№ 338
гр. Бургас, 29.04.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, XLIII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на пети април през две хиляди двадесет и четвърта
година в следния състав:
Председател:ЯНА Д. АТАНАСОВА -
МИТЕВА
при участието на секретаря МАРИАНА Д. КОЛЕВА
като разгледа докладваното от ЯНА Д. АТАНАСОВА - МИТЕВА
Административно наказателно дело № 20242120201171 по описа за 2024
година
Производството е образувано по повод жалба на Фондация „ГЕА ЧЕЛОНИА“,
ЕИК: *********, седалище и адрес на управление - ******* представлявано от И. Г.
Л., ЕГН: **********, със съдебен адрес: *****, чрез адв. И. Х. - БАК, против
Наказателно постановление №269-F698209/28.04.2023г., издадено от заместник-
директор на ТД на НАП - Бургас, с което на основание чл.355, ал.1 от КСО на
жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева за нарушение на
чл.5, ал.4, т.2 от КСО и във връзка с чл.2, ал.2 и чл.4, ал.3, т.1 от Наредба №Н-13/2019г.
С жалбата се иска отмяна на обжалваното наказателно постановление, като се
излагат подробни доводи за неговата незаконосъобразност и наличие на
предпоставките за прилагане разпоредбата на чл.28 ЗАНН. В открито съдебно
заседание жалбоподателят, редовно призован, се представлява от управителя и адв.Х.,
които поддържат жалбата и молят за присъждане на разноски.
За Административно - наказващият орган, се явява юрисконсулт К., надлежно
упълномощена, която оспорва жалбата. Моли за потвърждаване на наказателното
постановление и присъждане на разноски.
Съдът приема, че жалбата е подадена в рамките срока за обжалване по чл.59, ал.2
ЗАНН (НП е било връчено на представител на жалбоподателя на 20.02.2024г., а
жалбата е депозирана на 29.02.2024г.). Жалбата е подадена от легитимирано да
обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт, поради което следва да се приеме, че
същата се явява процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е и
основателна по следните съображения:
На 02.03.2023г. на жалбоподателя е съставен акт за установяване на
административно нарушение за това, че като осигурител е нарушил разпоредбата на
1
чл.5, ал.4, т.2 от КСО, като не е подал в срок до 29.12.2022г. данни с декларация
Образец 6 в ТД на НАП-Бургас за месец ноември 2022г. Мястото на подаване на
декларация Образец 6 за всяко регистрирано в ТД на НАП-Бургас лице е в сградата на
ТД на НАП- Бургас в гр.Бургас, ул.”Александровска” № 26, ет.1.
Декларация Образец 6 с данни за общия размер на дължимите осигурителни
вноски следва да се подаде заедно с Декларация Образец 1, както следва –до 25–то
число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят данните, или при начислено или
изплатено възнаграждение за същия месец след този срок - до края на месеца, в който е
начислено или изплатено възнаграждението. В случая декларацията следвало да бъде
подадена до 29.12.2022г.
Декларацията е била подадена на 25.01.2023г. и била приета с вх. №
02000233040123.
До лицето е била изпратена покана с изх.№ 02000233040123/02.03.2023г. за
явяване в ТД на НАП-Бургас за съставяне на акт за установяване на административно
нарушение. В указания срок се е явил упълномощен представител на лицето и актът е
бил съставен в негово присъствие. Административнонаказващият орган сезиран с
преписката по акта е счел фактическите констатации за безспорно установени и е издал
обжалваното постановление, с което за нарушение на чл.5, ал.4, т.2 от КСО и във
връзка с чл.2, ал.2 и чл.4, ал.3, т.1 от Наредба №Н-13/2019г. на основание чл.355, ал.1
от КСО е наложил на жалбоподателя имуществена санкция размер на 500 лева.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на
събраните по делото доказателства, обективирани в гласните и в писмените
доказателства и доказателствени средства, които са непротиворечиви и допълващи се.
По делото не се събра доказателствен материал, който да поставя под съмнение така
установените факти. Горната фактическа обстановка не се оспорва и от страните.
Наказателно постановление е издадено от компетентен орган (съобразно
представената по делото Заповед № ЗЦУ-1149/25.08.2020г. на изпълнителния директор
на НАП) и в срока по чл.34 ЗАНН В случая са спазени и процесуалните срокове, като
НП е издадено в шестмесечния срок по чл.34 ЗАНН.
Отговорността на жалбоподателя е ангажирана заради неподаване на декларация
образец 6, осъществяващо състава на чл.5, ал.4, т.2 КСО вр. чл.4, ал.3, т.2, б.“а“ от
Наредба № Н-13 от 2019 г. на МФ.
Съгласно чл.5, ал.4, т.2 КСО осигурителите, осигурителните каси,
самоосигуряващите се лица и работодателите периодично представят в Националната
агенция за приходите данни за: декларация за сумите за дължими осигурителни вноски
за държавното обществено осигуряване, Учителския пенсионен фонд, здравното
осигуряване, допълнителното задължително пенсионно осигуряване, вноските за фонд
„Гарантирани вземания на работниците и служителите“ и данък по Закона за данъците
върху доходите на физическите лица. Декларация за сумите за осигурителни вноски за
държавното обществено осигуряване и за допълнителното задължително пенсионно
осигуряване се подава и за лицата по чл.4, ал.5 и 9.
Съгласно чл.4, ал.3, т.1 от Наредба Н-13/2019г. на МФ Декларация образец №6 се
подава в съответната компетентна териториална дирекция на Националната агенция за
приходите: от работодателите, осигурителите и техните клонове и поделения за
дължимите осигурителни вноски и вноските за фонд „Гарантирани вземания на
работниците и служителите“ – едновременно с подаване на декларация образец № 1.
В случая съдът счита, че от събраните по делото доказателства следва
2
единствения възможен извод, че Фондация „ГЕА ЧЕЛОНИА“ не е подало в
установения от закона срок – до 29.12.2022г. декларация образец 6 за месец ноември
2022г. за сумите за дължими осигурителни вноски на ДОО, ДЗПО и ЗО. Не е спорно,
че през 2022г. лицето е задължено лице. Обстоятелство, че Фондация „ГЕА
ЧЕЛОНИА“ е задължено лице и че не е подало декларация образец 6 в установения от
закона срок като цяло не се оспорва и от жалбоподателя, който сочи единствено
наличието на маловажен случай.
Съгласно чл. 355, ал. 1 КСО който наруши разпоредбите на чл.5, ал.4 и чл.6, ал.9
и разпоредбите на нормативните актове по прилагането им, както и който не подаде
или не подаде в срок декларация с данните по чл.5, ал.4 или декларация от
самоосигуряващо се лице, се наказва с глоба от 50 до 500 лв. за физическите лица,
които не са търговци, или с имуществена санкция за едноличните търговци и
юридическите лица в размер от 500 до 5000 лв., в които граници е наложена и
имуществената санкция понастоящем.
Съдът обаче счита, че настоящият случай следва да се квалифицира като
маловажен такъв по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Макар формално да е осъществен
съставът на нарушение на чл.5, ал.4, т.2 от КСО и във връзка с чл.2, ал.2 и чл.4, ал.3, т.1
от Наредба №Н-13/2019г., това не е довело до ощетяване на фиска. Налице са и редица
смекчаващи административната отговорност обстоятелства, очертаващи обществената
опасност на самото нарушение и нарушител като незначителни. На първо място, това
нарушение се явява първо за фондацията жалбоподател, от което следва извода, че
тя поначало стриктно изпълнява законовите си задължения. Касае се за незначително
забавяне от по – малко от месец, а жалбоподателят е съдействало изцяло на
приходната администрация. Нещо повече, следва да се има предвид, че наказаният в
случая субект не е търговско дружество а фондация, която по презумпция
осъществява дейност в полза на обществото. В този смисъл и наказването на такова
ЮЛ, при това за минимално закъснение в подаването на декларация няма да постигне
целите на наказанието и не би подействало предупредително и превъзпитаващо по
отношение на останалите членове на обществото. Тъкмо напротив, би се достигнало до
потенциално затрудняване дейността на фондация, която е формирование с
нестопанска цел, създадено в полза на обществените интереси, в настоящия случай
за защита на животински видове.
Поради изложеното съдът счита, че случаят е маловажен по смисъла на чл.28 от
ЗАНН, като и минимално предвидения в санкционната разпоредба на чл.185, ал.2, вр.
ал.1 от ЗДДС размер на административното наказание имуществена санкция от 500 лв.,
се явява несъответен на незначителната обществена опасност на деянието и на
извършителя. Преценката на административнонаказващия орган за маловажност на
случая по чл.28 от ЗАНН се прави по законосъобразност и подлежи на съдебен
контрол.
След като не е приложил чл.28 от ЗАНН в рамките на правомощията си по чл.53,
ал.1 от ЗАНН, наказващият орган е допуснал нарушение на материалния закон, поради
което и атакуваното НП следва да бъде изцяло отменено като незаконосъобразно и
нарушителят бъде предупреден, че при извършване на друго административно
нарушение от същия вид, представляващо маловажен случай, в едногодишен срок от
влизането в сила на съдебния акт, за това друго нарушение ще му бъде наложено
административно наказание. Съдът намира, че по този начин биха се изпълнили целите
на наказанието – да предупреди и превъзпита нарушителя към спазване на установения
правов ред и да въздейства възпитателно и предупредително върху останалите
3
граждани, така както визира разпоредбата на чл.12 от ЗАНН.
Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, ред. ДВ, бр.94 от 2019г., в
съдебните производства по ал.1 страните имат право на присъждане на разноски по
реда на Административнопроцесуалния кодекс. Съгласно чл.143, ал.1 от АПК когато
съдът отмени обжалвания административен акт или отказа да бъде издаден
административен акт, държавните такси, разноските по производството и
възнаграждението за един адвокат, ако подателят на жалбата е имал такъв, се
възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт или отказ. От изложеното
следва, че в полза на дружеството жалбоподател се следва присъждане на разноски в
претендирания размер от 400лв., съобразно представения договор за правна защита и
съдействие /л.68 от делото/.
Предвид гореизложеното, Бургаският районен съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление №269-F698209/28.04.2023г., издадено от
заместник-директор на ТД на НАП - Бургас, с което на основание чл.355, ал.1 от КСО
на жалбоподателя - Фондация „ГЕА ЧЕЛОНИА“, ЕИК: *********, седалище и адрес
на управление - *******, представлявано от И. Г. Л., ЕГН: **********, е наложена
имуществена санкция в размер на 500 лева за нарушение на чл.5, ал.4, т.2 от КСО и във
връзка с чл.2, ал.2 и чл.4, ал.3, т.1 от Наредба №Н-13/2019г.
ПРЕДУПРЕЖДАВА на основание чл.63, ал.4 от ЗАНН Фондация „ГЕА
ЧЕЛОНИА“, ЕИК: *********, седалище и адрес на управление - *******
представлявано от И. Г. Л., ЕГН: **********, че при извършване на друго
административно нарушение от същия вид, представляващо маловажен случай, в
едногодишен срок от влизането в сила на съдебния акт, за това друго нарушение
ще му бъде наложено административно наказание.
ОСЪЖДА Национална Агенция за приходите да заплати на Фондация „ГЕА
ЧЕЛОНИА“, ЕИК: *********, седалище и адрес на управление - *******,
представлявано от И. Г. Л., ЕГН: **********, разноски в размер на 400 /четиристотин/
лева за адвокатско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Административен съд – гр.Бургас в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕПИС от решението да се изпрати н страните на посочените по делото
адреси.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
4