Определение по дело №2632/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 273
Дата: 3 февруари 2021 г. (в сила от 3 юни 2021 г.)
Съдия: Йордан Василев Димов
Дело: 20207050702632
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 декември 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№……………………      2021 година

гр. Варна

 

 

ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, VІІ СЪСТАВ в закрито заседание на втори февруари две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЙОРДАН ДИМОВ

 

 

като разгледа докладваното от съдията адм. дело 2632 по описа за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по жалба вх.№15060/01.12.2020 г. от Л.Н.К., ЕГН-**********,*** срещу, както е записано в жалбата: „Решение на Министъра на културата след проведен конкурс за избор на кандидат за директор на Театрално-музикален продуцентски център – Варна“. Моли съдът да обяви резултата от проведения конкурс за избор на директор на Театрално-музикален продуцентски център - Варна за проведен в нарушение в процедурата на Заповед № РД1619 от 27.01.2020 г. на Министъра на културата за регламентирания обем на концепциите и поради категорични доказателства за наличие на несъвместими договорни задължения, наличие на частен интерес и облаги на членовете на комисията от действащия директор и кандидат в конкурсната надпревара.

Жалбоподателят твърди, че спечелилата конкурсната процедура Даниела Стефанова Иванова-Димова е представила концепция в размер на 44 страници, като съобразно с конкурсните изисквания обемът е следвало да бъде 5 страници. Твърди, че част от членовете на Комисията по избор към датата на конкурса са в договорни отношения с действащия директор и кандидат за заеманата длъжност като за посочени поименно членове на комисията посочва и конкретни договорни ангажименти към Театрално-музикален продуцентски център – Варна, възложени им от спечелилата конкурса, в качеството и на Директор от предишен мандат. Представените данни за нарушения намира за такива от съществен материален и процесуален характер, като фактически накърняват обективната преценка на комисията и налагат отмяна на резултата от проведената конкурсна процедура.

 Съдът като взе предвид доводите в жалбата и представените Министъра на културата писмени доказателства с писмо с..д. № 15683/14.12.2020 г., намира за установено от фактическа и правна страна, следното:

Със Заповед №РД16-19/27.01.2020 г. Министерство на културата, на основание чл.90, ал.1 и ал.2 и чл.91 от КТ, чл.5, ал.3 и ал.4 от Закона за закрила и развитие на културата, чл.3, ал.1 от Наредба №Н-4/14.06.2007 г. за провеждане на конкурс за директор на Театрално-музикален продуцентски център – Варна, а със  Споразумение №РД12-836/18.11.2020 г. Министерство на културата, представлявано от Министъра е сключило споразумение за условията на трудовото правоотношение с Даниела Стефанова Иванова-Димова, със срок за изпълнение – четири години – до 18.11.2024 г.

При така установените в производството факти, настоящият съдебен състав преценява, че в случая липсва годен за обжалване административен акт, поради което жалбата е недопустима.

Съгласно чл.90, ал.2, пр.1 от КТ конкурс се обявява за длъжност, която е обявена за заемане с конкурс със закон. Съгласно чл.5, ал.3 от Закона за закрила и развитие на културата, правоотношенията на директорите на държавни културни институти възникват въз основа на конкурс съгласно Кодекса на труда за срок от 4 години, освен ако друго не е предвидено в специален закон.

В случая атакуваната процедура, започнала със Заповед №РД16-19/27.01.2020 г. Министерство на културата, не съдържа разпореждане на административен орган в изпълнение на делегирани му със закона властнически правомощия, респ. не се създават отношения на власт и подчинение, при което да се засягат права или законни интереси на отделни лица, в т.ч. на жалбоподателя. Ето защо актовете свързани с посочената процедура не подлежат на обжалване по административен ред. Съгласно чл.357 от КТ споровете относно възникването на трудовото правоотношение са трудови и е недопустим съдебен контрол по реда на административното производство, по който и да е от елементите на правопораждащия фактически състав. В подобен смисъл Определение на ВАС № 14805/30.11.2018г. по адм.д. № 14305/2018г. – „Оспореният акт - решение на назначена комисия по провеждане на конкурсната процедура, е във връзка и е подготвящ акт на изявлението на работодателя в изпълнение на задълженията му по провеждане на конкурс по реда на КТ, като основание за възникване на трудово правоотношение с директора на държавен културен институт. Ето защо в обжалвания акт не се съдържа волеизявление на административен орган в изпълнение на властническите му правомощия, доколкото всички фактически и правни действия на работодателя и на неговия помощен орган са насочени към възникване на трудово правоотношение, а не към издаване на индивидуален административен акт, поради което не могат да бъдат атакувани пред административен съд.“

По изложените съображения и на основание чл.159, т.1 от АПК, Варненският административен съд, VІІ-ми състав

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Л.Н.К., ЕГН-**********,*** против Споразумение №РД12-836/18.11.2020 г. Министерство на културата, сключено между Министерство на културата и Даниела Стефанова Иванова-Димова.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело №2632/2020 г. по описа на Административен съд - Варна

 Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от неговото съобщаване.

 

 

 

                                             СЪДИЯ: