Определение по дело №42/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 98
Дата: 16 февруари 2021 г.
Съдия: Ваня Георгиева Бянова Нейкова
Дело: 20217280700042
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 февруари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ  № 98/16.2.2021г.   

      

гр.Ямбол

 

         Ямболският административен съд, пети състав, в закрито заседание в състав:

 

Председател: В.БЯНОВА-НЕЙКОВА

 

разгледа адм.дело № 42 по описа за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.166, ал.4 вр. с ал.2 от Административнопроцесуалния кодекс. Делото е образувано след Определение №316/11.02.2021г. по адм.д.№376/2021г. на Административен съд Бургас, с което жалбата на  Н.Г.Г. , ЕГН:**********, с постоянен адрес и адрес за призоваване:гр.Ямбол, жк.***, против Заповед №132/29.01.2021г. на кмета на община Несебър, е изпратена за разглеждане по подсъдност на настоящия съд. С обжалвания административен акт е заличена регистрацията на жалбоподателя по настоящ адрес ***. Жалбата е съединена с искане за спиране на предварителното изпълнение на заповедта, допустимо за разглеждане по реда на чл.166, ал.4 вр. с ал.2 от АПК, по което съдът дължи незабавно произнасяне.

Искането за спиране на предварителното изпълнение на заповедта е мотивирано със следните обстоятелства:

На 28.02.2021г. е насрочен общ местен референдум в населените места от община Несебър, а именно гр.Обзор, с.Приселци, с.Паницово,с.Раковсково, с.Баня, с.Емона,с.Козница, с въпрос : „Подкрепяте ли предложението за обособяване на нова община с център гр. Обзор, състояща се от населените места - гр. Обзор, с. Баня, с. Приселци, с. Раковсково, с. Емона, с. Паницово, с. Козница".

Референдумът е насрочен със Заповед на Областния управител на Област Бургас с №РД-09-4/08.01.2021г. Жалбоподателят няколкократно е участвал в дискусии по повод на предстоящ референдум в населените места. Заличавайки адресната му регистрация по настоящ адрес,*** го е лишил от възможността да упражни правото си на глас в насрочения за 28.02.2021г. местен референдум. Това е така, защото в срок до 14.02.2021г. жалбоподателят може и желае да подаде заявление по образец от одобрените с цитираната по-горе заповед на областния управител изборни книжа. Въпросното приложение №7 му дава възможност да заяви, че желае да бъде вписан в избирателния списък по настоящият му адрес. Нещо повече, към дата 08.07.2020г. / 6месеца преди насрочването на референдума съгласно ЗПУГДВМС/ адресната му регистрация по настоящ адрес е именно на територията на гр.Обзор.Налице са всички предпоставки : насрочен референдум, изготвени предварителни избирателни списъци, формирани секции по места, и налична регистрация по настоящ адрес, при изпълненията на които би могъл да гласува на 28.02.2021г.Заличавайки адресната му регистрация му се отнема конституционното право на глас, право да изрази чрез вота си своята позиция по въпроса на местния референдум.Тази вреда жалбоподателят счита за непоправима, тъй като референдум не се насрочва отново, той ще премине чрез гласуване на 28.02.2021г.

Според чл.396, ал.1 от ИК право да избират, общински съветници и кметове имат българските граждани, които са навършили 18 години към изборния ден включително, не са поставени под запрещение, не изтърпяват наказание лишаване от свобода и са живели най-малко през последните 6 месеца в съответното населено място. По смисъла на § 1, т.4 и т.5 от ДР на ИК понятието "живял най-малко през последните 6 месеца в съответното населено място" се свързва с адресна регистрация на лицето по постоянен и настоящ адрес на територията на съответната община или кметство. Текстът на чл.36, ал.1 от ИК от своя страна предвижда, че избирател, чийто постоянен и настоящ адрес са в различни населени места може да поиска да бъде вписан в избирателния списък по настоящ адрес не по-късно от 14 дни преди изборния ден. Ако не бъде спряно предварителното изпълнение на заповедта, то съгласно § 1, т.З от ДР на ЗГР това ще има за резултат автоматизираното възстановяване на предходния настоящ адрес, което вече е извършено и свързаното с това негово лишаване от възможността да упражни избирателните си права в Община Несебър, в гр.Обзор, доколкото според чл.23, ал.1 от ИК всеки избирател се вписва само в един избирателен списък. Това безспорно би съставлявало непоправима вреда и от тази гледна точка е и основание по чл.166, ал.2 от АПК за спиране на предварителното изпълнение.

С разпореждане №80/16.02.2021г. съдът е изискал от кмета на община Несебър да представи по електронен адрес на съда заверена преписка по издаване на  обжалваната заповед, ведно със становище по искането за спиране на предварителното изпълнение на заповедта, тъй като съдът дължи незабавно произнасяне по искането за спиране на предварителното изпълнение на административния акт.Доказателства са постъпили с писмо вх.№400/16.02.2021г., ведно със становище за недопустимост на искането поради липса на правен интерес за жалбоподателя, тъй като не е подал заявление за гласуване по настоящ адрес до 14.02.2021г., алтернативно- за неоснователност на искането, тъй като за постановяване на оспорената заповед е извършена проверка от РУ-Несебър за периода 23.11.2020г. до 07.01.2021г. и е установено, че Н.Г. не живее на адреса за период повече от месец, същото ставало ясно и по сведения на съседи и по тази причина е заличена адресната регистрация на жалбоподателя по настоящ адрес.

Като взе предвид събраните по делото писмени доказателства и общодостъпните на сайта на Общинска избирателна комисия Несебър на интернет адрес: https://oik0215.cik.bg/mr28.02.2021 , от фактическа и правна страна съдът счита следното:

Съгласно разпоредбата на чл.166, ал.4 от АПК, допуснатото предварително изпълнение на административен акт по силата на отделен закон, когато не се предвижда изрична забрана за съдебен контрол, може по искане на оспорващия да бъде спряно от съда при условията на ал. 2 - ако то би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда. В случая предварителното изпълнение на заповедта е допуснато по силата на закона, по арг. от чл.92, ал.14 от Закона за гражданската регистрация, съгласно която разпоредба обжалването на акта на кмета на общината за заличаване на адресна регистрация пред съответния административен съд не спира изпълнението на акта. Искането за спиране на предварителното изпълнение на Заповед №132/29.01.2021г. на кмета на община Несебър, в частта на същата, в която е заличена регистрацията на жалбоподателя по настоящ адрес ***, е допустимо за разглеждане по реда на чл.166, ал.4 вр. с ал.2 от АПК. Жалбоподателят е адресат на заповедта, неблагоприятно засегнат от същата, искането е отправено в рамките на редовно сезиране на съда с жалба с необходимите реквизити срещу Заповед №132/29.01.2021г. на кмета на община Несебър, в рамките на 14-дневен срок от издаването й, поради което и  срокът по чл.149, ал.1 от АПК се счита за спазен. Не се споделя довода на административния орган за липса на правен интерес да се иска спиране изпълнението на обжалваната заповед, тъй като жалбоподателят не е подал заявление да гласува по настоящ адрес в срок до 14.02.2021г. Издаването на самата заповед с дата от 29.01.2021г. препятства подаването на такова заявление, тъй като подлежи на предварително изпълнение и след постановяването й настоящият адрес на жалбоподателя би следвало да е заличен. Обратно, при спиране на предварителното изпълнение на заповедта, органът е длъжен да възстанови положението, съществувало преди изпълнението и за жалбоподателя е налице възможност да упражни правото си, което е препятствано от издаването на заповедта. Следва да се има предвид и обстоятелството, че жалба е постъпила в Административен съд Бургас с вх.№1551/11.02.2021г., т.е. преди 14.02.2021г., но съдът не се произнесъл, а е изпратил делото за разглеждане по подсъдност на настоящия съд и производството по адм.д.№42/2021г. на Адм.съд Ямбол е образувано на 16.02.2021г., което не може да се тълкува във вреда на жалбоподателя.

По съществото на спора, съдът взе предвид следното:

Със Заповед №132/29.01.2021г. на кмета на община Несебър е заличена регистрацията на жалбоподателя по настоящ адрес ***.

Със Заповед № РД-09-4/08.01.2021г. на Областния управител на област Бургас е разпоредено провеждане на общ местен референдум в следните населени места от община Несебър, а именно: гр. Обзор, с. Баня, с, Приселци, с. Раковсково, с. Емона, с. Паницово, с. Козница, по искане от местна гражданска инициатива за обособяването на община с център гр. Обзор, определена е дата 28.02.2021г. (двадесет и осми февруари) за провеждане на общ местен референдум в следните населени места от община Несебър, а именно: гр. Обзор, с. Баня, с, Приселци, с. Раковсково, с. Емона, с. Паницово, с. Козница.; с Въпрос на референдума: „Подкрепяте ли предложението за обособяване на нова община с център гр. Обзор, състояща се от населените места - гр. Обзор, с. Баня, с. Приселци, с. Раковсково, с. Емона, с. Паницово, с. Козница. 2 “(т.1 и т.2 от заповедта).

Преди датата на издаване на Заповед №132/29.01.2021г. на кмета на община Несебър жалбоподателят е с адресна регистрация по настоящ адрес ***.

Съгласно чл.10 от КРБ-изборите, националните и местните референдуми се произвеждат въз основа на общо, равно и пряко избирателно право с тайно гласуване.

Съгласно чл.42, ал.1 от КРБ - Гражданите, навършили 18 години, с изключение на поставените под запрещение и изтърпяващите наказание лишаване от свобода, имат право да избират държавни и местни органи и да участват в допитвания до народа.

Съгласно чл. 136, ал.1 от КРБ - Общината е основната административно-териториална единица, в която се осъществява местното самоуправление. Гражданите участват в управлението на общината както чрез избраните от тях органи на местно самоуправление, така и непосредствено чрез референдум и общо събрание на населението.

Сочените разпоредби от КРБ регламентират референдума не само като една от възможните форми за пряко участие на гражданите в местното самоуправление, той се счита за най-силната форма на пряка демокрация.

С обжалваната заповед и предварителното й изпълнение се засягат конституционно гарантирани основни права на жалбоподателя – правото да участва  при вземане на решение по въпрос от местно значение, конкретно да вземе участие в обявения за провеждане референдум със Заповед № РД-09-4/08.01.2021г. на Областния управител на област Бургас, на който  следва да се вземе решение по въпроса за обособяване на нова община с център гр. Обзор, където е настоящият адрес на жалбоподателя до издаването на процесната заповед на кмета на община Несебър.

Заповед №132/29.01.2021г. на кмета на община Несебър не съдържа каквито и да са фактически основания, с които да се обосновава необходимост от заличаване на регистрацията на жалбоподателя по настоящ адрес ***, поради което неясни са конкретните мотиви за издаване на заповедта и обществения интерес, в чиято защита е издадена.

С оглед на изложеното, до решаване на въпроса по същество за законосъобразност на обжалваната заповед, обосновано е да се приеме, че с предварителното изпълнение на същата ще се причини на жалбоподателя непоправима вреда, тъй като предварителното изпълнение препятства участието му насрочения местен референдум. Като лице с постоянен адрес ***, което е видно от справката от НБДН, извършена по адм.д.№376/2021г. на Административен съд Бургас(л.23), при заличаване на настоящия му адрес в гр.Обзор, ул.***въз основа на издадената от кмета на община Несебър заповед, Н.Г.Г. няма да има право на участие в провеждането на местния референдум за обособяване на нова община с център гр. Обзор по арг. от чл.4, ал.2 от Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, според който право да гласуват на местен референдум и на общо събрание на населението имат гражданите на Република България с избирателни права, които имат постоянен или настоящ адрес, когато той е различен от постоянния, на територията на съответните община, район, кметство, населено място, квартал през последните 6 месеца преди насрочването на референдума. С оглед на това съдът счита, че в конкретния случай следва да се спре предварителното изпълнение на обжалваната заповед, за да се даде приоритет на защитата на конституционно гарантираните основни права на жалбоподателя по чл.10, чл.42 и чл.136 от КРБ пред защитавания със заповедта обществен интерес, който подлежи на доказване в съдебното производство по оспорване на заповедта.

Водим от горното, съдът

ОПРЕДЕЛИ:

СПИРА предварителното изпълнение на Заповед №132/29.01.2021г. на кмета на община Несебър, в частта на същата, в която е заличена регистрацията на Н.Г.Г. по настоящ адрес ***.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок пред Върховния административен съд.

 

 

 

 

СЪДИЯ: /п/ не се чете