О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№…………………… 2021 година
гр. Варна
ВАРНЕНСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, VІІ СЪСТАВ в закрито заседание на втори февруари две
хиляди двадесет и първа година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЙОРДАН ДИМОВ
като разгледа
докладваното от съдията адм. дело №2632 по описа за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е образувано по жалба вх.№15060/01.12.2020 г. от Л.Н.К., ЕГН-**********,***
срещу, както е записано в жалбата: „Решение на Министъра на културата след
проведен конкурс за избор на кандидат за директор на Театрално-музикален
продуцентски център – Варна“. Моли съдът да обяви резултата от
проведения конкурс за избор на директор на Театрално-музикален продуцентски
център - Варна за проведен в нарушение в процедурата на Заповед № РД1619 от
27.01.2020 г. на Министъра на културата за регламентирания обем на концепциите
и поради категорични доказателства за наличие на несъвместими договорни
задължения, наличие на частен интерес и облаги на членовете на комисията от
действащия директор и кандидат в конкурсната надпревара.
Жалбоподателят твърди, че спечелилата конкурсната
процедура Даниела Стефанова Иванова-Димова е представила концепция в размер на 44
страници, като съобразно с конкурсните изисквания обемът е следвало да бъде 5
страници. Твърди, че част от членовете на Комисията по избор към датата на
конкурса са в договорни отношения с действащия директор и кандидат за заеманата
длъжност като за посочени поименно членове на комисията посочва и конкретни
договорни ангажименти към Театрално-музикален продуцентски център – Варна,
възложени им от спечелилата конкурса, в качеството и на Директор от предишен
мандат. Представените данни за нарушения намира за такива от съществен
материален и процесуален характер, като фактически накърняват обективната
преценка на комисията и налагат отмяна на резултата от проведената конкурсна
процедура.
Съдът като взе
предвид доводите в жалбата и представените Министъра на културата писмени
доказателства с писмо с..д. № 15683/14.12.2020 г., намира за установено от фактическа и правна страна, следното:
Със Заповед №РД16-19/27.01.2020 г. Министерство на
културата, на основание чл.90, ал.1 и ал.2 и чл.91 от КТ, чл.5, ал.3 и ал.4 от
Закона за закрила и развитие на културата, чл.3, ал.1 от Наредба
№Н-4/14.06.2007 г. за провеждане на конкурс за директор на Театрално-музикален
продуцентски център – Варна, а със Споразумение
№РД12-836/18.11.2020 г. Министерство на културата, представлявано от Министъра е сключило споразумение за условията на трудовото
правоотношение с Даниела Стефанова Иванова-Димова, със срок за изпълнение – четири години –
до 18.11.2024 г.
При така установените в производството факти,
настоящият съдебен състав преценява, че в случая липсва годен за обжалване
административен акт, поради което жалбата е недопустима.
Съгласно чл.90, ал.2, пр.1 от КТ конкурс се обявява за
длъжност, която е обявена за заемане с конкурс със закон. Съгласно чл.5, ал.3 от
Закона за закрила и развитие на културата, правоотношенията на директорите на
държавни културни институти възникват въз основа на конкурс
съгласно Кодекса
на труда за срок от 4 години, освен
ако друго не е предвидено в специален закон.
В случая атакуваната процедура, започнала със Заповед
№РД16-19/27.01.2020 г. Министерство на културата, не съдържа разпореждане на
административен орган в изпълнение на делегирани му със закона властнически
правомощия, респ. не се създават отношения на власт и подчинение, при което да
се засягат права или законни интереси на отделни лица, в т.ч. на жалбоподателя.
Ето защо актовете свързани с посочената процедура не подлежат на обжалване по
административен ред. Съгласно чл.357 от КТ споровете относно възникването на
трудовото правоотношение са трудови и е недопустим съдебен контрол по реда на
административното производство, по който и да е от елементите на правопораждащия
фактически състав. В подобен смисъл Определение на ВАС № 14805/30.11.2018г. по
адм.д. № 14305/2018г. – „Оспореният акт - решение на назначена комисия по
провеждане на конкурсната процедура, е във връзка и е подготвящ акт на
изявлението на работодателя в изпълнение на задълженията му по провеждане на
конкурс по реда на КТ,
като основание за възникване на трудово правоотношение с директора на държавен
културен институт. Ето защо в обжалвания акт не се съдържа волеизявление на
административен орган в изпълнение на властническите му правомощия, доколкото
всички фактически и правни действия на работодателя и на неговия помощен орган
са насочени към възникване на трудово правоотношение, а не към издаване на индивидуален
административен акт, поради което не могат да бъдат атакувани пред
административен съд.“
По изложените съображения и на основание чл.159, т.1
от АПК, Варненският административен съд, VІІ-ми състав
О П Р Е
Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Л.Н.К., ЕГН-**********,*** против Споразумение
№РД12-836/18.11.2020 г. Министерство на културата, сключено между Министерство
на културата и Даниела Стефанова Иванова-Димова.
ПРЕКРАТЯВА производството по
адм. дело №2632/2020 г. по описа на
Административен съд - Варна
Определението може да се обжалва с частна
жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от неговото съобщаване.
СЪДИЯ: