Р Е Ш Е
Н И Е
№ 152
град Велико Търново, 07.07.2020 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд –
гр. Велико Търново, ІХ–ти състав, в публично съдебно заседание на седемнадесети
юни две хиляди и двадесета година, в състав:
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: Константин Калчев
при
участието на секретаря С.Ф. като разгледа докладваното от съдия Калчев адм. дело № 273/2020 г. по описа на
Административен съд – гр. Велико Търново, за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс (АПК) вр. чл. 40, ал. 1 от Закона за достъп
на обществена информация (ЗДОИ).
Образувано е по жалба от Д.М.М., с постоянен адрес ***8 и
с адрес за призоваване с*** срещу Решение за отказ за предоставяне на достъп до
обществена информация по реда на ЗДОИ № РР-01-6/14.04.2020 г. на директора на РЗИ –
Велико Търново по заявление от 13.03.2020 г. В жалбата са развити подробни съображения за
незаконосъобразността на отказа за предоставяне на обществена информация, като жалбоподателят
се позовава на разпоредбите на чл. 15, ал. 1, т. 3, чл. 14, ал. 2, т. 1 и 2 и
чл. 5 от ЗДОИ. Иска обжалваното решение да бъде отменено, като ответникът бъде
задължен да предостави исканата обществена информация. Претендира направените
разноски.
Ответникът
по жалбата, директорът на
Регионална здравна инспекция /РЗИ/ – Велико Търново, оспорва жалбата като
неоснователна по съображения, развити в представен писмен отговор и в съдебно
заседание чрез процесуалния си представител. Счита,
че отказът за достъп е постановен в съответствие с разпоредбите на материалния
закон – чл. 8, т. 1 от ЗДОИ. Излага доводи относно процедурата по даване на
становище по чл. 16б, ал. 2 от Закона за защита от шума в околната среда
/ЗЗШОС/. Претендира присъждане на направените по делото разноски.
Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът прие за
установено следното от фактическа страна страна:
Между страните не
съществува спор по фактите. От доказателствата по делото се установява, че на 13.03.2020
г. Д.М. *** по електронен път заявление, заведено с вх. № 93-5/13.05.2020 г., с което е поискал да му
бъде предоставена следната информация във връзка със Закона за защита от шума в
околната среда: 1. Копие на становище на РЗИ относно спазване на граничните
стойности на показателите за шум, във връзка /чл. 16б/ с подаденото заявление
на търговски обект „Механа Търновци“, находящ се в гр. Велико Търново, бул.
„България“ 41 пред общинската или районната администрация за работно време при
откриване на обекти по чл. 16а, ал. 1, както и за промяна на работното им
време, при условия и по ред, определени с наредба на съответния общински съвет;
2. Копие на протокол от извършено измерване на нивото на шума, излъчван от
обекта в рамките на заявеното работно време, в съседни жилищни помещения, които
са в непосредствена близост до обекта или граничат с него, във връзка /чл. 16б/
с подаденото заявление на търговски обект „Механа Търновци“, находящ се в гр.
Велико Търново, бул. „България“ 41 пред общинската или районната администрация
за работно време при откриване на обекти по чл. 16а, ал. 1, както и за промяна
на работното им време, при условия и по ред, определени с наредба на съответния
общински съвет. Посочил е, че желае да получи исканата информация на електронна
поща.
Заявлението е разгледано
от комисия, назначена със заповед № РД-08-388/13.11.2017 г. на директора на РЗИ
– В. Търново, която е дала отрицателно становище, съгласно съставения Протокол
за разглеждане на заявления за достъп до обществена информация по реда на ЗДОИ
№ 5 от 14.04.2020 г. С Решение за отказ за предоставяне на достъп до обществена информация
по реда на ЗДОИ № РР-01-6/14.04.2020 г. на директора
на РЗИ – Велико Търново е постановен отказ за достъп до обществена информация
по подаденото от Д.М. заявление. Органът се е мотивирал, че заявената
информация не попада в приложното поле на ЗДОИ с оглед разпоредбата на чл. 8,
т. 1 от ЗДОИ, според която разпоредбите на закона относно достъпа до обществена
информация не се прилагат за информация, която се предоставя във връзка с
административното обслужване на гражданите и юридическите лица. Посочено е, че
заявеният от жалбоподателя достъп е до становище и протокол, изготвяни и
предоставяни на заявили ги физически или юридически лица във връзка с
предоставянето на административна услуга с уникален идентификатор 3047 „Издаване
на становище относно спазването на граничните стойности на показатели на шум“ и
следователно попада в изключението на чл. 8, т. 1 от ЗДОИ.
Решението е изпратено с обратна разписка на жалбоподателя
и е получено от него на 23.04.2020 г. Недоволен от постановения отказ, М. го е
оспорил с жалба, подадена на 05.05.2020 г.
В хода на съдебното
производство са приети доказателствата, съдържащи се в окомплектованата
административна преписка.
Въз основа на тази
фактическа обстановка, от правна страна съдът прави следните изводи:
Жалбата е допустима като
подадена от лице, имащо правен интерес от обжалването и в законоустановения
срок.
След извършване на
проверката по чл. 168 от АПК съдът намира, че жалбата е основателна, като
съображенията за това са следните:
Обжалваното решение е издадено от
компетентен орган, в срока по чл. 28, ал. 1 от ЗДОИ и в съответната писмена форма,
включваща мотиви и следващ се от тях диспозитив. Не се констатират допуснати
съществени процесуални нарушения.
Решението обаче е в противоречие с
материалния закон.
По делото е безспорно, че директорът
на РЗИ – Велико Търново е задължен субект по смисъла на чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ.
Регионалната здравна инспекция, съгласно чл. 3, ал. 1 от Устройствения
правилник на регионалните здравни инспекции е юридическо лице на бюджетна
издръжка - второстепенен разпоредител с бюджет към министъра на
здравеопазването, със седалище населеното място - административен център на
областта. Регионалните здравни инспекции се създават, преобразуват и закриват
от Министерския съвет /чл. 1, ал. 2 от Устройствения правилник/, а дейността им
се ръководи и представлява от директор, който е орган на изпълнителната власт
към министъра на здравеопазването за организиране и осъществяване на държавната
здравна политика на територията на съответната област /чл. 5 от Устройствения
правилник/.
Според настоящия състав търсената от
жалбоподателя информация е обществена по смисъла на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ. Това
е така, тъй като становището на РЗИ по чл. 16б, ал. 2 от ЗЗШОС относно спазване
на граничните стойности на показателите за шум има характер на официален
документ и обективира волеизявление на орган на задължения субект в развило се
административно производство между РЗИ и третото лице – заявител и собственик
на търговския обект. С това становище административният орган упражнява
нормативно установените си правомощия по контрола за спазване на здравните
изисквания относно нивото на шума в околната среда. На следващо място,
информацията дали е извършен контрол относно спазване на граничните стойности
на показателите за шум е от естество да даде възможност на гражданите да си
съставят собствено мнение относно дейността на задължения по закон субект, на
когото е възложена компетентността да осъществява държавната здравна политика
на територията на съответната област. Следователно съдържащата се в акта и
съпътстващите го документи информация е безспорно обществена информация, по
характера си официална по смисъла на чл. 10 от ЗДОИ относно акта – становището
на РЗИ по чл. 16б, ал. 2 от ЗЗШОС, което е акт на държавен орган, издаден при
осъществяване на правомощията му, и служебна по смисъла на чл. 11 от ЗДОИ
относно съпътстващите го документи, какъвто е протоколът по чл. 16б, ал. 3, т.
5 от с.з. от извършено от независима лаборатория по чл. 16б, ал. 4 измерване на
нивото на шума, ако е наличен. Съгласно чл. 11 от ЗДОИ служебна е информацията,
която се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както
и по повод дейността на органите и на техните администрации.
Неправилно органът е приел, че в
случая е налице изключението на чл. 8, т. 1 от ЗДОИ, съгласно която разпоредбите
на закона относно достъпа до обществена информация не се прилагат за
информация, която се предоставя във връзка с административното обслужване на
гражданите и юридическите лица. Действителният смисъл на тази разпоредба е да
изключи от приложното поле на ЗДОИ административното обслужване на гражданите и
юридическите лица, които те желаят да получат по повод съдействие на
администрацията във връзка извършването на действия и получаването на
информация за конкретно административно производство, по което тези лица
/заявителите/ са участници – така и Решение № 14314 от 24.11.2017 г. на ВАС по
адм. д. № 12925/2016 г., V о. В случая административното производство е
образувано по искане за достъп до информация, която по никакъв начин не е
възможно да бъде свързана с лични права на заявителя, поради което чл. 8, т. 1
от ЗДОИ е неотносим.
От поясненията в писмения отговор на
ответника относно процедурата по чл. 16б от ЗЗШОС би могло да се предположи, че
ответникът не разполага с исканата информация. В тази връзка следва да се
посочи, че ако органът не разполага с исканата информация и няма данни за
местонахождението й, същият отново има задължение да уведоми за това
заявителят, съгласно чл. 33 от ЗДОИ.
Поради посочените дотук съображения,
съдът намира разглежданата жалба за основателна. Оспореното решение следва да
бъде отменено, а преписката – върната на административния орган за ново
произнасяне по заявлението, подадено от Д.М.М. при съобразяване и спазване на
задължителните указания на съда по тълкуване и прилагане на закона.
Искането на оспорващия за присъждане
на разноски е основателно за сумата от 10 лв., представляваща внесена държавна
такса
По изложените съображения и на
основание чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал. 2 от АПК съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ Решение за отказ за
предоставяне на достъп до обществена информация по реда на ЗДОИ №
РР-01-6/14.04.2020 г. на
директора на РЗИ – Велико Търново, с което е отказано предоставяне на достъп
до обществена информация по заявление вх. № 93-5/13.03.2020
г., подадено от Д.М.М.. ВРЪЩА делото като преписката на директора
на Регионална здравна инспекция – Велико Търново, за ново произнасяне
съобразно дадените в мотивите към решението указания по тълкуването и
прилагането на закона, в 14-дневен срок от постановяване на решението. ОСЪЖДА Регионална здравна инспекция –
Велико Търново да заплати на Д.М.М., ЕГН **********, с постоянен адрес ***8,
сумата от 10 лв. /десет лева/, представляваща разноски по делото. |
Решението е окончателно и
не подлежи на обжалване на основание чл. 40, ал. 3 от ЗДОИ.
Решението да се съобщи на
страните чрез изпращане на преписи от него по реда на чл. 137 от АПК.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: