Решение по дело №6043/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 260108
Дата: 25 януари 2021 г. (в сила от 23 февруари 2021 г.)
Съдия: Десислава Пламенова Порязова
Дело: 20205330206043
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 септември 2020 г.

Съдържание на акта

   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

    № 260108

гр. Пловдив 25.01.2021г.

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Наказателна колегия, в открито съдебно заседание на тринадесети януари две хиляди и двадесет и първа  година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДЕСИСЛАВА ПОРЯЗОВА 

                                                                                        

          при участието на секретаря ТИХОМИРА КАЛЧЕВА , като разгледа докладваното от съдията АНД № 6043/20г. по описа на ПРС, ХVІІ наказателен състав, за да се произнесе, взе предвид следното:

                                                  

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

          Обжалван е Електронен Фиш за налагане на глоба Серия К № 3864539 ,с който на  К.М.Б. е било наложено административно наказание ,,глоба‘‘ в размер от 600  лева за извършено от него нарушение по чл. 21 ал.1  ЗДвП.

          Жалбоподателят Б.  чрез процесуалния представител адв.В.П. обжалва процесния електронен фиш. Излага подробни съображения в депозираната жалба, както и такива по време на съдебните прения. Твърди, че същият е неправилен и незаконосъобразен, поради което иска неговата отмяна. Претендира разноски.

Въззиваемата страна редовно уведомена за постъпилата жалба не изпрати представител ,като е  депозирала  становище по съществото на спора,в което иска потвърждаване на фиша и излага съображения за неговата законосъобразност.

Пловдивският районен съд, след като взе предвид събраните по делото доказателства и наведените от жалбоподателя доводи и съображения, намери за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, изхожда от легитимирана страна и е насочена срещу подлежащ на обжалване акт, поради което се явява процесуално допустима. Разгледана по същество, същата е основателна.За да достигне до този извод, настоящият съдебен състав съобрази следното:

В конкретния случай жалбоподателят е бил санкциониран за това, че  02.10.2019г. в 14.34 часа в гр. Пловдив , бул.“Найчо Цанов“ до №21   посока Асеновград  с МПС „ Фолкваген пасат “  с рег.номер ****  е извършил нарушение на скорост ,установено и заснето с  техническо средство АТСC ARH CAMS1.При разрешена стойност на скоростта 50км.ч ,установената скорост е 99км.ч,тоест превишената скорост е 49 км./ч. 

Към датата на извършване на процесното нарушение е в сила разпоредбата на  чл. 189, ал.4 от ЗДвП, съгласно изменението й с ДВ бр.19 от 13.03.2015 г., съгласно която "При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение". Със същото изменение на закона е приета и новата разпоредба на § 6, т.5 от ДР на ЗДвП (Нова - ДВ, бр. 19 от 2015 г.), с която се въведе легално определение на понятието и съобразно която "Автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: ,,стационарни’’ - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган и ,,мобилни’’ - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

Отделно от това с новата ал. 3 на чл. 165 от ЗДвП, приета също с посоченото изменение обн. ДВ бр.19 от 2015 г. в съответствие именно на мотивите на Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на ОС на ВАС (съгласно мотивите към проекта на Закона за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата № 454-01-62 от 11.12.2014 г., 43-то НС) на Министъра на вътрешните работи е вменено задължение да приеме наредба за реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. В изпълнение на законовата разпоредба е издадена Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. на Министъра на вътрешните работи (обн. ДВ, бр.36 от 19.05.2015 г.), с която са уредени условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи (АТСС) за контрол на правилата за движение по пътищата, като тези условия и ред обхващат, както стационарните, така и мобилните АТСС.

Съгласно чл. 2 от Наредбата стационарните и мобилните АТСС заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи, с данни за установените нарушения на правилата за движение, а по силата на чл. 3 от същата, за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана информационна система. Т.е. с изменението на закона и приемането на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. са приети ясни правила за използване на мобилни технически средства и за обстоятелствата, при които контролните органи имат право да ги използват, с което на практика е преодоляна констатираната в мотивите на Тълкувателно Решение № 1 от 26.02.2014 г. на ОС на ВАС празнота, което именно е в основата на даденото със същото тълкуване на материалния закон.

Ето защо, се достигна до извод, че към датата на извършване на процесното нарушение-02.10.2019г. на правилата за движение по пътищата е налице детайлна нормативна уредба на правилата във връзка с използването на мобилни технически средства, които са достатъчно ясни и подробни, както и процедура, регулираща действията на контролните органи при използването технически средства.

Разпоредбата на чл. 188, ал. 1 ЗДвП предвижда, че собственикът или този на който е предоставено МПС отговаря за извършеното нарушение. От друга страна разпоредбата на чл. 189, ал. 5 ЗДвП предвижда, че електронният фиш се изпраща на лицето по чл. 188, ал. 1 ЗДвП, като същото в 14-дневен срок, ако е управлявало друго лице, трябва да посочи кое е това лице. По делото има приложена справка за собственост,от която е видно,че собственик е РХ5 ЕООД ,като от материалите се вижда,че първо е издаден фиш за същата дата и нарушение на лицето Р. Е.Х. ,като законен представител на фирма РХ 5 ЕООД.Впоследствие е приложена декларация за предоставяне на информация във връзка с разпоредбите на чл.188от ЗДвП от дата 07.08.2020г.от името на Р. Е. Х.  ,като същата е посочила ,че на 02.10.2019г автомобилът е управляван от К.М.Б..Като ,обаче под цитираната декларация липсва подпис на мястото на декларатор .В този смисъл и при липсата на валидно подписано изявление от страна на Р. Х.,няма как съдът да счете,че АНО правилно е преценил и определил виновния субект извършил посоченото нарушение.И в този ред на  мисли заявеното възражение от страна на пълномощника на жалбоподателя , че неправилно е ангажирана отговорността на К.Б. като законен представител на дружеството се явява несъстоятелно.  

По делото е налице снимков материал към момента на извършване на нарушението ,от който се вижда регистрационният номер на МПС ,с което е извършено същото, както и скоростта с която се е движел, а именно 99 км/ч, след което е бил отчетен и толеранс от 3 км/ч,което доказва извършеното нарушение.Пълномощникът на жалбоподателя адв.П. представя в съдебно заседание снимка на бул.“Найчо Цанов“ от октомври 2019г.,на която действително липсва растителност ,както това е заснето на снимка от 02.10.2019г.,но предвид липсата на точност относно кординатните точки на заснемане и датата ,то съдът не може да цени същата и са счете,че тя оборва приложената такава от преписката.

Видно от намиращия се  снимков материал по делото се установява, че в долен десен ъгъл на приложената снимка същата е  с номер 0236116, а в Протокола по чл. 10 от Наредбата е посочено, че номерът на първото статично изображение е 0235718 , а номерът на последното е 0236387 . Тоест  процесния влиза в посочените параметри. Като съответния Протокол по чл. 10 от Наредбата съдържа всички необходими реквизити .

От представените копия от Удостоверение за одобрен тип и Протокол за проверка се установява, че техническото средство е било техническо годно. Неоснователно се явява наведеното възражение, че техническото средство с което е било установено нарушението не е било технически годно. Видно от Електронния фиш се установява, че нарушението е било установено с автоматизирано техническо средство с № АТСС ARH CAM S1. От копие за Протокол с № 57-С-ИСИС oт 30.09.2019 г. се установява, че това техническо средство е преминало проверка.

      Съдът ,счита ,че посоченото по-горе обстоятелство досежно неяснота и недоказаност на водача на МПС към дата 02.10.2019г.е достатъчно основателно и водещо до отмяна на електронния фиш.Тъй като в тежест на наказващия орган е именно това обстоятелство.

По разноските:

Съобразно разпоредбата на чл. 63, ал. 3 ЗАНН, в съдебните производства, развиващи се по реда на посочения закон, страните имат право на присъждане на разноски по реда на Административно процесуалния кодекс / АПК/. От своя страна, чл. 143, ал. 1 АПК разпределя отговорността за разноски в хипотезата, при която оспорваният акт е отменен, която гласи, че когато съдът отмени обжалвания административен акт или отказа да бъде издаден административен акт, държавните такси, разноските по производството и възнаграждението за един адвокат, ако подателят на жалбата е имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт или отказ.      Съгласно т. 6 от ДР на АПК „поемане на разноски от административен орган“ означава поемане на разноските от юридическото лице, в структурата на което е административният орган. Следователно в случая разноските следва да бъдат възложени върху това юридическо лице, от което е част административно наказващият орган, а това е –ОДМВР-Пловдив.

По делото е доказано извършването на разноски от жалбоподателя в пълния претендиран размер, като в договора за правна защита и съдействие, приложен на лист 8 от делото, е удостоверено възнаграждението да е заплатено в брой.Не е налице прекомерност ,освен с подаване на жалба срещу електронния фиш е налице участие и в съдебно заседание.Поради ,което следва да бъде уважен в пълния му претендиран размер от 300 лв.

 

С оглед гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът

Р  Е  Ш  И  :

 

           ОТМЕНЯ Електронен Фиш Серия  К № 3864539 ,с който на  К.М.Б. е било наложено административно наказание ,,глоба‘‘ в размер от 600  лева за извършено от него нарушение по чл. 21 ал.1  ЗДвП.

           ОСЪЖДА –ОД  на МВР-Пловдив да заплати на К.М.Б. ЕГН********** сумата от 300 лева,представляваща направени разноски по делото за процесуално представителдство.                                                                                                                           

           Решението подлежи на обжалване пред Пловдивски Административен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните за постановяването му.

                            

                  РАЙОНЕН СЪДИЯ: /п.

Вярно с оригинала!

Т.К.