им, както и осигуряване на съдове за събиране на битовите отпадъци, с изключение на разделното събиране, предварителното съхраняване и транспортирането на битовите отпадъци, попадащи в управлението на масово разпространени отпадъци по Закона за управление на отпадъците - за услугата по чл. 62, т. 1; 2. третиране на битови отпадъци, необхванати в управлението на масово разпространените отпадъци, както и проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци и/или други инсталации или съоръжения за оползотворяване и/или обезвреждане на битови отпадъци - за услугата по чл. 62, т. 2; 3. поддържане на чистотата на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населените места и селищните образувания в общината, предназначени за обществено ползване - за услугата по чл. 62, т. 3. Твърди се, че в закона е заложен принципа за компенсация на извършените разходи за доставените от общината услуги - чл. 67 от ЗМДТ „Размерът на таксата за битови отпадъци за всяко задължено лице се определя за календарна година при спазване на принципа за понасяне на разходите от причинителя или притежателя на отпадъците.“ Основен критерий за определяне размера на таксата за битови отпадъци е количеството отпадъци, които се третират - чл. 67, ал. 4 от ЗМДТ. Твърди се в жалбата, че съгласно чл. 71 не се събира такса за услугата по чл. 62, т. 1 и дейността по третиране на битовите отпадъци - част от услугата по чл. 66, ал. 1, т. 2, за имоти, които попадат в райони, в които тези услуги не се предоставят от общината. Твърди се, че територията на местност „Превала“, където се намира недвижимият имот е изключена от Държавен горски фонд, но все още принадлежи към Държавен поземлен фонд и липсва предоставяне на услугите, посочени в разпоредбата на чл. 62 от ЗМДТ от страна на община Смолян и затова не се дължат сумите, определени в Акт № АУЗД00000515/07.06.2024 г. за такса за битови отпадъци. В жалбата се твърди, че посочените обстоятелства изрично се признават от приходната администрация, като по преписката не се представят доказателства, че Община Смолян извършва дейности по третиране на битови отпадъци в съоръжения и инсталации, касателно такива генерирани в местността „Превала“ и в частност от процесния имот. Твърди се, че е налице и другата предпоставка на чл. 71, във връзка с чл. 66, ал. 1, т. 2 и чл. 62, т. 1 от ЗМДТ, тъй като имотът е незастроен (до приемането на строежа по реда на чл. 176 от ЗУТ). Твърди се, че поддържането на чистота на териториите за обществено ползване в населените места и селищни образувания по никакъв начин не касае процесния имот, който се намира далече извън каквато и да било урбанизирана територия, а в горския фонд, очевидно общината не извършва посочените дейности.

Прави се искане да се отмени оспорвания Акт за установяване на задължения като незаконосъобразен и се присъдят направените по делото разноски.

В съдебно заседание, жалбоподателят „ПРЕВАЛА РЕЗОРТ“ ООД, [населено място], редовно призовано, не се представлява.

Ответникът по жалбата - Началник отдел „Местни приходи“ при Община Смолян, редовно призован, не се явява. Представлява се от надлежно упълномощен процесуален представител юрисконсулт К., който оспорва жалбата и моли жалбата срещу оспорвания акт за установяване на задължения да се отхвърли и се присъдят направените разноски.

Смолянският административен съд, като прецени събраните по делото доказателства, доводите и възраженията на страните, намира за установено от фактическа страна следното:

Предмет на съдебен контрол е Акт за установяване на задължения по декларации № АУЗД00000515/07.06.2024 г., издаден от Т. Г. С. на длъжност главен експерт - орган по приходите в отдел „Местни приходи“ в Община Смолян (л. 39-42 на делото), с който е установен размер на вземания за данък върху недвижими имоти на жалбоподателя „ПРЕВАЛА РЕЗОРТ“ ООД, [населено място] в размер на 380,00 лв. за периода 01.01.2021-31.12.2023 г. и лихва - 72,46 лв. (изчислена към 07.06.2024 г.), и установен размер на вземанията за такса за битови отпадъци на жалбоподателя в размер на 632,00 лв. за периода 01.01.2021-31.12.2023 г. и лихва - 120,49 лв. (изчислена към 07.06.2024 г.), на основание чл. 107, ал. 3 от ДОПК, във връзка с чл. 4, ал. 1, 2, 3 и чл. 9б от ЗМДТ, по подадени данъчни декларации с вх. № ДК1400295/14.12.2013 г.

С декларация по чл. 14, ал. 1 от ЗМДТ с вх. № 2995/14.12.2013 г. по описа на Община Смолян, приложена на л. 485-489 от делото, дружеството-жалбоподател „ПРЕВАЛА РЕЗОРТ“ ЕООД, с ЕИК: * е декларирало, че е собственик на земя и сграда, придобити на 12.12.2013 г. чрез покупка съгласно нотариален акт за покупко-продажба, вписан в Служба по вписванията с Акт № 64, том VІІІ, дело № 1478/2013 г. с отчетна стойност на земята 80 000 лв. Съгласно приложения на л. 490-491 от делото нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот № 152, том ІІ, рег. № 4410, дело № 305/2013 г. на нотариус с рег. № 366 по регистъра на Нотариалната камара с район на действие - района на Районен съд - гр. Смолян, жалбоподателят „ПРЕВАЛА РЕЗОРТ“ ЕООД, [населено място] се легитимира като собственик на недвижим имот с идентификатор 69345.0.220 по кадастралната карта на [населено място], общ. Смолян, с площ 8480 кв. м, с трайно предназначение на територията: урбанизирана, начин на трайно ползване: за друг вид застрояване, ведно с построените в имота: сграда с идентификатор 69345.0.220.3 по кадастралната карта на [населено място], общ. Смолян със застроена площ 570 кв.м и РЗП 1482 кв.м, с предназначение: друг вид сграда за обитаване, сграда на един етаж с идентификатор 69345.0.220.1 по кадастралната карта на [населено място], общ. Смолян със застроена площ 87 кв.м, с предназначение: сграда за енергопроизводство, водоем със застроена площ от 106 кв.м и пречиствателно съоръжение от 156 кв.м.

С Решение № 52 на Общински съвет - [населено място], взето на заседание, състояло се на 30.12.2019 г., Протокол № 4 (л. 500-501), е одобрена План-сметката за приходите и разходите за събиране, извозване, обезвреждане в депото за битови отпадъци и поддържане на териториите за обществено ползване в Община Смолян през 2020 г. по Приложение № 1.

С Решение № 403 на Общински съвет - [населено място], взето на заседание, състояло се на 22.12.2020 г., Протокол № 17 (л. 502), не е приет предложения проект за решение относно одобряване на План-сметка за разходите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битови отпадъци, както и за поддържането на чистотата на територии за обществено ползване и определяне на годишния размер на такса битови отпадъци на територията на Община Смолян за 2021 г.

С Решение № 696 на Общински съвет - [населено място], взето на заседание, състояло се на 22.12.2021 г., Протокол № 30 (л. 503), не е приет предложения проект за решение относно одобряване на План-сметка за разходите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битови отпадъци, както и за поддържането на чистотата на територии за обществено ползване и определяне на годишния размер на такса битови отпадъци на територията на Община Смолян за 2022 г.

С Решение № 1075 на Общински съвет - [населено място], взето на заседание, състояло се на 30.12.2022 г., Протокол № 43 (л. 504), не е приет предложения проект за решение относно одобряване на План-сметка за разходите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битови отпадъци, както и за поддържането на чистотата на територии за обществено ползване и определяне на годишния размер на такса битови отпадъци на територията на Община Смолян за 2023 г.

Съгласно раздел ІІ, т. 3 и т. 4 от Приложение към Наредба № 2 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Смолян (приета с Решение № 399/22.12.2020 г. на Общински съвет - [населено място], изменяна и допълвана), приложена на л. 126-209, л. 235-329, л. 358-447 от делото) са определени таксите за почистване на улични платна, площадите, алеите, парковете и другите територии на населените места, предназначени за обществено ползване в размер на 0,76 промила и за обезвреждане, рециклиране и оползотворяване на битови отпадъци, включително отчисленията по чл. 60 и чл. 64 от Закона за управление на отпадъците – в размер на 1,4 промила за физически лица и юридически лица за нежилищни имоти, пропорционално върху данъчната оценка за физически лица и пропорционално върху по-високата стойност между данъчната оценка и отчетната стойност за юридически лица - л. 149 от делото.

Със Заповед № РД-1099/30.10.2020 г. на кмета на Община Смолян (л. 45-51 от делото), на основание чл. 44, ал. 1, т. 1 и ал. 2 от ЗМСМА във връзка с чл. 63, ал. 2 и чл. 66 от ЗМДТ относно задължението на кмета на общината за определяне на границите на районите и видът на предлаганите услуги в съответния район, както и честотата на събиране и транспортиране на битовите отпадъци са определени услугите по чл. 62 от ЗМДТ, които се извършват на територията на община Смолян през 2021 г., които са: - събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране; - третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации; - поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината. Съгласно т. ІІІ от същата заповед границите на районите от [населено място], населените места, курортните комплекси и местности в общината, честотата на сметоизвозване и депониране за 2021 г. са подробно описани в одобреното приложение към заповедта (включително за [населено място] (131) сметосъбиране един път седмично - понеделник), като е посочено, че за всички останали райони се дължи такса за поддържане на териториите за обществено ползване и такса за обезвреждане на битови отпадъци.

Със Заповед № РД-1090/29.10.2021 г. на кмета на Община Смолян (л. 52-52 от делото), на основание чл. 44, ал. 1, т. 1 и ал. 2 от ЗМСМА във връзка с чл. 63, ал. 2 и чл. 66 от ЗМДТ относно задължението на кмета на общината за определяне на границите на районите и видът на предлаганите услуги в съответния район, както и честотата на събиране и транспортиране на битовите отпадъци са определени услугите по чл. 62 от ЗМДТ, които се извършват на територията на община Смолян през 2022 г., които са: - събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране; - третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации; - поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината. Съгласно т. ІІІ от същата заповед границите на районите от [населено място], населените места, курортните комплекси и местности в общината, честотата на сметоизвозване и депониране за 2022 г. са подробно описани в одобреното приложение към заповедта (включително за [населено място] (131) сметосъбиране един път седмично - понеделник), като е посочено, че за всички останали райони се дължи такса за поддържане на териториите за обществено ползване и такса за обезвреждане на битови отпадъци.

Със Заповед № РД-1088/26.10.2022 г. на кмета на Община Смолян (л. 45-51 от делото), на основание чл. 44, ал. 1, т. 1 и ал. 2 от ЗМСМА във връзка с чл. 63, ал. 2 и чл. 66 от ЗМДТ относно задължението на кмета на общината за определяне на границите на районите и видът на предлаганите услуги в съответния район, както и честотата на събиране и транспортиране на битовите отпадъци са определени услугите по чл. 62 от ЗМДТ, които се извършват на територията на община Смолян през 2023 г., които са: - събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране; - третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации; - поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината. Съгласно т. ІІІ от същата заповед границите на районите от [населено място], населените места, курортните комплекси и местности в общината, честотата на сметоизвозване и депониране за 2023 г. са подробно описани в одобреното приложение към заповедта (включително за [населено място] (131) сметосъбиране един път седмично - понеделник), като е посочено, че за всички останали райони се дължи такса за поддържане на териториите за обществено ползване и такса за обезвреждане на битови отпадъци.

С оспорвания Акт за установяване на задължение по декларация № АУЗД00000515/07.06.2024 г., издаден от Т. Г. С. на длъжност Главен експерт - орган по приходите в отдел „Местни приходи към Община Смолян (л. 39-42 от делото), с който е установен размер на задълженията за данък върху недвижими имоти на жалбоподателя „ПРЕВАЛА РЕЗОРТ“ ЕООД, [населено място] за периода 01.01.2021 г. - 31.12.2023 г. общо в размер на общо в размер на 452,46 лв., представляващ главница 380,00 лв. и дължими лихви 72,46 лв., и установен размер на задълженията за такса битови отпадъци на жалбоподателя за периода 01.01.2021 г. - 31.12.2023 г. общо в размер на 752,49 лв., представляващ главница 632,00 лв. и дължима лихва 120,49 лв., на основание чл. 107, ал. 3 от ДОПК, във връзка с чл. 4, ал. 1, 2 и 3 и чл. 9б от ЗМДТ.

Актът за установяване на задължение по декларация № АУЗД00000515/07.06.2024 г., издаден от Т. Г. С. на длъжност Главен експерт - орган по приходите в отдел „Местни приходи към Община Смолян е връчен на жалбоподателя на 11.06.2024 г., видно от приложеното на л. 43 от делото известие за доставяне.

С Жалба вх. № ДЛ014783/21.06.2024 г. по описа на Община Смолян, подадена по пощата на 20.06.2024 г. (л. 26-34 от делото), жалбоподателят „ПРЕВАЛА РЕЗОРТ“ ЕООД, [населено място], е оспорило Акт за установяване на задължение по декларация № АУЗД00000515/07.06.2024 г., издаден от Т. Г. С. на длъжност Главен експерт - орган по приходите в отдел „Местни приходи“ към Община Смолян пред Началника на отдел „Местни приходи“ към Община Смолян.

С Решение № 4/26.06.2024 г., издадено от Д. Г. Й. на длъжност Началник отдел „Местни приходи“ към Община Смолян (л. 35-37 от делото), е потвърден изцяло Акт за установяване на задължение по декларации № 00000515/07.06.2024 г., издаден от Т. Г. С. на длъжност Главен експерт - орган по приходите в отдел „Местни приходи“ към Община Смолян. В решението са посочени следните мотиви: „Съгласно чл. 11, ал. 1 и чл. 64, ал. 1 от Закона за местни данъци и такси (ЗМДТ) данъчно задължени лица са собствениците на облагаеми с данък недвижими имоти, които освен това дължат заплащане на такса битови отпадъци във връзка с чл. 62-63 от ЗМДТ.

„ПРЕВАЛА РЕЗОРТ“ ЕООД, с ЕИК: * е собственик на недвижим имот, за който се дължи данък и такса битови отпадъци, съгласно подадена декларация по чл. 14, ал. 1 от ЗМДТ с вх. № 2995/14.12.2013 г., находящ се в землището на [населено място] с идентификатор 69345.0.220, представляващ, урегулиран поземлен имот с площ от 8480 кв.м. със застроена площ 919 кв.м.

Въз основа на подадената декларация и попълнените в тях необходими данни за притежаваният недвижим имот, е съставен АУЗД № 00000515/07.06.2024 г. съгласно определените промили за данък сгради и такса битови отпадъци (съгласно Приложение № 1 на Наредба № 2 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги в Община Смолян и Наредба № 3 за определяне размера на местните данъци и такси на Община Смолян), както следва:

1. Декларация с вх. № 2995/14.12.2013 г. с партиден номер № ********* 0001 с облагаема основа - 80 000 лв. от 01.07.2021 г. до 31.12.2021 г. облагаема основа - 80 000 лв. от 01.01.2022 г. до 31.12.2022 г. облагаема основа - 80 000 лв. от 01.01.2023 г. до 31.12.2023 г. промил за данък сгради - 1,9 %о промил за такса битови отпадъци - 3,16 %о

Начислената такса битови отпадъци е за незастроен имот и не е в пълен размер, защото имота е в регулация съгласно скица № 15-9040/09.12.2013 г. и Констативен Протокол № 948/06.12.2013 г. за степен на завършеност на изградените сгради до груб строеж и е както следва:

2. третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации - 1,4%о

3. поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината - 1,76%о

Съгласно чл. 71 от ЗМДТ Не се събира такса за:

1. услугата по чл. 62, т. 1 и дейността по третиране на битовите отпадъци - част от услугата по чл. 66, ал. 1, т. 2 за имоти, конто попадат в райони, в които тези услуги не се предоставят от общината;

2. услугата по чл. 62, т. 1 и дейността по третиране на битовите отпадъци - част от услугата по чл. 66, ал. 1, т. 2 когато имотът е незастроен или не се ползва през цялата година и е подадена декларация по образец и ред, определени с наредбата по чл. 9 от задълженото лице до 31 октомври на предходната година в общината по местонахождението на имота;

3. услугата по чл. 62, т. 1 когато задължените лица са сключили договор за обслужване с лица, получили регистрационен документ по Закона за управление на отпадъците за събиране и транспортиране на битовите отпадъци до съответните съоръжения и инсталации, и са декларирали по ред, определен с наредбата по чл. 9 това обстоятелство до 31 октомври на предходната година в общината по местонахождението на имота.

Със Заповеди № РД 1099/31.10.2020 г., РД 1090/29.10.2021 г. и № РД 1088/26.10.2022г. са определени районите и границите за организиране на сметоизвозването и сметопочистването в Община Смолян.

В чл. 28, ал. 1 от ЗМДТ, както и в чл. 21, ал. 1 от Наредба № 2 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги в Община Смолян е регламентирано в какъв срок се заплащат данък върху недвижимите имоти и такса битови отпадъци. В хода на производството по издаване на АУЗД № 00000515/07.06.2024 г. безспорно е установено, че задълженията на дружеството за данък недвижими имоти и такса битови отпадъци за периода от 01.07.2021 г. - втора вноска за 2021 г. до 31.12.2023г. не са платени в законоустановения срок. Това от своя страна сочи, че е налице хипотезата на чл. 107, ал. 3, изр. трето, пр. посл. от ДОПК и органа по приходите е имал пълното основание да издаде обжалвания акт.

Относно твърденията и доводите на жалбоподателя, че основният критерий за определяне размера на такса битови отпадъци е количеството битов отпадък, който се третира в чл. 67, ал. 4 от ЗМДТ считам, че същите са неотносими и по същество неоснователни.

Разпоредбите в ЗМДТ за определяне размера на такса битови отпадъци при спазване на принципа за понасяне на разходите от причинителя или притежателя на отпадъци влиза в сила от 01.01.2025 г.

След цялостна преценка на обстоятелствата и доказателствата по преписката, считам че жалба с вх. № ДЛ014783/21.06.2024 г. срещу издаден Акт за установяване на задължения по декларации (АУЗД) № 00000515/07.06.2024 г. е подадена от лице имащо право на оспорване, в предвидения срок и форма и съдържа законово изискуемите реквизити. От тази гледна точка е допустима, но разгледано по същество е неоснователна, тъй като с АУЗД №00000515/07.06.2024 г., издаден на основание чл. 107, ал. 3 от ДОПК и при спазване на всички законови изисквания, безспорно са установени по размер и основание, дължимите публични общински вземания за данък върху недвижимите имоти и такса битови отпадъци, които не са платени в законово установения срок.

Решение № 4/26.06.2024 г., издадено от Д. Г. Й. на длъжност Началник отдел „Местни приходи“ към Община Смолян е връчено на жалбоподателя „ПРЕВАЛА РЕЗОРТ“ ЕООД, [населено място] на 02.07.2024 г., чрез адв. И. М., видно от приложеното на л. 38 от делото известие за доставяне. С жалба, подадена чрез куриер и постъпила в Административен съд - гр. Смолян на 17.07.2024 г., жалбоподателят „ПРЕВАЛА РЕЗОРТ“ ЕООД, [населено място] е оспорил Акт за установяване на задължение по декларация № АУЗД00000515/07.06.2024 г., издаден от Т. Г. С. на длъжност Главен експерт - орган по приходите в отдел „Местни приходи“ към Община Смолян.

Със Заповед № РД-0132/04.02.2020 г. на кмета на Община Смолян Т. Г. С. - главен експерт в отдел „Местни приходи“, е определена за орган по приходите - л. 44 от делото.

Установява се от заключението на вещото лице инж. М. по назначената съдебно-техническа експертиза (поддържано от вещото лице в съдебно заседание и неоспорено от страните), че на л. 29 на делото е приложено становище на гл. архитект на Община Смолян относно законността на извършеното строителство на обект „Планински хотел“ в м. „Превала“, землището на [населено място], което е издадено във връзка с писмо изх. №92-00- 569/09.11.2000 г. на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, касаещо преписка за промяна предназначението на земи от горския фонд за „Разширение на обект „Планински хотел“ в м. „Превала“, землището на [населено място], съгласно което становище в предвидения за строителство терен са изградени: незавършена двуетажна масивна сграда със застроена площ от 1462 кв.м и трафопост със застроена площ от 99,75 кв.м. Строителството е извършено въз основа на: разрешение за строителство в терен от горския фонд без изключването му от този фонд със Заповед № 206/24.03.1988 г. на Председателя на Асоциация „Горско стопанство и горска промишленост“, одобрени архитектурни проекти от гл. архитект на ОбНС от 28.06.1990 г. и съгласувателни документи с инстанциите по чл. 216 от ППЗТСУ, и Строително разрешение № 317/29.05.1990 г., издадено от Председателя на КТСУ и С при ОбНС - Смолян. Извършеното строителство е законно при спазване на изискванията на ЗТСУ и подзаконовите актове по неговото прилагане. Вещото лице сочи, че с нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот № 152,том II, рег. № 4410, дело №305/12.12.2013 г. на нотариус с рег. № 366 по регистъра на НК „Л. - БК“ ЕООД продава на „ПРЕВАЛА РЕЗОРТ“ ЕООД поземлен имот с идентификатор 69345.0.220, находящ се в землището на [населено място], общ. Смолян, местност „Превала“, с площ 8480 кв. м., с трайно предназначение на територията: урбанизирана, начин на трайно ползване: за друг вид застрояване, с граници: имоти с идентификатори 69345.0.219; 67653.588.351; 69345.0.350; 67653.588.352; 69345.0.167; 69345.26.12 и 69345.0.221 по кадастралната карта и кадастралните регистри на [населено място], одобрени със Заповед №РД-18-8/16.02.2006 г. на Изпълнителния директор на АГКК, последно изменение със Заповед № КД-14-21-147/17.06.2009 г. на началника на СГКК - Смолян, който имот е изключен от Държавен горски фонд със Заповед №РД-49-1/25.05.2004 г. на министъра на земеделието и горите, ведно с построените в имота: сграда с идентификатор 69345.0.220.3, със застроена площ 570 кв. м. и РЗП 1482 кв. м., брой етажи: 2, предназначение: друг вид сграда за обитаване; сграда с идентификатор 69345.0.220.1 със застроена площ 87 кв.м, предназначение: сграда за енергопроизводство, както и водоем със застроена площ от 106 кв.м и пречиствателно съоръжение от 156 кв.м. Сградите са изградени в груб строеж съгласно Констативен протокол № 948/06.12.2013 г. на Община Смолян, на основание Разрешение за строеж № 317/29.06.1990 г., одобрени проекти от 28.06.1990 г., протокол за определяне строителна линия и ниво № 96/23.07.1990 г. на ОНС - Смолян и предварително строително решение за отреждане терен за строителство № 5/16.02.2000 г., съгласувано от Община Смолян и отредени, ведно с терена, за планински хотел в местност „Превала“. Сочи се от вещото лице, че съгласно приложената към делото скица № 15-9040-09.12.2013 г. (л. 32 на делото), поземлен имот с идентификатор 69345.0.220 по КККР на [населено място] от 2006 г., изменен със Заповед №КД-14-21-147/17.06.2009 г. на Началника на СГКК-Смолян, е с площ от 8480 кв.м; трайно предназначение на територията: Урбанизирана и начин на трайно ползване: За друг вид застрояване.

Вещото лице инж. М. сочи, че с Решение № 955 на Общински съвет - Смолян, взето на заседанието му, състояло се на 25.08.2022 г., Протокол № 38, е одобрен Общ устройствен план на Община Смолян; част: Градоустройство; фаза: Окончателен проект, като в общия устройствен план процесния имот попада в устройствена зона от урбанизираната територия. Сочи, че с Разрешение за строеж № 317/29.07.1990 г. на Председателя на КТСУ и С, се разрешава на ЗКЕ „Комуна“ - [населено място] да извърши строителство на База за квалификация съгласно одобрената ПСД и дадена строителна линия в м. „Превала“. Сочи също, че мястото на бившия лагер на Строителни войски, където ще се изгражда базата е закупено от ЗКЕ „Комуна“ - Смолян с фактура №2187/30.10.1985 г. и Протокол от 24.10.1984 г. Вещото лице сочи, че с Разрешение за ползване № СТ-05-1821/19.12.2016 г. на ДНСК (л. 67-68 на делото) се разрешава ползването на строеж „Реконструкция и модернизация на съществуващото регионално депо за ТБО - [населено място]“. Сочи се от вещото лице, че съгласно одобрените КККР на [населено място] от 2006 г. поземлен имот с идентификатор 69345.0.220 е с трайно предназначение на територията: Урбанизирана и начин на трайно ползване: За друг вид застрояване. Сочи, че няма одобрен Подробен устройствен план за поземления имот - предмет на оспорвания акт за установяване на задължения, като в одобрения с решение на Общински съвет - Смолян Общ устройствен план на Община Смолян през 2022 г., процесният имот попада в устройствена зона от урбанизираната територия. За строежите в поземления имот има издадено разрешение за строеж. Вещото лице инж. М. сочи, че в заповедите на кмета на Община Смолян за определяне услугите и дейностите по чл. 62 от ЗМДТ е записано, че „границите на районите от [населено място], населените места, курортните комплекси и местности в общината, честотата на сметоизвозване и депониране за … са подробно описани в одобреното приложение към настоящата заповед. За всички останали райони се дължи такса за поддържане на териториите за обществено ползване и такса за обезвреждане на битови отпадъци“. Според вещото лице с второто изречение се разширяват границите на услугите и в този смисъл може да се каже, че недвижимия имот -предмет на оспорвания по делото акт за установяване на задължения също попада в обхвата на заповедта. Вещото лице сочи, че Община Смолян има изградено регионално депо за ТБО, което е реконструирано, модернизирано и с издадено Разрешение за ползване № СТ051821/19.12.2016 г. на ДНСК.

Установява се от заключението на вещото лице Н. по назначената съдебно-икономическа експертиза (поддържано от вещото лице в съдебно заседание и неоспорено от страните), че недвижимият имот - обект на оспорвания АУЗ е имот с идентификатор 69345.0.220 по КККР на [населено място] с площ 8480,00 кв.м и построените в него 3 сгради в груб стоеж: почивна база, трафопост и друга сграда за обитаване с обща застроена площ от 919 кв.м, намиращи се на територията на [населено място]. Данъчната основа за определяне на данъка за недвижими имоти (ДНИ) и такса битови отпадъци (ТБО) е определена на основание на чл. 21 от ЗМДТ и е по-високата от отчетната стойност или данъчната оценка на имота по Приложение 2 към закона. Сочи се от вещото лице, че на 14.12.2013 г. „ПРЕВАЛА РЕЗОРТ“ ЕООД е подало данъчна декларация с № 14002995 на основание чл.14 от ЗМДТ, с която е декларирало отчетна стойност на придобития поземлен имот в размер на 80000,00 лв., която стойност е по-висока от определената данъчна оценка на имота по Приложение 2 от ЗМДТ, която е в размер на 14865,10 лв. Вещото лице сочи, че при определянето на задълженията за ДНИ и ТБО в акта за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК за периода от 01.07.2021 г. до 31.12.2023 г. за данъчна основа е използвана отчетната стойност на имота, декларирана от жалбоподателя на 14.12.2013 г. - 80000,00 лв. Вещото лице Н. сочи, че в Справка - Приложения 1 към заключението, в колона 2-ра е посочила данъчната основа на процесния имот, използвана за определяне на задълженията за ДНИ и ТБО в Акт за установяване на задълженията по чл.107, ал. 3 от ДОПК, а в колони 3-та и 4-та изчисления данък и ТБО по години за процесния период 01.07.2021 г. - 31.12.2023 г. Сочи, че задължението за първата половина на 2021 г. е включено в АУЗ № 974/10.09.2021 г.

Вещото лице сочи, че съгласно чл. 16 от Наредба № 3 за определяне размера на местните данъци на територията на Община Смолян, размерът на данъка върху недвижимите имоти за [населено място] и селата е 1.9 промила. В справка - Приложение 1, в колона 3-та е показан изчисления ДНИ по години като общо за процесния период е в размер на 380,00 лв. Сочи се от вещото лице, че съгласно чл. 67 от ЗМДТ и чл. 6 от Наредба № 2 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги в Община Смолян, конкретния размер на такса битови отпадъци по видове услуги и населени места, се определя от Общинския съвет с Приложение №1, което е неразделна част от наредбата. Съгласно чл. 12 от наредбата промени в размера на местните такси се извършват с решения на Общинския съвет. Вещото лице сочи, че през процесния период са извършвани промени в Наредба № 2 с решения на Общинския съвет № 399/22.12.2020 г., № 695/22.12.2021 г. и № 1071/30.12.2022 г.. но те не се отнасят за размера и начина на събиране на такса битови отпадъци. Сочи, че в обжалвания АУЗ на жалбоподателя „ПРЕВАЛА РЕЗОРТ“ ЕООД, [населено място] е установено, че съгласно скица № 15-9040/09.12.2013 г. процесният имот е в регулация. На основание приложения Констативен протокол № 948/06.12.2013 г. за степен на завършеност на построената сграда „Груб строеж“ е начислена такса битови отпадъци в намален размер до реализиране на предвиденото застрояване за услугите: - Обезвреждане на битови отпадъци в депо - 1.4, - За поддържане на обществените територии - 1.76. Сочи се от вещото лице, че в колона 4-та на Справка - Приложенис 1 е посочена начислената такса битови отпадъци по години и по вид услуги. Така за периода 01.07.2021 г. - 31.12.2023 г. дължимата ТБО е в размер на 632,00 лв., в т.ч за обезвреждане на твърди битови отпадъци в депо - 280,00 лв. и за почистване на обществените територии - 332,00 лв. Сочи също, че услугите по сметосъбирането и извозването до депо на битовите отпадъци, както и поддържане чистотата на обществените територии през процесния период е възложено на фирмата „Глобал клинър“ ООД, [населено място] с договор от 04.01.2021 г., който е в действие и в момента. Предметът на договора, съгласно чл. 2 включва изпълнението на услугите в следните направления: сметосъбиране и сметоизвозване и поддържане чистотата на обществените територии. Видовете дейности за практическото изпълнение на направлението „Поддържане чистотата на обществените територии са включени в Приложение № 1 към договора и са както следва: - Дейност 6 Поддържане чистотата на обществените територии чрез метене; - Дейност 7 Поддържане чистотата на обществените територии чрез миене; - Дейност 8 Уборка; - Дейност 9 Почистване на улични отоци; - Дейност 10 Почистване на нерегламентирани замърсявания; - Дейност 11 Почистване на улични платна от нанос и кал. Вещото лице Н. сочи, че от анализа на приложените към съдебната преписка документи и при проверката в счетоводството на Община Смолян е установила, че разходите по събиране, транспортиране до регионално депо, третиране и обезвреждане на отпадъците и поддържане чистотата на обществените територии се водят по вид услуги общо за цялата община, а не по населени места. Сочи, че отчетените разходи за услугата „Поддържане чистотата на обществените територии“ общо за общината по години са, както следва: - за 2021 г. - 246298,17 лв., - за 2022 г. - 483160,78 лв., - за 2023 г. - 365885,50 лв. Сочи се от вещото лице, че първичните документи - протоколи и фактури и тяхното осчетоводяване, показват, че са извършени дейности и мероприятия, за които са отчетени разходи, свързани с услугите, посочени в чл. 66, ал. 1, т. 1-4 от ЗМДТ, в т.ч и за услугата „Поддържане чистотата на обществените територии“.

Вещото лице Н. сочи, че проверката в деловодния регистър на отдел „Местни данъци и такси“ към Община Смолян показала, че от страна на жалбонодателя „ПРЕВАЛА РЕЗОРТ“ ООД не е подавана декларация за освобождаване от заплащане такса битови отпадъци по чл. 71, ал. 1-3 за периода 2021 г. - 2023 г. Тази декларация, съгласно Наредба № 2. Приложение 16 следва да бъде подадена до края на годината, предхождаща периода, за който се отнася.

Съгласно заключението на вещото лице Н. дължимия данък върху недвижимите имоти от жалбоподателя „ПРЕВАЛА РЕЗОРТ“ ЕООД, [населено място] за собствените му недвижими имоти на основание чл. 10, ал. 1, предложение първо и чл. 12, ал. 1 от ЗМДТ във връзка с чл. 16 от Наредба № 3 за определяне размера на местните данъци на територията на Община Смолян, за 2021 г., 2022 г. и 2023 г. е в размер на 76,00 лв. за 2021 г., за 2022 г. - 152, 00 лв. и за 2023 г. - 152,00 лв., като общо за периода дължимият данък недвижими имоти е в общ размер на 380,00 лв.

Съгласно заключението на вещото лице Н. дължимата от жалбоподателя „ПРЕВАЛА РЕЗОРТ“ ЕООД, [населено място] такса битови отпадъци общо за периода 01.01.2021 г. - 31.12.2023 г. е в размер на 126,40 лв. за 2021 г., 252,80 лв. за 2022 г. и 252,80 лв. за 2023 г. или в общ размер на 632,00 лв., от които за обезвреждане на твърди битови отпадъци - 280,00 лв. и за почистване на обществени територии - 352 лв.

С оглед установеното от фактическа страна и след като извърши проверка на оспорвания акт на основанията, посочени в чл. 146 от АПК, съобразно разпоредбата на чл. 168 от АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена от правоимащо лице, чийто интерес е засегнат от оспорения индивидуален административен акт, в рамките на предвидения в чл. 107, ал. 4 от ДОПК, във връзка с чл. 4, ал. 1 от ЗМДТ преклузивен срок за обжалване и отговаря на изискванията на чл. 149, във връзка с чл. 144, ал. 2 от ДОПК. Посочените обстоятелства обуславят процесуалната допустимост на жалбата.

Задълженията за местни данъци, вкл. за данък върху недвижимите имоти, както за такса битови отпадъци представляват публични общински вземания, съгласно чл. 162, ал. 2, т. 1 и т. 2 от ДОПК във вр. с чл. 1, ал. 1, т. 1 и т. 5 от ЗМДТ, във връзка с чл. 6, ал. 1, б. „а“, а според чл. 166, ал. 1 от ДОПК установяването на публичните вземания се извършва по реда и от органа, определен в съответния закон. Относно вземанията за процесните данъци и такси, този ред е предвиден в чл. 4, ал. 1 и чл. 9б от ЗМДТ, според които установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършва от служители на общинската администрация по реда на ДОПК, като обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред. Според алинея трета от чл. 4 на ЗМДТ, в производствата по ал. 1 служителите на общинската администрация имат правата и задълженията на органи по приходите, а според алинея четвърта от същия член, тези служители се определят със заповед на кмета на общината. Последният, съгласно чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ, упражнява правомощията на решаващ орган по чл. 152, ал. 2 ДОПК, а ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община - на териториален директор на Националната агенция за приходите. Идентична е и уредбата по чл. 9б от ЗМДТ. Тоест в процесуалния закон има специални правила за оспорване, които са приложими в случая и имат приоритет пред общите такива по АПК. Разпоредбата на чл. 156, ал. 1 от ДОПК определя, че на обжалване пред съда подлежи ревизионният акт в частта, която не е отменена при обжалването по административен ред, което предвид нормата на чл. 144, ал. 1 ДОПК означава, че когато става въпрос за акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК, на обжалване пред съда подлежи самият акт за установяване на задължение, а не решението на решаващия орган, с което той е потвърден. Съобразно изложеното и приложимия процесуален закон, съдът в производство от вида на настоящото извършва проверка на законосъобразността на акта за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК в потвърдената му по административен ред част.

След служебно извършена проверка съдът установи, че обжалваният акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК е издаден от оправомощен орган и в рамките на неговата материална компетентност, определена с разпоредбите на чл. 4, ал. 1 и ал. 3 от ЗМДТ и издадената Заповед № РД-0132/04.02.2020 г. на кмета на Община Смолян, в предвидената от закона форма. Потвърдителното решение на Началника отдел „Местни приходи“ при общината, т. е. ръководителят на звеното за местни приходи, също е издадено от компетентен орган, в пределите на неговата компетентност, съгласно чл. 107, ал. 4 от ДОПК, във връзка с чл. 4, ал. 5, предл. второ, във връзка с чл. 9б от ЗМДТ и е в изискуемата писмена форма.

Оспорваният акт за установяване на задължения по декларации по чл.107, ал. 3 от ДОПК съдържа изложение на фактически и правни основания за издаването му. Безспорно е, че в изпълнение на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, приложима на основание § 2 от ДР на ДОПК, всеки един административен акт трябва да съдържа мотиви, които да са ясни, конкретни, относими и в достатъчна степен подробни, за да може от тях да станат ясни преценката на органа на фактите и на правото. При издаването му, административният орган изрично се е позовал на законовите разпоредби от ЗМДТ, ДОПК и подзаконови административни актове, послужили за определяне размера на публичните задължения, като по този начин съдържащите се в тях фактически разяснения заместват изискуемата обосновка на оспорения административен акт и съгласно константната съдебна практика, няма пречка относими към издаването на индивидуалния административен акт данни да се съдържат и в други писмени доказателства, предхождащи издаването му. Освен това, се допуска фактическите и правни основания да бъдат изложени от горестоящия орган в решението му, отделно от самия административен акт в съпътстващите го документи, подготвящи неговото издаване, дори допълнително в уведомителното писмо до лицето, адресат на акта или в съпроводителното писмо, с което жалбата се изпраща за разглеждане до съда. Това е изцяло в съответствие с ТР на ОСГК на ВС № 16/1975 г., което не е загубило сила и като всяко тълкувателно решение на основание чл. 130, ал. 2 от ЗСВ е задължително за органите на съдебната и на изпълнителната власт, както и за органите на местното самоуправление. Както от приходния, така и от решаващия орган, са изложени мотиви относно възприетите от тях като относими към облагането факти и обстоятелства, известни към съответния момент, съобразно спецификите на този вид производство за установяване на задължения.

Наред с горното, следва да се посочи, че органът по приходите няма задължение в акта за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК да изписва механизма на изчисляване на данъка за съответния данъчен период. Съдебната практика приема, че непосочване в акта за установяване на задължения на начина на изчисляване на дължимата такса/данък, не се отразява върху законосъобразността на същия, като подобен подход би бил изцяло формален и несъответстващ на целта на акта. Задължение на органа по приходите е посочване на дължимата и незаплатена такса/данък, а разпоредбата на чл. 107, ал. 2 от ДОПК дава възможност на задълженото лице да поиска справка за начина, по който е изчислено задължението, съдържаща данни за задълженото лице, вида, основанието, общия и неплатения размер. В конкретната хипотеза, жалбоподателят не се е възползвал от тази възможност. Предвид това, съдът намира, че неизписването в акта за установяване на задължения на механизма на изчисляване на установените данък върху недвижими имоти и такса битови отпадъци не е съществено нарушение на административнопроизводствените правила.

В глава ХІV от ДОПК са регламентирани способите за установяване на данъци и задължителните осигурителни вноски, като от тях за местните данъци са приложими два способа: предварително установяване, което се осъществява с акт за установяване на задължение по данни от декларация по чл. 107, ал. 3 от ДОПК (респ. служебно при неподаване на декларация) и установяване, което се осъществява с ревизионен акт по чл. 108 от ДОПК. В конкретния случай се касае за определяне на задължения за местни данъци и такси по реда на чл. 107, ал. 3 от ДОПК, което е изрично посочено и в самия акт.

Съгласно чл. 10, ал. 1 от ЗМДТ с данък върху недвижимите имоти се облагат разположените на територията на страната сгради и самостоятелни обекти в сгради, както и поземлените имоти, разположени в строителните граници на населените места и селищните образувания, и поземлените имоти извън тях, които според подробен устройствен план имат предназначението по чл. 8, т. 1 от Закона за устройство на територията и след промяна на предназначението на земята, когато това се изисква по реда на специален закон. Данъчно задължени лица са собствениците на облагаеми с данък недвижими имоти - чл. 11, ал. 1 от ЗМДТ. Такса битови отпадъци се заплаща от лицата по чл. 11 от ЗМДТ - чл. 64, ал. 1 от ЗМДТ. Безспорно процесните поземлени имоти на жалбоподателя се намират на територията на местността „Превала“, землище на [населено място] и за същите, съобразно цитираните разпоредби се дължи данък върху недвижимите имоти и такса битови отпадъци от жалбоподателя като техен съсобственик. Видно от приложения на л. 490-491 от делото нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот № 152, том ІІ, рег. № 4410, дело № 305/2013 г. на нотариус с рег. № 366 по регистъра на Нотариалната камара с район на действие - района на Районен съд - гр. Смолян, собственият на дружеството-жалбоподател недвижим имот с идентификатор 69345.0.220 по кадастралната карта на [населено място], общ. Смолян, с площ 8480 кв. м, е с трайно предназначение на територията: урбанизирана и с начин на трайно ползване: за друг вид застрояване, и е застроен със сгради в груб строеж.

Съгласно заключението на вещото лице инж. М., което не е оспорено от страните и съдът го кредитира за компетентно и обективно, с Разрешение за ползване № СТ-05-1821/19.12.2016 г. на ДНСК (л. 67-68 на делото) се разрешава ползването на строеж „Реконструкция и модернизация на съществуващото регионално депо за ТБО - [населено място]“. Сочи се от вещото лице, че съгласно одобрените КККР на [населено място] от 2006 г. поземлен имот с идентификатор 69345.0.220 е с трайно предназначение на територията: Урбанизирана и начин на трайно ползване: За друг вид застрояване. Следователно са налице изискванията за облагане на процесните имоти с данък недвижими имоти, посочени в чл. 10, ал. 1 от ЗМДТ и същите не попадат в изключенията по чл. 10, ал. 3 от ЗМДТ за освобождаване от облагане. Ето защо данък върху недвижимите имоти е дължим от жалбоподателя „ПРЕВАЛА РЕЗОРТ“ ЕООД, [населено място] за собствените му недвижими имоти на основание чл. 10, ал. 1, предложение първо и чл. 12, ал. 1 от ЗМДТ във връзка с чл. 16 от Наредба № 3 за определяне размера на местните данъци на територията на Община Смолян, за 2021 г., 2022 г. и 2023 г. е в размер на 76,00 лв. за 2021 г., за 2022 г. - 152, 00 лв. и за 2023 г. - 152,00 лв., като общо за периода дължимият данък недвижими имоти е в общ размер на 380,00 лв. съгласно заключението на вещото лице Н., което не е оспорено от страните и съдът го кредитира като компетентно и обективно.

Съгласно приложимата редакция на разпоредбата на чл. 62 от ЗМДТ таксата за битови отпадъци се заплаща за услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места, като размерът на таксата се определя по реда на чл. 66 за всяка услуга поотделно - сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване. Таксата за битови отпадъци се заплаща за извършваните от общината услуги по: 1. събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране; 2. третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации; 3. поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината.

Съгласно чл. 71 от ЗМДТ (в приложимата редакция) не се събира такса за сметосъбиране и сметоизвозване, когато услугата не се предоставя от общината; за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване - когато услугата не се предоставя от общината и за обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци - когато няма такива.

Съгласно разпоредбата на чл. 21 от Наредба № 2 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги в Община Смолян, във връзка с чл. 28, ал. 1, във връзка с чл. 69, ал. 1 от ЗМДТ, таксата за битови отпадъци се заплаща на две равни вноски в съответните срокове, определени в ЗМДТ за плащане на данъка върху недвижимите имоти.

От събраните по делото писмени доказателства - Разрешение за ползване № СТ-05-1821/19.12.2019 г. на зам.-началник на ДНСК и Решение № 358-Н0-И0-А 0/2008 г. на министъра на околната среда и водите (приложени на л. 67-68 от делото), както и от решенията на Общински съвет - [населено място] и заповедите на кмета на Община Смолян за определяне графика и районите по населени места за сметопочистване, сметоизвозване и почистване на територии за обществено ползване, цитирани по-горе и заключенията на вещите лица по назначените съдебно-техническа експертиза и съдебно-икономическа експертиза, се установява, че Община Смолян за процесния период от 01.01.2021г. - 31.12.2023 г. реално е предоставяла услугите по сметосъбиране, сметоизвозване и обезвреждане на отпадъци в депа, както и поддържането на чистота на територията за обществено ползване, има реално функциониращо депо за битови отпадъци, както и че недвижимите имоти - предмет на оспорвания акт, собственост на жалбоподателя попадат в територията на местността „Превала“, землище на [населено място], за която са предоставени реално услугите сметосъбиране, сметоизвозване, поддържане на чистота на територии за обществено ползване, както и обезвреждане на отпадъци в депа, поради което съдът намира, че е възникнало задължение за жалбоподателя „ПРЕВАЛА РЕЗОРТ“ ЕООД, [населено място] за заплащане на такса за услугите третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината, за собствените му недвижими имоти - предмет на оспорвания акт за установяване на задължения по декларация по чл. 107, ал. 3 от ДОПК за 2021 г., за 2022 г. и за 2023 г.

Съгласно заключението на вещото лице Н. дължимата от жалбоподателя „ПРЕВАЛА РЕЗОРТ“ ЕООД, [населено място] такса битови отпадъци общо за периода 01.01.2021 г. - 31.12.2023 г. е в общ размер на 632,00 лв., от които за обезвреждане на твърди битови отпадъци - 280,00 лв. и за почистване на обществени територии - 352 лв.

Следователно, с оспорения акт за установяване на задължение по декларации правилно са изчислени дължимите от дружеството-жалбоподател за процесните недвижими имоти данък върху недвижимите имоти и такса битови отпадъци, които съвпадат изцяло със заключението на вещото лице Н. по назначената съдебно-икономическа експертиза. Правилно са изчислени и дължимите лихви за забавеното плащане на тези задължения, изчислени към 07.06.2024 г.

С оглед изложеното, настоящият съдебен състав намира, че жалбата срещу оспорвания акт за установяване на задължение по декларации следва да се отхвърли като неоснователна.

При този изход на спора и според правилото на чл. 143, ал. 3 от АПК дружеството-жалбоподател следва да бъде осъдено да заплати на Община Смолян направените разноски по делото в размер на 600 лв., внесен депозит на вещи лица, включително юрисконсултско възнаграждение, определено съгласно чл. 37 от Закона за правната помощ в размер на 150 лева.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Смолянският административен съд

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „ПРЕВАЛА РЕЗОРТ“ ООД, ЕИК: *, със седалище и адрес на управление: [населено място], [улица], *, *, представлявано от управителя Д. И. М., против Акт за установяване на задължение по декларации на основание чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 00000515/07.06.2024 г., издаден от Т. Г. С. - главен експерт в отдел „Местни приходи“ при Община Смолян, потвърден с Решение № 4/26.06.2024 г. на Началник отдел „Местни приходи“ при Община Смолян.

ОСЪЖДА „ПРЕВАЛА РЕЗОРТ“ ООД, ЕИК: *, със седалище и адрес на управление: [населено място], [улица], *, *, представлявано от управителя Д. И. М., да заплати на Община Смолян разноски по делото в размер на 750 лв. (седемстотин и петдесет лева).

Решението не подлежи на обжалване съгласно чл. 160, ал. 7, изр. последно от ДОПК, във връзка с чл. 4, във връзка с чл. 9б от ЗМДТ.

 

Съдия: