Решение по дело №3981/2020 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 261112
Дата: 30 март 2021 г. (в сила от 6 май 2021 г.)
Съдия: Неделина Евгениева Маринова
Дело: 20203110103981
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 10 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Варна, 30.03.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

          ВАРНЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД, ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ, 53 състав, в открито съдебно заседание, проведено на деветнадесети март през две хиляди двадесет и първа година, в състав: 

 

 РАЙОНЕН СЪДИЯ: НЕДЕЛИНА МАРИНОВА

 

           при участието на секретаря Снежана Георгиева, като разгледа докладваното от съдията гр.д. № 3981/2020 г. по описа на Районен съд  - Варна, 53 състав, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

          Производството по делото е образувано по предявени от „Ц.“ АД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление:***, срещу „Ф.Ш.“ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление:***, обективно кумулативно съединени искове, както следва:

I. с правно основание чл. 79 ЗЗД за осъждане на ответното дружество да заплати на ищеца следните суми:

1. по Маркетингово споразумение № 103/01.10.2015 г.:

1.1. сума в размер на 384.28 лева с ДДС по Фактура № *** г., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги, предоставени от ,,ЦБАк' АД на „Ф.ш." ЕООД, уговорени в т. 3 от процесното Маркетингово споразумение № *** от 01.10.2015 г., а именно: предоставени под наем от „Ц." АД на „Ф.Ш." ЕООД билбордове по фасадата на търговските обекти на „Ц." АД за месец май 2017 г., както следва: за 1 брой билборд на фасадата на обекта: *** - *** - сума в размер на 250 лв. на месец без ДДС и за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: *** Пазара - Велико Търново - сума в размер на 300 лв. на месец без ДДС, като общо дължимата и неплатена сума по въпросната фактура е в размер на 550 лева без ДДС (660 лева с ДДС), като от нея е платено/прихванато с Уведомление за прихващане от 24.04.18 г. сумата в размер на 275,72 лв.;

1.2. сума в размер на 660 лева с ДДС по Фактура № **********/12.06.2017 г., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги, предоставени от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД, уговорени в т. 3 от процесното Маркетингово споразумение № *** от 01.10.2015 г., а именно: предоставени под наем от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД билбордове по фасадата на търговските обекти на „Ц." АД за месец юни 2017 г., както следва: за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: *** - сума в размер на 250 лв. на месец без ДДС и за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: *** - Велико Търново - сума  в размер на 300 лв. на месец без ДДС;

1.3. сума в размер на 660 лева с ДДС по Фактура № *** г., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги, предоставени от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД, уговорени в т. 3 от процесното Маркетингово споразумение № *** от 01.10.2015 г., а именно: предоставени под наем от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД билбордове по фасадата на търговските обекти на „Ц." АД за месец юли 2017 г., както следва: за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: *** - сума в размер на 250 лв. на месец без ДДС и за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: *** - сума в размер на 300 лв. на месец без ДДС;

1.4. сума в размер на 660 лева с ДДС по Фактура № ***., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги, предоставени от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД, уговорени в т. 3 от процесното Маркетингово споразумение № ***г„ а именно: предоставени под наем от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД билбордове по фасадата на търговските обекти на „Ц." АД за месец август 2017 г., както следва: за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: ***- сума в размер на 250 лв. на месец без ДДС и за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: *** - сума в размер на 300 лв. на месец без ДДС;

1.5. сума в размер на 660 лева с ДДС по Фактура № *** г., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги, предоставени от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД, уговорени в т. 3 от процесното Маркетингово споразумение № ***г., а именно: предоставени под наем от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД билбордове по фасадата на търговските обекти на „Ц." АД за месец септември 2017 г., както следва: за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: ***- сума в размер на 250 лв. на месец без ДДС и за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: *** - сума в размер на 300 лв. на месец без ДДС;

1.6. сума в размер на 660 лева с ДДС по Фактура № **********/18.10.2017г., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги, предоставени от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД, уговорени в т. 3 от процесното Маркетингово споразумение № ***от 01.10.2015 г., а именно: предоставени под наем от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД билбордове по фасадата на търговските обекти на „Ц." АД за месец октомври 2017 г., както следва: за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: ***- сума в размер на 250 лв. на месец без ДДС и за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: *** - сума в размер на 300 лв. на месец без ДДС;

1.7. сума в размер на 660 лева с ДДС по Фактура № *** г., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги, предоставени от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД, уговорени в т. 3 от процесното Маркетингово споразумение № *** от 01.10.2015 г., а именно: предоставени под наем от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД билбордове по фасадата на търговските обекти на „Ц." АД за месец ноември 2017 г., както следва: за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: ***- сума в размер на 250 лв. на месец без ДДС и за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: *** - сума в размер на 300 лв. на месец без ДДС;

1.8. сума в размер на 3 648.00 лева с ДДС по Фактура №***г., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за участие на „Ф.ш." ЕООД на 1 страница А4 в Коледния каталог на Ц. АД, съгласно уговореното в т.1 от процесното Маркетингово споразумение № ***г.;

1.9. сума в размер на 660 лева с ДДС по Фактура № *** г., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги, предоставени от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД, уговорени в т. 3 от процесното Маркетингово споразумение № ***г., а именно: предоставени под наем от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД билбордове по фасадата на търговските обекти на „Ц." АД за месец декември 2017 г., както следва: за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: ****- сума в размер на 250 лв. на месец без ДДС и за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: *** - сума в размер на 300 лв. на месец без ДДС;

1.10. сума в размер на 660 лева с ДДС по Фактура № ***., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги, предоставени от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД, уговорени в т. 3 от процесното Маркетингово споразумение № ***г., а именно: предоставени под наем от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД билбордове по фасадата на търговските обекти на „Ц." АД за месец януари 2018 г., както следва: за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: *** - сума в размер на 250 лв. на месец без ДДС и за 1 бр. билборд на фасадата па *** - сума в размер на 300 лв. на месец без ДДС;

1.11. сума в размер на 660 лева с ДДС по Фактура № *** г., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги, предоставени от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД, уговорени в т. 3 от процесното Маркетингово споразумение № *** от 01.10.2015 г., а именно: предоставени под наем от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД билбордове по фасадата на търговските обекти на „Ц." АД за месец февруари 2018 г., както следва: за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: ***- сума в размер на 250 лв. на месец без ДДС и за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: *** - сума в размер на 300 лв. на месец без ДДС;

1.12. сума в размер на 660 лева с ДДС по Фактура № *** г., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги, предоставени от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД, уговорени в т. 3 от процесното Маркетингово споразумение № ***г., а именно: предоставени под наем от „Ц." АД на ..Ф.ш." ЕООД билбордове по фасадата на търговските обекти на „Ц." АД за месец март 2018 г., както следва: за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: ***- сума в размер на 250 лв. на месец без ДДС и за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: ***- сума в размер на 300 лв. на месец без ДДС; ведно със законната лихва върху посочените суми, считано от предявяване на исковете – 09.04.2020 г. до окончателното изплащане на задълженията;

 

2. за предоставени логистични услуги, услуги мърчандайзинг, услуги по поддържане на асортимента по Договор за доставка № *** г. и Кондиционен лист /Приложение №2/ от 18.02.2016 г.:

2.1. сума в размер на 2 760.00 лева с ДДС по Фактура № *** г., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за участие на „Ф.ш." ЕООД в рекламната брошура на „Ц." АД за откриването на нов обект на „Ц." АД, а именно: „***", съгласно уговореното в горепосочения Кондиционен лист /Приложение №2/ от 18.02.2016 г.;

2.2. сума в размер на 17.46 лева с ДДС по Фактура № *** г., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги: за предоставената през м.май 2017 г. логистична услуга - сума в размер на 6,11 лв. без ДДС; за предоставените през м.май 2017 г. услуги мърчандайзинг - сума в размер на 6,22 лв. без ДДС; за предоставените през м.май 2017 г. услуги по поддържане на асортимента - сума в размер на 2,22 лв. на месец без ДДС;

2.3. сума в размер на 9,43 лева с ДДС по Фактура № ***., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги: за предоставената през м. юни 2017 г. логистична услуга - сума в размер на 3,30 лв. без ДДС; за предоставените през м.юни 2017 г. услуги мърчандайзинг - сума в размер на 3,36 лв. без ДДС; за предоставените през м.юни 2017 г. услуги по поддържане на асортимента - сума в размер на 1,20 лв. на месец без ДДС;

2.4. сума в размер на 12,89 лева с ДДС по Фактура №. *** г., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги: за предоставената през м. юли 2017 г. логистична услуга - сума в размер на 4,51 лв. без ДДС; за предоставените през м.юли 2017 г. услуги мърчандайзинг - сума в размер на 4,59 лв. без ДДС; за предоставените през м.юли 2017 г. услуги по поддържане на асортимента - сума в размер на 1,64 лв. на месец без ДДС;

2.5. сума в размер на 23,58 лева с ДДС по Фактура №. ***., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги: за предоставената през м. септември 2017 г. логистична услуга - сума в размер на 8,25 лв. без ДДС; за предоставените през м.септември 2017 г. услуги мърчандайзинг - сума в размер на 8,40 лв. без ДДС; за предоставените през м.септември 2017 г. услуги по поддържане на асортимента - сума в размер на 3,00 лв. на месец без ДДС;

2.6. сума в размер на 14,46 лева с ДДС по Фактура № *** г., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги: за предоставената през м. ноември 2017 г. логистична услуга - сума в размер на 5,06 лв. без ДДС; за предоставените през м.ноември 2017 г. услуги мърчандайзинг - сума в размер на 5,15 лв. без ДДС; за предоставените през м.ноември 2017 г. услуги по поддържане на асортимента - сума в размер на 1,84 лв. на месец без ДДС;

2.7. сума в размер на 27,52 лева с ДДС по Фактура № *** г., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги: за предоставената през м. декември 2017 г. логистична услуга - сума е в размер на 9,63 лв. без ДДС; за предоставените през м.декември 2017 г. услуги мърчандайзинг - сума в размер на 9,80 лв. без ДДС; за предоставените през м.декември 2017 г. услуги по поддържане на асортимента - сума в размер на 3,50 лв. на месец без ДДС;

2.8. сума в размер на 195,47 лева с ДДС по Фактура № *** г., представляваща дължимата и неплатена от „Ф.ш." ЕООД отстъпка за постигнатия годишен оборот за 2017 г., съгласно уговореното в чл.З, ал.2 от Договора за доставка и представляващия неразделна част от него Кондиционен лист;

2.9. сума в размер на 22,80 лева с ДДС по Фактура № *** г., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги: за предоставената през м. януари 2018 г. логистична услуга - сума в размер на 7,98 лв. без ДДС; за предоставените през м.януари 2018 г. услуги мърчандайзинг - сума в размер на 8,12 лв. без ДДС; за предоставените през м.януари 2018 г. услуги по поддържане на асортимента - сума в размер на 2,90 лв. на месец без ДДС;

2.10. сума в размер на 22,32 лева с ДДС по Фактура № ***., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги: за предоставената през м. февруари 2018 г. логистична услуга - сума в размер на 7,81 лв. без ДДС; за предоставените през м.февруари 2018 г.  услуги мърчандайзингсума в размер на 7,95 лв. без ДДС; за предоставените през м.февруари 2018 г. услуги по поддържане на асортимента - сума в размер на 2,84 лв. на месец без ДДС;

2.11. сума в размер на 10,34 лева с ДДС по Фактура № *** г., представляваща дължимата и неплатена от „Ф.ш." ЕООД отстъпка за постигнатия годишен оборот за 2018 г., съгласно уговореното в чл.З, ал.2 от Договора за доставка и представляващия неразделна част от него Кондиционен лист; ведно със законната лихва върху посочените суми, считано от предявяване на исковете – 09.04.2020 г. до окончателното изплащане на задълженията;

 

II. с правно основание чл. 86 ЗЗД за осъждане на ответното дружество да заплати на ищеца следните суми, представляващи обезщетение за забава, начислено върху всяка от претендираните суми за главница, а именно:

1. 112,71 лева, дължимо за периода от 11.05.2017 г. до 31.03.2020 г.;

2. 805,02 лева, дължимо за периода от 17.05.2017 г. до 31.03.2020 г.;

3. 187,53 лева, дължимо за периода от 13.06.2017 г. до 31.03.2020 г.;

4. 4,78 лева, дължимо за периода от 22.06.2017 г. до 31.03.2020 г.;

5. 183,13 лева, дължимо за периода от 07.07.2017 г. до 31.03.2020 г.;

6. 2,45 лева, дължимо за периода от 25.07.2017 г. до 31.03.2020 г.;

7. 177,08 лева, дължимо за периода от 09.08.2017 г. до 31.03.2020 г.;

8. 3,13 лева, дължимо за периода от 30.08.2017 г. до 31.03.2020 г.;

9. 171,40 лева, дължимо за периода от 09.09.2017 г. до 31.03.2020 г.;

10. 164,07 лева, дължимо за периода от 19.10.2017 г. до 31.03.2020 г.;

11. 5,69 лева, дължимо за периода от 25.10.2017 г. до 31.03.2020 г.;

12. 159,12 лева, дължимо за периода от 15.11.2017 г. до 31.03.2020 г.;

13. 863,34 лева, дължимо за периода от 01.12.2017 г. до 31.03.2020 г.;

14. 3,23 лева, дължимо за периода от 22.12.2017 г. до 31.03.2020 г.;

15. 152,15 лева, дължимо за периода от 23.12.2017 г. до 31.03.2020 г.;

16. 147,57 лева, дължимо за периода от 17.01.2018 г. до 31.03.2020 г.;

17. 5,99 лева, дължимо за периода от 23.01.2018 г. до 31.03.2020 г.;

18. 43,07 лева, дължимо за периода от 27.01.2018 г. до 31.03.2020 г.;

19. 142,07 лева, дължимо за периода от 16.02.2018 г. до 31.03.2020 г.;

20. 4,86 лева, дължимо за периода от 26.02.2018 г. до 31.03.2020 г.;

21. 137,30 лева, дължимо за периода от 13.03.2018 г. до 31.03.2020 г.;

22. 4,50 лева, дължимо за периода от 26.03.2018 г. до 31.03.2020 г.;

23. 1,20 лева, дължимо за периода от 21.01.2019 г. до 31.03.2020 г.

- общо в размер на 3 481,39 лева.

 

По твърдения в исковата молба ищецът и ответникът са сключили Маркетингово споразумение № *** г. и Договор за доставка № *** г.

Твърди се, че посоченото Маркетингово споразумение № *** г. е с предмет участие на ответника в рекламния каталог на „***“ с едноседмичен период, в това число за „1 страница в Коледен каталог – 3 040 лева“. В т. 3 от споразумението са уговорени условията и цените за поставяне на билбордове на фасадата на търговски обекти на „Ц.“ АД ***. Сочи се, че ищецът е изпълнявал изцяло задълженията си по споразумението, за което е издавал фактури на ответника, като последният е приемал извършените услуги без възражения. Заявява се, че ответникът не е заплатил на ищеца фактурираните суми, като дължи същите, ведно с обезщетение за забава.

По отношение на Договор за доставка № *** г. се твърди, че всеки договор за доставка между ответника като доставчик и ищеца като купувач се съпровожда от двустранно подписани Кондиционен лист /съдържащ срокове за плащане, бонуси, премии, отстъпки и други, валидни за текущата календарна година/ и предоставена от доставчика валидна ценова листа. Сочи се, че в чл. 3, ал. 2 от договора е уговорено доставчикът да изплаща на купувача бонуси при постигане на посочените в кондикционния лист нива и въз основа на приет от двете страни нетен оборот. Уговорено е също така, ако процентното изпълнение е между 90% и 100%, то купувачът да фактурира бонуси за 90%-ово ниво на изпълнение на оборота, като до 10-то число на месеца страните равнят оборота по фактури за изминалия месец. Твърди се, че съгласно чл. 7 от договора, купувачът може да приспада свои парични претенции чрез прихващане, за което изготвя протокол. Сочи се, че ищецът е изпълнявал точно задълженията си по договора, като е предоставял логистични услуги, услуги по поддържане на асортимента и мърчандайзинг услуги, а ответникът е приемал без възражение същите, като до 10-то число на следващия месец е изпращал на ищеца по електронна поща справка за месечния оборот, въз основа на която ищцовото дружество е фактурирало услугите. Заявява се, че ответникът не е заплатил на ищеца фактурираните суми, като дължи същите, ведно с обезщетение за забава.

Твърди се в исковата молба, че всички издадени фактури са били изпращане от ищеца на ответника чрез уеб базирана система за електронни фактури, като всички те са били получени от ответното дружество, което с молба за потвърждение от 09.03.2018 г. е признало, че към 31.12.2017 г. дължи на ищеца сумата от общо 12 191,72 лева, след извършени прихващания между страните. Сочи се, че съгласно счетоводните справки на ищцовото дружество, задължението на ответника към него е в размер общо на 13 748,55 лева.

В открито съдебно заседание процесуалният представител на ищеца поддържа исковите претенции. Претендират се направените съдебно-деловодни разноски.

            В срока по чл. 131 ГПК ответникът е депозирал отговор на исковата молба, в който се оспорват предявените искове по основание и размер.

            Твърди се, че оборотите по Договор за доставка № 130/18.02.2016 г. за процесния период са както следва: за 2016 г. – 94 743,93 лева; за 2017 г. – 9 408,95 лева /4 495,51 лева от два магазина „*** в град София/; за 2018 г. – 768,33 лева от магазини „*** в град София. Посочено е, че последното обстоятелство се дължи на неизпълнение от страна на ищеца на дейностите по поддържане на пълния договорен асортимент, по извършване на маркетингови услуги и рекламна дейност.

            По отношение на процесната фактура от 16.05.2017 г. на стойност 2 760 лева се твърди, че ответното дружество никога не е имало договореност за всички асортименти за магазин в жк „***, а по отношение на тази от 30.11.2017 г. на стойност 3 648 лева – че ответното дружество е участвало в коледен каталог с асортимент, който не е заявен, поръчан и липсва в голяма част от магазините.

             Заявява се в отговора на искова молба, че процесното маркетингово споразумение е част от предходен договор, като действащите между страните условия за доставка през процесния период са тези по Договор за доставка № *** г. и приложенията към него.

            По изложените съображения се твърди, че ищецът не е изпълнил задълженията си по посочения договор, издадените фактури не съответстват на договорените между страните условия по кондикционен лист, поради което и предявените искове са неоснователни.

            В открито съдебно заседание ответникът не се представлява, не изразява становище.

 

          Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа и правна страна:

Съдът е сезиран с обективно кумулативно съединени осъдителни искове с правно основание чл. 79 ЗЗД и чл. 86 ЗЗД.

           Основателността на заявените претенции е обусловена от доказване от страна на ищеца, при условията на пълно и главно доказване, на следните предпоставки: наличието на валидно сключени договори с ответника с предмет участие на ответника в рекламния каталог на „*** с едноседмичен период, в това число за „1 страница в Коледен каталог – 3 040 лева“, поставяне на билбордове на фасадата на търговски обекти на „Ц.“ АД ***, предоставяне на логистични услуги, услуги по поддържане на асортимента и мърчандайзинг услуги; пълно и точно изпълнение на задълженията си по същите; изпадане в забава на ответника за заплащане на задълженията му за възнаграждение по сключените между страните договори и размер на същото; размер и период на претендираните вземания за обезщетение за забава.

           По делото са приобщени като писмени доказателства следните документи: Маркетингово Споразумение № *** г. за рекламни инициативи, договорени за супермаркети *** Договор за доставка № *** г. в Търговска мрежа „***; Фактура *************** Молба за потвърждение до „Ф.Ш.“ ЕООД от 09.03.2018 г.; Уведомление за прихващане от 26.01.2017г.; Уведомление за прихващане от 28.02.2017г.; Уведомление за прихващане от 31.03.2017г.; Уведомление за прихващане от 28.04.2017г.; Уведомление за прихващане от 22.06.2017г.; Уведомление за прихващане от 25.07.2017г.; Уведомление за прихващане от 31.08.2017г.; Уведомление за прихващане от 27.09.2017г.; Уведомление за прихващане от 25.10.2017г.; Уведомление за прихващане от 23.01.2018г.; Уведомление за прихващане от 24.04.2018г.; Опис фактури „Ф.Ш.“ ЕООД за периода .05.2017г.-.01.2019г.; извадка от електронна кореспонденция от 24.07.2018г.; вземания от клиенти за периода от 01.01.2018г. до  23.07.2018г.; извадка от електронна кореспонденция от 06.06.2018г.; Справка за период 01.05.-31.05.2018г.; извадка от електронна кореспонденция от 04.05.2018г.; Справка за период 01.04.-30.04.2018г.; извадка от електронна кореспонденция от 03.04.2018г.; Справка за период 01.03.-31.03.2018г.; извадка от електронна кореспонденция от 01.05.2018г.; Справка за период 01.02.-28.02.2018г.; извадка от електронна кореспонденция от 02.02.2018г.; Справка за период 01.01.-31.01.2018г.; извадка от електронна кореспонденция от 05.01.2018г.; Справка за период 01.12.-31.12.2017г.; извадка от електронна кореспонденция от 04.12.2017г.; Справка за период 01.11.-30.11.2017г.; извадка от електронна кореспонденция от 02.11.2017г.; Справка за период 01.10.-31.10.2017г.; извадка от електронна кореспонденция от 09.10.2017г.; Справка за период 01.09.-30.09.2017г.; извадка от електронна кореспонденция от 05.09.2017г.; Справка за период 01.08.-31.08.2017г.; извадка от електронна кореспонденция от 04.08.2017г.; Справка за период 01.07.-31.07.2017г.; извадка от електронна кореспонденция от 07.06.2017г.; Справка за период 01.06.-30.06.2017г.; извадка от електронна кореспонденция от 02.06.2017г.; Справка за период 01.05.-31.05.2017г.; извадка от електронна кореспонденция от 02.05.2017г.; Справка за период 01.04.-30.04.2017г.; електронна разпечатка на фактури от 17.03.2020г.; лихвен калкулатор от 11.05.2017г. до 31.03.2020г.; лихвен калкулатор от 17.05.2017г. до 31.03.2020г.; лихвен калкулатор от 13.06.2017г. до 31.03.2020г.; лихвен калкулатор от 22.06.2017г. до 31.03.2020г.; лихвен калкулатор от 07.07.2017г. до 31.03.2020г.; лихвен калкулатор от 25.07.2017г. до 31.03.2020г.; лихвен калкулатор от 09.08.2017г. до 31.03.2020г.; лихвен калкулатор от 30.08.2017г. до 31.03.2020г.; лихвен калкулатор от 09.09.2017г. до 31.03.2020г.; лихвен калкулатор от 19.10.2017г. до 31.03.2020г.; лихвен калкулатор от 25.10.2017г. до 31.03.2020г.; лихвен калкулатор от 15.11.2017г. до 31.03.2020г.; лихвен калкулатор от 01.12.2017г. до 31.03.2020г.; лихвен калкулатор от 22.12.2017г. до 31.03.2020г.; лихвен калкулатор от 23.12.2017г. до 31.03.2020г.; лихвен калкулатор от 17.01.2018г. до 31.03.2020г.; лихвен калкулатор от 23.01.2018г. до 31.03.2020г.; лихвен калкулатор от 27.01.2017г. до 31.03.2020г.; лихвен калкулатор от 16.02.2018г. до 31.03.2020г.; лихвен калкулатор от 27.02.2018г. до 31.03.2020г.; лихвен калкулатор от 14.03.2018г. до 31.03.2020г.; лихвен калкулатор от 27.03.2017г. до 31.03.2020г.; лихвен калкулатор от 22.01.2019г. до 31.03.2020г.; електронна разпечатка от Търговски регистър и регистър на ЮЛНЦ за „Ц.“ АД; електронна разпечатка от Търговски регистър и регистър на ЮЛНЦ за „Ф.Ш.“ ЕООД; Кондиционен лист /приложение №2/ от 18.02.2016г. към Договор за доставка №130/18.02.2016г. Приложение № 3 –ценова листа на доставчика с дата 04.02.2016 г. и Приложение № 1 - списък на обектите на ***          Изслушано и прието по делото е заключение по назначената Съдебно-счетоводна експертиза, което бива кредитирано в цялост от съда, като неоспорено от страните и изготвено на база извършени справки в счетоводствата на ищцовото и на ответното дружества. От заключението на вещото лице се установява, че всички процесни 23 броя фактури са осчетоводени в счетоводствата на ищцовото и на ответното дружества, като за същите няма отчетени плащания от страна на последното. Експертът е посочил, че по процесните фактури ответникът е ползвал данъчен кредит в общ размер на 2 337,38 лева, както и че дължимото обезщетение за забава върху незаплатената главница от 13 748,55 лева за периода от датата, следваща падежа на всяка фактура, до 31.03.2020 г. е в размер общо на 3 482,62 лева.

Доколкото и двете страни са търговци и сделките са свързани с упражняваното от тях занятие, то същите са търговски по смисъла на чл. 286 ТЗ, поради което за тях следва приложение да намерят и разпоредбите на Търговския закон.

Чл. 293 ТЗ предвижда, че за действителността на търговската сделка е нужна писмена или друга форма, само в случаите, предвидени в закон. В настоящия такъв се касае за маркетингово споразумение и договор за доставка, които по дефиниция са неформални, поради което за наличието на такива се съди от разменяните между страните счетоводни документи. Съдът приема, че страните са били в търговски отношения с предмет предоставяне на услуги по процесното маркетингово споразумение, съответно предоставяне на логистични услуги, услуги мърчандайзинг и услуги по поддържане на асортимента по процесния договор за доставка. Доказателства за посоченото обстоятелство е надлежното осчетоводяване от ответника на всички процесни фактури, както и ползвания по тях данъчен кредит. Трайно установената съдебна практика приема, че фактурата, счетоводните книги и усвоеният ДДС под формата на данъчен кредит са доказателство за възникнало между страните правоотношение и недвусмислено признание на задължението на ответника по него. Следователно, за доказан следва да се приеме и фактът, че ответникът е получил услугите, предмет на процесните договори между страните.

Дефицитът на ангажирани доказателства, в това число към датата на изготвяне на експертното заключение, за извършено плащане на спорните вземания обосновава извод за доказаност на исковите претенции по основание и размер. Поради това, исковете за главница следва да бъдат уважени, като сумата следва да се присъди така, както е поискано, ведно със законната лихва като законова последица от забавата на ответника, считано от предявяване на исковете до окончателното изплащане на задълженията.

С оглед доказаната забава на ответника в плащането на дължимите суми за главница по издадените процесни фактури, на основание чл. 86, ал. 1

 ЗЗД, същият дължи и обезщетение за забава за периода от датата, следваща падежа на всяка фактура, до 31.03.2020 г. – в размер на претендиранат сума от  3 481,39 лева.

 

            По разноските:

На основание чл. 78, ал. 1 ГПК, ищецът има право на сторените в производството съдебно-деловодни разноски. Реализираните такива в настоящото производство са, както следва: 703,84 лева – държавна такса, 1 070 лева – адвокатско възнаграждение, 250 лева – депозит за вещо лице, които следва да бъдат присъдени в полза на ищеца в тяхната цялост.

          Воден от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОСЪЖДА „Ф.Ш.“ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление:***, ДА ЗАПЛАТИ на „Ц.“ АД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление:***, сумата от общо 13 748,55 (тринадесет хиляди седемстотин четиридесет и осем лева и петдесет и пет стотинки) лева, от която:

1. по Маркетингово споразумение № 103/01.10.2015 г.:

1.1. сума в размер на 384.28 лева с ДДС по Фактура № *** г., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги, предоставени от ,,*** АД на „Ф.ш." ЕООД, уговорени в т. 3 от процесното Маркетингово споразумение № ***г., а именно: предоставени под наем от „Ц." АД на „Ф.Ш." ЕООД билбордове по фасадата на търговските обекти на „Ц." АД за месец май 2017 г., както следва: за 1 брой билборд на фасадата на обекта: *** - сума в размер на 250 лв. на месец без ДДС и за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: ***- сума в размер на 300 лв. на месец без ДДС, като общо дължимата и неплатена сума по въпросната фактура е в размер на 550 лева без ДДС (660 лева с ДДС), като от нея е платено/прихванато с Уведомление за прихващане от 24.04.18 г. сумата в размер на 275,72 лв.;

1.2. сума в размер на 660 лева с ДДС по Фактура № *** г., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги, предоставени от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД, уговорени в т. 3 от процесното Маркетингово споразумение № ***г., а именно: предоставени под наем от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД билбордове по фасадата на търговските обекти на „Ц." АД за месец юни 2017 г., както следва: за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: ***- сума в размер на 250 лв. на месец без ДДС и за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: ***- сума  в размер на 300 лв. на месец без ДДС;

1.3. сума в размер на 660 лева с ДДС по Фактура № *** г., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги, предоставени от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД, уговорени в т. 3 от процесното Маркетингово споразумение № ***г., а именно: предоставени под наем от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД билбордове по фасадата на търговските обекти на „Ц." АД за месец юли 2017 г., както следва: за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: ***- сума в размер на 250 лв. на месец без ДДС и за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: ***- сума в размер на 300 лв. на месец без ДДС;

1.4. сума в размер на 660 лева с ДДС по Фактура № ***., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги, предоставени от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД, уговорени в т. 3 от процесното Маркетингово споразумение № ***г„ а именно: предоставени под наем от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД билбордове по фасадата на търговските обекти на „Ц." АД за месец август 2017 г., както следва: за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: ***- сума в размер на 250 лв. на месец без ДДС и за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: ***- сума в размер на 300 лв. на месец без ДДС;

1.5. сума в размер на 660 лева с ДДС по Фактура № *** г., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги, предоставени от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД, уговорени в т. 3 от процесното Маркетингово споразумение № ***г., а именно: предоставени под наем от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД билбордове по фасадата на търговските обекти на „Ц." АД за месец септември 2017 г., както следва: за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: ***- сума в размер на 250 лв. на месец без ДДС и за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: ***- сума в размер на 300 лв. на месец без ДДС;

1.6. сума в размер на 660 лева с ДДС по Фактура № ***., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги, предоставени от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД, уговорени в т. 3 от процесното Маркетингово споразумение № ***г., а именно: предоставени под наем от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД билбордове по фасадата на търговските обекти на „Ц." АД за месец октомври 2017 г., както следва: за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: ***- сума в размер на 250 лв. на месец без ДДС и за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: *** Търново - сума в размер на 300 лв. на месец без ДДС;

1.7. сума в размер на 660 лева с ДДС по Фактура № *** г., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги, предоставени от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД, уговорени в т. 3 от процесното Маркетингово споразумение № ***г., а именно: предоставени под наем от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД билбордове по фасадата на търговските обекти на „Ц." АД за месец ноември 2017 г., както следва: за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: ***- сума в размер на 250 лв. на месец без ДДС и за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: ***- сума в размер на 300 лв. на месец без ДДС;

1.8. сума в размер на 3 648.00 лева с ДДС по Фактура №***г., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за участие на „Ф.ш." ЕООД на 1 страница А4 в Коледния каталог на Ц. АД, съгласно уговореното в т.1 от процесното Маркетингово споразумение № ***г.;

1.9. сума в размер на 660 лева с ДДС по Фактура № *** г., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги, предоставени от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД, уговорени в т. 3 от процесното Маркетингово споразумение № ***г., а именно: предоставени под наем от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД билбордове по фасадата на търговските обекти на „Ц." АД за месец декември 2017 г., както следва: за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: ***- сума в размер на 250 лв. на месец без ДДС и за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: ***- сума в размер на 300 лв. на месец без ДДС;

1.10. сума в размер на 660 лева с ДДС по Фактура № ***., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги, предоставени от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД, уговорени в т. 3 от процесното Маркетингово споразумение № ***г., а именно: предоставени под наем от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД билбордове по фасадата на търговските обекти на „Ц." АД за месец януари 2018 г., както следва: за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: ***- сума в размер на 250 лв. на месец без ДДС и за 1 бр. билборд на фасадата па *** - сума в размер на 300 лв. на месец без ДДС;

1.11. сума в размер на 660 лева с ДДС по Фактура № *** г., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги, предоставени от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД, уговорени в т. 3 от процесното Маркетингово споразумение № ***г., а именно: предоставени под наем от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД билбордове по фасадата на търговските обекти на „Ц." АД за месец февруари 2018 г., както следва: за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: ***- сума в размер на 250 лв. на месец без ДДС и за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: ***- сума в размер на 300 лв. на месец без ДДС;

1.12. сума в размер на 660 лева с ДДС по Фактура № *** г., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги, предоставени от „Ц." АД на „Ф.ш." ЕООД, уговорени в т. 3 от процесното Маркетингово споразумение № ***г., а именно: предоставени под наем от „Ц." АД на ..Ф.ш." ЕООД билбордове по фасадата на търговските обекти на „Ц." АД за месец март 2018 г., както следва: за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: ***- сума в размер на 250 лв. на месец без ДДС и за 1 бр. билборд на фасадата на обекта: ***- сума в размер на 300 лв. на месец без ДДС; ведно със законната лихва върху посочените суми, считано от предявяване на исковете – 09.04.2020 г. до окончателното изплащане на задълженията;

 

2. за предоставени логистични услуги, услуги мърчандайзинг, услуги по поддържане на асортимента по Договор за доставка № *** г. и Кондиционен лист /Приложение №2/ от 18.02.2016 г.:

2.1. сума в размер на 2 760.00 лева с ДДС по Фактура № ** г., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за участие на „Ф.ш." ЕООД в рекламната брошура на „Ц." АД за откриването на нов обект на „Ц." АД, а именно: „***", съгласно уговореното в горепосочения Кондиционен лист /Приложение №2/ от 18.02.2016 г.;

2.2. сума в размер на 17.46 лева с ДДС по Фактура № *** г., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги: за предоставената през м.май 2017 г. логистична услуга - сума в размер на 6,11 лв. без ДДС; за предоставените през м.май 2017 г. услуги мърчандайзинг - сума в размер на 6,22 лв. без ДДС; за предоставените през м.май 2017 г. услуги по поддържане на асортимента - сума в размер на 2,22 лв. на месец без ДДС;

2.3. сума в размер на 9,43 лева с ДДС по Фактура № ***., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги: за предоставената през м. юни 2017 г. логистична услуга - сума в размер на 3,30 лв. без ДДС; за предоставените през м.юни 2017 г. услуги мърчандайзинг - сума в размер на 3,36 лв. без ДДС; за предоставените през м.юни 2017 г. услуги по поддържане на асортимента - сума в размер на 1,20 лв. на месец без ДДС;

2.4. сума в размер на 12,89 лева с ДДС по Фактура №. *** г., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги: за предоставената през м. юли 2017 г. логистична услуга - сума в размер на 4,51 лв. без ДДС; за предоставените през м.юли 2017 г. услуги мърчандайзинг - сума в размер на 4,59 лв. без ДДС; за предоставените през м.юли 2017 г. услуги по поддържане на асортимента - сума в размер на 1,64 лв. на месец без ДДС;

2.5. сума в размер на 23,58 лева с ДДС по Фактура №. ***., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги: за предоставената през м. септември 2017 г. логистична услуга - сума в размер на 8,25 лв. без ДДС; за предоставените през м.септември 2017 г. услуги мърчандайзинг - сума в размер на 8,40 лв. без ДДС; за предоставените през м.септември 2017 г. услуги по поддържане на асортимента - сума в размер на 3,00 лв. на месец без ДДС;

2.6. сума в размер на 14,46 лева с ДДС по Фактура № *** г., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги: за предоставената през м. ноември 2017 г. логистична услуга - сума в размер на 5,06 лв. без ДДС; за предоставените през м.ноември 2017 г. услуги мърчандайзинг - сума в размер на 5,15 лв. без ДДС; за предоставените през м.ноември 2017 г. услуги по поддържане на асортимента - сума в размер на 1,84 лв. на месец без ДДС;

2.7. сума в размер на 27,52 лева с ДДС по Фактура № *** г., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги: за предоставената през м. декември 2017 г. логистична услуга - сума е в размер на 9,63 лв. без ДДС; за предоставените през м.декември 2017 г. услуги мърчандайзинг - сума в размер на 9,80 лв. без ДДС; за предоставените през м.декември 2017 г. услуги по поддържане на асортимента - сума в размер на 3,50 лв. на месец без ДДС;

2.8. сума в размер на 195,47 лева с ДДС по Фактура № *** г., представляваща дължимата и неплатена от „Ф.ш." ЕООД отстъпка за постигнатия годишен оборот за 2017 г., съгласно уговореното в чл.З, ал.2 от Договора за доставка и представляващия неразделна част от него Кондиционен лист;

2.9. сума в размер на 22,80 лева с ДДС по Фактура № *** г., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги: за предоставената през м. януари 2018 г. логистична услуга - сума в размер на 7,98 лв. без ДДС; за предоставените през м.януари 2018 г. услуги мърчандайзинг - сума в размер на 8,12 лв. без ДДС; за предоставените през м.януари 2018 г. услуги по поддържане на асортимента - сума в размер на 2,90 лв. на месец без ДДС;

2.10. сума в размер на 22,32 лева с ДДС по Фактура № ***., представляваща дължимо и неплатено възнаграждение за следните услуги: за предоставената през м. февруари 2018 г. логистична услуга - сума в размер на 7,81 лв. без ДДС; за предоставените през м.февруари 2018 г.  услуги мърчандайзингсума в размер на 7,95 лв. без ДДС; за предоставените през м.февруари 2018 г. услуги по поддържане на асортимента - сума в размер на 2,84 лв. на месец без ДДС;

2.11. сума в размер на 10,34 лева с ДДС по Фактура № *** г., представляваща дължимата и неплатена от „Ф.ш." ЕООД отстъпка за постигнатия годишен оборот за 2018 г., съгласно уговореното в чл.З, ал.2 от Договора за доставка и представляващия неразделна част от него Кондиционен лист; ведно със законната лихва върху посочените суми, считано от предявяване на исковете – 09.04.2020 г. до окончателното изплащане на задълженията; на основание чл. 79 ЗЗД;

 

3. сумата от общо 3 481,39 (три хиляди четиристотин осемдесет и един лева и тридесет и девет стотинки) лева, представляваща обезщетение за забава за периода от датата, следваща падежа на всяка фактура, до 31.03.2020 г., на основание чл. 86 ЗЗД. 

 

            ОСЪЖДА „Ф.Ш.“ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление:***, ДА ЗАПЛАТИ на „Ц.“ АД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление:***, сумата от общо 2 023,84 (две хиляди двадесет и три лева и осемдесет и четири стотинки) лева – сторени в производството разноски, от която: 703,84 (седемстотин и три лева и осемдесет и четири стотинки) лева – държавна такса, 1 070 (хиляда лева и седемдесет стотинки) лева – адвокатско възнаграждение, 250 (двеста и петдесет) лева – депозит за вещо лице.

 

           РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Варненски окръжен съд в двуседмичен срок от съобщаването му.

 

 

                                                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ: