Разпореждане по дело №193/2022 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 358
Дата: 18 май 2022 г. (в сила от 12 юли 2022 г.)
Съдия: Айгюл Аптула Шефки
Дело: 20227120700193
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 10 май 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РАЗПОРЕЖДАНЕ

гр.Кърджали, 18.05.2022 г.

Административен съд - Кърджали в закрито съдебно заседание на осемнадесети  май през две хиляди двадесет и втора година в състав:

                                                 СЪДИЯ: АЙГЮЛ  ШЕФКИ

като разгледа докладваното от съдията ч.адм.дело №193/2022 г. по описа на АС-Кърджали и за да се произнесе, взе предвид следното :

Производството е по реда на чл.250  от АПК.

Делото е образувано по молба от П.Т.З. от ***, подадена чрез пълномощник, съдържаща искане за прекратяване на неоснователно действие на кмета на община Черноочене, изразяващо се в публикуване на интернет страницата на поверената му община, секция „Достъп до информация”, на публикация с невярно и заблуждаващо съдържание, относно разходи по предоставяне на достъп до обществена информация, въз основа на вече отменена Заповед №ЗМФ-1472/2011 г. на министъра на финансите: „1. дискета - 1 брой - 0.50 лв.; 2. CD - 1 брой - 0.50 лв.; 3. DVD - 1 брой - 0.60 лв.; 4. разпечатване - 1 стр. (А4) - 0.12 лв.; 5. ксерокопие - 1 стр. (А4) - 0.09 лв.; 6. факс - 1 стр. (А4) - 0.60 лв.; 7. видеокасета - 1 брой - 3.25 лв.; 8. аудиокасета - 1 брой - 1.15 лв.; 9. писмена справка - 1 стр. (А4) - 1.59 лв. Твърди, че е подавал заявления за достъп до обществена информация, до кмета на община Черноочене, както и че такава му е била предоставяна по реда на Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/. Сочи, че визираните в сайта на общината нормативно определени разходи по предоставяне на достъп до обществена информация, не са актуални.  Иска от съда да разпореди прекратяването на твърдените  неоснователни действия. Претендира и деловодни разноски в размер на 810,97 лв.,съобразно представен списък.

Във връзка с Разпореждане331/10.05.2022г., основано на чл.252, ал.2 от АПК, кметът на община Черноочене е представил Вътрешни правила за достъпа до обществена информация и предоставяне на информация от обществения сектор за повторно използване в община Черноочене, утвърдени със Заповед №135/11.04.2017 г. и изменени със Заповед №369/13.05.2022 г. на кмета на община на община Черноочене.

Съдът, като взе предвид подадените от молителя заявления за достъп до обществена информация, отправени до кмета на община Черноочене,  намира искането за допустимо, като подадено от лице с правен интерес.

Разгледано по същество искането е неоснователно, по следните съображения:

Съгласно чл.250 ал.1 АПК всеки, който има правен интерес, може да иска прекратяване на действия, извършвани от административен орган или длъжностно лице, които не се основават на административен акт или на закона. Производството по реда на чл. 250, ал. 1 от АПК е за защита срещу фактически действия, които не се извършват в изпълнение на административни актове или не произтичат пряко от закона. Следователно, за да бъде допустимо и основателно искането по чл. 250 от АПК, трябва да са налице следните предпоставки: правен интерес от съдебна защита и фактически действия, които да не се извършват в изпълнение на административни актове или на закон, и които не са прекратени към момента на търсене на защитата.

Видно от приложената по делото справка, към датата на подаване на искането, на електронната страница на община Черноочене, разделДостъп до информация, достъпна на интернет адрес ***, са публикувани Вътрешни правила за достъп до обществена информация, като в чл.24, ал.1 от горните правила са посочени и дължимите разходи по предоставяне на информацията, определени съобразно Заповед №ЗМФ-1472/29.11.2011 г., издадена от министъра на финансите.

Съдът приема, че публикуването на горната информация за дължимите разходи по предоставяне й е основана на нормативен акт, а именнона Закона за достъп до обществена информация.

В чл.15а, ал.2 от ЗДОИ е предвидено, в секцияДостъп до информацияна интернет страниците на административните структури в системата на изпълнителната власт и на субектите по чл.3, ал.2, т.1, да се обявяват данните по чл.15, ал.1, т.4 и 11 и годишните отчети по ал.2, съществуващите вътрешни правила относно достъпа до обществена информация, нормативите за разходите за предоставяне на достъп до информация по чл.20, ал.2 и повторно използване на информация от обществения сектор по чл.41ж, реда за достъп до публичните регистри, съхранявани от административните структури в системата на изпълнителната власт.

Съгласно чл.21 от ЗДОИ, субектите по чл.3 са длъжни да обявяват на мястото, където се подават заявленията, възможните форми за предоставяне на достъп до обществена информация, дължимите разходи и начините за заплащането им.

От горните разпоредби следва извод, че задължението за извършването на фактическото действие - публикуването на информация относно нормативите за разходите по предоставянето на обществена информация, събирани от община Черноочене, се основава на действащ нормативен акт. В случая не е налице една от предпоставките за уважаване на искането, основано на  чл.250 от АПК, а именно - фактическите действия да не се основават на нормативен или административен акт, като обстоятелството, дали именно Заповед №ЗМФ-1472/29.11.2011 г., издадена от министъра на финансите е приложима при определяне на дължимите разходи за получаване на информация няма отношение към основателността на искането по чл. 250, ал. 1 от АПК.

По горните съображения съдът намира, че подаденото искане е неоснователно и следва да бъде отхвърлено.

Предвид изложеното и на основание чл.253, ал.2 и чл.254 от АПК, съдът

 

Р А З П О Р Е Д И:

 

ОТХВЪРЛЯ искането на П.Т.З. от ***, за прекратяване на неоснователно действие на кмета на община Черноочене, изразяващо се в публикуване на интернет страницата на община Черноочене, секция „Достъп до информация”, на информация относно разходите по предоставяне на достъп до обществена информация по Заповед №ЗМФ-1472/2011 г., издадена от министъра на финансите.

Разпореждането подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на РБ, с частна жалба, в 3-дневен срок от издаването му.

 

 

                                       С Ъ Д И Я: